У контексті проведення курсів підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів освіти та установ, що надають освітні послуги особам з особливими освітніми потребами, Інститутом спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України було організовано навчання за освітньо-професійною програмою «Інноваційні технології моделювання мовлення в умовах психолінгвістичного дефіциту» (30 год. онлайн), котре здійснено науковцями відділу логопедії з 9 по 12 червня 2020 року.
Зміст навчання складався з трьох модулів:
Модуль 1. Психолінгвосинергетичний зміст надання допомоги дітям з особливими мовленнєвими потребами (8 год.) – к. пед. н., с.н.с., зав. відділу логопедії Е. Данілавічютє, к. пед. н., с.н.с. В. Ільяна.
Модуль 2. Сучасні технології моделювання вербального контенту та граматичного конструювання у дітей з особливими мовленнєвими потребами (16 год.) – к. пед. н., с.н.с. Л. Трофименко, к. пед. н., с.н.с. Ю. Рібцун, н.с. Г. Грибань.
Модуль 3. Сучасні технології моделювання писемного мовлення у дітей з особливими мовленнєвими потребами (6 год.) – к. пед. н., с.н.с. Е. Данілавічютє, к. пед. н., с.н.с. З. Мартинюк.
Мета програми – формування професійної компетентності фахівців у здійсненні логопедичного супроводу відповідно до сучасних наукових уявлень про диференційовані механізми мовленнєвих порушень, інноваційні стратегії їх виявлення і подолання в контексті Концепції НУШ, особливостей організації спеціальної та інклюзивної освіти.
Результативність навчання визначається тим, що опанування вітчизняного алгоритму діагностики і технологій компенсації з урахуванням сучасних досягнень науки і практики дає змогу раціоналізувати моделювання подальшого освітнього маршруту дитини, створити умови для успішного формування технологічної культури співробітництва фахівців альтернативних закладів, озброює їх уніфікованою професійною лексикою, процедурою аналізу й інтерпретації отриманих даних та забезпечить наступність у роботі, що визначає соціальний ефект організації та проведення курсів підвищення кваліфікації з метою вдосконалення якості допомоги у випадках наявності порушень мовленнєвого розвитку.
Учасники курсів мали змогу:
- ознайомитися з науковим підґрунтям кваліфікації порушень мовленнєвого розвитку та стратегій реалізації навчально-виховного процесу в умовах наявності патології мовлення з позицій психолінгвосинергетичного підходу до діагностики та компенсації мовленнєвих порушень;
- оволодіти практичним інструментарієм-алгоритмом, що охоплює фонологічний, лексичний, граматичний компоненти мовлення, спрямований на подолання різних базових порушень мовлення і репрезентований у вигляді таких тем: «Формування фонемографічних уявлень», «Моделювання вербального контенту», «Граматичне конструювання у контексті морфологічної словозміни», «Формування орфографічної компетентності», «Оптимізація рецептивної діяльності різної модальності у контексті читання» тощо.
Новий формат проведення курсів на платформі Google дав змогу організувати конференції з використанням додатку Google Meet, який продемонстрував свою надійність, надаючи можливість безперешкодного викладу матеріалу спікерам, демонстрації усіх необхідних супровідних матеріалів, продуктивного діалогу викладачів та учасників курсів, що створило творчу атмосферу і сприяло плідній професійній співпраці. За допомогою додатку Google Classroom було організовано виконання учасниками підсумкових завдань, а також надання навчальних матеріалів.
Дякуємо всім учасникам за виявлений інтерес, активність, приємну і корисну взаємодію, бажаємо подальших успіхів у професійній діяльності!
Висловлюємо вдячність нашому методисту к. псих. н. Інні Недозим за організацію, супровід і підтримку.