Гостьові лекції і семінари Інституту – партнерським ЗВО


ГОСТЬОВА ЛЕКЦІЯ «ПСИХОЛОГІЧНІ ТА МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ СУПРОВОДУ ДІТЕЙ З ООП: ШКОЛА ТА РОДИНА»

20 квітня 2022 року зі здобувачами медичного факультету спеціальності 016 Спеціальна освіта Державного закладу «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» під керівництвом в. о. декана медичного факультету, доктора психологічних наук, професора Ганни Соколової, сумісно з фахівцями Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України (директором Інституту професором Лесею Прохоренко, Наталею Ярмолою, Олегом Орловим, Ольгою Бабяк, Іриною Омельченко, Наталією Баташевою, Ксенією Бужинецькою) проведено гостьову лекцію «Психологічні та методичні аспекти супроводу дітей з ООП: школа та родина». Окреслено моделі поведінкових стратегій у сім’ї та школі, особливості дистанційного навчання та моделі психологічної допомоги дітям з особливими потребами та їхнім родинам.
Науковці Інституту розповіли про стратегії реалізації психологічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами та їхніх родин і висвітлити конкретні методики, які вже було започатковано.
Ганна Соколова окреслила основні завдання психологічного супроводу, зокрема: актуалізацію особистісного потенціалу розвитку дитини з особливими потребами; формування позитивних міжособистісних стосунків таких дітей з їхніми ровесниками у процесі внутрішньошкільної інтеграції; психолого-педагогічну оцінку особливостей розвитку, спілкування, навчання, професійної орієнтації, соціальної адаптації дитини.
Разом із студентами розглянуто моделі психолого-педагогічної оцінки та методи визначення індивідуальних особливостей психічного розвитку (співвідношення рівня розумового розвитку дитини і вікової норми, рівня розвитку пізнавальної сфери, особливостей емоційно-вольової сфери, індивідуально-типологічних особливостей, рівня розвитку комунікативних здібностей, рівня сформованості навчальної мотивації, темпу діяльності, утомлюваності та розумової працездатності й ін.); проведення психокорекційної роботи з метою розвитку потенційних можливостей та формування особистості; відстеження соціально-психологічного клімату в колективі та статусу дитини в групі; моніторинг рівня адаптованості та соціалізації учня; сприяння соціальній інтеграції дитини (залучення в позакласну і навіть позашкільну діяльність).
Наголошено, що практично всі ці завдання втілено у моделях соціального, психологічного та педагогічного супроводів дітей з особливими потребами, в яких, першорядним є виявлення особливостей особистісного розвитку дитини та її соціального становлення в умовах школи.
Щиро дякуємо керівництву Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України та професору Лесі Прохоренко за співпрацю й можливість спільного проведення лекцій і заходів!

https://www.pdpu.edu.ua/med-news/8103-gostova-lektsiya-psikhologichni-ta-metodichni-aspekti-suprovodu-ditej-z-oop-shkola-ta-rodina 


КРУГЛИЙ СТІЛ «ОСВІТА ОСІБ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ»

2 травня 2022 року кафедрою дефектології та фізичної реабілітації Державного закладу «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського» під керівництвом завідувача кафедри, доктора педагогічних наук, професора Ольги Форостян, спільно з фахівцями Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України – в.о. Вченого секретаря Інституту, доктором педагогічних наук: ст.н.сп. Володимиром Шевченко і науковим співробітником відділу психолого-педагогічного супроводу Юлією Шевченко організовано і проведено круглий стіл «Освіта осіб з особливими освітніми потребами». Значну цікавість у здобувачів спеціальності 016 Спеціальна освіта викликали виступи доктора педагогічних наук, старшого співробітника відділу освіти дітей з порушеннями слуху, в.о. Вченого секретаря Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України на тему «Організація навчання осіб з особливими освітніми потребами» та наукового співробітника відділу психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими потребами Юлії Шевченко на тему «Інноваційні підходи до навчання дітей з ООП».

У виступах науковців було зазначено, що десятирічний досвід активного впровадження інклюзивного навчання дітей з ООП в Україні сьогодні потребує підведення певних підсумків, оцінки здобутків і невдач. Останніх навряд чи можна було уникнути в умовах досить стрімкої і радикальної перебудови системи освіти дітей з ООП на основі перенесення у вітчизняні умови чужого досвіду. Проте зіткнення з вітчизняною реальністю є неминучою і чимдалі більше заглиблення у проблеми інклюзивного навчання ставить такі питання, розв’язання яких змушує переглядати пройдений шлях та вносити корективи, необхідні для дальшого поступу.

Інклюзивне навчання є способом організації освітнього процесу для осіб з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої освіти, яке організовується за інституційною (денною або вечірньою) формою здобуття освіти та передбачає включення дитини з особливими освітніми потребами до освітнього процесу спільно з іншими учнями класу.

Науковці зазначили, що сьогодні йде пошук способів зробити навчання в інклюзивному класі диференційованим, таким, що задовольняє індивідуальні потреби кожного окремого учня. Проте узагальнення світового досвіду застосування диференційованого навчання в інклюзивному класі, здійснене вітчизняними авторами, свідчить, що наукові пошуки ще досить далекі від практичного їх втілення.

У виступах науковців було підкреслено, що освіта і розвиток дітей з ООП у наших сьогоднішніх умовах переміщується з малоефективного уроку на індивідуальні заняття відповідно до індивідуальної програми розвитку та індивідуального навчального плану. Проектом Постанови «визначення категорій (типології) освітніх труднощів у осіб з особливими освітніми потребами та рівнів підтримки в освітньому процесі осіб з особливими освітніми потребами в інклюзивних та класах закладів дошкільної, загальної середньої освіти та їх застосування» покладається на інклюзивно-ресурсні центри (ІРЦ). Розроблення для них методичних рекомендацій ще попереду. Сьогодні ж можна сказати, що у взаємодії ІРЦ і команди супроводу дитини з ООП у закладі освіти з питань комплексної оцінки її розвитку, визначення її особливих освітніх потреб, розроблення індивідуальної програми розвитку, індивідуального навчального плану багато суперечливого та неузгодженого.

Важливим є те, що порядком організації інклюзивного навчання визначено, за якими освітніми програмами, підручниками, методичними підходами організовується навчання дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі, надані рекомендації щодо складання розкладу уроків для дітей з особливими освітніми потребами.

Науковці констатували, що індивідуальний навчальний план та індивідуальна навчальна програма розробляються відповідно до особливостей інтелектуального розвитку учня. Провідну роль в організації освітнього процесу під час уроку відіграє вчитель. Асистент учителя перебуває в партнерстві з усіма педагогічними працівниками та забезпечує єдність вимог до виконання освітньої програми та забезпечення реалізації індивідуальної програми розвитку учня з особливими освітніми потребами.

Ольга Форостян окреслила основні завдання інклюзії та підготовки фахівців до роботи з дітьми з ООП, зокрема: супровід осіб з особливими потребами, фахова компетентність здобувачів вищої освіти, актуалізація особистісного потенціалу розвитку дитини з особливими потребами; інтеграція дітей з особливими потребами в суспільство.

https://www.pdpu.edu.ua/med-news/8102-kruglij-stil-osvita-osib-z-osoblivimi-osvitnimi-potrebami





ГОСТЬОВА ЛЕКЦІЯ «ОСОБЛИВА ДИТИНА У РОДИНІ: ПЕРЕОРІЄНТУВАННЯ ЦІЛЕЙ НЕБАЖАНОЇ ПОВЕДІНКИ»

31 березня 2023 року на Факультеті психології та соціальної роботи ОНУ імені І.І.Мечникова в межах проєкту «Гостьові професори» було презентовано лекцію «Особлива дитина у родині: переорієнтування цілей небажаної поведінки».

Лекторкою виступила шановна Леся Іванівна Прохоренко – доктор психологічних наук, професор, директор Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України.

Лекція проходила в онлайн форматі, в якій брали участь здобувачі першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 053 Психологія і викладачі Факультету психології та соціальної роботи ОНУ імені І.І.Мечникова.

Під час лекції було презентовано авторські техніки роботи з небажаною поведінкою дитини, а саме з чотирьма категоріями помилкової мети поведінки дитини: увага, вплив, помста і ухилення.

Після завершення виступу студенти і викладачі були вдячні шановній професорці за цікаву й змістовну лекцію, яка є джерелом розвитку психологічної компетентності та майбутньої професійної майстерності.



ГОСТЬОВА ЛЕКЦІЯ «ОСОБЛИВА ДИТИНА У РОДИНІ: ПЕРЕОРІЄНТУВАННЯ ЦІЛЕЙ НЕБАЖАНОЇ ПОВЕДІНКИ» ДЛЯ ЗДОБУВАЧІВ ПЕРШОГО (БАКАЛАВРСЬКОГО) РІВНЯ ПЕРШОГО РОКУ НАВЧАННЯ СПЕЦІАЛЬНОСТІ 016 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА

11 квітня 2023 року в межах дисципліни «Спеціальна психологія» для здобувачів першого (бакалаврського) рівня першого року навчання спеціальності 016 Спеціальна освіта було проведено лекцію «Особлива дитина у родині: переорієнтування цілей небажаної поведінки».
За запрошенням викладачів кафедри дефектології та фізичної реабілітації
ДЗ «Південноукраїнський державний педагогічний університет ім. К.Д. Ушинського» Леся Іванівна Прохоренко – доктор психологічних наук, професор, директор Інституту спеціальної педагогіки та психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України провела лекцію.
Під час лекції було представлено авторські техніки роботи з небажаною поведінкою дитини з особливими освітніми потребами.
Після завершення виступу студенти разом із професором кафедри дефектології та фізичної реабілітації Ганною Борисівною Соколовою поділилися враженнями та висловили подяку шановній Лесі Іванівні за цікаву й корисну лекцію!

https://www.pdpu.edu.ua/novini-fakultetu-fizichnogo-vikhovannya/9453-gostova-lektsiya-osobliva-ditina-u-rodini-pereorientuvannya-tsilej-nebazhanoji-povedinki-dlya-zdobuvachiv-pershogo-bakalavrskogo-rivnya-pershogo-roku-navchannya-spetsialnosti-016-spetsialna-osvita



«СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО СВІТИ ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ В УМОВАХ КРИЗОВИХ ВИКЛИКІВ»

Продовжується традиція у вищій школі України запрошувати науковців Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України на гостьові лекції. Цей вид діяльності сприяє налагодженню співпраці між закладами вищої освіти та науковими установами.

Так, 17 листопада 2023 року, на запрошення кафедри спеціальної педагогіки Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди, завідувачем відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук України, д.п.н., Чеботарьовою Оленою Валентинівною проведено гостьову лекцію на тему: «СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО СВІТИ ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ В УМОВАХ КРИЗОВИХ ВИКЛИКІВ» для здобувачів вищої освіти за спеціальністю 016 Спеціальна освіта.

Під час лекції було презентовано основні новації в освіті дітей з особливими освітніми потребами, підходи до змісту навчання дітей з порушеннями інтелектуального розвитку; висвітлено провідну роль компетентнісно-орієнованого навчання дітей з особливими освітніми потребами; презентовано сучасне навчально-методичне забезпечення навчання дітей в умовах воєнного стану в країні, висвітлено результати наукового дослідження відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку; представлено навчально-методичні та дидактичні ресурси як інструментарій підтримки та психолого-

педагогічного супроводу навчання дітей з порушеннями інтелекту в умовах воєнного стану в країні.

До лекції були залучені студенти, викладачі, практичні працівники спеціальних закладів загальної середньої освіти та заклади з інклюзивним навчанням. Олена Валентинівна зацікавила способом подання інформації та комунікацією зі здобувачами вищої освіти в процесі проведення лекції. Лекція була насиченою та викликала жвавий інтерес у слухачів.

Активність здобувачів вищої освіти, їхня зацікавленість у таких зустрічах мотивує і надалі продовжувати практику проведення гостьових лекцій. Після завершення виступу студенти і викладачі були вдячні шановній Олені Валентинівні за цікаву й змістовну лекцію, яка є джерелом розвитку фахової компетентності майбутніх педагогів.

Висловлюємо щиру вдячність кафедрі спеціальної педагогіки Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди на чолі із завідувачем, д.п.н., Вікторією Евгеніївною Коваленко, за активну співпрацю з Інститутом спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка!

Вдячні студентам за активну участь та вітаємо зі святом – Міжнародним Днем студента!



НАУКОВЦІ ІНСТИТУТУ СПЕЦІАЛЬНОЇ ПЕДАГОГІКИ І ПСИХОЛОГІЇ ІМЕНІ МИКОЛИ ЯРМАЧЕНКА НАПН УКРАЇНИ – МАГІСТРАНТАМ КИЇВСЬКОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМЕНІ БОРИСА ГРІНЧЕНКА

У межах вивчення навчальної дисципліни «Актуальні проблеми та методологія досліджень у спеціальній та інклюзивній освіті» 23 листопада 2023 р. відбулась зустріч студентів спеціальності 016 Спеціальна освіта другого (магістерського) рівня вищої освіти Київського університету імені Бориса Грінченка зі співробітниками Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка, провідної наукової установи у складі Національної академії педагогічних наук України.

Під час зустрічі провідні науковці ознайомили магістрів з різними напрямами діяльності науково-дослідного інституту; актуальними проблемами у галузі спеціальної та інклюзивної педагогіки, які потребують розв’язання; основними напрямами наукових досліджень відділів: логопедії, інклюзивного навчання, навчання жестової мови, освіти дітей з порушеннями слуху, з порушеннями інтелектуального розвитку; правилами вступу до аспірантури та особливостями навчання на третьому рівні вищої освіти.

Зокрема, перед студентами виступили:

Засенко В’ячеслав Васильович – доктор педагогічних наук, професор, дійсний член НАПН України, радник директора, почесний директор;

Ярмола Наталія Анатоліївна – кандидат педагогічних наук, заступник директора з наукової роботи, завідувач відділу інклюзивного навчання;

Орлов Олег Вікторович – кандидат психологічних наук, заступник директора з науково-експериментальної роботи;

Данілавічютє Еляна Анатоліївна – кандидат педагогічних наук, завідувач відділу логопедії;

Кульбіда Світлана Вікторівна – доктор педагогічних наук, професор, завідувач відділу навчання жестової мови;

Литовченко Світлана Віталіївна – доктор педагогічних наук, завідувач відділу освіти дітей з порушеннями слуху;

Чеботарьова Олена Валентинівна – доктор педагогічних наук, завідувач відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку.

Зустріч відбулась у теплій, дружній атмосфері, що сприяла підвищенню інтересу до наукової діяльності у здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти. До зустрічі мали можливість доєднатись онлайн здобувачі заочної форми навчання.

Кафедра спеціальної та інклюзивної освіти щиро дякує Інституту спеціальної педагогіки та психології імені Миколи Ярмаченка за співпрацю у сфері підготовки фахівців зі спеціальної освіти.

https://www.facebook.com/AnnSuprun78/videos/1067352131355596?idorvanity=556985027735458



ГОСТЬОВА ЛЕКЦІЯ «ПРАКТИЧНІ ПОРАДИ НАУКОВОГО ЕКСПЕРТА ЩОДО НАПИСАННЯ МАГІСТЕРСЬКОЇ РОБОТИ»

30 листопада 2023 о 14:30 в межах дисципліни «Актуальні проблеми та методологія досліджень у спеціальній та інклюзивній освіті» відбулася гостьова лекція Вадима Володимировича Кобильченко доктора психологічних наук, професора, головного наукового співробітника Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України на тему: «ПРАКТИЧНІ ПОРАДИ НАУКОВОГО ЕКСПЕРТА ЩОДО НАПИСАННЯ МАГІСТЕРСЬКОЇ РОБОТИ».

До зустрічі долучилися викладачі кафедри та здобувачі 1 курсу другого (магістерського) освітнього рівня спеціальності «Спеціальна освіти» освітніх програм: «Логопедія», «Втручання при аутизмі», «Стратегії і практики інклюзивного навчання».

Вадим Володимирович докладно ознайомив магістрів із загальними засадами підготовки до наукової роботи, окреслив стилі спілкування магістранта та керівника, розкрив особливості теоретичного та емпіричного етапів дослідження, надав практичні поради щодо написання магістерської роботи. Зустріч відбулася в приємній атмосфері живої бесіди з реальними прикладами та безпосередньою дискусією.

Основним акцентом та висновком зустрічі сало усвідомлення важливості ефективної співпраці між магістрантом та керівником, що ґрунтується на відповідальності магістранта, взаємоповазі та діловій комунікації.

Кафедра спеціальної та інклюзивної освіти висловлює щиру вдячність Кобильченко Вадиму Володимировичу за цікаву лекцію та неймовірний презентований досвід наукової роботи.