Експерименти Всеукраїнського рівня

В межах експериментальної діяльності здійснювалася активна співпраця науковців та практиків, зокрема у діяльності експериментальних майданчиків Інституту. Загальна кількість експериментальних майданчиків складає 197 установ. За видами освітніх установ до експериментальної діяльності було долучено:

– загальноосвітні школи – 115;

– спеціальні загальноосвітні школи – 24 (для дітей з порушеннями зору – 3; для дітей зі зниженим слухом – 8; для дітей з тяжкими порушеннями мовлення – 1; для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату – 1; для дітей із затримкою психічного розвитку – 2; для дітей з порушеннями розумового розвитку – 4; спеціальна «Школа-Життя» – 1; школа-дитячий садок І ступеня – 1);

– дошкільні навчальні заклади для дітей з порушеннями мови – 2;

– дошкільний навчальний заклад – 32;

– ВНЗ – 3;

– інші підприємства та організації (центри соціально-психологічної реабілітації,громадські організації) – 47.

 

Всеукраїнський експеримент «Розвиток інклюзивного освітнього середовища у Запорізькій області».

Експеримент розпочато у 2016 році за наказом МОН України №836 від 15.07.2016 р. в рамках пілотного проекту Благодійного Фонду Порошенка щодо розвитку інклюзивного освітнього середовища у Запорізькій області, спрямованого на розроблення науково-організаційних засад практичного впровадження інклюзивної освіти, апробації структурно-організаційної моделі інклюзивного освітнього середовища, сприяння соціальній інтеграції дітей з особливими освітніми потребами.

Організаційне керівництво експериментальною роботою здійснюють Голова Благодійного Фонду Порошенка Марина Порошенко (за згодою) та заступник Міністра освіти і науки України Павло Хобзей, наукове – Інститут спеціальної педагогіки Національної академії педагогічних наук України (Засенко В. В.), методичне – Державна наукова установа «Інститут модернізації змісту освіти» (Завалевський Ю. І.).

Основна мета експериментального дослідження: створення інклюзивного освітнього середовища у Запорізькій області через прозоре фінансування за принципом «гроші за дитиною», з використанням бази даних щодо дітей з особливими освітніми потребами, урахуванням послуг, які необхідні дитині, потреб у надавачах послуг та наставництві.

Стратегічна мета дослідження: формування нового суспільного ставлення до дітей з особливими освітніми потребами як до рівноправних громадян суспільства. Включення таких дітей у суспільні відносини.

Об’єкт дослідження: механізм створення інклюзивного освітнього середовища у Запорізькій області через прозорість фінансування за принципом «гроші за дитиною», запровадження партнерства між ЗНЗ з інклюзивним навчанням та спеціальними навчальними закладами.

Предмет дослідження: процес впровадження структурно-організаційної моделі інклюзивного освітнього середовища у ЗНЗ Запорізької області.

Гіпотеза науково-пошукового дослідження. Розроблення й апробація моделі упровадження інклюзивної освіти з фінансуванням інклюзивного освітнього середовища за принципом «гроші за дитиною» сприятиме створенню умов у ЗНЗ Запорізької області прийняти та навчати дітей з особливими освітніми потребами, у тому числі з інвалідністю, в умовах інклюзії з перспективою поширення в усіх областях України, забезпеченню психолого-педагогічної підтримки сімей, які виховують таких дітей.

Завдання дослідження:

  • розроблення, апробація, моніторинг запровадження механізму прозорого фінансування інклюзивного освітнього середовища за принципом «гроші за дитиною»;
  • розроблення методик визначення та надання необхідних освітніх послуг дітям з особливими освітніми потребами в ЗНЗ в умовах інклюзивного навчання;
  • удосконалення системи надання психолого-педагогічних, корекційно- розвиткових послуг дітям з особливими освітніми потребами, консультативних послуг батькам таких дітей та педагогічним працівникам в умовах інклюзії;
  • створення інтерактивної міжгалузевої бази даних про дітей з особливими потребами та їх потреб у реабілітаційних послугах;
  • забезпечення права на освіту дітей з особливими потребами у загальноосвітньому просторі, з проживанням у сім’ї;
  • створення у ЗНЗ архітектурної доступності, відповідного навчального середовища з урахуванням особливих потреб учнів;
  • розроблення рекомендацій щодо удосконалення організаційно-фінансових засад створення інклюзивного освітнього середовища в ЗНЗ.

Термін дослідження: 2016-2019 роки.

Етапи науково-дослідної роботи

  1. Організаційний – липень-серпень 2016 р.
  2. Експериментально-інформаційний (формуючий) – з вересня 2016 р. по травень 2018 р.
  • Аналітично-узагальнюючий – з червня 2018 р. по червень 2019 р.
  1. Експериментально-формуючий етап 2017-2018 рр.

Завдання 1. Підготовка та проведення для педагогічних працівників, які з 2016/2018 навчального року починають працювати в інклюзивних класах (вчителі, соціальні педагоги, практичні психологи, вчителі- логопеди, вчителі-дефектологи (за нозологіями), асистенти вчителів та ін.).

Форма проведення: Ol-line та з виїздом до експериментальних закладів.

Термін виконання: травень 2017 р.,  жовтень 2018 р.

Проведені заходи: Ol-line вебінар «Організація інклюзивного середовища: презентація загальної системи підготовки педагогів» червень 2017; виїзний навчальний тренінг для педагогів «Індивідуалізація процесу навчання дитини з ООП: діагностика та створення Індивідуальної програми розвитку (ІПР) вересень 2017 р.; проведено виїзний науково-практичний семінар  (2-денний).

Отримані результати за звітний період:

  • – Затверджено нормативно-правовим актом виділення фінансування навчання дітей з особливими потребами.
  • – Удосконалено нормативно-правові положення.
  • – Затверджено положення про Інклюзивно-ресурсний центр та реформовано роботу ПМПК.
  • У рамках співучасті у експерименті «Створення інклюзивного освітнього середовища у Запорізькій області», зініційованого Благодійним фондом Порошенко та очолюваного його головою Порошенко М.А., Інститут спеціальної педагогіки та співробітники лабораторії проблем інклюзивної освіти протягом 2017 року прийняли участь у низці заходів. Зокрема, долучилися до обговорення та аналізу проектів нормативно-правових документів. А саме до проектів «Положення про інклюзивно-ресурсний центр», «Положення про обласний ресурсний центр з підтримки інклюзивної освіти» та ін. Також в рамках експериментально-наукової діяльності у Запорізькій області 24 жовтня 2017 р. відбулось підписання угоди про наукове співробітництво між Інститутом спеціальної педагогіки НАПН України та КЗ “Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти”. Провідною ідеєю угоди постала домовленість про розробку та впровадження спільних проектів наукових досліджень у галузі спеціальної освіти, підготовки фахівців у галузі спеціальної педагогіки та спеціальної психології, організації міжнародних, національних і регіональних науково-практичних конференцій, науково-освітніх видавничих проектів тощо. У рамках угоди планується у 2018 році здійснити апробацію курсу «Наставництво в закладах освіти з інклюзивним навчанням» для трьох груп педагогів. Інший напрям роботи – ініціація фокус-групи з метою вивчення труднощів у плануванні навчально-виховного процесу в класах з інклюзивним навчанням та у розробленні ІПР».

Підготовка наставників для супроводу педагогів, які надають освітні послуги дітям з особливими освітніми потребами.

Проведені заходи:

  • визначено наставників;
  • розроблено та впроваджено систему наставництва в інклюзивному освітньому середовищі;
  • розпочато проведення Ol-line вебінарів та тренінгів з визначеною командою наставників.

За ініціативи Інституту спеціальної педагогіки НАПН України, 10 листопада 2017 року відбувся ІІІ Міжнародний конгрес зі спеціальної педагогіки, психології та реабілітології «Інклюзія в новій українській школі: виклики сьогодення» присвячений теоретико-методичним, нормативно-правовим організаційно-педагогічним та соціально-психологічним аспектам інклюзивного навчання; деінституалізаційним процесам в освіті дітей з особливими потребами; сучасним змістовим аспектам та технологічним напрямам реабілітації дітей з особливими потребами. В межах IIІ Міжнародного конгресу зі спеціальної педагогіки, психології та реабілітології «Інклюзія в новій українській школі: виклики сьогодення» відбулися численні майстер класи, вебінари, диспути для керівників та педагогів дошкільних і загальноосвітніх навчальних закладів.

Заклади, установи, організації, на базі яких проводиться експеримент:

Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 66;

Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 3Запорізької міської ради Запорізької області;

Енергодарський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітній навчальний заклад І ступеня-дошкільний навчальний заклад» № 6 Енергодарської міської ради Запорізької області;

Балабинський навчально- виховний комплекс «школа І-Ш ступенів – гімназія «Престиж» Запорізького району Запорізької області;

Бердянська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів №13 Бердянської міської ради Запорізької області;

Комунальний заклад “Дніпрорудненська спеціалізована школа І – III ступенів “Талант” Василівської районної ради Запорізької області;

Комунальний заклад “Гуляйпільська загальноосвітня школа I- III ступенів № 1” Гуляйпільської районної ради;

Комунальний заклад «Гуляйпільська загальноосвітня школа I- III ступенів № 2» Гуляйпільської районної ради;

Комунальний заклад «Новомиколаївська спеціалізована загальноосвітня школа І – III ступенів № 1» Новомиколаївської районної ради Запорізької області;

Костянтинівська спеціалізована різнопрофільна школа І – III ступенів “Прометей” 3 поглибленим вивченням предметів Мелітопольської районної ради Запорізької області;

Новогорівська загальноосвітня школа I- III ступенів Токмацької районної ради Запорізької області.

Інноваційні аспекти дослідження:

  1. Визначення обсягу освітніх послуг для окремої дитини, їх вартості та спеціалістів, готових їх надати.
  2. Розроблення цифрової платформи для прозорого фінансування ЗНЗ, де б втілювався принцип «гроші за дитиною». Визначення організаційних засад фінансування.
  3. Підготовка педагогів до умов роботи у новій соціально-фінансовій системі інклюзивного навчання. Здійснення наставницького супроводу.
  4. Розроблення науково-методичного супроводу для педагогічних працівників щодо використання інноваційних технологій інклюзивного навчання.

 

Науково-практичні заходи Інституту спеціальної педагогіки НАПН України, які розміщені в Olline режимі:

Круглий стіл: «Зміст та психолого-педагогічні умови організації  корекційно-розвивальні занять у навчанні школярів із затримкою психічного розвитку, проведено 11 грудня 2017 р. лабораторією інтенсивної педагогічної корекції у формі оn-line вебінару: Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=V-YW2zNSv5c&feature=youtu.be)

Всеукраїнський науково-методологічний семінар «Інноваційні технології навчання дітей з тяжкими порушеннями розумового розвитку»: Режим доступу: https://www.facebook.com/ispukr/?hc_ref=NEWSFEED

Всеукраїнська науково-практична конференція молодих вчених «Педагогіка та психологія: стратегії, технології, інновації» (Режим доступу: https://www.facebook.com/groups/1494686560823638/

Науково-практичний семінар «Розвиток зв’язного мовлення дошкільників логопедичних груп засобом занять з логоритміки»: Режим доступу: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1299159923496575&set=pcb.1737729956519296&type=3&theater

Науково-практичний семінар «Діагностика та логокорекція лексико-граматичної складової мовленнєвої діяльності у дошкільнят»: Режим доступу: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1313207795425121&set=pcb.1744499442509014&type=3&theater

Науково-практичний семінар на засіданні клубу «Логос»: Режим доступу: https://www.facebook.com/groups/1494686560823638/?hc_ref=SEARCH

Семінар-практикум «Формування мовленнєвих компетентностей у дітей старшого дошкільного віку» »: Режим доступу: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1353845904694643&set=pcb.1762952017330423&type=3&theater

VI Всеукраїнський науково-практичний семінар «Професійна орієнтація: теорія і практика»: Режим доступу: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1357916014287632&set=pcb.1764976423794649&type=3&theater

Науково-методичний семінар «Формування лексико-граматичної складової мовлення у дітей різних вікових груп: Режим доступу: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1490650487680850&set=pcb.1826178514341106&type=3&theater&ifg=1

Міський семінар-практикум «Діти із ЗПР та порушеннями мовлення: психолого-педагогічний супровід в освітньому просторі навчального закладу»: Режим доступу:  https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1537428923003006&set=pcb.1846050165687274&type=3&theater&ifg=1

Круглий стіл «Сучасні підходи до діагностики та корекції порушень психомовленнєвого розвитку школярів із ТПМ»: Режим доступу: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1537429193002979&set=pcb.1846050165687274&type=3&theater&ifg=1

Курси підвищення кваліфікації для вчителів-логопедів на проблемно-тематичних курсах підвищення фахової кваліфікації з проблеми «Діагностика та розвиток мовлення дітей, які мають порушення розумового розвитку та розлади аутичного спектра»: Режим доступу: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1261140483965186&set=pcb.1721589818133310&type=3&theater

Курсова підготовка для педагогів Тальнівського району Черкаської області «Технології розвитку адаптивних можливостей дітей з особливими освітніми потребами в освітньому середовищі»: Режим доступу: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1518305044915394&set=gm.1838334933125464&type=3&theater&ifg=1

Майстер-клас «Логопедичні цікавинки в процесі подолання порушень звуковимови»: Режим доступу: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1516984665047432&set=gm.1837794179846206&type=3&theater&ifg=1