ЗАПОЧАТКОВАНО ПЕРШИЙ ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ ФОРУМ З ПИТАНЬ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ: НОВІ СТАНДАРТИ, КРАЩІ ПРАКТИКИ, ПАРТНЕРСТВО НАУКИ Й ОСВІТИ!

18 вересня в Інституті спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України в очно-дистанційному форматі відбувся перший Всеукраїнський форум, присвячений питанням розвитку дошкільної освіти, ініційований і зорганізований Інститутом за сприяння ГО «Інноваційні освітні стратегії».

Форум став стартом нової традиції – щорічних професійних зустрічей науковців, представників МОН, педагогів-практиків, інших фахівців галузі освіти осіб з особливими потребами та громадських організацій.

У вітальному слові директор Інституту – Леся Прохоренко, докт. психол. наук, проф., чл.-кор. НАПН України, наголосила на важливості формування відкритого майданчика для діалогу, обміну досвідом та вироблення спільних рішень. Адже, сьогодні Україна переживає непрості часи і саме дошкільна освіта є тим середовищем, де формується базова життєстійкість, адаптивність і цінності майбутніх поколінь. Особливу увагу було приділено необхідності поєднання науки й практики в освіті, оскільки саме науково обґрунтовані рішення мають стати базою для оновлення стандартів та програм.

Вітаючи учасників зібрання, В’ячеслав Засенко, радник директора Інституту, почесний директор, докт. пед. наук, проф., академік НАПН України, підкреслив стратегічне значення розвитку дошкільної освіти як фундаменту всього подальшого навчання та соціалізації дитини.

Було також зазначено доцільність проведення і надалі подібних масових заходів, які були б присвячені проблемам окремих ланок освіти осіб з особливими потребами.

Начальник відділу інклюзивного та спеціального навчання Директорату дошкільної та інклюзивної освіти – Валентина Новосад окреслила пріоритетні напрями державної політики у сфері дошкільної освіти, зокрема впровадження нового Закону України «Про дошкільну освіту», розроблення проєкту Державного стандарту дошкільної освіти, а також реалізацію Концепції розвитку раннього втручання та низки нормативно-правових актів, які регулюють політику дошкільної освіти. Було підкреслено, що держава відкрито підтримує ініціативи педагогічної та наукової спільноти у створенні сучасного освітнього середовища.

Директор ТОВ «Інноваційні освітні стратегії» – Тетяна Наумчук представила нову інноваційну програму для закладів дошкільної освіти, яка відповідає сучасним викликам та оновленим державним вимогам. Програма базується на компетентнісному підході, орієнтується на розвиток ключових умінь дітей і враховує потреби інклюзивної освіти.

У процесі роботи форуму, модератором якого була Наталія Ярмола, канд. пед. наук, ст. дослідн., заступник директора з наукової роботи Інституту, учасники-науковці представили результати напрацювань з означеної тематики і також акцентували увагу на важливості єдності освіти та науки:

  • Олена Чеботарьова, докт. пед. наук, проф., завідувач відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку – «Дошкільна освіта дітей з порушеннями інтелектуального розвитку»;
  • Людмила Трофименко, канд. пед. наук, ст. наук. співроб., старший науковий співробітник відділу логопедії – «Як допомогти дитині, яка не говорить?»;
  • Ольга Вовченко, докт. психол. наук, ст. дослідн., старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку ‒ «Емоційний інтелект у структурі особистості дитини дошкільного віку: практичні аспекти формування та розвитку»;
  • Катерина Довгопола, канд. психол. наук, ст. наук. співроб., старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку – «Сенсорний розвиток незрячої дитини раннього віку»;
  • Вікторія Міронова, викладач кафедри спеціальної та інклюзивної освіти факультету психології, соціальної роботи та спеціальної освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, аспірантка 4 курсу – «Денверська модель раннього втручання: досвід впровадження у ЗДО з дітьми з особливими освітніми потребами».

Вченими було презентовано результати досліджень у галузі раннього розвитку, навчання та психолого-педагогічного супроводу дітей, підготовки педагогічних кадрів тощо. Прозвучали пропозиції щодо створення системи регулярних досліджень ефективності освітніх програм у закладах дошкільної освіти.

Педагоги-практики з регіонів поділилися досвідом упровадження сучасних методик та створення безпечного й розвивального середовища для дітей. Було наведено приклади успішних місцевих ініціатив, моделей партнерства з батьківською спільнотою та використання цифрових інструментів у роботі з дітьми.

Представники громадських організацій поділилися досвідом розвитку партнерства між батьками та закладами освіти, презентували кейси залучення громад до підтримки дітей з різними освітніми потребами та поширення кращих практик інклюзії.

Особливий інтерес учасників форуму викликали практичні майстер-класи:

  • «Практична психолінгвосинергетика для підтримки дошкільників з особливими мовленнєвими потребами в освітньому середовищі» (Еляна Данілавічютє, канд. пед. наук, ст. наук. співроб., завідувач відділу логопедії);
  • «Інтеграція казкотерапії в освітні програми: перший крок до гармонійного розвитку» (Надія Купрійок, президент МФБ «Пшеничне зерно», організатор та координатор програм для дітей, тренер, консультант ГО «Носії миру»).

Форум продемонстрував, що спільність зусиль і, зокрема, в контексті інноваційних підходів науки і практики є ключем до якісного розвитку дошкільної освіти дітей з особливими потребами.

Організатори висловили подяку всім учасникам за активну роботу, конструктивні пропозиції та обмін досвідом.

У підсумку було підкреслено, що такі форуми проводитимуться щороку, і коло співпраці буде розширюватися не лише в межах України, а й за кордоном, залучаючи міжнародні організації та враховуючи кращі світові практики.