НАУКОВО-ПРАКТИЧНИЙ СЕМІНАР «ОСВІТА ОСІБ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ: ДОСВІД, ІННОВАЦІЇ, ПЕРСПЕКТИВИ»

Участь в освітніх виставках – можливість презентувати результати роботи, обговорити нагальні питання, шляхи їх вирішення, визначити перспективні напрями розвитку освіти.

30 жовтня 2025 року в Інституті спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України в межах XVII Міжнародної виставки «Інноватика в сучасній освіті» відбувся науково-практичний семінар «Освіта осіб з особливими потребами: досвід, інновації, перспективи».

У семінарі взяли участь близько 100 наукових та педагогічних працівників закладів вищої освіти, спеціальних закладів освіти, закладів освіти з інклюзивним навчанням, інклюзивно-ресурсних центрів. Слухачами семінару стали здобувачі вищої освіти, які навчаються за спеціальністю А6 Спеціальна освіта (за спеціалізаціями) у Київському столичному університеті імені Бориса Грінченка, Тернопільському національному педагогічному університеті імені Володимира Гнатюка та ін., що є важливим для ознайомлення майбутніх фахівців з сучасними підходами до освіти дітей з особливими освітніми потребами, результатами наукових досліджень, новим навчально-методичним забезпеченням галузі.

Модератором заходу виступив Олег Легкий, канд. пед. наук, ст. наук. співроб., старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України.

На семінарі науковці Інституту представили актуальні доповіді:

– «Сучасні підходи до навчання дітей з порушеннями інтелектуального розвитку», Олена Чеботарьова, докт. пед. наук, проф., завідувач відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України.

У доповіді представлено важливі напрями організації навчання дітей з порушеннями інтелектуального розвитку в умовах воєнного стану; напрацювання відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку щодо удосконалення змісту початкової та базової середньої освіти дітей з порушеннями інтелекту в контексті компетентнісного та особистісно орієнтованого підходів. Репрезентовано нові модельні навчальні програми, сучасний формат практичних посібників, розроблених відповідно до Державного стандарту базової середньої освіти. Навчально-методичне забезпечення ґрунтується на принципах доступності, наочності, системності, послідовності, а також охоплює систему методів та корекційних прийомів під час навчання різних навчальних предметів, що сприятиме формуванню ключових компетентностей учнів з особливими освітніми потребами.

– «Сучасна стратегія підтримки дітей з особливими мовленнєвими потребами в освітньому середовищі», Еляна Данілавічютє, канд. пед. наук, ст. наук. співроб., завідувач відділу логопедії Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України.

Розкрито сутність нейро-психо-лінгво-синергетичного підґрунтя організації досліджень, що здійснюються науковцями відділу логопедії; репрезентовано науково-методичний інструментарій підтримки дітей з особливими мовленнєвими потребами в освітньому середовищі, а також наведено приклад створення алгоритму імплементації наукових ідей у зміст навчальних посібників «швидкого реагування», що розробляються з метою задоволення індивідуальних потреб дитини.

– «Соціокультурний підхід в освіті учнів з порушеннями слуху», Світлана Кульбіда, докт. пед. наук, проф., завідувач відділу української жестової мови Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України; Світлана Литовченко, докт. пед. наук, проф., завідувач відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України.

Презентовано теоретичні підходи та практичні поради щодо створення сприятливого освітнього середовища для учнів з порушеннями слуху, усунення перепон (бар’єрів), які безпосередньо чи опосередковано ускладнюють доступ до спілкування, навчання, участі у спільній діяльності у закладі освіти. Представлено методичні матеріали для навчання та розвитку дітей з порушеннями слуху, розроблені науковцями інституту на основі соціокультурного, компетентнісного, особисто-орієнтованого підходів. Акцентовано, що освітні послуги мають базуватися на індивідуальних потребах дитини, а не на доступності ресурсів.

– «Ризики в роботі психолога з батьками, що виховують дітей з ООП», Ольга Вовченко, докт. психол. наук, ст. дослідн., старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України.

Розглянуто специфіку проявів професійних ризиків в роботі практичного психолога, зокрема фахівців, які працюють з дітьми з ООП. Увага акцентована на можливості виникнення негативних емоційних станів, пов’язаних з професійним ризиком роботи психологів (віктимізація психотерапевта; професійне (емоційне) вигорання, конфлікти з батьками тощо). Надано первинні результати опитування вітчизняних фахівців-психологів щодо актуальних емоційних станів (емоційне вигорання через високе навантаження, стрес та дедлайни; професійну деформацію), окреслено стратегії зменшення професійних ризиків в професії психолога.

– «Особливості організації освітнього середовища для дітей дошкільного віку з порушенням зору», Олег Легкий, канд. пед. наук, ст. наук. співроб., старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України.

Представлено особливості організації доступного освітнього середовища в закладах дошкільної та загальної середньої освіти, подано перелік навчально-методичних матеріалів з розвитку та навчання дітей з порушеннями зору.

– «Інновації в нормативно-правовому забезпеченні освіти осіб з ООП», Наталія Ярмола, канд. пед. наук, ст. дослідн., заступник директора з наукової роботи, завідувач відділу інклюзивного навчання Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України.

Представлено аналіз останніх документів у сфері освіти, якими унормовано надання послуг дітям з особливими освітніми потребами, створення безбар’єрного інклюзивного середовища у закладах дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти.

Дякуємо всім учасникам! Цінуємо та продовжуємо нашу співпрацю!