Корекційно-розвивальна робота – це система заходів, що дозволяють вирішувати завдання своєчасної допомоги дітям, що перебувають у загальноосвітньому просторі та мають особливі освітні потреби.
Із запровадженням інклюзивного навчання питання надання додаткових освітніх послуг пов’язане з принциповим положенням – забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їхнього навчання в загальноосвітніх навчальних закладах на основі особистісно орієнтованих методів навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей
Додаткові освітні послуг є потужним методичним інструментом, спрямованим на корекційний розвиток пізнавальної, емоційно-вольової сфер, позитивних якостей особистості, що дало б можливість значній частині дітей з особливими освітніми потребами навчатися в в умовах загальноосвітнього навчального закладу, на формування активної особистості дитини, здатної пізнавати довкілля, розвиватись, оволодівати знаннями та уміннями, навичками ігрової та практичної діяльності, доступної й цікавої для конкретної дитини з врахуванням її віку, особливостей індивідуального розвитку.
У представленому каталозі практичні працівники освітньої галузі зможуть знайти низку корекційно-розвиткових програм, що можуть бути використані на заняттях з корекційно-розвивальної роботи для дітей з різних нозологічних груп.
Архів корекційно-розвиткових програм.
- Додаткові корекційно-розвиткові заняття (послуги) для дітей з особливими освітніми потребами (з порушеннями інтелектуального розвитку)
Основні освітні послуги | Додаткові освітні послуги | фахівці | корекційно-розвиткова програми |
Розвиток мовлення
|
Розвиток мовлення у процесі ознайомлення з природою
Розвиток мовлення за методикою ТАН-Содерберг
|
Вчитель-дефектолог, вчитель-логопед |
Програми з корекційно-розвиткової роботи для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з порушеннями розумового розвитку «Розвиток мовлення дітей з помірною розумовою відсталістю в процесі ознайомлення з природою» / укл. Г.О.Блеч. – К., 2016. – [електронний ресурс] – http://www.mon.gov.ua
Блеч Г.О. Програми з корекційно-розвиткової роботи для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з порушеннями розумового розвитку «Розвиток мовлення з використанням методики ТАН-Содерберг / укл. Г.О.Блеч. – К., 2016. – [електронний ресурс] – http://www.mon.gov |
Корекція розвитку
|
Ізотерапія (ліплення: пластилінотерапія, глинотерапія, тістотерапія, аплікація, паперопластика, малювання)
конструювання казкотерапія музикотерапія ігротерапія Монтессорі-терапія Лего-конструювання
|
Вчитель-дефектолог, вчитель-логопед | «Розвиток психомоторики та сенсорних процесів» (психосоціальний розвиток) [Електронний ресурс] / Жук Т.Я., укл. С.В. Трикоз // Програми з корекційно-розвиткової роботи для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з порушеннями розумового розвитку. – Режим доступу: http://mon.gov.ua
Чеботарьова О.В. Програма з корекційно-розвиткової роботи для підготовчого, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з порушеннями розумового розвитку «Азбука творчості» / О.В. Чеботарьова, І.М.Брусенська // [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://mon.gov.ua Міненко А.В. «Музичні краплинки» [Електронний ресурс] / А.В. Міненко // Програми з корекційно-розвиткової роботи для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з порушеннями розумового розвитку
|
Ритміка
|
Барабанотерапія
корекційна ритміка логоритміка драмотерапія
|
Вчитель-дефектолог,
вчитель-логопед, вчитель фізичної культури |
Гладченко І.В Програма з корекційно-розвиткової роботи для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з порушеннями розумового розвитку «У світі ритмів» / укл. І. В. Гладченко. – К., 2016. – [електронний ресурс] – http://www.mon.gov.ua
Гладченко І.В. Програма з корекційно-розвиткової роботи для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з з порушеннями розумового розвитку «Барабанотерапія» / укл. І. В. Гладченко. – К., 2016. – [електронний ресурс] – http://www.mon.gov.ua; Гладченко І.В. Програма з корекційно-розвиткової роботи для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з порушеннями розумового розвитку «Театральна логоритміка» / укл. І. В. Гладченко. – К., 2016. – [електронний ресурс] – http://www.mon.gov.ua |
ЛФК
|
Корекція і компенсація недоліків фізичного розвитку; корекція порушень в рухах (порушення координації, орієнтування в просторі, точність в русі, рівноваги і т. ін.); усунення недоліків у розвитку рухових і інших якостей (сили, швидкості, координації, витривалості, гнучкості і т. ін.); корекція та розвиток психомоторики; формування здорового способу життя та подальшої соціалізації. |
інструктор ЛФК,
вчитель фізичної культури |
Бобренко І.В. Корекційно-розвивальна програма: Лікувальна фізкультура – К., 2016. – [електронний ресурс] – http://www.mon.gov.ua;
Ковтун А.В., Кунникова О.О., Стригунова А.І. Корекційно-розвивальна програма: Острівець здоров’я /укл. Бобренко І В. – К., 2016. – [електронний ресурс] – http://www.mon.gov.ua; . |
- Додаткові корекційно-розвиткові заняття (послуги) для дітей з особливими освітніми потребами які мають розлади аутичного спектра
Основні освітні послуги | фахівці | корекційно-розвиткова програма |
Корекція розвитку | Міждисциплінарна команда супроводу на чолі з координатором, яка реалізує індивідуальну програму розвитку дитини з РАС (корекційний педагог, психолог, логопед, інструктор ЛФК та ін.) | Реалізація оновленого змісту освіти дітей з особливими потребами: початкова ланка: навчально-методичний посібник / Н.Б. Адамюк, Л.Є. Андрусишина, О.О. Базилевська та ін.; Ін-т. спец. педагогіки; за ред. В.В. Засенка, А.А. Колупаєвої, Н.О. Макарчук, В.І. Шинкаренко. – Київ, 2014. – 336 с.
Моделювання шкільної ситуації як засіб підготовки до навчання дітей з аутизмом: науково-методичний посібник/ Т.В. Скрипник. – К.: Педагогічна думка. – 2008. – 104 с. Скрипник Т.В. Стандарти психолого-педагогічної допомоги дітям з розладами аутичного спектра: навчально-методичний посібник/ Т.В. Скрипник. – К.: “Гнозіс”. – 2013. – 60 с. Комплексна програма розвитку дітей дошкільного віку з аутизмом “Розквіт”/ Наук. Кер та заг ред. Т.В. Скрипник. – К., 2013. – 200 с. |
Розвиток мовлення | Логопед | Комплексна програма розвитку дітей дошкільного віку з аутизмом “Розквіт”/ Наук. кер та заг. ред. Т.В. Скрипник. – К., 2013. – 200 с.
Розвиток мовленнєвої активності дітей з аутистичними порушеннями старшого дошкільного віку: навч.-метод. посібник/ М.К.Шеремет, Н.В.Базима. – К.:ДІА. – 2017. – 192 с. |
Соціальний розвиток
(розвиток базового відчуття безпеки і довіри, толерантність до дітей, позитивний досвід соціальної взаємодії та ін.) |
Корекційний педагог, психолог | Комплексна програма розвитку дітей дошкільного віку з аутизмом “Розквіт”/ Наук. Кер та заг ред. Т.В. Скрипник. – К., 2013. – 200 с. |
Сенсомоторний та психомоторний розвиток
(розвиток посидючості, стійкості уваги, координації рухів тощо) |
Інструктор з ЛФК, Вчитель фізичної культури, Фізичний терапет | Комплексна програма розвитку дітей дошкільного віку з аутизмом “Розквіт”/ Наук. Кер та заг ред. Т.В. Скрипник. – К., 2013. – 200 с. |
Додаткові освітні послуги | фахівці | корекційно-розвиткова програма |
Сенсорна інтеграція | Психолог | Джин Айрес. Ребенок и сенсорная интеграция. Понимание скрытых проблем развития. – М.: Теревинф, 2013.
Кэрол Сток Крановиц. Разбалансированный ребенок. Как распознать и справиться с нарушениями процесса обработки сенсорной информации. . – М.: Редактор, 2013. Улла Кислинг. Сенсорная интеграция в диалоге. Понять ребенка, распознать проблему, помочь обрести равновесие. – М.: Теревинф, 2010. |
АВА терапія | Психолог | Роберт Шрамм: Детский аутизм и АВА. ABA. Терапия, основанная на методах прикладного анализа поведения. –
М.: Рама Паблишинг, 2017 . – 208 с. |
Нейропсихологічна корекція | Психолог | Мащенко Елена. Программа нейропсихологического развития и коррекции психологического развития для детей с СДВГ, ММД, РДА.
Режим доступа: https://www.b17.ru/article/8283/ |
Тілесно-орієнтована терапія | Психолог | Александр Копытин, Беверли Корт. Техники телесно-ориетированной арт-терапии. М.: 2016. – 128 с. |
Арт-терапія (різні види) | Психолог | Елена Тарарина. Практикум по арт-терапии: шкатулка мастера. Луганск: Элтон-2.– 156 с. |
Кінезіотерапія | Інструктор ЛФК, Вчитель фізкультури, Фізичний терапевт | ? |
Анімалотерапія | Корекційний педагог, психолог | ? |
Освітні послуги | Фахівці | Корекційно-розвиткова програма |
Психофізичний розвиток (сенсорна інтеграція і стимуляція, адаптивна фізкультура, кінезітерапія, нейропсихологічна корекція: усунення порушень перцепції, розвиток дрібної і крупної моторики, зорово-моторної координації, складно-координованих рухів) | Інструктор ЛФК
Нейропсихолог |
Айрес Джин. Ребенок и сенсорная интеграция. Понимание скрытых проблем развития. – М.: Теревинф, 2013.
Банди А. Сенсорная интеграция: теория и практика / Анита Банди, Шелли Лейн, Элизабет Мюррей; пер. [с англ.] и науч. ред. Д. В. Ермолаева. – М. : Теревинф, 2017. – 768 с. Кэрол Сток Крановиц. Разбалансированный ребенок. Как распознать и справиться с нарушениями процесса обработки сенсорной информации. . – М.: Редактор, 2013. Семенович А.В. Нейропсихологическая коррекция в детском возрасте. Метод замещающего онтогенеза: Учебное пособие, – 8-е изд, – М.: Генезис, 2015. – 474 с. Улла Кислинг. Сенсорная интеграция в диалоге. Понять ребенка, распознать проблему, помочь обрести равновесие. – М.: Теревинф, 2010. |
Поведінкова терапія (АВА-терапія, TEACCH-терапія: формування навчальних виконавських умінь і навичок, підтримка позитивної поведінки) | Корекційний педагог, психолог (спеціалізація: фахівець з АВА-терапії, фахівець з TEACCH-терапії) | Лиф Р., Макэкен Д. Стратегии работы с поведением. Учебный план интенсивного поведенческого вмешательства при аутизме. / Перевод с англ. Под общей редакцией Толкачева Л. Л. — Москва: ИП Толкачев, 2016. — 608 с.
Роберт Шрамм: Детский аутизм и АВА. ABA. Терапия, основанная на методах прикладного анализа поведения. – М.: Рама Паблишинг, 2017 . – 208 с. |
Розвиток мовлення (навчання альтеративної комунікації PECS, логопедичні заняття: розвиток мовленнєвої комунікації, зокрема розвиток понятійної частини мови, звуковимови, діалогового мовлення) | Логопед
Корекційний педагог, психолог (спеціалізація – інструктор PECS)
|
Комплексна програма розвитку дітей дошкільного віку з аутизмом “Розквіт”/ Наук. кер та заг. ред. Т.В. Скрипник. – К., 2013. – 200 с.
Розвиток мовленнєвої активності дітей з аутистичними порушеннями старшого дошкільного віку: навч.-метод. посібник/ М.К.Шеремет, Н.В.Базима. – К.:ДІА. – 2017. – 192 с. Нуриева Л.Г. Развитие речи у аутичных детей: метод, разраб.. — М.: Теревинф, 2006. – 112 с. – (Особый ребенок). Бонди Э., Фрост Л.Система альтернативной коммуникации с помощью карточек PECS: руководство для педагогов / Лори Фрост и Эндн Бонди. – М.: Теревннф, 2011. – 416 с. |
Розвиток пізнавальних процесів (тренінги розвитку уваги, пам’яті, мислення) | Корекційний педагог, психолог | Реалізація оновленого змісту освіти дітей з особливими потребами: початкова ланка: навчально-методичний посібник / Н.Б. Адамюк, Л.Є. Андрусишина, О.О. Базилевська та ін.; Ін-т. спец. педагогіки; за ред. В.В. Засенка, А.А. Колупаєвої, Н.О. Макарчук, В.І. Шинкаренко. – Київ, 2014. – 336 с.
Скрипник Т.В. Стандарти психолого-педагогічної допомоги дітям з розладами аутичного спектра: навчально-методичний посібник/ Т.В. Скрипник. – К.: “Гнозіс”. – 2013. – 60 с. Делани, Тара. развитие основных навыков у детей с аутизмом: эффективная методика игровых занятий с особыми детьми / Тара Делани. – С.Анисимова. – Екатеринбург: Рама Паблишинг, 2014. – 272 с. |
Тренінг соціальних навичок
(ігрова терапія, соціальне моделювання, відеомоделювання, стимулювання розвитку емоційного інтелекту, соціального сприймання: розвиток базового відчуття безпеки і довіри, толерантність до дітей, позитивний досвід соціальної взаємодії та ін.) |
Корекційний педагог, психолог | Моделювання шкільної ситуації як засіб підготовки до навчання дітей з аутизмом: науково-методичний посібник/ Т.В. Скрипник. – К.: Педагогічна думка. – 2008. – 104 с.
Комплексна програма розвитку дітей дошкільного віку з аутизмом “Розквіт”/ Наук. Кер та заг ред. Т.В. Скрипник. – К., 2013. – 200 с. Гринспен С., Уидер С. На ты с аутизмом. Использование методики Floortime для развития отношений, общения и мышления. – М.: Теревинф, 2014. – 610 с. |
Психологічна корекція (арт-терапія, театральна терапія, анімалотерапія) |
- Додаткові корекційно-розвиткові заняття (послуги) для дітей з особливими освітніми потребами які мають затримку психічного розвитку
Основні освітні послуги | Додаткові освітні послуги | фахівці | Корекційно-розвивальні програми, навчально-методичні посібники, методичні рекомендації
|
Корекція розвитку:
(Корекція когнітивного розвитку)
(Корекція особистісного розвитку)
|
Корекція дрібної моторики рук; Корекція психомоторної сфери; Симптоматична корекція (подолання зовнішньої сторони труднощів розвитку, зовнішніх ознак, симптомів цих труднощів); Корекція причинного (каузального) типу (нівелювання причин, що породжують проблеми і відхилення); Корекція і стимуляція сенсорно-перцептивних, мнемічних і інтелектуальних процесів; Корекція регуляторного компонента (мотивація, самоконтроль); Корекція гіпер/гіпоактивності;
Технології формування пізнавальної діяльності різного операційного змісту; Предметно-орієнтовані тренінги (розвиток мотивації, рефлексії, самостійності, ціннісних орієнтацій): – структурно-орієнтовні (пізнавальний інтерес, основи міркувань, аргументація висновків); – позиційно-орієнтовні (погляд, позиція, порівняння позицій); – смисло-орієнтовні (етичні/естетичні переживання, саморозуміння, самовираження). Психотерапія малюванням. Мнемоніка. ЛЕГО-конструювання та конструювання з м’яких, великогабаритних модулів. Конструктивна діяльність. Проектна діяльність. Створення ситуації успіху.
Корекція пізнавального розвитку Корекція емоційно-вольового розвитку Корекція поведінкових порушень Сенсомоторна корекція Піскова психотерапія Ігрова психотерапія Арт-терапія Психогімнастика Танцювально-рухова психотерапія Психодрама Музикотерапія Лялькотерапія
|
Корекційний педагог,
Психолог
Корекційний педагог, психолог |
Сак Т.В., Прохоренко Л.І. «Корекція розвитку» для спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із затримкою психічного розвитку (підготовчий, 1–4 класи) [Електронний ресурс] / Т.В.Сак, Л.І.Прохоренко. // Програми з корекційно-розвиткової роботи – (Рекомендовано МОН України, наказ № 476 від 29.04.2016 р.) Режим доступу : http://lib.iitta.gov.ua/11010/
Л.А. Венгер, Т.С. Комарова. Генез сенсорных способностей. Подобед В.П. Особенности кратковременной памяти детей с задержкой психического развития. Прохоренко Л. І. Формування самоконтролю на уроках математики у молодших школярів із ЗПР / Л.І. Прохоренко. – К. : Педагогічна думка, 2012. – 48 с. – (навчально-методичний посібник). Прохоренко Л. І. Формування саморегуляції на уроках математики у молодших школярів із затримкою психічного розвитку / Л.І. Прохоренко. – Чернівці: Букрек, 2015. – 190 с. – (навчально-методичний посібник). Сак Т.В. Оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі. /Навчально-методичний посібник Чернівці : Бук.рек, 2015. – 184 с. Белкин А.С Ситуація успеха. Как ее создать? / А.С.Белкин. – М.: Просвещение, 1991. Режим доступу: http://studcon.org/tehnologiya-stvorennya-sytuaciyi-uspihu?page=1 Пєхота О.М. Освітні технології. — Київ: “А.С.К”; 2002. Вачков И.В. Основы технологии группового тренинга. Психотехники: Учебное пособие – 2-е изд., перераб. и доп. – М.: Издательство «Ось – 89», 2000. – 224 с. (Практическая психология). Яценко Т.С. Психологічні основи групової психокорекції: Навчальний посібник. – К.: Либідь, 1996. – 264 с.Lyubov, Pomytkina. Personal readiness of youth to making
Логвінова І.П., Кучеренко Ю.О. «Корекція розвитку» для спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із затримкою психічного розвитку (підготовчий, 1–4 класи) [Електронний ресурс] / Логвінова І.П., Кучеренко Ю.О. // Програми з корекційно-розвиткової роботи – (Рекомендовано МОН України, наказ № 476 від 29.04.2016 р.) Режим доступу : http://lib.iitta.gov.ua/11010/ Рыбакова С.Г. Арт-терапия для детей с задержкой психоческого развития / С.Г. Рыбакова, – Спб, Речь, 2002. – 144 с.; Тернер Б. Руководство по сендплей-терпии/ Б. Тернер, пер. с анг. – М.: Дипак, 2015. – 648 с. Татаринцева А.Ю. Куклотерапия в работе психолога, педагога и логопеда / А.Ю. Татаринцева. – СПб.: Речь, 2007. – 102 с.; Чистякова М.И. Психогимнастика / М. И. Чистякова; под ред. М. И. Буянова. – 2-е изд. – М.: Просвещение: ВЛАДОС, 1995. – 160 с.; Брусиловский JI.C. Музыкотерапия: Руководство по психотерапии / Л.С. Брусиловский / под ред. В.Е. Рожнова. Ташкент: Медицина, 1985.-719 с. Бремс К. Полное руководство по детской психотерапии / К. Бремс, пер.с англ. Ю Брянцевой. – М.; Изд-во ЕКСМО-Пресс, 2002. – 640 с. |
Розвиток мовлення | Логопедичний масаж;
Нейропсихологічна корекція передумов мовлення; Нейропсихологічна корекція писемного мовлення; Логоритміка; Різні види логотренінгів (з читання та швидкого читання, письма без відриву руки, формування комунікативних та графомоторних навичок та ін.); Складання логоказок із заданим звуком, словом та ін. |
Логопед
Корекційний педагог |
Омельченко І.М. «Розвиток мовлення» для спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із затримкою психічного розвитку (підготовчий, 1–4 класи) [Електронний ресурс] / І.М. Омельченко, Л.О. Федорович // Програми з корекційно-розвиткової роботи – (Рекомендовано МОН України, наказ № 476 від 29.04.2016 р.) Режим доступу : http://lib.iitta.gov.ua/11010/
Омельченко І. М. Психолого-педагогічні основи діагностики і формування комунікативної діяльності у дітей дошкільного віку із затримкою психічного розвитку: навч.-метод. посіб. / Ірина Омельченко ; Нац. акад. пед. наук України, Ін-т спец. педагогіки. – Полтава : Техсервіс, 2015. – 187 с. : рис., табл. Дяченко К. Г. Інновації в корекції писемного мовлення молодших школярів. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2010. – 320 с. : іл. Марчук Т. Ф. Навчання читання учнів молодших класів у школі інтенсивної педагогічної корекції: методичні рекомендації для вчителів / Т. Ф. Марчук. – Київ : Педагогічна думка, 2008 . – 31 с. Тарасун В. В. Трансверсальні здібності: оцінювання і розвиток : наук.-метод. посіб. / В. В. Тарасун, О І. Мякушко; Ін-т спец. педагогіки АПН України. – К. : Актуальна освіта, 2005. – 160 с. Федорович Л. О. Конспекти логоритмічних занять із дітьми дошкільного віку з фонетико-фонематичним недорозвиненням мовлення / Л. О. Федорович, Я. О. Пищалка. – Запоріжжя : ЛІПС, 2009. – 286 с. : рис., ноти. Федорович Л.О. Логопедична робота з дітьми із фонетико-фонематичними порушеннями мовлення: завдання, вправи, ігри : навч.-метод. посіб. / авт.-укл. Л. О. Федорович, О. В. Чубенко. – Запоріжжя : ТОВ “ЛІПС” ЛТД, 2017. –300 с. |
Ритміка | Розвиток уваги, пам’яті, сприймання;
Формування просторової орієнтації; Корекція дихання, мовлення; Розвиток плавності, гнучкості, виразності рухів; Формування естетичного смаку. |
Вчитель з ритміки; інструктор з фізичного виховання; музичний керівник. | БабякО.О. «Ритміка» для спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із затримкою психічного розвитку (підготовчий, 1–4 класи) [Електронний ресурс] / Бабяк О.О. // Програми з корекційно-розвиткової роботи – (Рекомендовано МОН України, наказ № 476 від 29.04.2016 р.) Режим доступу : http://lib.iitta.gov.ua/11010/
Сак Т.В., Прохоренко Л.І. «Корекція розвитку» для спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із затримкою психічного розвитку (підготовчий, 1–4 класи) [Електронний ресурс] / Т.В.Сак, Л.І.Прохоренко. // Програми з корекційно-розвиткової роботи – (Рекомендовано МОН України, наказ № 476 від 29.04.2016 р.) Режим доступу : http://lib.iitta.gov.ua/11010/ Омельченко І.М. «Розвиток мовлення» для спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із затримкою психічного розвитку (підготовчий, 1–4 класи) [Електронний ресурс] / І.М. Омельченко, Л.О. Федорович // Програми з корекційно-розвиткової роботи – (Рекомендовано МОН України, наказ № 476 від 29.04.2016 р.) Режим доступу : http://lib.iitta.gov.ua/11010/ Программа по коррекционно-развивающему музыкальному модулю (музыкотерапии) “Маленькая шумная компания” для учащихся 2–4-х классов [Электронный ресурс] Самсонова Л.В. http://festival.1september.ru/articles/518734
|
ЛФК | Корекція пізнавальної діяльності;
Корекція пізнавальної активності; Корекція мовлення; Корекція особистісного розвитку; Корекція емоційно-вольової сфери. |
Інструктор з ЛФК |
- Додаткові корекційно-розвиткові заняття (послуги) для молодших школярів з особливими освітніми потребами, які мають мовленнєві порушення
Основні
освітні послуги |
Фахівці |
Корекційно-розвиткова
програма |
Додаткові
освітні послуги |
Навчальна
література |
Корекція розвитку | Практичний психолог, корекційний педагог, класний керівник, учитель-логопед (в залежності від поставлених завдань) | Рібцун Ю. В. Програми з корекційно-розвиткової роботи «Корекція розвитку» для спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із тяжкими порушеннями мовлення (підготовчий, 1–4 класи) / Ю. В. Рібцун. – [Електронний ресурс] // Режим доступу до вид. : http://lib.iitta.gov.ua/11010/
Рібцун Ю. В. Програми з корекційно-розвивальної роботи для спеціальних ЗНЗ для дітей із тяжкими порушеннями мовлення (1−4 класи) / Ю. В. Рібцун // Логопед [журн.]. – Харків. – 2016. − № 2 (62). – С. 2−11; № 3 (63) (продовження). – С. 2−11
|
Технології вивчення динаміки психічного розвитку учнів | Гільбух Ю. З. Темперамент і пізнавальні здібності школяра : діагностика, педагогіка / Ю. З. Гільбух. – К., 1992. – 216 с.
Коробко С. Л. Робота психолога з молодшими школярами : метод. посіб. / С. Л. Коробко, О. І. Коробко; за ред. акад. С. Д. Максименка. – К. : Літера ЛТД, 2006. – 416 с. Тарасун В. В. Тести навчальних здібностей для 1 класу / під ред. Ю. З. Гільбуха. – К. : РОВО «Укрвузполіграф», 1992. – 232 с. |
Загальні стратегії психологічної роботи | Ілляшенко Т. Д. Чому їм важко вчитися? / Тамара Ілляшенко. – К. : Початк. шк., 2000. – 128 с.
Особливі діти в умовах загальноосвітньої школи : практ.-метод. посіб. / Упоряд. Н. А. Сидоренко. – К. : РНМЦ Дніпровського району. − К., 2015. – 64 с. Панок В. Г. Психоконсультативні стратегії діяльності практичного психолога системи освіти : навч.-метод. посіб. / В. Г. Панок, Я. В. Чапрак, Д. Д. Романовська. – Чернівці : Рута, 2010 – 300 с. Психологічний довідник учителя в 4-х кн. / Упорядн. В. Андрієвська, наук. ред. С. Максименка. – Кн. 1. – К. : Главник, 2005. – 112 с. |
|||
Тренінги пізнавального розвитку | Заїка Є. В. Ігровий тренінг пізнавальних процесів учнів: ігри та вправи : навч. посіб. – Х. : ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2013. – 256 с.
Кондратенко Л. Розумові здібності дитини / Л. Кондратенко. – К. : Главник, 2004. – 112 с. Корольова Т. Логіка: систематизуємо знання / Т. Корольова. – К. : Казка, 2005. – 64 с. : іл. Корольова Т. Увага, пам’ять, мислення / Т. Корольова. – К. : 2005. – 64 с. : іл. |
|||
Розвиток афективної сфери | Атемасова О. А. Агресивна дитина: як їй допомогти? : комплекс матеріалів / О. А. Атемасова. – Х. : Ранок, 2011
Атемасова О. А. Проблеми розвитку та корекції емоційної сфери молодших школярів : комплекс матеріалів / О. А. Атемасова. – Х. : Ранок, 2011 Організація роботи з розв’язання проблеми насильства в школі : навч.-метод. посіб. / Упоряд. Є. В. Дубровська, М. Є. Ясеновська. – К. : Huss, 2011. – 96 с. |
|||
Арт-терапія | Докторович М. О. Арт-терапія в діяльності психолога та соціального педагога / М. О. Докторович, Г. Л. Рурик, І. А. Хозраткулова. – К. : Редакції загально педагогічних газет, 2014. – 97 с.
Рібцун О. Г. Іграшки з природного матеріалу / Ольга Рібцун, Юлія Рібцун. – К. : Літера ЛТД. – 2011. – 64 с. : – іл. – (Я – чарівник) |
|||
Ізо-терапія | Рібцун О. Г. Малювання крок за кроком / О. Г. Рібцун, Ю. В. Рібцун. – К. : Літера ЛТД, 2011. – 64 с. : – іл. – (Я – чарівник)
Федій О. А. Естетотерапія : навч. посіб. / О. А. Федій. – |
|||
Каліграфотерапія | Федієнко В. Каліграфічні прописи (1 кл.) : зошит-шаблон з навчання правильного письма / Василь Федієнко. – Х. : Вид. дім «Школа», 2007. – 12 с.
Федієнко В. Каліграфічний зошит-шаблон (запатентована методика навчання каліграфії та розвитку почерку дитини) (2−4 кл.) / Василь Федієнко. – Х. : Вид. дім «Школа», 2007. – 12 с. |
|||
Лялько-терапія | Пат. 44366 Україна, МПК: А 61 Н 1/00 А 61 М 21/00. Спосіб відновлення вимовної функції у дошкільнят з порушеннями фонетико-фонематичної сторони мовлення / Рібцун Ю. В. – № u200908240; заявл. 04.08.2009; опубл. 25.09.2009, Бюл. № 18.
[Електронний ресурс] // Режим доступу до вид. : http://lib.iitta.gov.ua/5817/ |
|||
Музикотерапія | Солодкі сни. Антистрес : класична музика зі звуками природи. – К. : Недериця С. С., 2011. – 1 опт. диск (CD-DA). – (Розумна дитина) | |||
Оригамі-терапія | Рібцун О. Г. Конструювання з паперу / Ольга Рібцун, Юлія Рібцун. – К. : Літера ЛТД. – 2011. – 32 с.
Рібцун О. Г. Навчайся разом з нами робити оригамі / О. Г. Рібцун, Ю. В. Рібцун. – К. : Літера ЛТД, 2011. – 64 с. : – іл. – (Я – чарівник) |
|||
Пластиліно-терапія | Методика навчання мистецтва у початковій школі : навч. посіб. / Л. М. Масол, О. В. Гайдамака, О. В. Бєлкіна, О. В. Калініченко, І. В. Руденко. – Х. : Ранок, 2006. – 256 с.
Рібцун О. Г. Пластилінові фантазії / О. Г. Рібцун, Ю. В. Рібцун. – К. : Літера ЛТД, 2011. – 64 с. : – іл. – (Я – чарівник) |
|||
Розвиток мовлення | Вчитель-логопед | Трофименко Л. І. та ін. Програми з корекційно-розвиткової роботи «Корекція мовлення» для спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із тяжкими порушеннями мовлення (підготовчий, 1–4 класи) / Трофименко Л. І., Ільяна В. М., Пригода З. С., Грибань Г. В., Аркадьєва О. О. − [Електронний ресурс] // Режим доступу до вид. : http://lib.iitta.gov.ua/705550/ | Формування фонетичної компетентності | Гаврилова Н. С. Порушення фонетичного боку мовлення у дітей : моногр. / Н. С. Гаврилова. – Кам’янець-Подільский : ТОВ «Друк-Сервіс», 2011. – 200 с.
Дорошенко С. О. Конспекти логопедичних занять із навчання правильної вимови звуків [л], [л’] / С. Дорошенко, І. Кацька, Л. Федорович Запоріжжя : ЛІПС, 2013. – 184 с. Логопедична допомога дітям з фонетико-фонематичними вадами мови : метод. реком. у 2-х ч. (Ч. І Свистячі і шиплячі звуки, Ч. ІІ Звуки «Л» і «Р») / Укл. М. В. Артюх. – К. : ІЗМН, 1996 Малярчук А. Я. Дидактичний матеріал для виправлення мовних недоліків : навч. посіб. / А. Я. Малярчук. – 2-ге вид., випр. та доп. – Ірпінь : ВТФ «Перун», 1997. – 408 с. : іл. Пінчук Ю. В. Мовленнєві вправи для виховання у дітей правильної вимови звуків [л], [л’], [р], [р’] : навч.-метод. посіб. / Ю. В. Пінчук, Л. Л. Циба. – К. : КНТ. – 136 с. Рібцун Ю. В. Віршики, картинки, звуки для забави і науки. – Х. : Вид. група «Основа», 2013. – 176 с. : іл. Федорович Л. О. Постановка звуків у дітей дошкільного та молодшого шкільного віку / Л. Федорович. – Кременчук : Християнська Зоря, 2007. – 200 с. Федорович Л. О. Формування правильної вимови у дітей дошкільного та молодшого шкільного віку / Людмила Федорович. – Полтава, 2001. − 348 с. |
Розвиток фонологічного компонента мовленнєвої діяльності | Рібцун Ю. В. Віршики, картинки, звуки для забави і науки. – Х. : Вид. група «Основа», 2013. – 176 с. : іл.
Рібцун Ю. В. Словничок для діточок: пароніми : метод. посіб. / Ю. В. Рібцун, О. Г. Рібцун. – К. : Світич, 2012. – 136 с. Рібцун Ю. В. Граємо – мову вивчаємо : робочий зошит / Ю. В. Рібцун, О. Г. Рібцун. − К. : Видавничий Дім «Слово», 2012. – 64 с. Сєдих Н. О. Вчимося писати й говорити правильно. Поради логопеда / Н. О. Сєдих. – Х. : Вид. група «Основа», 2007. – 176 с. – (Серія: «Логопеду початкової школи») |
|||
Розвиток темпо-ритмічної складової мовлення | Тихоніна Т. А. Методичні рекомендації з проведення уроків ритміки / Т. А. Тихоніна, В. О. Липа. – К. : РУМК, 1993.
Школьник С. Я. Мовні віршовані ігри та вправи з музичним супроводом для дітей, що мають вади мовлення. – Х. : 1999. Юрова Р. А. Заняття з логоритміки із заїкуватими дітьми : метод. посіб. / Р. А. Юрова, А. В. Щолокова. – К., 2000. Юрова Р. А. Методичний посібник із подолання заїкання (для логопедів, учителів, батьків, осіб, які мають заїкання) : метод. рекоменд. / Р. А. Юрова, Т. Г. Вітер, А. І. Казьміна, А. В. Щолокова. – К. : Центр патології мовлення при психоневрологічному диспансері № 5. – 2000. – 68 с. |
|||
Моделювання вербального контенту | Рібцун Ю. В. Словничок для діточок: пароніми : метод. посіб. / Ю. В. Рібцун, О. Г. Рібцун. – К. : Світич, 2012. – 136 с.
Словник учня початкових класів : синоніми, антоніми, морфеми / Уклад.: Н. О. Будна, Т. І. Бабовал, З. Л. Головко. − Тернопіль : Навч. книга «Богдан», 2005. − 160 с. Трофименко Л. І. Корекційне навчання з розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку із ЗНМ [Електронний ресурс] // Режим доступу до вид. : http://mon.gov.ua/activity/education/doshkilna/diti-z-osoblivimi-potrebami/programy-rozvinky.html Трофименко Л. І. Шляхи подолання загального недорозвитку мовлення у дітей дошкільного віку : моногр. / Л. І. Трофименко. – Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2014. – 104 с. Українська мова. Лексичні вправи. 1−4 класи : дидакт. матеріали / Л. М. Коломієць. − Т. : Навч. книга «Богдан», 2008. − 128 с. Українська мова. Мовленнєвий розвиток учнів. 1−4 класи : посібн. для вчителя / Сас В. І. – Тернопіль : Навч. книга «Богдан», 2007. − 56 с. |
|||
Граматичне конструювання у контексті морфологічної словозміни | Малярчук А. Я. Розвиток усного і писемного мовлення молодших школярів : навч. посіб. / А. Я. Малярчук. – К. : Літера, 2008. – 335 с. : іл.
Момот Т. Л. Грамотійко : логопед. зошит для розвитку усного і писемного мовлення / Т. Л. Момот. – Тернопіль : Навч. книга «Богдан», 2013. − 48 с. Орфографічний словник. Довідник з граматики / Уклад. Н. П. Мельник. − К. : Літера ЛТД, 2007. – 160 с. Трофименко Л. І. Шляхи подолання загального недорозвитку мовлення у дітей дошкільного віку : моногр. / Л. І. Трофименко. – Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2014. – 104 с. Цікаве мовознавство в початковій школі : посіб. для вчителя поч. кл. / Галина Одинцова, Ярослава Кодлюк. − Тернопіль : Підручники і посібники, 2013. − 206 с. |
|||
Формування орфографічної компетентності | Блінова Г. Й. Дидактичний матеріал для подолання вад письма у дітей / Г. Й. Блінова, Т. В. Пічугіна. − К. : Благовіст, 2004. – 196 с.
Дяченко К. Г. Інновації в корекції писемного мовлення молодших школярів / Г. Й. Блінова. – Тернопіль : Навч. книга «Богдан», 2013. − 320 с. : іл. Марченко І. С. Профілактика оптичної дисграфії : навч.-метод. посіб. / І. С. Марченко, Т. В. Кобилякова. − К. : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2009. − 101 с. Момот Т. Л. Корекція дисграфій : метод. реком. – Тернопіль : Навч. книга «Богдан», 2015. − 16 с. Стрілецька С. В. Дисграфія в школі : моногр. / С. В. Стрілецька. – Біла Церква, 2004. – 112 с. Тищенко В. В. та ін. Українська мова / В. В. Тищенко, Е. А. Данілавічютє, Л. І. Трофименко : підручн. для 2-го кл. загальносв. шкіл для дітей з тяжкими порушеннями мовлення. – Ч. І. – К. : Педагогічна думка, 2009. – 94 с. : іл. Тищенко В. В. та ін. Українська мова / В. В. Тищенко, Е. А. Данілавічютє, Л. І. Трофименко: підручн. для 2-го кл. загальносв. шкіл для дітей з тяжкими порушеннями мовлення. – Ч. ІІ. – К. : Педагогічна думка, 2012. – 79 с. : іл. Чередніченко Н. В. Початковий курс навчання української мови молодших школярів із тяжкими порушеннями мовлення : навч.-метод. посіб. − К. : Вид. Дім «Слово», 2012. – 208 с. |
|||
Оптимізація рецептивної діяльності різної модальності у контексті читання | Бартєнєва Л. І. та ін. Читанка / Л. І. Бартєнєва, О. Е. Шевченко, Л. Є. Андрусишина : підручн. для 2-го кл. загальносв. шкіл для дітей з тяжкими порушеннями мовлення. – Ч. І. – К. : Педагогічна думка, 2009. – 96 с. : іл.
Бартєнєва Л. І. та ін. Читанка / Л. І. Бартєнєва, О. Е. Шевченко, Л. Є. Андрусишина : підручн. для 2-го кл. загальносв. шкіл для дітей з тяжкими порушеннями мовлення. – Ч. ІІ. – К. : Педагогічна думка, 2012. – 96 с. : іл. Блінова Г. Й. Дидактичний матеріал для подолання дислексій у дітей / Г. Й.Блінова, О. Р. Черпіта. − К. : Проза, 2000. Дяченко К. Логопедична читанка / Катерина Дяченко. – Тернопіль : Підручники і посібники, 2007. – 224 с. З неба падають сніжинки / упорядкув. Ю. Рібцун. – К. : Літера ЛТД. – 2013. – 64 с. Рібцун Ю. В. Граємо – мову вивчаємо : робочий зошит / Ю. В. Рібцун, О. Г. Рібцун. − К. : Видавничий Дім «Слово», 2012. – 64 с. Савченко М. А. та ін. Буквар : підручн. для підгот.-перших кл. шкіл для дітей з важкими порушеннями мови / М. А. Савченко, А. А. Колупаєва, Л. С. Калатало; за заг. ред. М. С. Вашуленка. – К. : Форум, 2001. – 174 с. : іл. Свято „Золота осінь” / упорядкув. Ольга Рібцун. – К. : Літера ЛТД. – 2010. – 64 с. |
|||
Удосконалення графічних навичок | Момот Т. Л. Грамотійко : логопед. зошит для розвитку усного і писемного мовлення / Т. Л. Момот. – Тернопіль : Навч. книга «Богдан», 2013. − 48 с.
Рібцун Ю. В. Граємо – мову вивчаємо : робочий зошит / Ю. В. Рібцун, О. Г. Рібцун. − К. : Видавничий Дім «Слово», 2012. – 64 с. Федієнко В. Каліграфічні прописи (1 кл.) : зошит-шаблон з навчання правильного письма / Василь Федієнко. – Х. : Вид. дім «Школа», 2007. – 12 с. Федієнко В. Каліграфічний зошит-шаблон (запатентована методика навчання каліграфії та розвитку почерку дитини) (2−4 кл.) / Василь Федієнко. – Х. : Вид. дім «Школа», 2007. – 12 с. |
|||
Лікувальна фізкультура | Інструктор з ЛФК | Програми з лікувальної фізкультури для спеціальних загальноосвітніх шкіл-інтернатів для дітей з тяжкими порушеннями мовлення (1−4 класи) / Укл.: Чепурний А. [Електронний ресурс] // Режим доступу до вид. : http://mon.gov.ua | Тренінги психомоторних навичок | Ареф’єв В. Г. Фізична культура в школі / В. Г. Ареф’єв, Г. А. Єдинак. – Кам’янець-Подільський : Абетка-Нова, 2002. – 383 с.
Вільчковський Е. С. Теорія і методика фізичного виховання дітей : навч. посіб. / Е. С. Вільчковський, О. І. Курок. – Суми : ВТД «Університетська книга», 2008. – 428 с. Дубогай О. Фізкультура як складова здоров’я та успішного навчання дитини / О. Дубогай. – К. : Вид. дім «Шкільний світ», 2006. – 126 с. Сергієнко Л. П. Психомоторика: контроль та оцінка розвитку : навч. посіб. / Л. П. Сергієнко, Н. Г. Чекмарьова, В. А. Хаджинов. – Х. : ОВС, 2012. – 270 с. Фізкультурно-оздоровчі заходи в режимі навчального дня молодшого школяра : навч. посіб. / О. Ващенко та ін. – Кам’янець-Подільский : Абетка, 2003. – 191 с. Шиян Б. Теорія і методика фізичного виховання школярів / Б. Шиян. – Тернопіль : Навч. книга «Богдан», 2003. – Ч. 1. – 272 с. |
Логоритміка
|
Вчитель-логопед | Програми з логоритміки для спеціальних загальноосвітніх шкіл-інтернатів для дітей з тяжкими порушеннями мовлення (1−4 класи) / Укл. : Куравська Л. С. [Електронний ресурс] // Режим доступу до вид. : http://mon.gov.ua | Атемасова О. А. Психогімнастика у початковій школі : комплекс матеріалів / О. А. Атемасова. – Х. : Ранок, 2011
Пальчикова гімнастика : метод. посіб. / Укл. К. О. Руцька. – Вінниця : ММК, 2013. – 56 с. Пальчикова гімнастика як основа розвитку дрібної моторики : навч. посіб. для вчителів початк. шк., методситів з початк. навч., вихователів ГПД / Укл. О. А. Волгіна, Н. М. Головня, Т. В. Книш, Н. Д. Помагаєва. – Макіївка, 2015. – 36 с. Програма з ритміки для підготовчого, 1−7 класів І відділення шкіл для дітей з важкими порушеннями мови. – К., 1997 Рібцун Ю. В. Звуко-рухова абетка / Рібцун Ю. В. // Віршики, картинки, звуки для забави і науки. – Х. : Вид. група «Основа», 2013. – 176 с. : іл. Солодкі сни. Антистрес : класична музика зі звуками природи. – К. : Недериця С. С., 2011. – 1 опт. диск (CD-DA). – (Розумна дитина) Тихоніна Т. А. Методичні рекомендації з проведення уроків ритміки / Т. А. Тихоніна, В. О. Липа. – К. : РУМК, 1993. Школьник С. Я. Мовні віршовані ігри та вправи з музичним супроводом для дітей, що мають вади мовлення. – Х. : 1999. Юрова Р. А. Заняття з логоритміки із заїкуватими дітьми : метод. посіб. / Р. А. Юрова, А. В. Щолокова. – К., 2000. |
- Додаткові корекційно-розвиткові заняття (послуги) для дітей з особливими освітніми потребами які мають порушення слуху
Вибір курсів та напрямів роботи має відбуватися на основі принципів індивідуалізації, диференціації, враховуючи ступінь порушення слуху дитини, попередній досвід навчання, труднощі у навчанні тощо.
Основні освітні послуги | Додаткові освітні послуги | Фахівці | Корекційно-розвиткові програми, навчальні посібники |
Розвиток слухового (слухо-зорового, слухо-зоро-тактильного) сприймання та формування мовлення
(розвиток навичок читання, письма, формування вимови, сприймання і розуміння зверненого мовлення тощо) |
Вчитель-дефектолог (сурдорпедагог)
(за відсутності фахівця заняття може проводити логопед)
|
«Розвиток слухо-зоро-тактильного сприймання мовлення та формування вимови для глухих дітей» [Електронний ресурс] / О.Ф. Федоренко // Програма з корекційно-розвиткової роботи для підготовчих, 1-5 класів загальноосвітніх навчальних закладів зі спеціальною та інклюзивною формами навчання, навчально-реабілітаційних центрів. (Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (№ 476 від 29.04.2016 р.) Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/
«Розвиток слухового сприймання та формування вимови для дітей зі зниженим слухом» [Електронний ресурс] / О.Ф. Федоренко // Програма з корекційно-розвиткової роботи для підготовчих, 1-5 класів загальноосвітніх навчальних закладів зі спеціальною та інклюзивною формами навчання, навчально-реабілітаційних центрів. – (Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (№ 476 від 29.04.2016 р.) Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/ Розвиток слухового сприймання. Підручник для пігот. кл./ Фомічова Л.І., Котова В.Л., Комісаров О.В. – Либідь, 2014. … |
|
Ритміка (фонетична ритміка, музично-ритмічні заняття) | Вчитель-дефектолог (сурдорпедагог) з музичною освітою (можливе використання елементів під час музичних занять) | «Ритміка для глухих дітей»; «Ритміка для дітей зі зниженим слухом» [Електронний ресурс] / О.А. Вовченко // Програми з корекційно-розвиткової роботи для підготовчого, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з порушеннями слуху. – (Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (№ 476 від 29.04.2016 р.) Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/ | |
Розвиток мовлення в процесі предметно-практичної діяльності (ліплення, аплікації, малювання тощо)
|
Вчитель-дефектолог (сурдорпедагог)
(можливе включення елементів під час уроків трудового навчання) |
«Предметно-практичне навчання. Трудове навчання» [Електронний ресурс] / В.М. Шевченко // Навчальні програми для підготовчого, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей глухих. – (Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (№ … від … р.) Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/ | |
Українська жестова мова
(розвиток української жестової мови) |
Вчитель української жестової мови | «Українська жестова мова» [Електронний ресурс] / Н.Б.Адамюк// Навчальні програми для спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей глухих та зі зниженим слухом. – (Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (№ .. від …) Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/ | |
Лікувальна фізична культура | Інструктор (вчитель) лікувальної фізичної культури, реабілітолог | «Лікувальна фізична культура» програма для спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для глухих дітей, підготовчий, 1-4 класи / Укладачі: Форостян О.І., Шеремет Б.Г., Лещій Н.П., Малій В. М.
«Лікувальна фізична культура» програма для спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей зі зниженим слухом, підготовчий, 1-4 класи / Укладачі: Форостян О.І., Шеремет Б.Г., Лещій Н.П., Малій В. М. «Лікувальна фізична культура для дітей з порушеннями слуху, тяжкими порушеннями мовлення» / Програма з корекційно-розвиткової роботи для підготовчих, 1-4 класів навчально-реабілітаційних центрів. Автори: Базілевський А.Г. (керівник творчої групи), Зганяйко І.Ф., Дудко С.А., Чупилко О.І. (Черкаський навчально-реабілітаційний центр «Країна добра» Черкаської обласної ради). |
|
Психологічна підтримка (формування навички самоконтролю, взаємин з однолітками тощо)
Розвиток загально навчальних навичок |
Психолог (спеціальний психолог, сурдопедагог) |
5a. Додаткові корекційно-розвиткові заняття (послуги) для дітей з особливими освітніми потребами, які мають порушення слуху
Основні освітні послуги | Додаткові освітні послуги | Фахівці | Рекомендовані корекційно-розвиткові програми | Рекомендовані психолого-педагогічні технології й методики коригувально-розвивального впливу | Технічні засоби для забезпечення ефективності коригувально-розвивального впливу |
Корекція розвитку | Розвиток слухового сприймання, слухової уваги і слухової памʼяті з опорою на слуховий резерв дитини
|
Сурдопедагог | «Розвиток слухового сприймання та формування вимови для дітей зі зниженим слухом» [Електронний ресурс] / О.Ф. Федоренко // Програма з корекційно-розвиткової роботи для підготовчих, 1-5 класів загальноосвітніх навчальних закладів зі спеціальною та інклюзивною формами навчання, навчально-реабілітаційних центрів. – (Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (№ 476 від 29.04.2016 р.) Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/
«Розвиток слухо-зоро-тактильного сприймання мовлення та формування вимови для глухих дітей» [Електронний ресурс] / О.Ф. Федоренко // Програма з корекційно-розвиткової роботи для підготовчих, 1-5 класів загальноосвітніх навчальних закладів зі спеціальною та інклюзивною формами навчання, навчально-реабілітаційних центрів. (Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (№ 476 від 29.04.2016 р.) Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/ |
засоби слухопротезування | |
Розвиток здатності орієнтуватися у просторі формування почуття ритму, виразності рухів з опорою на збережені аналізатори (зоровий, вібраційний тощо) для безпечного пересування
|
Сурдопедагог | «Ритміка для глухих дітей»; «Ритміка для дітей зі зниженим слухом» [Електронний ресурс] / О.А. Вовченко // Програми з корекційно-розвиткової роботи для для підготовчого, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з порушеннями слуху. – (Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (№ 476 від 29.04.2016 р.) Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/
«Лікувальна фізична культура» програма для спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для глухих дітей, підготовчий, 1-4 класи / Укладачі: Форостян О.І., Шеремет Б.Г., Лещій Н.П., Малій В. М. «Лікувальна фізична культура» програма для спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей зі зниженим слухом, підготовчий, 1-4 класи / Укладачі: Форостян О.І., Шеремет Б.Г., Лещій Н.П., Малій В. М. |
світлові дзвінки; технічні засоби повідомлення про небезпеку, що використовують зорові і(або) вібраційні сигнали | ||
Розвиток мовлення | Розвиток усного мовлення
(розвиток, формування і корекція фонетичного компоненту усного мовлення; розвиток та корекція фонематичних процесів; формування та корекція темпо-ритмічної та ритміко-інтонаційної складової усного мовлення; розвиток і корекція лексичної та граматичної складових усного мовлення; формування зв’язного монологічного та діалогічного усного мовлення; розвиток здатності зчитування з губ; розвиток дактильного та мануорального мовлення; формування здатності спілкуватися засобами усного мовлення з дотриманням культури спілкування чуючих) |
Сурдопедагог | Чинні навчальні програми з «Української мови»;
«Розвиток слухового сприймання та формування вимови для дітей зі зниженим слухом» [Електронний ресурс] / О.Ф. Федоренко // Програма з корекційно-розвиткової роботи для підготовчих, 1-5 класів загальноосвітніх навчальних закладів зі спеціальною та інклюзивною формами навчання, навчально-реабілітаційних центрів. – (Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (№ 476 від 29.04.2016 р.) Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/; «Розвиток слухо-зоро-тактильного сприймання мовлення та формування вимови для глухих дітей» [Електронний ресурс] / О.Ф. Федоренко // Програма з корекційно-розвиткової роботи для підготовчих, 1-5 класів загальноосвітніх навчальних закладів зі спеціальною та інклюзивною формами навчання, навчально-реабілітаційних центрів. (Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (№ 476 від 29.04.2016 р.) Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/ |
||
Розвиток писемного мовлення
(розвиток лексичної та граматичної складових писемного мовлення; корекція порушень писемного мовлення, розвиток дактильного мовлення) |
Сурдопедагог | Чинні навчальні програми з «Української мови» | |||
Формування жестомовної комунікативної компетентності
(формування зв’язного та діалогічного жестового мовлення; розвиток лексико-граматичної складової жестового мовлення; формування здатності спілкуватися засобами жестового мовлення; формування культури жестовою мовою) |
Вчитель жестової мови | Адамюк Н.Б. Навчальні програми для підготовчого, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для глухих дітей; дітей зі зниженим слухом «Українська жестова мова» [Електронний ресурс] / Н.Б. Адамюк. – К.: Міністерство освіти і науки України, 2014. – 96 с. – Режим доступу до навч. прогр.: http://www.mon.gov.ua/ua/activity/ education/56/693 /navchalni_ programi11/ | |||
Корекція та розвиток психофізичних функцій | Корекція порушень психофізичного розвитку
(розвиток і корекція порушень координації, точності рухів, розвиток здатності утримувати рівновагу; корекція порушення постави та ходи; усунення недоліків у розвитку рухових і інших якостей (сили, швидкості, координації, витривалості, гнучкості і т. ін.); корекція та розвиток психомоторики; формування здорового способу життя. |
Інструктор з ЛФК | «Лікувальна фізична культура» програма для спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для глухих дітей, підготовчий, 1-4 класи / Укладачі: Форостян О.І., Шеремет Б.Г., Лещій Н.П., Малій В. М.
«Лікувальна фізична культура» програма для спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей зі зниженим слухом, підготовчий, 1-4 класи / Укладачі: Форостян О.І., Шеремет Б.Г., Лещій Н.П., Малій В. М. |
||
Формування загальнонавчальної компетентності (розвиток вміння навчатися, організовувати власну навчальну діяльність, шукати й аналізувати інформацію, розподіляти час залежно від типу навчальних завдань тощо) | Сурдопедагог | ||||
Розвиток особистості (формування здатності позитивно сприймати себе та приймати власне порушення слуху, розвиток здатності адекватно сприймати, розуміти та реагувати на поведінку оточуючих, формування навички самоконтролю, взаємин з однолітками тощо) | Сурдопсихолог | казкотерапія
пластилінотерапія піскотерапія драмтерапія ігротерапія мультерапія
|
- Додаткові корекційно-розвиткові заняття (послуги) для дітей з особливими освітніми потребами які мають порушення зору
Основні освітні послуги | Додаткові освітні послуги | фахівці | корекційно-розвиткова програма |
Орієнтування в просторі
орієнтування на власному тілі; орієнтування в мікропросторі/ макропросторі орієнтування з тростиною
|
Sand play (пісочна терапія);
Казкотерапія Психогімнастика
|
Вчитель дефектолог | «Орієнтування в просторі» [Електронний ресурс] / С.В. Кондратенко // Програма з корекційно-розвиткової роботи для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для сліпих дітей та дітей зі зниженим зором (за ред. Колупаєвої А.А., Гудим І.М). – Режим доступу:http://mon.gov.ua
Христоєва Н.В., Куніна Г.М., Л.М. Гладух, О.П. Назарова, Г.П. Било. Комплексна програма корекційних занять (розвиток та дорозвиток психічних і сенсорних функцій, соціально-побутове орієнтування, просторове орієнтування та мобільність) підготовчий, 1-4 класи загальноосвітніх навчальних закладів для сліпих дітей. Харків 2007 Рекомендована література:
|
Корекція зору
Корекція зорового сприймання
|
Формування сенсорних еталонів, їх інтеріоризація.
Гімнастика для очей.
|
Лікар офтальмолог
Вчитель дефектолог Вчитель дефектолог |
Вавіна Л.С. Розвиваємо у дитини вміння бачити [Текст] : від народження до 6 років / Л. С. Вавіна, В. М. Ремажевська. – К. : Літера, 2008. – 127 с.: іл. – (Поради батькам).
Гребенюк Т.М., Сасіна І.О., Тімакова Ю.В.Медико-педагогічна корекція зорового сприймання. – Київ: НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2005. – 147 с. |
Корекція розвитку Розвиток пізнавальної діяльності та формування уявлень
Сенсомоторний розвиток Розвиток збережених аналізаторів -формування загальних уявлень (накопичення необхідного запасу сенсорних і предметних уявлень про оточуюче на основі збережених аналізаторів та опосередкованих предметів); –розвиток дрібної моторики; -розвиток дотикового сприйняття; -розвиток слухового сприйняття; -розвиток чуттєвого сприйняття; -розвиток зорового сприйняття, спираючись на залишковий зір та вербальне позначення; Формування (удосконалення) когнітивної діяльності (аналіз, синтез, класифікація, групування, порівняння); Формування (удосконалення) психічних процесів (пам’яті, мислення, уваги, сприйняття, волі, уяви, психічних станів, особистісних особливостей ); Формування (удосконалення, попередження патології) зорової функції (офтальмотренажери, офтальмогімнастика); |
Арт-терапія
Драмо-терапія Казко-терапія Музикотерапія Ігро-терапія Нейропсихологічна корекція Сенсорна інтеграція
|
Вчитель дефектолог
Психолог
|
«Корекція розвитку» (пізнавальний розвиток) програма з корекційно-розвиткової роботи для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для сліпих дітей та дітей зі зниженим зором /укладачі Ю.В. Сулейманова, І.М. Гудим
«Корекція розвитку» (корекція емоційно-вольової сфери) [Електронний ресурс] / І.М. Гудим, Т.М. Костенко, К.С. Довгопола // Програма з корекційно-розвиткової роботи для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для сліпих дітей та дітей зі зниженим зором (за ред. Колупаєвої А.А., Гудим І.М). – Режим доступу:http://mon.gov.ua
Рекомендована література Айрес, Э. Дж. Ребенок и сенсорная интеграция. Понимание скрытых проблем развития. Издательство: М., Теревинф, 2010. – с. 272 Бабій І.В. Теорія і практика арт-терапії : навчально-методичний комплекс / Уклад. І.В. Бабій. – Умань, Алмі – 2014 |
Розвиток мовлення формування навичок звуковимови,
розвиток фонематичних процесів і звуко-буквеного аналізу і синтезу, збагачення та уточнення словникового запасу, розвиток уваги до морфологічного складу слів та словозміни у словосполученнях, граматичної структури речення, розвиток діалогічного і зв’язного мовлення, корекція порушень писемного мовлення |
Ігро-терапія
Пластиліно-терапія Казко-терапія Кукло-терапія Драмо-терапія |
Логопед | «Розвиток мовлення» програма з корекційно-розвиткової роботи для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для сліпих дітей та дітей зі зниженим зором /укладачі Скринникова С.М., Соляник Л.Д.
Рекомендована література
|
Соціально-побутове орієнтування
Розвиток уявлень про предмети і явища побуту; Формування знань, умінь і навичок особистої гігієни й здорового способу життя; Відпрацювання навичок самообслуговування; Формування соціально-поведінкових навичок (у школі, родині, у громадських місцях й ін.); Формування комунікативних навичок в різних ситуаціях і мобільності в навколишньому просторі |
Казко-терапія
Мульті-терапія Працетерапія Ароматерапія Монтесорі-терапія Ігро-терапія
|
Вчитель дефектолог | «Соціально-побутове орієнтування» [Електронний ресурс] / О.М. Легкий // Програма з корекційно-розвиткової роботи для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для сліпих дітей та дітей зі зниженим зором (за ред. Колупаєвої А.А., Гудим І.М). – Режим доступу:http://mon.gov.ua.
Рекомендована література Христоєва Н.В., Куніна Г.М., Л.М. Гладух, О.П. Назарова, Г.П. Било. Комплексна програма корекційних занять (розвиток та дорозвиток психічних і сенсорних функцій, соціально-побутове орієнтування, просторове орієнтування та мобільність) підготовчий, 1-4 класи загальноосвітніх навчальних закладів для сліпих дітей. Харків 2007 Ремажевська В.М., Спірідонова Г.Є. Програма із соціально-побутової орієнтації для дітей зі зниженим зором (підготовчий, 1—4 класи). Львів, НРЦ “Левеня”,2007
|
ЛФК
удосконалення м’язового відчуття, навичок орієнтування на збережені аналізатори; корекція скутості та недостатності рухів, подолання невпевненості під час пересування в просторі; формування правильної постави, правильного дихання під час виконання фізичних вправ та в режимі дня спеціальної школи; формування відчуття темпу та ритму при виконанні фізичних вправ; розширення рухового досвіду та формування темпо-рімічних характеристик руху. розвиток координації, рухомості в суглобах, здатності до диференціювань своїх м’язових відчуттів; розвиток і удосконалення всіх функцій зору, а також збережених аналізаторів; |
Дихальна гімнастика
Пропріоцептивна нейром’язева релаксація Фітбол гімнастика Ерготерапія
|
Інструктор з ЛФК
|
«Лікувальна фізична культура» програма з корекційно-розвиткової роботи для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для сліпих дітей та дітей зі зниженим зором/ Укладачі Шеремет Б.Г., Начинова О.В.,
Рекомендована література Дашковська А.В. ,Міхєєва Н.І. Дінейка, Кароліс. Рух, дихання, психофізичне тренування : науково-популярна література / 2-е видання, перероблене і доповнене — Київ : Здоров’я, 1988. — 176 Полатаймо Ю.О. Фізичне виховання школярів у спеціаль-них медичних групах. — Івано-Франківськ: Плай, 2004. — 161 с.) С. Адлер, Д. Беккерс, М. Бак. ПНФ на практике. – Москва: Springer, 2015. – 330 с. Посібник по фітбол-аеробіки та фітбол-гімнастики. – М.: ННОУ Центр «Фітбол», 1998. Пономаренко Г.Н. Биофизические основы физиотерапии. – Медицина, 2006, – 176 с |
Ритміка
музично-сенсорний розвиток розвиток емоційно-мотиваційної сфери, когнітивних процесів, психомоторики та корекція негативних проявів у їх формуванні; розвиток зорових функцій, ритмізації рухів очей; розвиток музично-рухової творчості. |
Логоритміка
Дихальні вправи Танцювально рухова терапія Вокалотерапія Музикотерапія
|
Вчитель ритміки (відповідно до диплому) | «Ритміка» програма з корекційно-розвиткової роботи для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для сліпих дітей та дітей зі зниженим зором/ укладач Бондаренко Ю.А
Рекомендована література Морозов У. П. Мистецтво резонансного співу. Основи резонансної теорії та техніки. М.,Редакционно-издательский відділ Інституту психології РАН, 2002 Ротерс Т. Т. Ритмическое развитие личности Школьника – проявление взаимодействия физического воспитания с эстетическим. – Луганск: Знание, 1998.- 524 с. Киселевська С.М. Ритмічна гімнастика. Навч. пос. — К.: Принт-Експрес, 2004. — 152 с. |
Додаткові корекційно-розвиткові заняття (послуги) для дітей з особливими освітніми потребами які мають порушення опорно-рухового апарату
Основні освітні послуги | Додаткові освітні послуги | фахівці | корекційно-розвиткова програма |
Корекція розвитку
|
Розвиток пізнавальної діяльності
Арт-корекція Сенсомоторний розвиток Лего-конструювання Формування графічних навичок у дітей Монтессорі-терапія
|
Вчитель-дефектолог, вчитель-логопед | Чеботарьова О.В. Програма з корекційно-розвиткової роботи для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату «Корекція розвитку» (базова) / О.В. Чеботарьова, Н.А. Іоганова // [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://mon.gov.ua
Соціальна адаптація першокласника / Яременко О.В. Розвиток пізнавальної діяльності / Наливкіна Н.М. Формування графічних навичок у дітей підготовчого та першого класів / Чорна І.В. Сенсомоторний розвиток. Підготовчий, 1 класи / П’ята М.І. Лего-конструювання / Лапін А.В. Арт-корекція / Брусенська І.М. Формування знань про довкілля засобами пізнавальних завдань (підготовчий, 3- 4 класи) / Гусак Т.О. Пізнай навколишній світ (підготовчий, 1 класи) / Пігур О.В., Лазорчин О.С., Соколовська І.М. Цікава скринька (підготовчий, 1 класи) / Коваль Л.І. Cвіт Монтессорі (підготовчий, 1-4 класи) / Дишлюк Т.Б |
Розвиток мовлення
|
казкотерапія
|
Вчитель-логопед | Формування навчально-мовленнєвої діяльності учнів за допомогою казки/ Трембалович І. П., Літинська Я. Г.
Розвиток комунікативної функції мовлення «Говірливий струмок» Жеплінська С.В Формування лінгвістичних понять на основі використання асоціативних схем / Татаринова О.М. Розвиток мовлення (підготовчий, 1-4 класи) / Трофименко Л.І., Ільєнко Т.А., Стах О.Г. |
Ритміка | Вчитель-дефектолог
Вчитель-логопед Інструктор фізичного виховання |
Корекційна ритміка підготовчий, 1-4 класи Гладченко І.В., Шепічак О.О.,
|
|
ЛФК | корекція недоліків фізичного розвитку;
корекція порушень в рухах (порушення координації, орієнтування в просторі, точність в русі, рівноваги і т. ін.); усунення недоліків у розвитку рухових і інших якостей (сили, швидкості, координації, витривалості, гнучкості і т. ін.); корекція та розвиток психомоторики; формування здорового способу життя та подальшої соціалізації. |
Вчитель фізичної культури
Інструктор ЛФК |
Програма корекційних занять з ЛФК для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату Остапенко Т.В., Свистун Г.М. |