Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук України – єдина державна науково-дослідна установа, основною метою діяльності якої є теоретичне і методичне забезпечення функціонування й розвитку системи освіти осіб з особливими потребами в Україні та визначання стратегічних напрямів розвитку спеціальної педагогіки і спеціальної психології.
Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України створено у 1993 році.
Наукову структуру Інституту формують 7 відділів:
-
відділ інклюзивного навчання;
-
відділ освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку;
-
відділ освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку;
-
відділ психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими потребами;
-
відділ української жестової мови;
-
відділ логопедії;
-
відділ компаративістики та міжнародних наукових зв’язків.
Науковий склад інституту нараховує 46 науковців, з них 12 докторів наук та 26 кандидатів наук.
Основні напрями діяльності:
-
розроблення науково-теоретичних засад навчання та виховання дітей з особливими освітніми потребами;
-
визначення психолого-педагогічних детермінант розвитку освіти осіб з особливими потребами в умовах спеціальних закладів дошкільної освіти, закладів загальної середньої освіти для дітей з особливими потребами; закладів освіти інноваційного типу: заклади освіти з інклюзивною формою навчання, навчально-реабілітаційні та оздоровчі центри, багатопрофільні реабілітаційні установи;
-
розроблення та впровадження інноваційних технологій і моделей психолого-педагогічного й корекційно-розвивального супроводів дітей з особливими освітніми потребами;
-
модернізація змісту освіти осіб із особливими потребами відповідно до Державного стандарту та Концепції Нової української школи;
-
впровадження результатів наукових досліджень у практику навчання і виховання дітей з особливими освітніми потребами;
-
участь у розробленні законодавчої і нормативно-правової баз стосовно галузі освіти осіб з особливими потребами;
-
підготовка наукових кадрів через аспірантуру, докторантуру;
-
надання освітніх послуг з підвищення кваліфікації керівних, педагогічних та науково-педагогічних працівників закладів освіти;
-
надання консультативної допомоги науковцям, практикам, батькам дітей з особливими освітніми потребами;
-
узагальнення та впровадження кращого вітчизняного й зарубіжного досвіду навчання, виховання і супроводу дітей з особливими освітніми потребами;
-
популяризація знань про особливості розвитку, навчання та виховання дітей з особливими освітніми потребами;
-
співробітництво з вітчизняними і зарубіжними науковими центрами, закладами освіти, державними та громадськими організаціями;
-
участь у міжнародних освітніх проектах.
Серед важливих напрямів діяльності співробітників Інституту – робота над надзвичайно актуальними питаннями, що стосуються впровадження інклюзивного навчання дітей з порушеннями психофізичного розвитку, надання методичної допомоги закладам та установам нових типів, які забезпечують різноманітний спектр послуг дітям з особливими освітніми потребами та їхнім сім’ям.
Серед основних наукових результатів найзначущішими є: розроблення теоретико-методологічних та методичних засад забезпечення навчання дітей з особливими освітніми потребами; визначення системоутворюючих складових інклюзивного навчання та організаційно-методичних підходів до його впровадження в Україні; розроблення на цій основі наукового та навчально-методичного забезпечення; розроблення теоретико-методичних засад навчання дітей з порушеннями слуху в умовах модернізації освіти; розроблення психолого-педагогічних засад корекційно-розвивального навчання дітей з порушеннями когнітивного розвитку; обґрунтування білінгвального навчання осіб з порушеннями слуху та розроблення лінгво-теоретичних засад української жестової мови; розроблення особистісно-орієнтованих технологій навчання дітей з порушеннями зору; визначення основних напрямів психологічної допомоги дітям з особливими потребами; розроблення корекційно-реабілітаційних технологій роботи з дітьми з аутистичним синдромом, інтелектуальними, сенсорними та комбінованими порушеннями; розроблення комп’ютерних навчально-розвивальних технологій для дітей з порушеннями психофізичного розвитку та ін.
Результати теоретико-експериментальних досліджень покладено в основу розроблення концепцій, підручників, науково-методичних і навчальних посібників, програмно- та навчально-методичних комплексів. Загалом за роки існування Інституту опубліковано близько 6000 наукових праць, а результати досліджень стовідсотково впроваджено в педагогічну практику.
Електронні ресурси та завершені праці розміщено в Електронній бібліотеці НАПН України:
https://lib.iitta.gov.ua/view/divisions/ins=5Fspe=5Fped/
В контексті експериментальної роботи тематичні напрями досліджень зорієнтовано на апробацію інноваційних аспектів пошукової діяльності, зокрема, технології корекційно-розвивального навчання дітей з легким і помірним ступенями порушення інтелектуального розвитку; дітей з синдромом Дауна; дітей зі складними / комбінованими порушеннями розвитку; корекційно-розвивальні технології допомоги дітям з тяжкими порушеннями мовлення, які страждають на дитячий церебральний параліч; технології навчання дітей з особливими потребами дошкільного віку в умовах інклюзивного навчання тощо.
Інститут має близько трьохсот експериментальних педагогічних майданчиків.
Результати наукових досліджень Інституту (концепції, навчальні й корекційні програми, підручники, посібники, методичні рекомендації тощо) використовуються управлінськими структурами, науковими установами та у повсякденній практичній діяльності різнорівневими закладами освіти.
Співробітники Інституту є постійними членами Ради з координації наукових досліджень у галузі педагогіки та психології НАПН України, Науково-методичної ради МОН України, галузевої експертної ради НАЗЯВО та ін.
При Інституті функціонує аспірантура та докторантура, працюють спеціалізовані вчені ради з правом прийняття до розгляду та проведення захистів дисертацій на здобуття наукових ступенів доктора та кандидата наук зі спеціальностей:
016 – Спеціальна освіта (галузь знань 01 Освіта/Педагогіка);
053 – Психологія (галузь знань 05 Соціальні та поведінкові науки).
За роки існування Інституту було захищено понад 200 кандидатських і докторських дисертацій.
Інститут спеціальної педагогіки НАПН України є засновником наукових періодичних видань у галузі освіти дітей з особливими потребами:
науково-методичний журнал «Особлива дитина: навчання та виховання» (внесено до Переліку наукових фахових видань у галузі педагогічних наук) https://ojs.csnukr.in.ua/;
збірник наукових праць «Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови» (внесено до Переліку наукових фахових видань у галузі педагогічних та психологічних наук) https://spp.org.ua/.
Інститутом також започатковано видання збірників наукових праць за окремими напрямами спеціальної педагогіки і психології:
«Жестова мова й сучасність»,
«Теорія і практика спеціальної педагогіки та психології»,
«Український логопедичний вісник»,
«Дитина із сенсорними порушеннями: розвиток, навчання, виховання».
Інститут має відповідний науковий та творчий потенціал для розв’язання важливих завдань у галузі спеціальної педагогіки і психології з урахуванням вимог сучасної науки та практики.