Чеботарьова Олена Валентинівна

Чеботарьова Олена Валентинівна

(кандидат педагогічних наук, зав. відділу освіти дітей
з порушеннями інтелектуального розвитку )

Коло наукових інтересів:

Зміст трудового навчання та виховання дітей з порушеннями інтелектуального розвитку; розвиток пізнавальної діяльності дітей засобами конструювання та арт-технологій; методика професійно-трудового навчання учнів старших класів спеціальних закладів освіти; зміст індивідуального навчання дітей з особливими освітніми потребами; методика корекційно-розвивального навчання учнів початкових класів з порушеннями опорно-рухового апарату; педагогічні технології корекційно-розвивального, компенсаторного навчання, соціально-трудової адаптації та соціалізації дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, різними формами ДЦП, синдромом Дауна, з комплексними порушеннями розвитку.

 Друковані праці за 2015-2019рр 

  1. Чеботарьова О.В. Реформування змісту трудового навчання учнів із інтелектуальними порушеннями і дитячим церебральним паралічем у контексті євроінтеграційних змін // Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови: зб. наук. праць: Вип. 8. 2015. C.173-179.
  1. Чеботарьова О.В. До проблеми удосконалення змісту трудового навчання школярів із дитячим церебральним паралічем та порушеннями інтелекту у контексті гуманістичної парадигми освіти. Гуманістична парадигма у спеціальній освіті: зб. тез. за матеріалами всеукраїнської науково-практичної on-line конференції праць: Вип. 8. К, 2015. 108с. С. 55-57.
  1. Чеботарьова О.В. Особливості соціалізації школярів із порушеннями розумового розвитку засобами професійно-трудового навчання // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та психологія. Вип. 17. Київ, 2015. С. 265-268.
  1. Чеботарёва Е.В. Социализация школьников с нарушением опорно-двигательного аппарата и интеллекта. Инклюзивное образование: современные проблемы и перспективы: cборник научных трудов Международной научно-практической конференции (г. Ереван, 2 октября 2015 г.). Ереван, 2015. С. 363 – 368.
  1. Чеботарьова О.В. Реформування початкової загальної освіти дітей із порушеннями опорно-рухового апарату // Актуальні проблеми ортопедагогіки та ортопсихології: зб. наук. праць. за матеріалами міжнародної науково-практичної on-line конференції праць: Вип. 8. К., 2015. С. 55-57.
  1. Чеботарьова О.В. Методичні основи трудового навчання розумово відсталих школярів із дитячим церебральним паралічем // Особлива дитина: навчання і виховання. 2016. №2. С. 34-43.
  1. Чеботарьова О.В. Проектування змісту підручника з трудового навчання для учнів підготовчого класу з інтелектуальними порушеннями // Проблеми сучасного підручника: зб. наук. праць. К. Педагогічна думка. 2016. Вип.16. С.133-138.
  1. Чеботарьова О.В. Концептуальні засади змісту трудового навчання в спеціальній школі в сучасних умовах реформування освіти // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. Випуск 31: збірник наукових праць. К.: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова. 2016. – С. 196-201.
  1. Чеботарьова О.В. Професійно-трудова підготовка як засіб соціалізації школярів із порушеннями опорно-рухового апарату та інтелекту / О.В. Чеботарьова // Current issues and problems of social sciences: International Scientific-Practical Conference Actual questions and problems of development of social sciences: Conference Proceeding, June 28-30, 2016. Kielce: Holy Cross University. С. 38 – 43.
  1. Чеботарьова О.В. Реалізація варіативних модулів у системі трудового навчання школярів із складними порушеннями розвитку // Освіта дітей з особливими потребами: від інституалізації до інклюзії. Зб. тез. доп. Вінниця: ТОВ фірма «Планер». 2016. С.354-357.
  1. Чеботарьова О.В. Психолого-педагогічні основи трудової підготовки школярів із дитячим церебральним паралічем та порушеннями інтелектуального розвитку // Актуальні проблеми реформування системи виховання та освіти в Україні: зб. наук. праць учасників міжнародної науково-практичної конференції (м. Львів, 22-23 квітня 2016 року). Львів ГО «Львівська педагогічна спільнота». 2016. С.68-71.
  1. Чеботарёва Е.В. Коррекционно-развивающие технологии как важная cоставлящая инклюзивного образования школьников с нарушениями опорно-двигательного аппарата // Инклюзивные процессы в образовании: материалы Междунар. конф, г. Минск, 27–28 окт. 2016 г. Минск : БГПУ, 2016. С. 366-370.
  1. Чеботарьова О. В. Багатоаспектність корекційно-розвивальної роботи в освітніх закладах для дітей із порушеннями опорно-рухового апарату // Особлива дитина: навчання і виховання. 2017. № 1 (81). С. 21-30. (у співавт.).
  1. Чеботарьова О.В. Життєвий подвиг вчителя (до100-річчя від дня народження професора Івана Гавриловича Єременка) // Теорія і практика спеціальної педагогіки і психології: збірник наукових праць. Вип. 9. К.: ІСП НАПН України. 2017. С.7-14.
  1. Чеботарьова О.В. Теоретичні та методичні основи реалізації змісту освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку // Теорія і практика спеціальної педагогіки і психології: збірник наукових праць. Вип. 9. К.: ІСП НАПН України. 2017. С.139-151.
  1. Чеботарьова О.В. Корекція загальної і дрібної моторики в учнів з порушеннями інтелектуального розвитку на уроках трудового навчання // Теорія і практика спеціальної педагогіки і психології: збірник наукових праць. Вип. 9. К.: ІСП НАПН України. 2017. С.81-92. (у співавт.)
  1. Чеботарьова О. В. Реалізація педагогічної технології трудового навчання школярів із порушеннями опорно-рухового апарату та інтелекту //Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки). Збірник наукових праць. Вип. IX. В 2-х т., том 2. Кам’янець-Подільський: ПП Медобори. 2017. С.145-149.
  1. Чеботарьова О.В. Особливості змісту підручника «Трудове навчання» для молодших школярів з інтелектуальними порушеннями // Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови: зб. наук. праць: Вип.11. 2016. С.247-251.
  1. Чеботарьова О.В. Сучасні підходи до трудового навчання учнів з порушеннями опорно-рухового апарату та інтелекту // Особлива дитина: навчання і виховання. – 2017. – № 4 (84). – С. 56-64.
  1. Чеботарёва Е.В. Коррекционно-развивающие технологии обучения школьников с интеллектуальными нарушениями / Е.В. Чеботарёва // От идеи – к инновации: мат. XXV Юбилейной междунар. студ. науч.-практ. конф., Мозырь, 26 апр. 2018 г. В 3 ч. Ч. 2 / УО МГПУ им. И.П. Шамякина; Мозырь: МГПУ им. И.П. Шамякина, 2018. С. 163-165. – Режим доступу: http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/710842
  1. Чеботарьова О.В. Професійно-трудове орієнтування учнів з порушеннями опорно-рухового апарату та інтелекту / О.В. Чеботарьова // Освіта осіб з особливими потребами: виклики сьогодення: збірник матеріалів науково-практичної конференції. – К. Наша друкарня.  С.163 – 165.
  1. Чеботарьова О.В.  Педагогічна технологія трудового навчання школярів з порушеннями інтелектуального розвитку // Зб. наукових праць за матеріалами конференції «Корекційно-реабілітаційна діяльність: стратегії розвитку у національному та світовому вимірі»: Суми, 2018. http: //sio.ipp.sspu.edu.ua / images/articles/novini/programa_konferenc_sio.pdf
  1. Чеботарьова О.В. Нова українська школа: Впровадження Типової освітньої програми для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку в практику роботи спеціальних навчальних закладів // Теорія і практика спеціальної педагогіки та психології: збірник наукових праць. Вип. 10. К., 2018. С. 75-80.
  1. Чеботарьова О.В. Особливості трудового навчання школярів з порушеннями інтелектуального розвитку Психокорекційна педагогіка. Хрестоматія: навчально-методичний посібник: в 2 т. – Том 2. / Нац. пед у-т ім. М. П. Драгоманова, ф-т кор. пед-ки та псих. Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018 . С. 153-165.
  1. Чеботарёва Е.В. Трудовая подготовка школьников с нарушениями опорно-двигательного аппарата и интеллекта в условиях реформирования образования // Образование лиц с особенностями психофизического развития: традиции и инновации: материалы Междунар. науч.-практ. конф., г. Минск, 25–26 октября 2018 г. / Бел. гос. пед. ун-т им. М. Танка; Минск: БГПУ, 2018. С. 408-416. – Режим доступа: https: // by/news/universitet/v-mezhdunarodnaya-nauchno-prakticheskaya-konferenciya-specialnoe-obrazovanie-tradicii-i-innovacii-v-bgpu
  1. Чеботарёва Е.В. Проэктирование адаптивной образовательной среды для детей с интеллектуальными нарушениями: материалы v республиканской научно-практической конференции (с международным участием) «Социализация личности на разных этапах возрастного развития: опыт, проблемы, перспективы». Гродно. 2019. https://conf.grsu.by/soc2018/ru/obsuzhdenie-nauchnykh-statej/28-nauchnye-stati/78-e-v-chebotarjova
  1. Чеботарьова О.В. Організація корекційно-розвивального простору в системі освіти дітей з інтелектуальними порушеннями // Соціальна і життєва практика дітей з інтелектуальними порушеннями в умовах навчально-реабілітаційних центрів: Практико зорієнтований посібник. Дніпро: Інновація, 2018. С.77 – 81.
  1. Чеботарьова О.В. Методичні підходи до проектування освітнього середовища для дітей з особливими освітніми потребами // Освіта осіб з особливими потребами: виклики сьогодення: збірник матеріалів всеукраїнської науково-практичної конференції. К.: Наша друкарня. 2018. C. 166-172.
  1. Чеботарьова О.В. Професійно-трудове навчання школярів з порушеннями інтелектуального розвитку в сучасних умовах реформування освіти // Інноваційні підходи до освіти та соціалізації дітей зі спектром аутистичних порушень: матеріали ІІІ Міжнародної конференції 3 квітня 2019 року. Львів: Друкарня «Справи Кольпінга в Україні», 2019. С.115-119.
  1. Чеботарьова О.В. Азбука творчості для дітей з комплексними порушеннями розвитку// Збірник наукових праць (Матеріали І Всеукраїнської наукової інтернет-конференції «Інноваційні арт-терапевтичні технології – 2019». Переяслав-Хмельницький. 2019. https://phdpu.edu.ua/
  1. Чеботарьова О. В. Трудове навчання (6-7 класи) (Сільськогосподарська справа) [Електронний ресурс] Навчальні програми для 5-9 (10) класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з інтелектуальними порушеннями. – Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/
  1. Чеботарьова О. В. Трудове навчання (6-7 класи) (Квітникарство) [Електронний ресурс] / О. В. Чеботарьова // Навчальні програми для 5-9 (10) класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату. Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/
  1. Чеботарьова О. В. Навчальні програми для 5-9 (10) класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з інтелектуальними порушеннями (8-10). Трудове навчання (Квітникарство) – Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/
  1. Чеботарьова О. В. Навчальні програми для 5-9 (10) класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з інтелектуальними порушеннями (8-10). Трудове навчання (Сільськогосподарська справа) – Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/
  1. Чеботарьова О. В. Навчальні програми для 5-9 (10) класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату (8-10) «Трудове навчання» – Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/
  1. Чеботарьова О. В. Програма з корекційно-розвиткової роботи для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з інтелектуальними порушеннями «Азбука творчості» – Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/
  1. Чеботарьова О. В. Програма з корекційно-розвиткової роботи для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату «Корекція розвитку (базова)» – Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/
  1. Чеботарьова О. В. Програма з корекційно-розвиткової роботи для 5-9(10) класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату «Корекція розвитку» (базова) – Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/
  1. Чеботарьова О. В. Програма з корекційно-розвиткової роботи для 5-9(10) класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату «Корекція розвитку» (розвиток художньо-естетичної діяльності) – Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/
  1. Чеботарьова О. В. Програма з корекційно-розвиткової роботи для підготовчих, 5-9(10) класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату «Корекція розвитку» (арт-корекція засобами нетрадиційних видів занять) – Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/
  1. Чеботарьова О. В. Програма з корекційно-розвиткової роботи для 11-12 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату «Корекція розвитку» (базова) – Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/
  1. Чеботарьова О. В. Програма з корекційно-розвиткової роботи «Азбука творчості» для закладів загальної середньої освіти для дітей з інтелектуальними порушеннями (1-4класи) – Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/
  1. Чеботарьова О.В. Загальна пояснювальна до комплекту корекційно-розвивальних програм для 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату– Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/
  1. Чеботарьова О. В. Методичні рекомендації до комплекту корекційно-розвивальних програм для 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату– Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/
  1. Чеботарьова О. В. Програма з корекційно-розвиткової роботи «Цікавий світ Монтессорі» для закладів загальної середньої освіти для дітей з інтелектуальними порушеннями (1-4класи) – Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/
  1. Чеботарьова О. В. Програма з корекційно-розвиткової роботи «Корекція розвитку» (базова) для 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату – Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/
  1. Чеботарьова О. В. Програма з корекційно-розвиткової роботи «Корекція розвитку. Світ Монтессорі» для 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату – Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/
  1. Чеботарьова О. В. Трудове навчання: підготовчий клас: підруч. для учнів спец. загальноосвіт. навч. закл. / О.В.Чеботарьова, В.С.Гнатенко. К.: Либідь, 2014. –112 с.: іл.
  1. Чеботарьова О. В. Трудове навчання: 1 клас: підруч. для учнів спец. загальноосвіт. навч. закл. / О.В.Чеботарьова, В.С.Гнатенко. К.: Либідь, 2015. –112 с.: іл.
  1. Чеботарьова О. В. Трудове навчання: 2 клас: підруч. для учнів спец. загальноосвіт. навч. закл. / О.В.Чеботарьова, В.С.Гнатенко. К.: Либідь, 2016. –112 с.: іл.
  1. Чеботарьова О. В. Трудове навчання: 3 клас: підруч. для учнів спец. загальноосвіт. навч. закл. / О.В.Чеботарьова, В.С.Гнатенко. К.: Либідь, 2017. –112 с.: іл.
  1. Чеботарьова О. В. Трудове навчання: 4 клас: підруч. для учнів спец. загальноосвіт. навч. закл. / О.В.Чеботарьова, В.С.Гнатенко. К.: Либідь, 2017. –112 с.: іл.Монографія
  1. Теоретичні та методичні засади реалізації змісту освіти дітей з порушеннями розумового розвитку / авт.: О.В. Чеботарьова, І.В. Гладченко, Г.О. Блеч, С.В. Трикоз, І.В. Бобренко / Електронний ресурс

Навчально-методичні посібники :

  1. Особливості психолого-педагогічного супроводу дітей з помірною розумовою відсталістю в системі корекційно-розвивального навчання спеціального загальноосвітнього закладу/ укл.: О.В. Чеботарьова, І.В. Гладченко, Г.О. Блеч, С.В. Трикоз/ К. – ІСП. 2017. 190с.
  1. Психолого-педагогічний супровід навчання дітей з інтелектуальними порушеннями: Навчально-методичний посібник / Авт.: О. В. Чеботарьова, Г. О. Блеч, І. В. Гладченко, С. В.  Трикоз, Н. А.  Ярмола, І.В. Сухіна : За наук. ред. О. В.  Чеботарьової. – Харків: Видавництво «Ранок», ВГ «Кенгуру», 2018. – 185 с. – (Серія «Інклюзивне навчання». (Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (Наказ МОН України №808 від 25.07 2018р.)
  1. Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів з порушеннями розумового розвитку / укл.: О.В. Чеботарьова, І.В. Гладченко, Г.О. Блеч, С.В. Трикоз, І.В. Бобренко/ Електронний ресурс
  1. Чеботарьова О.В. Дитина із синдромом Дауна / О.В. Чеботарьова, І.В. Гладченко, А. Василенко-ван де Рей, Н.І. Ліщук. – Харків: Вид-во «Ранок», ВГ «Кенгуру», 2018. – 48 с. – (Інклюзивне навчання).
  1. Чеботарьова О.В. Дитина із церебральним паралічем / О.В. Чеботарьова, Л.В. Коваль, Е.А. Данілавічютє. – Харків: Вид-во «Ранок», ВГ «Кенгуру», 2018. – 48 с. – (Інклюзивне навчання). 
  1. Чеботарьова О. В. Сонячні діти. Поради батькам дітей із синдромом Дауна / О.В. Чеботарьова, І.В. Гладченко – Харків: Видавництво «Ранок», ВГ «Кенгуру», 2019. – 32 с. – (Серія «Поради батькам і педагогам»).
  1. Чеботарьова О. В. Метелики в обладунках. Діти з ДЦП / О.В. Чеботарьова, І.В. Гладченко – Харків: Видавництво «Ранок», ВГ «Кенгуру», 2019. – 32 с. – (Серія «Поради батькам і педагогам»). 
  1. Типова освітня програма початкової освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для учнів 1 класів з інтелектуальними порушеннями – (автори: Чеботарьова О.В., Блеч Г.О., Гладченко І.В., Трикоз С.В., Ярмола Н.А., Бобренко І.В. та ін.)  Рекомендовано МОН України  (Наказ Міністерства освіти і науки №816 від 26.07.2018 р)

Ел. ресурс – http://www.mon.gov.ua/; https://imzo.gov.ua/osvita/zagalno-serednya-osvita/korektsiyni-programi/ ;  http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/712585

  1. Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів 5-10 класів з порушеннями інтелектуального розвитку /навчально-методичний посібник /авт.: О.В. Чеботарьова, Г.О. Блеч, І.В. Гладченко, С.В. Трикоз, Н.А. Ярмола, І.В. Бобренко та ін. – К.: ІСПП імені Миколи Ярмаченка НАПН України, 2019 – 138 с.
  2. Чеботарьова ОВ. Освіта осіб з інтелектуальними порушеннями (розділ) // Сучасний стан та загальні тенденції розвитку освіти осіб з особливими освітніми потребами в Україні: від інституціалізації до інклюзії : колективна монографія. ІСПП імені Миколи Ярмаченка НАПН України, 2020. http://lib.iitta.gov.ua/722272
  3. Чеботарьова О. В. Учні початкових класів із порушеннями інтелектуального розвитку: навчання та розвиток: навчально-методичний посібник / О. В. Чеботарьова, І. В. Гладченко. – Х.: Вид-во «Ранок», 2020. – 128 с.  https://lib.imzo.gov.ua/
  4. Чеботарьова ОВ. Порадник батькам: практичні рекомендації під час дистанційного навчання дітей з інтелектуальними порушеннями : навч.-метод. посіб. / О. Чеботарьова, Г. Блеч, І. Бобренко, І. Гладченко, О. Мякушко, І. Сухіна, С.Трикоз. За заг. ред. О. Чеботарьової – К.: ІСПП імені Миколи Ярмаченка НАПН України, 2020. – 154 c. https://ispukr.org.ua/ http://lib.iitta.gov.ua/
  5. Чеботарьова ОВ. Корекційно-розвивальні технології навчання дітей з комплексними порушеннями розвитку : навч.-метод. посіб. / Чеботарьова О. В., Блеч Г. О., Гладченко І. В., Трикоз С. В., Сухіна І. В., Бобренко І. В., Мякушко О.І. та ін. За заг. ред. О. Чеботарьової. К.: ІСПП імені Миколи Ярмаченка НАПН України, 2020.  http://lib.iitta.gov.ua/
  6. Чеботарьова ОВ. Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів з порушеннями інтелектуального розвитку : навч.-метод. посіб. / Чеботарьова О. В., Трикоз С. В., Блеч Г. О., Гладченко І. В., Бобренко І. В., Королько Н. І., Дмитрієва І. В., Остапенко Л. І., Тарновська Л. І., Гломозда І. В., Чухліб О. А., Стрілець Л. В. – К., ІСПП імені Миколи Ярмаченка НАПН України, 2020. – 90 с. https://ispukr.org.ua/; https://lib.iitta.gov.ua/
  7. Чеботарьова ОВ. Типова освітня програма початкової освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для учнів 3 класу з порушеннями інтелектуального розвитку (розділи) (автори: Чеботарьова О.В., Блеч Г.О, Гладченко І.В., Трикоз С.В., Бобренко І.В. та ін.) https://ispukr.org.ua/; https://lib.iitta.gov.ua/
  8. Чеботарьова ОВ. Типова освітня програма початкової освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для учнів 4 класів з інтелектуальними порушеннями (розділи) (автори: Чеботарьова О.В., Блеч Г.О, Гладченко І.В., Трикоз С.В., Бобренко І.В. та ін.) http://lib.iitta.gov.ua/
  9. Чеботарьова О.В. Cучасні підходи до трудового навчання учнів з порушеннями інтелектуального розвитку // Modernizatin of the Education System: World Trends and National Peculiarities: Cоnference proceedings, February 21th, 2020. Kaunas: Izdevnieciba «Baltija Publishing», 224 рages. р.150-155.
  10. Чеботарьова О.В. Сучасні технології навчання дітей з інтелектуальними порушеннями в Новій українській школі / Інноваційні підходи в освіті та реабілітації дітей із особливими освітніми потребами (до 15-річчя ВГО «Українська асоціація корекційних педагогів»): зб. матер. ІV Всеукр. наук.-практ. конф., Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова. – К., 2020. – С. 104-108. [Режим доступу]: https://lib.iitta.gov.ua/
  11. Чеботарьова О.В. Інформаційно-комунікаційні технології як важливий вектор освіти дітей з інтелектуальними та комплексними порушеннями розвитку // Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови : наук. метод. зб. / Ін-т спец. педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка. – Київ: 2020.