ПРАВОВІ АСПЕКТИ СТВОРЕННЯ ТА ФУНКЦІОНУВАННЯ ІРЦ.

Що потрібно для реалізації відкриття ірц?
Вимоги до приміщення.
Штатний розклад та статус фахівців ірц. 
Сутність надання комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дітей з 2-до 18 років.

 

Навчально-методичний посібник «Організаційно-методичні засади діяльності інклюзивно-ресурсних центрів» створено за ініціативи Всеукраїнської благодійної організації «Благодійний фонд Порошенка» та Представництва Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні, колектив авторів:  М.А.Порошенко, М.В.Ярошук, співробітники Інституту спеціальної педагогіки НАПН України – А.А.Колупаєвої, О.М.Таранченко, Л.І.Прохоренко, І.М.Гудим, О.Ф.Федоренко, Е.А.Данілавічюте, Ю.В.Рібцун, а також представники МОН України – Мельник А.Ю., Воробей О.В., Ярова Г.О., Заруденко Ю.В., Болкун М.О., Новосад В.Є., Макарук О.О., Самойленко Л.А.

 

У змісті навчально-методичного посібника розкрито основні положення щодо створення ІРЦ, нормативно-правої бази, комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дітей з 2 до 18 років, зокрема:

►організаційні засади утворення та функціонування інклюзивно-ресурсних центрів,

►рекомендації щодо реалізації основних функцій ІРЦ;

►методичні рекомендації щодо проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини;

► надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг дітям з особливими освітніми потребами та забезпечення їх системного кваліфікованого супроводу;

►визначено особливості розвитку, навчання та виховання дітей з особливими освітніми потребами;

►описані поради та вправи щодо забезпечення освітніх потреб дітей;

►розміщено корисну інформацію для батьків як учасників освітнього процесу та законних представників дитини та інше.

 

КОРОТКА АНОТАЦІЯ РОЗДІЛІВ ЗМІСТУ ПОСІБНИКА

Загальна мета діяльності ресурсних центрів – виявляти та координувати цю підтримку. З початку своєї діяльності більшість ресурсних центрів мали лише лікувальну або реабілітаційну спрямованість, зокрема на виявлення причин, які призвели до інвалідності, зменшення кількості наслідків, і, врешті-решт, позбавлення людини наслідків інвалідності.

На базі ІРЦ надається підтримка окремим особам з особливими потребами; підтримка школі, сім’ї та громаді, до яких залучені ці люди.

Основним документом, що регулює організацію ІРЦ, є постанова кабінету міністрів України від 12 липня 2017 р. № 545 в якому зазначено, що:

 Інклюзивно-ресурсні центри (ІРЦ) в Україні створюються на базі ПМПК (реорганізація існуючої структури), або на базі шкіл з інклюзивними класами, або опорних школах.

► Інклюзивно-ресурсний центр надає послуги дітям з особливими освітніми потребами, які проживають (навчаються) у відповідній об’єднаній територіальній громаді (районі), місті (районі міста), за умови подання відповідних документів. У разі відсутності інклюзивно-ресурсного центру у відповідній об’єднаній територіальній громаді (районі), місті (районі міста) за місцем проживання (навчання) дитини батьки (один з батьків) або законні представники мають право звернутися до найближчого інклюзивно-ресурсного центру.

► надання рекомендації команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої та дошкільної освіти, психолого-педагогічної комісії спеціального закладу загальної середньої освіти щодо наявності успіхів або труднощів у засвоєнні дитиною освітньої програми.

Інститут спеціальної педагогіки Національної академії педагогічних наук:

1) розробляє методики проведення комплексної оцінки, методичні рекомендації щодо надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг, адаптації освітніх програм до потреб дітей з особливими освітніми потребами;

2) проводить дослідження та поширення новітніх освітніх технологій з метою покращення роботи інклюзивно-ресурсних центрів;

3) проводить аналіз застосування методик комплексного психолого-педагогічного супроводження дітей з особливими освітніми потребами, форм і методів навчання, технічних засобів тощо;

4) здійснює науково-методичне забезпечення підвищення кваліфікації методистів центрів підтримки інклюзивної освіти, педагогічних працівників інклюзивно-ресурсних центрів, закладів дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) освіти та інших закладів освіти, які забезпечують здобуття загальної середньої освіти;

5) організовує і проводить науково-методичні семінари, тренінги, конференції, конгреси, засідання за круглим столом та сприяє впровадженню сучасних форм і методів підготовки, підвищення кваліфікації методистів центрів підтримки інклюзивної освіти, фахівців інклюзивно-ресурсних центрів, педагогічних працівників закладів дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та інших закладів освіти, які забезпечують здобуття загальної середньої освіти.

► Психолого-педагогічна допомога надається дітям з особливими освітніми потребами, які навчаються у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах (не відвідують навчальні заклади), здобувають повну загальну середню освіту в професійно-технічних навчальних закладах та не отримують відповідної допомоги.

Концептуальна модель використання МКФ

Міжнародна класифікація функціонування, обмеження життєдіяльності, здоров’я дітей та підлітків (далі – МКФ-ДП) походить від Міжнародної класифікації функціонування, обмеження життєдіяльності  та здоров’я (МКФ) (ВООЗ, 2001) і призначена  для обліку характеристик  розвитку дитини та впливу на неї навколишнього середовища.

Класифікація спирається на концептуальну основу МКФ та використовує  спеціальну  мову і термінологію для запису проблем, пов’язаних з функціями та структурами організму, обмеженнями  активності та участі, що проявляються  у ранньому дитинстві,  дитинстві  та  юнацтві при відповідних  факторах навколишнього середовища.

Загальні рекомендації щодо навчання і розвитку дітей з особливими потребами створені відповідно чотирьох  ключових питань програми МКФ-ДП: дитина у контексті сім’ї; затримка розвитку; участь; фактори навколишнього середовища.

 

КАДРОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ІРЦ

Штатний розклад

► Діяльність центру забезпечують педагогічні працівники, які мають вищу освіту за спеціальністю “Спеціальна освіта”, “Корекційна освіта”, “Дефектологія”, “Психологія”, за спеціалізацією логопеда, сурдопедагога, олігофренопедагога, тифлопедагога, а також практичні психологи, вчителі лікувальної фізкультури, медична сестра та бухгалтер. Гранична чисельність фахівців центру становить 12 осіб. У разі потреби центр може залучати додаткових фахівців шляхом укладення цивільно-правових угод відповідно до запитів з оплатою за фактично відпрацьований час.

► Педагогічне навантаження фахівців центру, які надають психолого-педагогічну допомогу дітям з особливими освітніми потребами, становить 18 годин на тиждень для безпосередньої роботи з такими дітьми, що становить ставку заробітної плати (посадовий оклад). Крім того, фахівці центру провадять інші види діяльності, зокрема надають консультації батькам (одному з батьків) або законним представникам, педагогічним працівникам, які беруть участь в інклюзивному навчанні.

► Керівництво діяльністю центру здійснює директор, який призначається на посаду строком на три роки на конкурсній основі та звільняється з посади засновником за погодженням з відповідним структурним підрозділом з питань діяльності центру. На посаду директора центру призначаються педагогічні працівники, які мають вищу освіту не нижче ступеня магістра або освітньо-кваліфікаційного рівня спеціаліста за спеціальністю “Спеціальна освіта”, “Корекційна освіта”, “Дефектологія”, “Психологія” та стаж роботи не менше п’яти років за фахом.

► На посади педагогічних працівників центру призначаються особи, які мають вищу педагогічну (психологічну) освіту не нижче ступеня магістра або освітньо-кваліфікаційного рівня спеціаліст, при цьому не менше 60 відсотків яких повинні мати стаж роботи три роки за фахом.

Для надання психолого-педагогічної допомоги в центрі вводяться такі посади:

►вчителя-логопеда з розрахунку одна штатна одиниця на 25-30 дітей з порушеннями мовлення або 15-20 дітей з тяжкими порушеннями мовлення, або 15 дітей дошкільного віку з фонетико-фонематичним недорозвиненням мовлення, або 12 дітей дошкільного віку з тяжкими порушеннями мовлення;

►вчителя-дефектолога з розрахунку одна штатна одиниця на 12-15 дітей з порушеннями слуху/зору/інтелектуального розвитку;

►практичного психолога з розрахунку одна штатна одиниця на 12-15 дітей, які мають порушення емоційно-вольової сфери/пізнавальних процесів;

►вчителя лікувальної фізкультури з розрахунку одна штатна одиниця на 12-15 дітей, які мають порушення опорно-рухового апарату;

►посада прибиральника приміщень центру вводиться з розрахунку 0,5 штатної одиниці на кожні 200 кв. метрів площі, що прибирається.

Гранична чисельність фахівців центру становить 12 осіб. У разі потреби центр може залучати додаткових фахівців шляхом укладення цивільно-правових угод відповідно до запитів з оплатою за фактично відпрацьований час.

НАДАННЯ КОМПЛЕКСНОЇ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ОЦІНКИ РОЗВИТКУ ДІТЕЙ З 2-ДО 18 РОКІВ.

Психолого-педагогічна допомога – система психологічних та педагогічних послуг, що надаються дитині з особливими освітніми потребами фахівцями центру, педагогічними працівниками навчальних закладів, реабілітаційних установ системи охорони здоров’я, соціального захисту, громадських об’єднань тощо.

Комплексна оцінка стану дитини проводиться за такими напрямами:

оцінка фізичного розвитку дитини;

оцінка мовленнєвого розвитку дитини;

оцінка когнітивної сфери дитини;

оцінка емоційно-вольової сфери дитини;

оцінка навчальної діяльності дитини.

У разі встановлення фахівцями центру наявності у дитини особливих освітніх потреб висновок про комплексну оцінку є підставою для складення для неї індивідуальної програми розвитку та надання їй психолого-педагогічної допомоги.

Проводиться інформування батьків (одного з батьків) або законних представників дітей з особливими освітніми потребами про наявність мережі навчальних закладів, реабілітаційних установ системи охорони здоров’я, соціального захисту та громадських об’єднань для підтримки сімей, які виховують таких дітей.

Забезпечуються належні умови для навчання залежно від порушення розвитку дитини з особливими освітніми потребами (доступність приміщень, особливості облаштування робочого місця, використання технічних засобів тощо).

Навчально-методичний посібник адресований педагогічним працівникам інклюзивно-ресурсних центрів, педагогам інклюзивних класів (груп), практичним психологам закладів освіти, працівникам Республіканського (Автономної Республіки Крим), обласних, Київського та Севастопольського міських ресурсних центрів підтримки інклюзивної освіти, місцевих органів управлінь освіти, а також батькам дітей з особливими освітніми потребами.

Видання здійснено в межах реалізації спільного проекту Представництва Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні та Всеукраїнської благодійної організації

«БЛАГОДІЙНИЙ ФОНД ПОРОШЕНКА».