«Педагог в інклюзивному просторі: траєкторія фахової самоактуалізації»

8 листопада 2018 року на базі ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» відбувся ІV Міжнародний конгрес зі спеціальної педагогіки та психології «Педагог в інклюзивному просторі: траєкторія фахової самоактуалізації».

Організаторами Конгресу виступили:  Національна Академія педагогічних наук України, Міністерство освіти і науки України, Департамент освіти і науки Київської обласної державної адміністрації, ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди, Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України за підтримки Благодійного фонду Порошенка, Міжнародного фонду «Відродження», Національної асамблеї людей з інвалідністю України, Міжнародного Благодійного Фонду Карітас України, Українського Товариства Глухих, Навчально-виробничого підприємства «Вабос», Медичний центр слухової реабілітації “АВРОРА”, Всеукраїнської благодійної організації «Даун Синдром».

У відкритті конгресу взяли участь: голова благодійного фонду Порошенка – Марина Порошенко, голова КОДА Олександр Терещук, президент Національної академії педагогічних наук України Василь Кремінь, директор Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка В’ячеслав Засенко, ректор місцевого університету Віктор Коцур, міський голова Тарас Костін, голова РДА Юрій Клименко.

Основною метою Конгресу стало обговорення стратегічних питань реформування освіти дітей з особливими потребами: концептуалізація та контекстуалізація інклюзивного навчання в умовах Нової української школи; партнерство, інформаційно-освітня та комунікаційна діяльність на шляху до соціальних змін; педагогічні технології в освітньому процесі; психологічний супровід інклюзивного середовища; організаційно-методичні аспекти діяльності інклюзивно-ресурсних центрів; диференційоване навчання; командний підхід в інклюзивному просторі; оцінювання особливостей розвитку  та потреб дитини;  інклюзивні програми дошкільної освіти; доступність повної загальної середньої та профільної освіти для дітей з особливими потребами.

 Відкрили ІV Міжнародний конгрес ректор ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди, академік  Національної академії педагогічних наук України Віктор Коцур і директор Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук України  В’ячеслав Засенко.

 

У своєму виступі Віктор Петрович зазначив, що наш освітній заклад пишається тим, що може бути на вістрі подій та приймати заходи такого знакового рівня.

Привітавши і подякувавши учасникам за присутність директор Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України В’ячеслав Васильович зазначив, що проведення міжнародних конгресів з проблем з спеціальної педагогіки і спеціальної психології стало традиційним. Заснований свого часу Інститутом цей захід щорічно буде проводитися в одній з областей нашої держави. Розпочавши з Сумської області, його було проведено у Вінниці, в Києві. Цьогоріч естафету перебрала Київська область – славетне місто Переяслав.

У галузі освіти осіб з особливими потребами як, до-речі, і в освіті взагалі, існує ціла низка проблем. І чи не найважливіше місце серед них належить підготовці вчителя загальоосвітньої школи до роботи в умовах інклюзії.

Саме на підвищенні фаховості педагогів, їхній універсалізації акцентується увага й у концептуальних підходах нової української школи.

Тож, тематика, цьогорічного, IV-го Міжнародного конгресу є вкрай актуальною. В. Засенко висловив сподівання, що кожен з учасників конгресу, а їх зареєструвалося понад 600, тією чи іншою мірою поповнить свої знання, оскільки мета заходу не заговорити проблему загальновідомими гаслами, а на рівні майстер-класів і круглих столів надати педагогам загальноосвітніх закладів освіти, працівникам Інклюзивно-ресурсних центрів, практичним психологам, управлінцям конкретні матеріали, ознайомити з методиками і формами роботи з дітьми означеної категорії в умовах інклюзії.

Насамкінець, В.Засенко побажав усім учасникам успішної роботи і гарного настрою.

У рамках конгресу Марина Порошенко презентувала освітню програму навчальної дисципліни “Інклюзивна освіта” для підготовки майбутніх педагогів та слухачів системи післядипломної педагогічної освіти до роботи в інклюзивному середовищі.

Мета програми – створення умов для розвитку інклюзивної освіти в Україні на основі оволодіння педагогами компетентностями у сфері міжнародного та європейського законодавства про інклюзивну освіту. А також – у контексті організації та управління інклюзивною освітою, знаннями й діагностичними уміннями щодо психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному освітньому середовищі.

Розроблена Програма може бути використана для складання навчальних модулів інших дисциплін з урахуванням особливостей закладу вищої освіти, контингенту студентів та їх спеціалізації. Документ включає чотири змістових модуля.

І модуль – «Інклюзивна освіта як сфера відповідальності держави та громадянського суспільства», – у якому розглядаються місія інклюзивної освіти та механізми її забезпечення у міжнародних документах і законодавстві; національне законодавство у сфері інклюзивної освіти; зарубіжний досвід інклюзивної освіти.

ІІ модуль – «Державно-громадське управління інклюзивною освітою» – спрямований на ознайомлення з мережею закладів освіти для дітей з особливими освітніми потребами; рівнями, підходами й специфікою управління інклюзивною освітою.

ІІІ модуль – «Дитина з особливими освітніми потребами як суб’єкт інклюзивної освіти», – присвячений розгляду особливостей розвитку дітей з особливими освітніми потребами; комплексній технології визначення особливих освітніх потреб дитини; впровадженню Міжнародної класифікації функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров’я дітей і підлітків (МКФ-ДП).

У ІV модулі  – «Організація освітнього процесу в умовах інклюзивної освіти» – розглядаються універсальний дизайн інклюзивного освітнього середовища; індивідуальна програма розвитку дитини з особливими освітніми потребами; технології навчання в  інклюзивному освітньому середовищі; технологія оцінювання результатів навчання; додаткові освітні послуги та морально-етичні аспекти професійно-педагогічної діяльності в інклюзивному освітньому середовищі.

Під час презентації, Марина Порошенко зауважила, що запропонована освітня програма послугує не лише підготовці педагогічних працівників до роботи з особливими дітьми, а й буде сприяти формуванню толерантності й розуміння проблем іншості в українському суспільстві.

За словами Марини Порошенко, сьогодні інклюзивна реформа є однією з найуспішніших в Україні. «Завдяки цій реформі 12 тисяч дітей з особливими освітніми потребами вже долучилися до навчання в загальноосвітніх школах, у яких по всій країні вдалося відкрити 180 Медіатек та 130 Ресурсних кімнат. Також за нашою ініціативою вже розпочали роботу 487 Інклюзивно-ресурсних центрів, які почали надавати кваліфікований супровід особливим дітям протягом всього періоду навчання», – зазначила дружина Президента.

Для підготовки працівників ІРЦ цього року Фонд Порошенка розробив і видав навчальний посібник «Організаційно-методичні засади діяльності Інклюзивно-ресурсних центрів».

До вітальних слів долучилися: Олександр Терещук, голова Київської обласної державної адміністрації; Василь Кремень, президент Національної академії педагогічних наук України, доктор філософських наук, професор, академік НАПН України; Андрій Шевцов, директор Департаменту атестації кадрів вищої кваліфікації та ліцензування Міністерства освіти і науки України, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент Національної академії педагогічних наук України.

На пленарному засіданні, що відбувались у рамках ІІ лінійок та охопили понад 10 навчальних аудиторій університету, пролунали доповіді провідних науковців та практиків: «Наукові та нормативні засади організації інклюзивно-реабілітаційного середовища для студентів з обмеженнями життєдіяльності» (доповідач: Андрій Шевцов); «Інклюзивне навчання: реалізація навчальної політики» (доповідач: Юлія Дмитрієва-Заруденко, головний спеціаліст відділу інклюзивного навчання та інклюзивно-ресурсних центрів Міністерства освіти і науки України), «Трансформації закладів інтернатного питу для дітей з особливими освітніми потребами у світлі деінституційних процесів» (доповідач: Людмила Черкашина, експерт Київського офісу проекту «Модернізація системи соціальної підтримки населення України Міжнародного банку реконструкції та розвитку), «Сучасні концепти інклюзивного навчання – орієнтири для педагогів» (доповідач: Алла Колупаєва, заступник директора з наукових питань Інституту спеціальної педагогіки Національної академії педагогічних наук України, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент Національної академії педагогічних наук України); «Реалізація інклюзивної освітньої парадигми: теорія і практика вітчизняних і європейських експертів» (доповідач: Оксана Ковтун, керівник відділу міжнародних зв’язків  Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди) та інші.

Учасники ІV Міжнародного конгресу зі спеціальної педагогіки та психології «Педагог в інклюзивному просторі: траєкторія фахової самоактуалізації» мали змогу виступити з доповідями, взяти участь у дискусіях, висловити й сприйняти найбільш актуальні думки з приводу інклюзії в Новій українській школі.

Музичною родзинкою відкриття Конгресу став виступ дівчат із університетської вокальної студії «Sing well», а саме Анастасії ПетровоїГанни Ляч та Валентини Шевчук із піснею «Святая Україна».

 

 

У другій половині дня робота Конгресу продовжилась, а для його учасників було запропоновано різноманітні майстер-класи, ворк-шопи та тренінги, котрі проводили провідні фахівці, які володіють новітніми технологіями корекційно-розвивальної роботи, зокрема для дітей з аутизмом, синдромом Дауна, сенсорними порушеннями, гіперактивністю та ін. Зокрема, проходили наступні майстер-класи«Психологічний супровід у системі інклюзивного навчання в контексті створення безбар’єрного середовища»,«Створення індивідуальної програми розвитку для дитини з інтелектуальними порушеннями: практичні кроки»,  «Навчаємося читати з радістю: інтегрований підхід до формування навички читання у дітей з інтелектуальними порушеннями»,  «Сендсплей-метод та технології роботи з метафоричними  асоціативними зображеннями на допомогу психологу, логопеду, спеціальному педагогу», «Палітра сучасних ігрових засобів з подолання порушень усного та писемного мовлення у дітей»«Розвивально-підтримувальна музикотерапія у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами» та інші. Учасники мали змогу взяти участь у таких тренінгах: «Вчитель та асистент: професійна співпраця», «ТИФЛОграй, або безбар’єрне середовище для дитини з порушеннями зору» та інші.

Під час роботи Конгресу Марина Анатоліївна Порошенко  відвідала навчально-методичний практикум: «Інклюзивно-ресурсний центр – перша ланка в інклюзивній освітній системі» та майстер-класи: «Команда психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими потребами в закладі загальної середньої освіти. Батьки як рівноправні члени команди» і «Проектування адаптивного освітнього середовища для дітей з особливими освітніми потребами».  В ході зустрічей було дано відповіді на актуальні питання учасників щодо розбудови інклюзивного освітнього середовища. 

 

Про свою присутність на Конгресі заявили близько 600 фахівців освітянської спільноти: управлінці, педагоги, представники інклюзивно-ресурсних центрів, психологи, представники громадських організацій, батьки дітей з особливими потребами.

Щиро дякуємо всім, хто взяв участь у Конгресі, долучився до його організації та проведення!