Вовченко Ольга Анатоліївна
Доктор психологічних наук
старший науковий співробітник
відділу освіти дітей з порушеннями слуху
Прізвище, ім’я по-батькові | Вовченко Ольга Анатоліївна |
Посада | старший науковий співробітник |
Науковий ступінь | доктор психологічних наук |
Вчене звання | – |
ORCID iD | orcid.org/0000-0002-4399-0118 |
Researcher ID: | P-9297-2016 |
Профіль вченого у Google Scholar | https://scholar.google.com.ua/citations?hl=ru&user=FJD9_KoAAAAJ |
Сторінка автора у Електронній бібліотеці НАПН України | https://lib.iitta.gov.ua/view/creators/==0412==043E==0432==0447==0435==043D==043A==04 3E=3A==041E=2E==0410=2E=3A=3A.html http://irbis-nbuv.gov.ua/ASUA/0649518 |
Додаткові відомості
Освіта | Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова |
Досвід роботи | Наукова- 2010-2011, науково-практична 2011-2022, практична – 2014-2022 |
Теми дисертацій (захищених) | 1.«Психологічні особливості емоційно-вольової саморегуляції підлітків з розумовою відсталістю» (2013) (спеціальна психологія – 19.00.08) 2.«Феноменологія емоційного інтелекту підлітків з порушеннями інтелектуального розвитку» (2021) (спеціальна психологія-19.00.08 ) 3.«Архетиповість українського суспільства як визначальний чинник самоідентифікації нації (безпековий вимір)» (2016) (21.01.01 – основи національної безпеки держави (політичні науки) |
Громадська активність | Психолог терапевт (тренер), сертифікований артотерапет та нлп-майстер. |
Наукова діяльність
Перелік продукції
Монографії (одноосібні, колективні)
Назва | Рік |
Вовченко О.А. Особливості психологічного супроводу дітей молодшого шкільного віку з кохлеарними імплантами. Інклюзивна освіта: досвід і перспективи : колективна монографія. 2016. С. 123-130. | 2016 |
Вовченко О.А. Концептуалізація феномену емоційного інтелекту підлітків з порушеннями інтелектуального розвитку: Монографія (одноосібна). Київ: ПП «ЮНІСОФТ», 2021. 450 с. | 2021 |
Посібники (одноосібні, колективні)
Назва | Рік |
Вовченко О.А. Програма з корекційно-розвиткової роботи «РИТМІКА» для підготовчого, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з порушеннями слуху | 2015 |
Вовченко О.А. Програма з корекційно-розвиткової роботи для 5-9 (10) класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів. «Ритміка» для дітей зі зниженим слухом. | 2016 |
Вовченко О.А. Програма з корекційно-розвиткової роботи для 5-9 (10) класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів. «Ритміка» для глухих дітей | 2016 |
Вовченко О.А. Програма з корекційно-розвиткової роботи для спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей з порушеннями слуху (для дітей зі зниженим слухом) «Ритміка» (1–4 класи). | 2018 |
Вовченко О.А. Програма з корекційно-розвиткової роботи для 1-4 класів спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей з порушеннями слуху (для глухих дітей). «Ритміка» | 2018 |
Статті у наукових періодичних виданнях інших держав, що включені до Scopus/WOS
Назва | Рік |
N. Dobrovolska, L. Moroz, M. Shpak, Y. Tsekhmister, O. Vovchenko Мotivational mechanisms of emotional intelligence development in рracticing psychologists («Мотиваційні механізми розвитку емоційного інтелекту у практичних психологів»). (2021). AD ALTA: Journal of Interdisciplinary Research: Magnanimitas, Czech Republic. Р. 54-59. http://www.magnanimitas.cz/ADALTA/110221/papers/A_08.pdf (Web of science) | 2021 |
O. Vovchenko «Socialisation of adolescents with cognitive disorders through emotional intelligence» URL: https://www.lifescienceglobal.com/pms/index.php/jiddt/article/view/8577 (Scopus) | 2022 |
Статті у наукових періодичних виданнях інших держав
Назва | Рік |
Прокопенко О.А. Музыкальна терапия как средство формирования и психологической коррекции эмоционально-волевой саморегуляции подростков с умственной отсталостью. Адукацыя і выхаванне: науков-тэарэтыч. і наук.-метадыч. Часопіс. 2015. С. 74-78. | 2015 |
Вовченко О.А. Особливості психологічного супроводу в рамках комплексного підходу до виховання дітей з кохлеарними імплантами. Scientific Journal «Virtus». 2015. № 3. P. 44-47 | 2015 |
Вовченко О.А. Науково-методичне забезпечення психолого-педагогічного супроводу дітей з кохлеарними імплантами. Wyźszej Szkoły Informatyki i Umiejętności i Fundacji Central European Academy Studies and Certification (CEASC), Polska.- Nowoczesna edukacja: filozofia, innowacja, doświadczenie. 2015. Nr 4. С. 108-113. | 2015 |
Вовченко О.А. Психологічний супровід осіб з порушеннями слуху в процесі професійної діяльності. Scientific Journal «Virtus». 2016. № 7. P. 55-60. | 2016 |
Вовченко О.А. Психологічна корекція емоційно-вольової сфери дітей молодшого шкільного віку з порушеннями слуху в ході корекційно-розвиткових занять. Scientific Journal «Virtus». 2016.№ 6. P. 114-117. | 2016 |
Vovchenko О. The role and importance of archetypes in the education and upbringing of persons with special needs in Ukraine. Danish scientific journal. № 30. Vol 2. 2019. Р. 53-59. | 2019 |
Vovchenko О. Formation of emotional intelligence in children of primary school age with disabilities of intellectual development: psychological support The scientific heritage. № 40. Р 4. 2019. Р. 57-60. | 2019 |
Vovchenko O. Social (archetypal) component in the formation of еmotional intelligence of children with special needs. American Journal of Fundamental, Applied & Experimental Research. № 2(13). 2019. Р. 178-186 | 2019 |
Vovchenko O. Psycholinguistic features of expression of basic emotions in adolescents with intellectual disabilities: gender aspect. Fundamental and applied researches in practice of leading scientific schools. 2020. №39 (3), Р. 63-71 | 2020 |
Vovchenko O. The phenomenon of emotional intelligence of аdolescents with emotional intelligence disorders. American Journal of Fundamental, Applied & Experimental Research. № 4 (19). 2020. Р. 4-13 | 2020 |
Vovchenko O. The influence of emotional intelligence of educational staff on the formation of emotional intelligence of adolescents with intellectual disabilities. American Journal of Fundamental, Applied & Experimental Research. № 3 (18). 2020. Р. 87-98 | 2020 |
Vovchenko O. Facilitative support of persons with special educational needs The scientific heritage. VOL 1. No 78 (78). P. 60-63 | 2021 |
Статті у виданнях, що входять до наукометричних баз даних
Назва | Рік |
Вовченко О.А. Особливості використання музично-ритмічних занять як засобу корекції психофізичного розвитку дітей з порушеннями слуху. Особлива дитина: навчання і виховання . 2016. № 6. С. 26-33 | 2016 |
Вовченко О.А. Психологічний супровід осіб з порушеннями інтелектуального розвитку: адаптація до професійної діяльності. Теорія і практика сучасної психології. 2019. № 6. Т2. С 148-154. | 2019 |
Вовченко О.А. Психологічні особливості формування емпатії у підлітків з порушеннями розумового розвитку. Збірник наукових праць «Проблеми сучасноїтпсихології». 2020. Вип. 48. С. 59-88. | 2020 |
Вовченко О.А. Детермінанти сучасного психологічного супроводу осіб з особливостями психофізичного розвитку в контексті особливостей українського менталітету. Теорія і практика сучасної психології. 2020. № 1, Т 3. С. 143-148. | 2020 |
Вовченко О.А. Вплив емоційного інтелекту на саморегуляцію агресивної поведінки підлітків з порушеннями розумового розвитку. Збірник наукових праць «Проблеми сучасної психології». 2020. Вип. 49. С. 11-37. | 2020 |
Вовченко О.А. Саморегуляції базових емоцій підлітками з порушеннями розумового розвитку як основа формування емоційного інтелекту. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія». 2020. Вип. 11. С .44-50. | 2020 |
Вовченко О.А. Гендерні особливості формування емоційного інтелекту в підлітків із порушеннями розумового розвитку. Проблеми сучасної психології. 2020. Вип 1 (17). С. 181-190. | 2020 |
Вовченко О.А. Социальное окружения как фактор влияния на формирования эмоционально-волевой саморегуляции подростков с нарушениями интеллектуального развития. «Габітус». 2020. Т 2. Вип. 12. С 86-92. | 2020 |
Вовченко О.А. Особливості формування емоційного інтелекту у підлітків з порушеннями розумового розвитку. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки». 2020. Вип. 2. С. 176-183. | 2020 |
Вовченко О.А. Особливості психологічного супроводу формування емоційного інтелекту у підлітків з порушеннями розумового розвитку. Теорія і практика сучасної психології. 2020. № 2. С.157-163. | 2020 |
Вовченко О.А. Роль емоційного інтелекту у формуванні емоційної компетентності підлітків з порушеннями розумового розвитку. Теоретичні і прикладні проблеми психології та соціальної роботи. 2020. № 2 (52). С. 76-89. | 2020 |
Вовченко О.А. Тілесно-орієнтований підхід до психодіагностики та психокорекції емоційного інтелекту у підлітків з порушеннями розумового розвитку. «Габітус». 2020. Т 2. Вип. 13 . С 33-38. | 2020 |
Вовченко О.А. Влив емоційного інтелекту на процеси самоідентифікації підлітків з порушеннями розумового розвитку. «Наука і освіта» Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К.Д. Ушинського. 2020. № 2/ XXXІІІ. С. 14-21. | 2020 |
Вовченко О.А. Психологічний супровід формування емоційного інтелекту осіб з порушеннями розумового розвитку у підлітковому віці. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки». 2020. Вип. 3. С. 214-224. | 2020 |
Вовченко О.А. Психологічні особливості формування емпатії у підлітків з порушеннями розумового розвитку. Проблеми сучасної психології: збірник наукових праць Камянець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. 2020. Вип. 48. С. 59-88. | 2020 |
Вовченко О.А. Психологічний супровід сімейного виховання підлітків з порушеннями розумового розвитку в контексті формування емоційного інтелекту. «Габітус». 2020. Вип. 15 . С 102-108. | 2020 |
Вовченко О.А. Сприймання астенічних емоцій підлітками з порушеннями розумового розвитку. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія «Психологія». 2020. Т. 31 (70). №3. С. 111-118 | 2020 |
Вовченко О.А. Специфіка кризи підліткового віку осіб з порушеннями інтелектуального розвитку. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія». 2021. Вип. 13. С.30-39. | 2021 |
Вовченко О.А. «Вплив емоційного інтелекту на процеси соціалізації підлітків з порушеннями психофізичного розвитку». Перспективи та інновації науки. Серія Психологія. Вип. 5 (5). 2021. С. 747-760 | 2021 |
Вовченко О.А. The Influence of Family Upbringing on the Formation of Self-Esteem of Adolescents with Psychophysical Development (Вплив особливостей родинного виховання на формування самоооцінки підлітків з порушеннями психофізичного розвитку). Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія «Педагогіка та психологія». Т. 7. № 4. С.9-20.(86-94) | 2021 |
Вовченко О.А. «Гебоїдна поведінка у підлітків з порушеннями психофізичного розвитку». Перспективи та інновації в науці. Серія «Психологія».№2(7). 2022. С.811-822 | 2022 |
Статті у наукових фахових виданнях, що затверджені МОН України
Назва | Рік |
Прокопенко О.А. Ігрова терапія як засіб психокорекції та психотерапії емоційно-вольової саморегуляції підлітків з розумовою відсталістю. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2014. Вип. 6. С. 133-137. | 2014 |
Прокопенко О.А. Гендерні особливості формування когнітивного компоненту емоційно-вольової саморегуляції підлітків з розумовою відсталістю. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2014. Вип. 5. С. 192-203. | 2014 |
Прокопенко О.А. Значення музично-ритмічного виховання дітей з порушеннями слуху у молодшому шкільному віці. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2014. Вип. 8. С. 114-121. | 2014 |
Прокопенко О.А. Особливості психологічного супроводу сімей, що виховують дитину з порушеннями слуху. Актуальні питання корекційної освіти. 2015. Вип V. Т.2. С.251-261 | 2015 |
Вовченко О.А. Особливості психологічного супроводу дітей молодшого шкільного віку з кохлеарними імплантами. «Проблеми освіти» збірник наукових праць Відкритого міжнародного університету розвитку людини «Україна». 2015. №85. -С.17-21. | 2015 |
Вовченко О.А. Психолого-педагогічний вплив корекційно-розвиткових занять на формування життєвих компетентностей підлітків з порушеннями інтелектуального розвитку. Збірник наукових праць Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника: Психологія. 2019. Вип. 24. С. 86-94. | 2019 |
Інші праці
Назва | Рік |
Прокопенко О.А. Музична терапія в корекційній роботі. Дефектолог. 2014. №9 (93). С. 9-12. | 2014 |
Прокопенко О.А Психологічна корекція емоційно-вольової саморегуляції підлітків з розумовою відсталістю засобами музичної терапії. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г. Шевченка. 2014. Вип.121. Т. ІІ. С. 120-124. | 2014 |
Прокопенко О.А. Психологічний супровід як складова комплексної підтримки дітей з порушеннями психофізичного розвитку. Актуальні питання сучасноїпсихології та соціології. Матеріали міжнародної науково-практичної конференції (м. Одеса, 18-19 квітня, 2014). 2014. С. 74 – 78. | 2014 |
Прокопенко О.А. Доминантные социальные факторы влияния на формирования личностной саморегуляции подростков с умственной отсталостью. Актуальные проблемы и тенденции развития современного общества: теоретикометодологические и прикладные аспекты: сборник. материалов по результатам Всероссийской конференции (г. Екатеринбург, 20-21 февраля, 2014 года ). 2014. С. 257 – 264. | 2014 |
Вовченко О.А. Психологічний аспект формування життєвих компетентностей дітей з особливими освітніми потребами. Матеріали Всеукраїнської науковопрактичної конференції вчених «Гуманітарні науки сьогодні: обговорення актуальних проблем». (м. Краматорськ, 26 листопада, 2016 року). 2016. С. 22-26. | 2016 |
Вовченко О.А. Психолого-педагогічний вплив корекційно-розвиткових занять на становлення та формування життєвих компетентностей дітей з порушеннями слуху. Науковий журнал «Молодий вчений». 2016. С. 367-371. | 2016 |
Вовченко О.А. Дослідження архетипіву підлітків із порушеннями інтелектуального розвитку на основі методики «Тест Сонді». Матеріали XІІІ Міжнародної конференції «Актуальні проблеми психології особистості та міжособистісних взаємин». (м. Кам’янець-Подільський, 23 квітня 2021 року). 2021. С. 194-197 | 2021 |
Вовченко О.А. Вплив емоційного інтелекту на формування життєвих компетентностей підлітків з порушеннями інтелектуального розвитку. Abstracts of VII International Scientific and Practical Conference: Рriority directions of science and technology development (Kiev, 21-23 March 2021). 2021. C. 834-841 | 2021 |
Вовченко О.А. Використання тестових методик у дослідженні емоційного інтелекту підлітків з порушеннями інтелектуального розвитку. За матеріалами міжнародної інтернет-конференція «Сучасні дослідження когнітивної психології». (Острог, 31 травня 2021). 2021. С.45-48. | 2021 |
Участь у науково-практичних заходах (2021-2022)
Назва заходу | Тема доповіді | Місце проведення | Дата заходу |
VII Міжнародного конгресу зі спеціальної педагогіки та психології «Діти з особливими потребами: від рівних прав – до рівних можливостей» | «Психологічні особливості афіліації осіб з порушеннями слуху». | Київ | 7-8 жовтня 2021 року |
Міжнародна науково-практична конференція «Сучасні світові тенденції розвитку науки, освіти та технологій». | «Алекситимічні прояви емоційної сфери особистості з порушеннями психофізичного розвитку» | Полтава | 19 жовтня 2021 року |
Всеукраїнської науково-практичної онлайн конференції «Інноваційні практики наукової освіти» | «Методи нейролінгвістичного програмування у роботі з підлітками з особливми освітніми потребами: міжнародний досвід». | Київ | 08-11 грудня 2021 року |
Матеріали XІІІ Міжнародної конференції «Актуальні проблеми психології особистості та міжособистісних взаємин» | Дослідження архетипіву підлітків із порушеннями інтелектуального розвитку на основі методики «Тест Сонді». | Кам’янець-Подільський | 23 квітня 2021 року |
VII International Scientific and Practical Conference: Рriority directions of science and technology development | Вплив емоційного інтелекту на формування життєвих компетентностей підлітків з порушеннями інтелектуального розвитку | Kiev | 21-23 March 2021 |
Міжнародна інтернет-конференція «Сучасні дослідження когнітивної психології» | Використання тестових методик у дослідженні емоційного інтелекту підлітків з порушеннями інтелектуального розвитку. | Острог | 31 травня 2021 |
Міжнародна наукова конференція «Роль науки та освіти в забезпеченні сталого розвитку» | Психофізіологія колористики у життєдіяльності дітей молодшого шкільного віку з порушеннями психофізичного розвитку | Польща | 20-21 січня 2022 р. |
The 7th International scientific and practical conference «International scientific innovations in human life» | Амбідентність та протиправність мотивацій осіб з порушеннями психофізичного розвитку | United Kingdom (Manchester) | January 19-21, 2022. |
The 8 th International scientific and practical conference «Modern scientific research: achievements, innovations and development prospects» | Вплив соціального та емоційного інтелекту на ефективність соціалізації дітей з порушеннями слуху | Germany (Berlin) | (January 23-25, 2022 |
Materials of the 17th International Scientific and Practical Conference «Modern aspects of modernization of science: status, problems, development trends» | Соціальний інтелект як чинник соціалізації дітей з особливими освітніми потребами | Larnaca (Cyprus) | January 7, 2022 |
VI International Scientific and Practical Conference: «European Socio-Legal and Humanitarian Studies» | Особливості психодіагностики дітей з особливими освітніми потребами в контексті визначення рівнів підтримки | Romania (Baia Mare) | February 7, 2022 |
Науково-педагогічна діяльність (наукове керівництво аспірантами, докторантами, здобувачами та ін.).
Розроблення навчально-методичного забезпечення для підготовки здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії (ІСП НАПН України, І курс, спеціальність 053 – Психологія) (2021-2022 рр.)
«Методологія та проектування наукового дослідження в спеціальній психології » (лекції, залік, іспит)
«Методологія та проектування наукового дослідження в спеціальній психології » (семінарські заняття)
Курси підвищення кваліфікації для педагогів закладів для дітей з порушенням слуху на тему: «Психологічні механізми взаємодії наших дій та вчинків на дітей з особливими освітніми потребами», «Вікові кризи дітей з порушеннями слуху», «Вплив сімейного виховання на формування гебоїдної поведінки дитини з ООП (з порушеннями слуху)», «Фасилітаційний психологічний супровід проживання вікових криз дітей з порушеннями слуху: афективно-поведінкові аспекти» та інші.
Наукова школа/школи
Міжнародна діяльність
Участь у міжнародних програмах академічної мобільності
Назва організації | Назва проекту | Період реалізації | Координатор | Роль учасника |
Міністерство освіти Канади (провінція Альберта) | Alberta International Education Awards Ukraine Scholarship (грант на наукове стажування) | 2014 | Університет Альберта, Університет ГрентаМакЮена | Наукове стажування |
Професійний розвиток
Підвищення кваліфікації
Назва модулю | Тип модулю | Документ, що засвідчує | Дата видачі довідки/ сертифікату |
Особливості використання методів артотерапії у системі психологічного супроводу навчального процесу | Теоретично-практичний | Свідоцтво про підвищення кваліфікації 12СПК 892078 | 22 червня 2012 р. |
Використання нейролінгвістичних методів у роботі з різними категоріями населеннями | Теоретично-практичний | Свідоцтво №0366 | 25 березня 2013 р. |
Стажування
- Czech Republic. «Scientific perspectives and innovations in education: experience of the Czech Republic» («Наукові перспективи та інновації в освіті: досвід Чехії») на базі Міжнародного економічного інституту (2022 р.)
- Міжнародне науково-педагогічне стажування «Запровадження новітніх практик викладання та розвиток освітнього процесу у галузі педагогіки та психології: досвід країн ЄС» Руминія, м. Бая-Маре (2022)
Свідоцтва про реєстрацію авторського права
Найменування документу | Дата | Реєстраційний номер | Примітки |
– | – | – | – |