Вовченко Ольга Анатоліївна

Вовченко Ольга Анатоліївна
Доктор психологічних наук
старший науковий співробітник
відділу освіти дітей з порушеннями слуху

Прізвище, ім’я по-батьковіВовченко Ольга Анатоліївна
Посадастарший науковий співробітник
Науковий ступіньдоктор психологічних наук
Вчене звання
ORCID iDorcid.org/0000-0002-4399-0118
Researcher ID:P-9297-2016
Профіль вченого у Google Scholarhttps://scholar.google.com.ua/citations?hl=ru&user=FJD9_KoAAAAJ
Сторінка автора у Електронній бібліотеці НАПН Україниhttps://lib.iitta.gov.ua/view/creators/==0412==043E==0432==0447==0435==043D==043A==04 3E=3A==041E=2E==0410=2E=3A=3A.html   http://irbis-nbuv.gov.ua/ASUA/0649518

Додаткові відомості

ОсвітаНаціональний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова
Досвід роботиНаукова- 2010-2011, науково-практична 2011-2022, практична – 2014-2022
Теми дисертацій (захищених)1.«Психологічні особливості емоційно-вольової саморегуляції підлітків з розумовою відсталістю» (2013) (спеціальна психологія – 19.00.08) 2.«Феноменологія емоційного інтелекту підлітків з порушеннями інтелектуального розвитку» (2021) (спеціальна психологія-19.00.08 ) 3.«Архетиповість українського суспільства як визначальний чинник самоідентифікації нації (безпековий вимір)» (2016) (21.01.01 – основи національної безпеки держави (політичні науки)
Громадська активністьПсихолог терапевт (тренер), сертифікований артотерапет та нлп-майстер.

Наукова діяльність

Перелік продукції

Монографії (одноосібні, колективні)

НазваРік
Вовченко О.А. Особливості психологічного супроводу дітей молодшого шкільного віку з кохлеарними імплантами. Інклюзивна освіта: досвід і перспективи : колективна монографія. 2016. С. 123-130.2016
Вовченко О.А. Концептуалізація феномену емоційного інтелекту підлітків з порушеннями інтелектуального розвитку: Монографія (одноосібна). Київ: ПП «ЮНІСОФТ», 2021. 450 с.2021

Посібники (одноосібні, колективні)

НазваРік
Вовченко О.А. Програма з корекційно-розвиткової роботи «РИТМІКА» для підготовчого, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з порушеннями слуху2015
Вовченко О.А. Програма з корекційно-розвиткової роботи для 5-9 (10) класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів. «Ритміка» для дітей зі зниженим слухом.2016
Вовченко О.А. Програма з корекційно-розвиткової роботи для 5-9 (10) класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів. «Ритміка» для глухих дітей2016
Вовченко О.А. Програма з корекційно-розвиткової роботи для спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей з порушеннями слуху (для дітей зі зниженим слухом) «Ритміка» (1–4 класи).2018
Вовченко О.А. Програма з корекційно-розвиткової роботи для 1-4 класів спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей з порушеннями слуху (для глухих дітей). «Ритміка»2018

Статті у наукових періодичних виданнях інших держав, що включені до Scopus/WOS

НазваРік
N. Dobrovolska, L. Moroz, M. Shpak, Y. Tsekhmister, O. Vovchenko Мotivational mechanisms of emotional intelligence development in рracticing psychologists («Мотиваційні механізми розвитку емоційного інтелекту у практичних психологів»). (2021). AD ALTA: Journal of Interdisciplinary Research: Magnanimitas, Czech Republic. Р. 54-59. http://www.magnanimitas.cz/ADALTA/110221/papers/A_08.pdf (Web of science)2021
O. Vovchenko «Socialisation of adolescents with cognitive disorders through emotional intelligence» URL: https://www.lifescienceglobal.com/pms/index.php/jiddt/article/view/8577 (Scopus)2022

Статті у наукових періодичних виданнях інших держав

НазваРік
Прокопенко О.А. Музыкальна терапия как средство формирования и психологической коррекции эмоционально-волевой саморегуляции подростков с умственной отсталостью. Адукацыя і выхаванне: науков-тэарэтыч. і наук.-метадыч. Часопіс. 2015. С. 74-78.2015
Вовченко О.А. Особливості психологічного супроводу в рамках комплексного підходу до виховання дітей з кохлеарними імплантами. Scientific Journal «Virtus». 2015. № 3. P. 44-472015
Вовченко О.А. Науково-методичне забезпечення психолого-педагогічного супроводу дітей з кохлеарними імплантами. Wyźszej Szkoły Informatyki i Umiejętności i Fundacji Central European Academy Studies and Certification (CEASC), Polska.- Nowoczesna edukacja: filozofia, innowacja, doświadczenie.  2015. Nr 4. С. 108-113.2015
Вовченко О.А. Психологічний супровід осіб з порушеннями слуху в процесі професійної діяльності. Scientific Journal «Virtus». 2016. № 7. P. 55-60.2016
Вовченко О.А. Психологічна корекція емоційно-вольової сфери дітей молодшого шкільного віку з порушеннями слуху в ході корекційно-розвиткових занять. Scientific Journal «Virtus». 2016.№ 6. P. 114-117.2016
Vovchenko О. The role and importance of archetypes in the education and upbringing of persons with special needs in Ukraine. Danish scientific journal. № 30. Vol 2. 2019. Р. 53-59. 2019
Vovchenko О. Formation of emotional intelligence in children of primary school age with disabilities of intellectual development: psychological support The scientific heritage. № 40. Р 4. 2019. Р. 57-60.2019
Vovchenko O. Social (archetypal) component in the formation of еmotional intelligence of children with special needs. American Journal of Fundamental, Applied & Experimental Research. № 2(13). 2019. Р. 178-1862019
Vovchenko O. Psycholinguistic features of expression of basic emotions in adolescents with intellectual disabilities: gender aspect. Fundamental and applied researches in practice of leading scientific schools. 2020. №39 (3), Р. 63-712020
Vovchenko O. The phenomenon of emotional intelligence of аdolescents with emotional intelligence disorders. American Journal of Fundamental, Applied & Experimental Research. № 4 (19). 2020. Р. 4-132020
Vovchenko O. The influence of emotional intelligence of educational staff on the formation of emotional intelligence of adolescents with intellectual disabilities. American Journal of Fundamental, Applied & Experimental Research. № 3 (18). 2020. Р. 87-982020
Vovchenko O. Facilitative support of persons with special educational needs The scientific heritage. VOL 1. No 78 (78). P. 60-632021

Статті у виданнях, що входять до наукометричних баз даних

НазваРік
Вовченко О.А. Особливості використання музично-ритмічних занять як засобу корекції психофізичного розвитку дітей з порушеннями слуху. Особлива дитина: навчання і виховання . 2016. № 6. С. 26-332016
Вовченко О.А. Психологічний супровід осіб з порушеннями інтелектуального розвитку: адаптація до професійної діяльності. Теорія і практика сучасної психології. 2019. № 6. Т2. С 148-154.2019
Вовченко О.А. Психологічні особливості формування емпатії у підлітків з порушеннями розумового розвитку. Збірник наукових праць «Проблеми сучасноїтпсихології». 2020. Вип. 48. С. 59-88.2020
Вовченко О.А. Детермінанти сучасного психологічного супроводу осіб з особливостями психофізичного розвитку в контексті особливостей українського менталітету. Теорія і практика сучасної психології. 2020. № 1, Т 3. С. 143-148.2020
Вовченко О.А. Вплив емоційного інтелекту на саморегуляцію агресивної поведінки підлітків з порушеннями розумового розвитку. Збірник наукових праць «Проблеми сучасної психології». 2020. Вип. 49. С. 11-37.2020
Вовченко О.А. Саморегуляції базових емоцій підлітками з порушеннями розумового розвитку як основа формування емоційного інтелекту. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія». 2020. Вип. 11. С .44-50.2020
Вовченко О.А. Гендерні особливості формування емоційного інтелекту в підлітків із порушеннями розумового розвитку. Проблеми сучасної психології. 2020. Вип 1 (17). С. 181-190.2020
Вовченко О.А. Социальное окружения как фактор влияния на формирования эмоционально-волевой саморегуляции подростков с нарушениями интеллектуального развития. «Габітус». 2020. Т 2. Вип. 12. С 86-92.2020
Вовченко О.А. Особливості формування емоційного інтелекту у підлітків з порушеннями розумового розвитку. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки». 2020. Вип. 2. С. 176-183.2020
Вовченко О.А. Особливості психологічного супроводу формування емоційного інтелекту у підлітків з порушеннями розумового розвитку. Теорія і практика сучасної психології. 2020. № 2. С.157-163.2020
Вовченко О.А. Роль емоційного інтелекту у формуванні емоційної компетентності підлітків з порушеннями розумового розвитку. Теоретичні і прикладні проблеми психології та соціальної роботи. 2020. № 2 (52). С. 76-89.2020
Вовченко О.А. Тілесно-орієнтований підхід до психодіагностики та психокорекції емоційного інтелекту у підлітків з порушеннями розумового розвитку. «Габітус». 2020. Т 2. Вип. 13 . С 33-38.2020
Вовченко О.А. Влив емоційного інтелекту на процеси самоідентифікації підлітків з порушеннями розумового розвитку. «Наука і освіта» Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К.Д. Ушинського. 2020. № 2/ XXXІІІ. С. 14-21.2020
Вовченко О.А. Психологічний супровід формування емоційного інтелекту осіб з порушеннями розумового розвитку у підлітковому віці. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки». 2020. Вип. 3. С. 214-224.2020
Вовченко О.А. Психологічні особливості формування емпатії у підлітків з порушеннями розумового розвитку. Проблеми сучасної психології: збірник наукових праць Камянець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. 2020. Вип. 48. С. 59-88.2020
Вовченко О.А. Психологічний супровід сімейного виховання підлітків з порушеннями розумового розвитку в контексті формування емоційного інтелекту. «Габітус». 2020. Вип. 15 . С 102-108.2020
Вовченко О.А. Сприймання астенічних емоцій підлітками з порушеннями розумового розвитку. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія «Психологія». 2020. Т. 31 (70). №3. С. 111-1182020
Вовченко О.А. Специфіка кризи підліткового віку осіб з порушеннями інтелектуального розвитку. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія». 2021. Вип. 13. С.30-39.2021
Вовченко О.А. «Вплив емоційного інтелекту на процеси соціалізації підлітків з порушеннями психофізичного розвитку». Перспективи та інновації науки. Серія Психологія. Вип. 5 (5). 2021. С. 747-7602021
Вовченко О.А. The Influence of Family Upbringing on the Formation of Self-Esteem of Adolescents with Psychophysical Development (Вплив особливостей родинного виховання на формування самоооцінки підлітків з порушеннями психофізичного розвитку). Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія «Педагогіка та психологія». Т. 7. № 4. С.9-20.(86-94)2021
Вовченко О.А. «Гебоїдна поведінка у підлітків з порушеннями психофізичного розвитку». Перспективи та інновації в науці. Серія «Психологія».№2(7). 2022. С.811-8222022

Статті у наукових фахових виданнях, що затверджені МОН України

НазваРік
Прокопенко О.А. Ігрова терапія як засіб психокорекції та психотерапії емоційно-вольової саморегуляції підлітків з розумовою відсталістю. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2014. Вип. 6. С. 133-137.2014
Прокопенко О.А. Гендерні особливості формування когнітивного компоненту емоційно-вольової саморегуляції підлітків з розумовою відсталістю. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2014. Вип. 5. С. 192-203.2014
Прокопенко О.А. Значення музично-ритмічного виховання дітей з порушеннями слуху у молодшому шкільному віці. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2014. Вип. 8. С. 114-121.2014
Прокопенко О.А. Особливості психологічного супроводу сімей, що виховують дитину з порушеннями слуху. Актуальні питання корекційної освіти. 2015. Вип V. Т.2. С.251-2612015
Вовченко О.А. Особливості психологічного супроводу дітей молодшого шкільного віку з кохлеарними імплантами. «Проблеми освіти» збірник наукових праць Відкритого міжнародного університету розвитку людини «Україна». 2015. №85. -С.17-21.2015
Вовченко О.А. Психолого-педагогічний вплив корекційно-розвиткових занять на формування життєвих компетентностей підлітків з порушеннями інтелектуального розвитку. Збірник наукових праць Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника: Психологія. 2019. Вип. 24. С. 86-94.2019

Інші праці

НазваРік
Прокопенко О.А. Музична терапія в корекційній роботі. Дефектолог. 2014. №9 (93). С. 9-12.2014
Прокопенко О.А Психологічна корекція емоційно-вольової саморегуляції підлітків з розумовою відсталістю засобами музичної терапії. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г. Шевченка. 2014. Вип.121. Т. ІІ.  С. 120-124.2014
Прокопенко О.А. Психологічний супровід як складова комплексної підтримки дітей з порушеннями психофізичного розвитку. Актуальні питання сучасноїпсихології та соціології. Матеріали міжнародної науково-практичної конференції (м. Одеса, 18-19 квітня, 2014). 2014. С. 74 – 78.2014
Прокопенко О.А. Доминантные социальные факторы влияния на формирования личностной саморегуляции подростков с умственной отсталостью. Актуальные проблемы и тенденции развития современного общества: теоретикометодологические и прикладные аспекты: сборник. материалов по результатам Всероссийской конференции (г. Екатеринбург, 20-21 февраля, 2014 года ). 2014. С. 257 – 264.2014
Вовченко О.А. Психологічний аспект формування життєвих компетентностей дітей з особливими освітніми потребами. Матеріали Всеукраїнської науковопрактичної конференції вчених «Гуманітарні науки сьогодні: обговорення актуальних проблем». (м. Краматорськ, 26 листопада, 2016 року). 2016. С. 22-26.2016
Вовченко О.А. Психолого-педагогічний вплив корекційно-розвиткових занять на становлення та формування життєвих компетентностей дітей з порушеннями слуху. Науковий журнал «Молодий вчений». 2016. С. 367-371.2016
Вовченко О.А. Дослідження архетипіву підлітків із порушеннями інтелектуального розвитку на основі методики «Тест Сонді». Матеріали XІІІ Міжнародної конференції «Актуальні проблеми психології особистості та міжособистісних взаємин». (м. Кам’янець-Подільський, 23 квітня 2021 року). 2021. С. 194-1972021
Вовченко О.А. Вплив емоційного інтелекту на формування життєвих компетентностей підлітків з порушеннями інтелектуального розвитку. Abstracts of VII International Scientific and Practical Conference: Рriority directions of science and technology development (Kiev, 21-23 March 2021). 2021. C. 834-8412021
Вовченко О.А. Використання тестових методик у дослідженні емоційного інтелекту підлітків з порушеннями інтелектуального розвитку. За матеріалами міжнародної інтернет-конференція «Сучасні дослідження когнітивної психології». (Острог, 31 травня 2021). 2021. С.45-48.2021

Участь у науково-практичних заходах (2021-2022)

Назва заходуТема доповідіМісце проведенняДата заходу
VII Міжнародного конгресу зі спеціальної педагогіки та психології «Діти з особливими потребами: від рівних прав – до рівних можливостей»«Психологічні особливості афіліації осіб з порушеннями слуху».Київ7-8 жовтня 2021 року
Міжнародна науково-практична конференція «Сучасні світові тенденції розвитку науки, освіти та технологій».«Алекситимічні прояви емоційної сфери особистості з порушеннями психофізичного розвитку»Полтава19 жовтня 2021 року
Всеукраїнської науково-практичної онлайн конференції «Інноваційні практики наукової освіти»«Методи нейролінгвістичного програмування у роботі з підлітками з особливми освітніми потребами: міжнародний досвід». Київ08-11 грудня 2021 року
Матеріали XІІІ Міжнародної конференції «Актуальні проблеми психології особистості та міжособистісних взаємин»Дослідження архетипіву підлітків із порушеннями інтелектуального розвитку на основі методики «Тест Сонді».Кам’янець-Подільський23 квітня 2021 року
VII International Scientific and Practical Conference: Рriority directions of science and technology developmentВплив емоційного інтелекту на формування життєвих компетентностей підлітків з порушеннями інтелектуального розвиткуKiev21-23 March 2021
Міжнародна інтернет-конференція «Сучасні дослідження когнітивної психології»Використання тестових методик у дослідженні емоційного інтелекту підлітків з порушеннями інтелектуального розвитку.Острог31 травня 2021
Міжнародна наукова конференція «Роль науки та освіти в забезпеченні сталого розвитку»Психофізіологія колористики у життєдіяльності дітей молодшого шкільного віку з порушеннями психофізичного розвиткуПольща20-21 січня 2022 р.
The 7th International scientific and practical conference «International scientific innovations in human life»Амбідентність та протиправність мотивацій осіб з порушеннями психофізичного розвиткуUnited Kingdom (Manchester)January 19-21, 2022.
The 8 th International scientific and practical conference «Modern scientific research: achievements, innovations and development prospects»Вплив соціального та емоційного інтелекту на ефективність соціалізації дітей з порушеннями слухуGermany (Berlin)(January 23-25, 2022
Materials of the 17th International Scientific and Practical Conference «Modern aspects of modernization of science: status, problems, development trends»Соціальний інтелект як чинник соціалізації дітей з особливими освітніми потребамиLarnaca (Cyprus)January 7, 2022
VI International Scientific and Practical Conference: «European Socio-Legal and Humanitarian Studies»Особливості психодіагностики дітей з особливими освітніми потребами в контексті визначення рівнів підтримкиRomania (Baia Mare)February 7, 2022

Науково-педагогічна діяльність (наукове керівництво аспірантами, докторантами, здобувачами та ін.).

Розроблення навчально-методичного забезпечення для підготовки здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії (ІСП НАПН України, І курс, спеціальність 053 – Психологія) (2021-2022 рр.)

«Методологія та проектування наукового дослідження в спеціальній психології » (лекції, залік, іспит)

«Методологія та проектування наукового дослідження в спеціальній психології » (семінарські заняття)

Курси підвищення кваліфікації для педагогів закладів для дітей з порушенням слуху на тему: «Психологічні механізми взаємодії наших дій та вчинків на дітей з особливими освітніми потребами», «Вікові кризи дітей з порушеннями слуху», «Вплив сімейного виховання на формування гебоїдної поведінки дитини з ООП (з порушеннями слуху)», «Фасилітаційний психологічний супровід проживання вікових криз дітей з порушеннями слуху: афективно-поведінкові аспекти» та інші.

Наукова школа/школи

Міжнародна діяльність

Участь у міжнародних програмах академічної мобільності

Назва організаціїНазва проектуПеріод реалізаціїКоординаторРоль учасника
Міністерство освіти Канади (провінція Альберта)Alberta International Education Awards Ukraine Scholarship (грант на наукове стажування)2014Університет Альберта, Університет ГрентаМакЮенаНаукове стажування

Професійний розвиток

Підвищення кваліфікації

Назва модулюТип модулюДокумент, що засвідчуєДата видачі довідки/ сертифікату
Особливості використання методів артотерапії у системі психологічного супроводу навчального процесуТеоретично-практичнийСвідоцтво про підвищення кваліфікації 12СПК 89207822 червня 2012 р.
Використання нейролінгвістичних методів у роботі з різними категоріями населеннямиТеоретично-практичнийСвідоцтво №036625 березня 2013 р.

Стажування

  1. Czech Republic. «Scientific perspectives and innovations in education: experience of the Czech Republic» («Наукові перспективи та інновації в освіті: досвід Чехії») на базі Міжнародного економічного інституту (2022 р.)
  2. Міжнародне науково-педагогічне стажування «Запровадження новітніх практик викладання та розвиток освітнього процесу у галузі педагогіки та психології: досвід країн ЄС» Руминія, м. Бая-Маре (2022)

Свідоцтва про реєстрацію авторського права

Найменування документуДатаРеєстраційний номерПримітки