19-20 жовтня 2022 року відбувся VIII Міжнародний конгрес зі спеціальної педагогіки та психології «ОСВІТА ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ: ВИКЛИКИ ВОЄННОГО ЧАСУ»

19-20 жовтня 2022 року відбувся VIII  Міжнародний конгрес зі спеціальної педагогіки та психології «ОСВІТА ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ: ВИКЛИКИ ВОЄННОГО ЧАСУ», який з 2015 року започаткував і вже традиційно проводить Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук України і який є найвостребованішим і наймасовішим зібранням педагогів-практиків, управлінців, науковців, представників громадських організацій, батьківської громади, всіх дотичних до процесу здобуття освіти особами з особливими потребами, всіх, кому не байдужа доля цієї найуразливішої частини громадян нашої країни.

Організаторами Конгресу виступили: Національна Академія педагогічних наук України, Міністерство освіти і науки України, Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej (м. Варшава, Республіка Польща), Concordia university of Edmonton (Канада), Українське товариство глухих, Центр слухової реабілітації «АВРОРА», ГО «Асоціація дієвих психологів України».

У роботі Конгресу взяли участь Шкарлет Сергій Миколайович – Міністр освіти і науки України, Кремень Василь Григорович – Президент Національної академії педагогічних наук України, доктор філософських наук, професор, дійсний член Національної академії наук і Національної академії педагогічних наук України, Єресько Олег Вікторович – генеральний директор директорату дошкільної, шкільної, позашкільної та інклюзивної освіти МОН України, Горбачов Сергій Іванович – освітній омбудсмен України, Dr. Tim Lormanректор Університету Конкордія в м. Едмонтоні (Канада), Barbara Marcinkowskaпрофесор, доктор хаб. Академії спеціальної педагогіки ім. Марії Гжегожевської у Варшаві (Польща), Dorota Jankowska – директор студії АРS Академії спеціальної педагогіки ім. Марії Гжегожевської у Варшаві (Польща), P. Damiani,  C. Bertolini, A. Gariboldi – доценти M-PED 03 (professoressa associata M-PED 03) Департаменту освіти та гуманітарних наук, Університет Модени та Реджо Емілії (Італія), Dr. Teresa Cianciolo  – доктор наук у галузі нейропсихології, керівник клінічної програми «AgapeMinistries», фахівчиня з поведінки (США), Чепчина Ірина Іванівна – голова Всеукраїнської громадської організації УТОГ.

 Відкрили  VIII  Міжнародний конгрес зі спеціальної педагогіки та психології «ОСВІТА ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ: ВИКЛИКИ ВОЄННОГО ЧАСУ» президент Національної академії педагогічних наук України Кремень Василь Григорович, генеральний директор директорату дошкільної, шкільної, позашкільної та інклюзивної освіти МОН України Єресько Олег Вікторович, директор Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України Прохоренко Леся Іванівна. 

Основною метою Конгресу стало обговорення стратегічних питань реформування освіти дітей з особливими потребами в умовах воєнного часу, окреслення нових законодавчо-правових орієнтирів, презентація інноваційних освітніх технологій роботи з особливими дітьми в умовах дистанційного навчання.   Вражає і розмаїття форм обговорення питань з означеної тематики 20 жовтня 2022 року в рамках роботи Конгресу, а це не лише секційна робота, але й проведення багатьох майстер-класів, семінарів-практикумів, майстерень-рішень, як-то: «Методична палітра для педагогів, які навчають дітей з порушеннями слуху», «Змістове та навчально-методичне забезпечення процесу здобуття освіти особами з особливими потребами в умовах війни», «Особливості  формування жестомовної комунікативної компетентності в учнів з порушеннями слуху», «Специфіка надання освітніх послуг дітям з особливими мовленнєвими потребами в умовах воєнного стану», «Сучасні психолого-педагогічні технології подолання кризових станів дітей з ООП в умовах воєнного часу», «Психолого-педагогічна допомога родинам дітей з ООП в умовах кризових ситуацій», «Інклюзія в освіті: проблеми сьогодення».

Слід зазначити, що на Конгресі значну увагу було приділено не лише програмно-методичному забезпеченню процесу навчання і корекційно-розвивальному супроводу осіб з особливими освітніми потребами в умовах воєнного часу, але й психологічній складовій, зокрема, системі надання психологічної допомоги родинам дітей з особливими потребами в умовах кризових ситуацій. Водночас учасниками зібрання наголошувалося на проблемах ранньої діагностики і ранньої допомоги, окремих аспектах дошкільного виховання таких дітей, недостатньому кадровому і технічному забезпеченні процесу навчання в умовах дистанційного режиму. Увага акцентувалася на необхідності дотримання в умовах будь-яких кризових ситуацій принципу найкращих інтересів дітей з особливими потребами та застосування комплексного підходу з метою забезпечення їхнього права на виховання в сім’ї, права на охорону здоров’я, доступ до якісних освітніх і соціальних послуг, а також розроблення і навчально-методичного забезпечення альтернативних форм навчання, виховання і реабілітації та ін.

До дискусії долучились науковці Національної академії педагогічних наук України, провідних вишів України та зарубіжжя, працівники всіх обласних департаментів освіти, спеціалісти в галузі спеціальної, інклюзивної, загальної освіти, а також представники громадських організацій, соціокультурної реабілітації і психолого-педагогічної підтримки дітей і дорослих, діти з інвалідністю та їхні батьки, співробітники державних установ, що займаються питаннями підтримки дітей і дорослих з інвалідністю, студенти галузі – загалом близько 600 осіб з України, Польщі, Італії, США.

Учасники заходів відмітили високий рівень організації заходу та актуальність поставлених проблем, а також висловили думку, що такий діалог є чудовою можливістю поділитись своїми думками та ідеями,  обмінятися досвідом, що  відкриває нові можливості розвитку, пошуку механізмів, розширення досвіду організації освітнього процесу в умовах воєнного часу.

Щиро дякуємо усім, хто долучився до участі у роботі Конгресу, кому не байдужа доля дітей з особливими освітніми потребами!

Л.Прохоренко, Н.Ярмола.