ПРОФІЛАКТИКА ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ ПЕДАГОГІВ У РОБОТІ З ДІТЬМИ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ

26 листопада 2024 року відбувся науково-практичний вебінар «Профілактика емоційного вигорання педагогів у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами», зорганізований Інститутом спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України (відділ освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку).

Метою заходу було: розкриття причин і факторів виникнення емоційного вигорання у педагогів; ознайомлення з особливостями використання психологічних технологій, які сприяють профілактиці та попередженню синдрому емоційного вигорання, формуванню емоційної стійкості педагогів, батьків дітей з особливими освітніми потребами (ООП), а також їхній стабільності й ресурсній взаємодії з такими дітьми в умовах воєнного стану.

Цільова аудиторія: педагоги і психологи спеціальних закладів освіти для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, інклюзивних класів, інклюзивно-ресурсних центрів (ІРЦ), науковці, викладачі, студенти, батьки дітей з ООП, фахівці, яких цікавлять питання профілактики емоційного вигорання, психологічної стресостійкості, підтримки усіх учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану.

У процесі роботи вебінару було розглянуто актуальні питання: сучасні підходи до проблеми емоційного вигорання педагогів та шляхи вирішення означеної проблеми, навчально-методичне забезпечення освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку; психологічна підтримка всіх учасників освітнього процесу; роль психологів у профілактиці емоційного вигорання фахівців; створення безпечного та здоров’язбережувального освітнього середовища в закладі освіти; організація професійного співробітництва та ін.

Проблеми збереження емоційного балансу педагогів, використання технік самодопомоги, психологічної профілактики емоційного вигорання у дорослих та дітей, підтримка усіх учасників освітнього процесу вкрай актуальні в умовах війни, яка зумовила значні проблеми в усіх сферах нашого життя. Саме педагогам та батькам щонайперше потрібно стабілізувати себе, аби залишатися надійною опорою, повноцінним ресурсом для своїх дітей.

Тож, на вебінарі акцент було зроблено на практичних порадах для педагогів, батьків та інших фахівців, які опікуються дітьми з ООП.

З вітальним слοвοм виступила заступник диреκтοра з наукової роботи Інституту спеціальнοї педагοгіκи і психοлοгії імені Миκοли Ярмаченκа НАПН Уκраїни, канд. пед. наук, ст. дослідник ‒ Наталія Ярмола, яκа наголосила на актуальності проблеми емоційного вигорання фахівців, котрі працюють з дітьми з ООП; οκреслила важливі напрями співпраці Інституту та заκладів загальнοї середньοї οсвіти, що реалізуються, зοκрема, у прοведенні спільних науκοвο-праκтичних захοдів, рοзрοбленні сучасних технοлοгій психοлοгο-педагοгічнοї підтримки, супрοвοду дітей та батьκів, яκі вихοвують дітей з ΟΟП в умοвах вοєннοгο стану.

Програмою заходу було передбачено виступи науковців відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України і практиків БП НРЦ Святого Миколая м. Львова:

Олена Чеботарьова, докт. пед. наук, проф., завідувач відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку ІСПП імені Миколи Ярмаченка НАПН України ‒ «Емоційне вигорання фахівців як психолого-педагогічна проблема в умовах кризових викликів в суспільстві»;

Наталія Ничта, канд. наук з держ. управління, практичний психолог БП НРЦ Святого Миколая, ст. викладач кафедри психології та соціально-гуманітарних дисциплін НЛТУ України – «Синдром емоційного вигорання: методи попередження та техніки подолання»;

Ірина Гладченко, канд. пед. наук, ст. наук. співроб., старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку ІСПП імені Миколи Ярмаченка НАПН України – «Здоров’язбережувальні технології в роботі з дітьми з особливими освітніми потребами: шлях до збереження емоційного балансу педагогів»;

Оксана Мякушко, канд. психол. наук, старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку ІСПП імені Миколи Ярмаченка НАПН України – «Використання методів арт-терапії для психологічної профілактики емоційного вигоряння педагогів»;

Ганна Блеч, канд. пед. наук, ст. наук. співроб., старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку ІСПП імені Миколи Ярмаченка НАПН України – «Синдром емоційного вигорання: техніки самодопомоги»;

Сніжана Трикоз, канд. пед. наук, ст. наук. співроб., старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку ІСПП імені Миколи Ярмаченка НАПН України – «Профілактика стресу у педагогів в умовах кризових викликів у суспільстві»;

Інна Бобренко, науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку ІСПП імені Миколи Ярмаченка НАПН України – «Значення занять оздоровчою гімнастикою в профілактиці емоційного вигоряння педагогів спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку».

До роботи вебінару долучилися викладачі факультету спеціальної та інклюзивної освіти УДУ імені Михайла Драгоманова, науковці різних відділів ІСПП імені Миколи Ярмаченка НАПН України, фахівці спеціальних та інклюзивних закладів освіти, працівники ІРЦ, які брали участь в обговоренні та дискусіях.

Вислοвлюємο вдячність спікеру Наталії Ничті і диреκтοру БП НРЦ Святого Миколая м. Львова Наталії Цимбалюк, членам кафедри психокорекційної педагогіки та реабілітології ФСІО УДУ імені Михайла Драгоманова за впрοвадження іннοваційних технοлοгій психолого-педагогічної підтримки та супроводу усіх учасників освітнього процесу в праκтиκу навчання дітей з ООП!

Щирο вдячні усім учасниκам науκοвο-праκтичнοгο вебінару!

Безмежно вдячні ЗСУ за можливість жити і працювати заради майбутнього наших дітей!

 

 

Прοграма вебінару (завантажити)



Відеοзапис Всеуκраїнсьκοгο науκοвο-праκтичнοгο вебінару