Якою має бути спеціальна освіта в Україні, щоб забезпечити потреби отримувачів послуг безпосередньо та в контексті інклюзивності освіти?

Над цим питанням 2 дні працювали учасники Стратегічної сесії з розроблення Концепції трансформації спеціальної освіти в умовах кризи в Україні. 

Стратегічна сесія проходила 11-12 жовтня 2023 року за ініціативи Радниці-Уповноваженої з прав дитини та дитячої реабілітації Дар’ї Герасимчук у співпраці з Міністерством освіти і науки України, Координаційним центром з розвитку сімейного виховання та догляду дітей за підтримки Люмос Україна, за активної участі Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, закладів спеціальної освіти, інклюзивно-ресурсних центрів України та громадських організацій.

Вперше команда з кількох десятків спеціалістів з релевантним досвідом у сфері спеціальної освіти з числа практиків, науковців урядовців, законотворців, громадських організацій, батьків зі всієї України спільно працювала над баченням розвитку спеціальної освіти. Напрацювання ключових складових Концепції трансформації спеціальної освіти здійснювалося у відповідності з існуючими викликами і сучасними підходами.

Активно в роботі й дискусіях брали участь Радниця-Уповноважена Президента України з безбар’єрності Тетяна Ломакіна,  заступниця Міністра освіти й науки України Євгенія Смірнова, керівниця Координаційного центру з розвитку сімейного виховання та догляду дітей Ірина Тулякова, керівник “Люмос Україна” Ярослав Лагута та представники Верховної Ради.

А розпочали спільні напрацювання й обговорення саме з виступу Євгенії Смірнової: «Коли ми спрямовуємо фокус на дитину, на її найкращі інтереси, тоді наші думки кристалізуються. Ми розуміємо, для чого ми зібралися тут і яких результатів прагнемо досягти. Усе, що ми робимо, — лише заради кращого майбутнього наших дітей».

 

Протягом стратегічної сесії робоча група опрацьовувала цілісність та зміст спеціальної освіти, з огляду на її роль та місце в розвитку дитини та житті родини в цілому. Потенціал спеціальної освіти та її ресурсність для розвитку інклюзивності в Україні слугували базисом для визначення основних перешкод на шляху трансформації спеціальної освіти, розробки стратегічних напрямів в межах відповідної Концепції.

Яким чином підвищити якість спеціальної освіти, а отже життєздатність та успішність випускників закладів спеціальної освіти?

Які необхідні показники для вимірювання ефективності та результативності виконаних кроків?

Які основні актуальні тенденції прослідковуються на сьогодні в системі спеціальної освіти, ключові стейкхолдери процесу трансформації спеціальної освіти?

Саме ці питання дозволили напрацювати ідеї щодо практичних кроків трансформації спецосвіти і визначити практичні задачі, які необхідно буде вирішити, як частину реалізації Концепції. 

Завдяки роботі на стратегічній сесії ми маємо тепер спільне бачення того, що нам потрібно змінити, покращити чи розвивати, щоб спеціальна освіта виконувала свою основну мету – надавала якісну освіту дітям у відповідності до їх індивідуальних потреб“, – наголосила наприкінці заходу Радниця – Уповноважена з прав дитини та дитячої реабілітації Дар’ї Герасимчук. “Актуалізація того, які стратегічні цілі та основні напрямки реалізації Концепції трансформації спеціальної освіти в Україні, нарівні з об’єднанням зусиль та відповідальним прийняттям рішень дозволять досягти бажаного – кращого майбутнього для наших дітей“.

Спеціальна освіта є і повинна бути осередком розбудови інклюзивності в суспільстві в цілому. 

Робимо усе для того, щоб кожна дитина була щаслива в родині і отримувала якісну освіту в громаді згідно з її індивідуальними потребами!