10 жовтня 2023 року за організації Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України та кафедри стоматології Інституту післядипломної освіти Національного медичного університету імені О.О. Богомольця відбувся науково-практичний семінар «Безбар’єрна медицина. Професійна комунікація лікаря-стоматолога та пацієнта».
Для України як європейської держави, на теренах якої відбувається втілення прогресивних соціальних цінностей, питання рівності, інклюзивності, безбар’єрності особливо важливі. При Кабінеті Міністрів України створено Раду безбар’єрності, схвалено Національну стратегію зі створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року, затверджено План заходів із реалізації Стратегії на 2023-2024 роки, який містить вісім пріоритетних проектів. В умовах воєнного часу питання безбар’єрності у медичній сфері набуло ще більшої актуальності.
Наразі здатність ефективно взаємодіяти з пацієнтами розглядається як важлива компетентність у сучасній медицині; комунікативні навички лікаря позитивно впливають на результативність втручання, формують довіру, допомагають уникнути помилок.
З вітальним словом до учасників семінару звернулися: Прохоренко Леся Іванівна, доктор психологічних наук, професор, директор Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України; Вежновець Тетяна Андріївна, доктор медичних наук, професор, директор Інституту післядипломної освіти НМУ ім. О.О. Богомольця; Прощенко Андрій Миколайович, кандидат медичних наук, доцент, в.о. завідувача кафедри стоматології Інституту післядипломної освіти НМУ ім. О.О. Богомольця.
Спікери заходу підкреслили важливість уваги до етичних основ професії лікаря, налагодження професійної комунікації лікаря з пацієнтами, особливо тими, хто потребує додаткових пристосувань та підтримки; наголосили на актуальності співпраці медичних працівників, психологів та педагогів у забезпеченні доступних та якісних послуг для всіх пацієнтів; висловили готовність щодо продовження співпраці між інституціями-організаторами семінару, окреслили проблеми, які потребують спільного вирішення.
У змістовних доповідях на семінарі було розкрито такі актуальні питання як:
– дитина з особливими мовленнєвими потребами у сфері медичних послуг (Данілавічютє Еляна Анатоліївна, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, завідувачка відділу логопедії Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України);
– використання різних засобів комунікації у роботі з дітьми з порушеннями інтелектуальної та рухової сфер розвитку (Чеботарьова Олена Валентинівна, доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник, завідувачка відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України).
– ефективна комунікація лікаря та жестомовного пацієнта (Кульбіда Світлана Вікторівна, доктор педагогічних наук, професор, завідувачка відділу української жестової мови Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України);
– комунікативна компетентність фахівців стоматологічної сфери у роботі з особами з порушеннями слуху (Литовченко Віталій Петрович, аспірант Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, асистент кафедри стоматології ІПО НМУ ім. О.О.Богомольця);
– особливості перебігу гострого та хронічного стресу під час військового стану (Ромбульт Людмила Миколаївна, кандидат медичних наук, доцент);
– етика спілкування з онкохворими пацієнтами (Чешук Валерій Євгенович, доктор медичних наук, професор, професор Навчально-наукового центру неперервної професійної освіти ІПО НМУ ім. О.О.Богомольця);
– сучасні підходи до комунікаційної безбар’єрності у роботі лікаря (Волинець Вікторія Миколаївна, кандидат медичних наук, доцент, доцент кафедри стоматології ІПО НМУ ім. О.О. Богомольця).
У науково-практичному семінарі взяли участь викладачі, лікарі-інтерни, слухачі циклів спеціалізації стоматологічних кафедр, які отримали важливі знання щодо сучасних підходів до безбар’єрності, зокрема у сфері надання послуг, актуальних змін у сприйнятті особливих потреб, активного залучення людей з особливими освітніми потребами до суспільного життя, що стане важливим для їхньої подальшої професійної діяльності.
Результативність заходу: презентація та обговорення актуальних питань професійної комунікації лікаря з пацієнтами, які потребують додаткових пристосувань/адаптацій (потреби можуть бути зумовлені соматичними захворюваннями, порушеннями слуху, зору, мовлення, опорно-рухового апарату тощо, соціальними чинниками – внутрішньо переміщені особи, учасники бойових дій, люди, які постраждали від війни, зазнали психологічної травми тощо), що забезпечуватиме підвищення якості надання медичних послуг; сприяння організації наукової діяльності молодих учених, аспірантів, тематика досліджень яких є актуальною та цікавою, перебігає у контексті міждисциплінарної наукової ініціативи (модератор заходу – аспірант Інституту Литовченко Віталій Петрович).
Дякуємо спікерам за змістовні професійні виступи, усім учасникам за активну участь, атмосферу співпраці.