Кобильченко Вадим Володимирович

Кобильченко Вадим Володимирович
доктор психологічних наук
старший науковий співробітник
провідний науковий співробітник
Портфоліо

 

Коло наукових інтересів: методологія спеціальної психології; проблема поліфакторної депривації особистісного розвитку дітей; теорія і практика тифлопсихології; психологія дітей і підлітків з глибокими порушеннями зору; теорія і методика психолого-педагогічного супроводу дітей дошкільного і шкільного віку.

Публікації:

Монографії

  1. Кобильченко В.В. Соціально-психологічні основи розвитку та корекції особистості підлітка в нормі і при патології зору: монографія / В.В.Кобильченко. – К.: Освіта України, 2010. – 552 с.
  2. Кобыльченко В.В. Становление личности дошкольника в норме и при нарушениях зрения: монография / В.В. Кобыльченко. – Saarbrücken: LAP Lambert Academic Publishing, 2015. – 540 с.
  3. Кобильченко В.В. Психологічний супровід дітей дошкільного віку з порушеннями зору: монографія / В.В. Кобильченко; Інститут спеціальної педагогіки НАПН України. – Полтава: ТОВ «Фірма «Техсервіс», 2015. – 205 с.
  4. Кобильченко В.В. Теоретичні основи психолого-педагогічного супроводу молодших школярів з порушеннями зору / В.В. Кобильченко; Інститут спеціальної педагогіки НАПН України. – Полтава: ТОВ «Фірма «Техсервіс», 2017. – 367 с.

 

Навчальні та навчально-методичні посібники

  1. Кобильченко В.В. Виховання дитини з порушеннями зору в умовах сім’ї / [В.В. Кобильченко, Сак Т.В., Засенко В.В., Гудим І.М. та ін.]; за ред. Сак Т.В. – К.: «АПОСТОЛ», 2010. – 216 с.
  2. Кобильченко В.В. Дитина з особливими освітніми потребами: медичні та психолого-педагогічні аспекти розвитку, навчання і виховання: навч.-метод. посібник / [Кобильченко В.В., Бойчук Ю.Д., Сіліна Г.О. та ін.]; за заг. ред. Покроєвої Л.Д. – Харків, Харківська академія неперервної освіти. Видавництво «Точка». – 2014. – 292 с.

 

Статті у наукових періодичних виданнях інших держав

  1. Kobylchenko Vadym. Personal well-being as theoretical construct / Vadym Kobylchenko // TEKA-Archives of the Commission of Medical Sciences, Polish Academy of Sciences Branch in Lublin. – Lublin: Towarzystwo Wydawnictw Naukowych LIBROPOLIS, 2014. – Vol. 2. – №1. – P. 9–13.
  2. Кобыльченко Вадим. Психолого-педагогическое сопровождение младших школьников с нарушениями зрения как интегративная технология поддержки и помощи / Вадим Кобыльченко // TEKA-Archives of the Commission of Medical Sciences, Polish Academy of Sciences Branch in Lublin. – Lublin: Towarzystwo Wydawnictw Naukowych LIBROPOLIS, 2015. – Vol. 3. – 27–31.

 

Статті у наукових фахових виданнях України, які включені в міжнародні наукометричні бази

  1. Кобильченко В.В. Базові сценарії занять з тренінгу вмінь / В.В. Кобильченко // Дефектологія. Особлива дитина: навчання і виховання. –2010. – №1. – С. 40-46. – Режим доступу до ресурсу: http://lib.iitta.gov.ua/
  2. Кобильченко В.В. Проблема супроводу в науковій та методичній психолого-педагогічній літературі / В.В. Кобильченко // Дефектологія. Особлива дитина: навчання і виховання. – 2010. – №2. – С. 31-36. – Режим доступу до ресурсу: http://lib.iitta.gov.ua/
  3. Кобильченко В.В. Базові сценарії занять з тренінгу педагогічної рефлексії / В.В. Кобильченко // Дефектологія. Особлива дитина: навчання і виховання. – 2011. – №2. – С. 32–38. – Режим доступу до ресурсу: http://lib.iitta.gov.ua/
  4. Кобильченко В.В. Особливості психічної сфери в умовах зорового дефекту / В.В. Кобильченко // Дефектологія. Особлива дитина: навчання і виховання. – 2012. – №2. – С. 14–18.
  5. Кобильченко В.В. Особливості особистісної сфери в умовах зорового дефекту / В.В. Кобильченко // Дефектологія. Особлива дитина: навчання і виховання. – 2013. – №1. – С. 32–36.
  6. Кобильченко В.В. Розвиток і структура особистості дошкільника з порушеним зором в теоретичних моделях / В.В. Кобильченко // Особлива дитина: навчання і виховання. – 2015. – №1. – С. 9–16.
  7. Кобильченко В.В. Вплив факторів ризику на розвиток дошкільників з порушеннями зору / В.В. Кобильченко // Особлива дитина: навчання і виховання. – 2015. – №3. – С. 18–26.
  8. Кобильченко В.В. Психіка та її розвиток у психологічних законах і закономірностях / В.В. Кобильченко // Особлива дитина: навчання і виховання. – 2016. – №1. – С. 7–14.
  9. Кобильченко В.В. Концепція психологічного супроводу дошкільників із порушеннями зору / В.В. Кобильченко // Особлива дитина: навчання і виховання. – 2016. – №2. – С. 28–35.
  10. Кобильченко В.В. Інтегративна парадигма як теоретико-методологічний орієнтир сучасної спеціальної психології / В.В. Кобильченко // Особлива дитина: навчання і виховання. – 2016. – №4. – С. 14–23.
  11. Кобильченко В.В Інтегративна парадигма як теоретико-методологічний орієнтир сучасної спеціальної психології / В.В. Кобильченко // Особлива дитина: навчання і виховання. – 2016. – №4. – С. 14–23.
  12. Кобильченко В.В. Внутрішні ресурси як джерело позитивного функціонування особистості дитини з порушеним зором / В.В. Кобильченко // Особлива дитина: навчання і виховання. – 2017. – №3. – С. 22-30.
  13. Кобильченко В.В. Специфічні закономірності розвитку особистості дитини при глибоких порушеннях зору / В.В. Кобильченко // Актуальні проблеми педагогіки, психології та професійної освіти [Електронне видання]. – 2016. – № 1. – С. 85–91. – Режим доступу: http://journals.uran.ua/
    Режим доступу до ресурсу: http://lib.iitta.gov.ua/
  1. Кобильченко В.В. Спеціальна психологія на сучасному історичному етапі: пошук власної наукової ідентичності / В.В. Кобильченко // Педагогіка і психологія. – 2016. – №2. – С. 64–70. Режим доступу до ресурсу: http://lib.iitta.gov.ua/

 

Статті у наукових фахових виданнях України

  1. Кобильченко В.В. Психологічний супровід підлітків з порушеним зором як актуальна проблема сучасної спеціальної школи / В.В. Кобильченко // Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови: наук.-метод. зб. / за ред. В.В. Засенка, А.А. Колупаєвої. – 2010. – Вип. 1. – С. 138–143. –
    http://lib.iitta.gov.ua/
  2. Кобильченко В.В. Формування особистості як психолого-педагогічна проблема / В.В. Кобильченко // Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови: наук.-метод. зб. Вип. 3 Частина 1 / за ред. В.В. Засенка, А.А. Колупаєвої. – К.: Педагогічна думка, 2012. – С. 46–52. – http://lib.iitta.gov.ua/
  3. Кобильченко В.В. Теоретичні та методичні засади психокорекційної роботи з дошкільниками, які мають порушення психофізичного розвитку / В.В. Кобильченко // Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови: наук.-метод. зб. Вип. 4 Частина 1 / за ред. В.В. Засенка, А.А. Колупаєвої. – Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2013. – С. 42–51. http://lib.iitta.gov.ua/
  1. Кобильченко В.В. Психологічне здоров’я та благополуччя дітей з порушеннями психофізичного розвитку як актуальна проблема спеціальної психології / В.В. Кобильченко // Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови: зб. наук. праць / за ред. В.В. Засенка, А.А. Колупаєвої. – Вип. 5. – Ч. 1. – Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2014. – С. 65–73.
  2. Кобильченко В.В. “Норма” і “аномалія”, “онтогенез” і “дизонтогенез”: аналіз дефініцій / В.В. Кобильченко // Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови: зб. наук. праць: Вип. 8 / за ред. В.В. Засенка, А.А. Колупаєвої. – К.: ТОВ «Поліграф плюс», 2015. – С. 59–67. –  http://lib.iitta.gov.ua/
  3. Кобильченко В.В Психологічні особливості соціального функціонування дітей молодшого шкільного віку з глибокими порушеннями зору / В.В. Кобильченко // Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови: зб. наук. праць: Вип. 11 / за ред. В.В. Засенка, А.А. Колупаєвої. – К., 2016. – С. 69–77. – http://lib.iitta.gov.ua/

 

Статті у наукових виданнях України

  1. Кобильченко В.В. Проблема психологічного супроводу батьків дітей з вадами психофізичного розвитку / В.В. Кобильченко // Дитина із сенсорними порушеннями: розвиток, навчання, виховання. Вип. 2. [зб. наук. праць]. – К.: Інститут спеціальної педагогіки НАПН України, 2011. – С. 65–69. – http://lib.iitta.gov.ua/
  2. Кобильченко В.В. Причини проявів дитячої агресії у дошкільному віці / В.В. Кобильченко // Теорія і практика олігофренопедагогіки та спеціальної психології / За ред. Т.В. Сак. Вип. 6. [зб. наук. праць]. – К.: Кафедра, 2011. – С. 168–175. – http://lib.iitta.gov.ua/
  3. Кобильченко В.В. Дитяча агресивність як актуальна проблема сучасної психології / В.В. Кобильченко // Теорія і практика олігофренопедагогіки та спеціальної психології [зб. наук. праць]. Вип. 7 / За ред. Т.В. Сак. – К.: Педагогічна думка, 2012. – С. 101–104. – http://lib.iitta.gov.ua/
  4. Кобильченко В.В. Рушійні сили психосоціального розвитку як проблема психологічної теорії особистості / В.В. Кобильченко // Дитина із сенсорними порушеннями: розвиток, навчання, виховання. Вип. 4. [зб. наук. праць] / за ред. Колупаєвої А.А. – Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2013. – С. 12–22. –  http://lib.iitta.gov.ua/
  5. Кобильченко В.В. Особливості соціальної адаптації дітей з порушеннями психофізичного розвитку у ранньому віці / В.В. Кобильченко // Дитина із сенсорними порушеннями: розвиток, навчання, виховання: зб. наук. праць: вип. 5. / за ред. Колупаєвої А.А. – Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2014. – С. 27–36.
  6. Кобильченко В.В. Психологічна допомога як складова психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами / В.В. Кобильченко // Джерело педагогічних інновацій. Інклюзивна освіта: досвід, ресурси, проблеми. Науково-методичний журнал. – Випуск № 1 (17). – Харків : Харківська академія неперервної освіти, 2017. – C. 8–12.

 

Матеріали та тези науково-практичних конференцій та методологічних семінарів

  1. Кобыльченко В.В. Психологическое сопровождение родителей детей с особенностями психофизического развития / В.В. Кобыльченко // Формирование личности ребенка с особыми потребностями в условиях меняющегося мира: материалы Международной научно-практической интернет-конференции, г. Минск, 12 апреля 2011 г. / http: // itdsel.bspu.unibel.by/
  2. Кобыльченко В.В. Теоретические и прикладные аспекты психологического сопровождения дошкольников с нарушениями зрения / В.В. Кобыльченко // Специальная педагогика и специальная психология. Сборник научных статей участников IV международного теоретико-методологического семинара 04 апреля 2012 года. В 2-х томах. Том 1. Современные проблемы теории, истории, методологии. – М.: ЛОГОМАГ, 2012. – С. 21–
  3. Кобильченко В.В. Концептуальні засади психологічного супроводу дошкільників з порушеннями зору / В.В. Кобильченко // Матеріали V міжнародної науково-практичної інтернет-конференції „Сучасне дошкілля: реалії та перспективи”. [Електронний ресурс]. – 2012. – http://www.ird.npu.edu.ua/
  4. Кобыльченко В.В. Социально-психолого-педагогические аспекты реабилитации дошкольников с нарушениями зрения / В.В. Кобыльченко // Альтернативная реабилитация: сб. ст. / РОО «Белорусская Ассоциация клубов ЮНЕСКО». – Минск: РИВШ, 2012. – С. 46–
  5. Кобыльченко В.В. Психологическое сопровождение семьи ребенка с церебральным параличом: теоретические и прикладные аспекты / В.В. Кобыльченко // Актуальные проблемы междисциплинарного подхода к этапной комплексной реабилитации детей с церебральным параличом: материалы научно-практического семинара с международным участием. – М.: МГПУ, 2013. – С. 64–
  6. Кобыльченко В.В. Теоретические и прикладные аспекты педагогической поддержки в тифлопедагогике / В.В. Кобыльченко // Специальная педагогика и специальная психология. Сборник научных статей участников V международного теоретико-методологического семинара 08-09 апреля 2013 года. ИСОиКР ГБОУ ВПО МГПУ. В 2-х томах. Том 1. Специальная педагогика и специальная психология: современные проблемы теории, истории, методологии. – М.: ЛОГОМАГ, 2013. – С. 139-144.
  7. Кобыльченко В.В. Индивидуализация как главный фактор развития субъектности человека / В.В. Кобыльченко // Человек, субъект, личность в современной психологии. Материалы Международной конференции, посвященной 80 летию А.В. Брушлинского. Том 1 / Отв. ред. А.Л.Журавлев, Е.А.Сергиенко. – М.: Изд-во «Институт психологии РАН», 2013. – С. 278-281.
  8. Кобыльченко В.В. Вклад Ильи Семеновича Моргулиса в становление и развитие украинской тифлологии / В.В. Кобыльченко // Специальная педагогика и специальная психология: Современные проблемы теории, истории, методологии. История развития специальной педагогики и специальной психологии в России и за рубежом в XX–XXI в.в. Материалы шестого международного теоретико-методологического семинара. – М.: ГБОУ ВПО МГПУ, 2014. – С. 281– http://lib.iitta.gov.ua/
  1. Кобыльченко В.В. Коммуникативная компетентность как актуальная задача специального дошкольного образования / В.В. Кобыльченко // Современные технологии логопедической помощи в условиях специального и инклюзивного образования: материалы городской межрегиональной научно-практической конференции. В 2-х томах. Том 1.-М.; ГБОУ ВПО МГПУ, 2014. – С. 94–
  2. Кобыльченко В.В. Модель коррекционно-развивающей работы психолога с детьми, имеющими нарушения зрения / В.В. Кобыльченко // Современные тенденции образования лиц с ОВЗ: материалы научно-практической конференции, проводимой в рамках мероприятий «Дни науки МГПУ – 2014». Часть 1 / Сост. О.Г.Приходько и др. – М.: ГБОУ ВПО МГЛУ, 2014. – С. 79–
  3. Кобильченко В.В. Теоретична модель особистісного розвитку дошкільників з порушеннями зору / В.В. Кобильченко // Сучасні проблеми логопедії та реабілітації: матеріали IV Всеукраїнської заочної науково-практичної конференції (3 квітня 2015 року, м Суми). – Суми: СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2015. – С. 32–36.
  4. Кобыльченко В.В. Особенности социализации дошкольников с нарушениями зрения / В.В. Кобыльченко // Инклюзивное образование. Цели и современная проблемы. – Ереван: TEMPUS ASPIRE (Access to Society for People with Individual Requirements ASPIRE), 2015. – С. 226–
  5. Кобыльченко В.В. Социальная адаптация младших школьников с нарушениями зрения как важная проблема психолого-педагогического сопровождения / В.В. Кобыльченко // Специальное образование: традиции и инновации: материалы V Междунар. науч.-практ. конф.; г. Минск, 14-15 апр. 2016 г. / Беларус. гос. пед. ун-т им. М. Танка; редкол.: С.Е.Гайдукевич [и др.]. – Минск: БГПУ, 2016. – С. 185–
  6. Кобыльченко В.В. Психолого-педагогическое сопровождение младших школьников с нарушениями зрения как детерминанта их успешного социального функционирования в инклюзивной образовательной среде / В.В. Кобыльченко // Инклюзивные процессы в образовании: материалы Междунар. конф., г. Минск, 27-28 окт. 2016 г. / Министерство образования Республики Беларусь; редкол. А.М.Змушко [и др.]. – Минск: БГПУ, 2016. – С. 125-128.
  7. Кобильченко В.В. Поліфакторна депривація особистісного розвитку дітей з порушеннями зору / В.В. Кобильченко // Особистість як суб’єкт подолання кризових станів [Електронний ресурс]: Матеріали методологічного семінару НАПН України (24 березня 2016 року) / За ред. академіка НАПН України С.Д. Максименка. – К., 2016. – С. 72 – 79. – http://lib.iitta.gov.ua/,   http://lib.iitta.gov.ua/707167/
  1. Кобильченко В.В. Психолого-педагогічний супровід школярів з особливими освітніми потребами як інтегративна технологія: теоретична модель / В.В. Кобильченко // Наукова спадщина Григорія Костюка і сучасні проблеми особистісно орієнтованої освіти: Матеріали Всеукраїнської науково-методичної інтернет-конференції (18–29 квітня 2016 року). – http://konferenciya2015.jimdo.com/
  2. Кобильченко В.В. Інтегративна технологія психолого-педагогічного супроводу молодших школярів з порушеннями зору / В.В. Кобильченко // Корекційно-реабілітаційна діяльність: стратегії розвитку у національному та світовому вимірі: матеріали онлайн-конференції у 2-х т. Т 1. (25 листопада 2016 року, м. Суми). – Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2016. – С. 63–66.
  3. Кобильченко В.В. Проблема психолого-педагогічного супроводу молодших школярів з порушеннями зору / В.В. Кобильченко // Inovačné výskum v oblasti sociológie, psychológie a politológie (10-11 marca 2017): Zborník príspevkov z medzinárodná vedecko-praktická konferencia. – Vydal: Vysoká škola Danubius, Sládkovičovo, 2017. – С. 96–100.
  4. Кобильченко В.В. Ідеологеми психолого-педагогічного супроводу молодших школярів з порушеннями зору / В.В. Кобильченко // Актуальні проблеми педагогічної освіти: європейський і національний вимір: Матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції (16-17 травня 2017 р.) / А.В. Лякішева (заг.ред.), І.М. Брушневська, П.М. Гусак. – Луцьк : ФОП Покора І.О., 2017. – С. 117–120. – http://lib.iitta.gov.ua/
  5. Кобильченко В.В. Теоретико-методичні аспекти корекційно-розвивальної роботи з молодшими школярами, які мають порушення зору / В.В. Кобильченко // Спеціальна освіта: стан та перспективи: матеріали Всеукр. (заочної) наук.-практ. конф., присвяч. 5-річчю кафедри корект.освіти та спец. психол. (Харків, 17-18 травня 2017року) / ред. кол. О.І.Проскурняк, В.Є. Коваленко, А.В. Явтушенко; Департамент науки і освіти, Харків. обл. держ. адмін., Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради. – Харків, 2017. – C. 145–148.
  6. Кобильченко В.В. Пояснювальні принципи спеціальної психології / В.В. Кобильченко // Науково-методологічні та соціальні аспекти психології: Матеріали всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Запоріжжя, 25-26 серпня 2017 р. – Запоріжжя: Класичний приватний університет, 2017. – C. 85–90.
  7. Кобильченко, В.В. (orcid.org/0000-0002-7717-5090) (2017) Personal weil-being / distress of junior schoolchildren with visual impairments as a psychological and pedagogical problem Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови (12). pp. 144-150. ISSN 2313-4011
  8.  Кобильченко, В.В. (orcid.org/0000-0002-7717-5090) (2017) Genesis of anxiety in preschool children Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska. Sectio N – Educatio Nova (2). pp. 15-26. ISSN 2451-0491; e-ISSN: 2543-9340

 

Мої досягнення

Наукове керівництво аспірантами: Калініна Т. С. Психологічний супровід молодших підлітків із затримкою психічного розвитку (захист дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук відбувся у 2014 р. за спеціальністю 19.00.08 – спеціальна психологія).

Бабич Н. М. Формування комунікативних навичок у старших дошкільників з порушеннями зору та інтелекту (захист дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук відбувся у 2016 р. за спеціальністю 13.00.03 – корекційна педагогіка).

Член редколегій зарубіжних і українських наукових журналів та часописів, а саме:

  1. TEKA-Archives of the Commission of Medical Sciences, Polish Academy of Sciences Branch in Lublin;
  2. Особлива дитина: навчання і виховання;
  3. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови: зб. наук. праць;
  4. Дитина із сенсорними порушеннями: розвиток, навчання, виховання: зб. наук. праць;
  5. Теорія і практика олігофренопедагогіки та спеціальної психології: зб.наук. праць;
  6. Вісник Донбаського державного педагогічного університету. Серія: Корекійна педагогіка і психологія: збірник наукових праць;
  7. Науковий вісник інституту кримінально-виконавчої служби.

Гарант науково-освітньої програми з підготовки докторів філософії зі спеціальності 053 Психологія в Інституті спеціальної педагогіки НАПН України.

Член спеціалізованих вчених рад Д 26.450.01 (13.00.03 – корекційна педагогіка) та Д 26.450.02 (спеціальна психологія) в Інституті спеціальної педагогіки НАПН України.