Таранченко Оксана Миколаївна

Таранченко Оксана Миколаївна
доктор педагогічних наук
провідний науковий співробітник
Портфоліо
(ORCID:0000-0002-5908-3475)
ukreditor@ukr.net

Коло наукових інтересів: теоретичні та методичні аспекти інклюзивного навчання; історія спеціальної педагогіки.

Наукові праці:

Дисертаційні дослідження

  1. Таранченко О.М. Становлення та розвиток системи спеціального навчання дітей зі зниженим слухом в Україні (ХІХ – початок ХХІ століття). – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.03 – корекційна педагогіка. – Інститут спеціальної педагогіки АПН України, – Київ, 2006.
  2. Таранченко О.М. Генезис національної системи освіти осіб з порушеннями слуху. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук зі спеціальності 13.00.03 – корекційна педагогіка. – Інститут спеціальної педагогіки НАПН України, – Київ,

Монографії

  1. Таранченко О.М. Система спеціального навчання дітей зі зниженим слухом в Україні (історичний аспект): монографія / О.М. Таранченко. – К. : “ЛІТО”, 2007. – 212 с.
  2. Таранченко О.М. Розвиток системи освіти осіб з порушеннями слуху в контексті поступу вітчизняної науки та практики: монографія / О.М. Таранченко. – К. : О.Т. Ростунов, 2013. – 483 с.
  3. Taranchenko О. , Kolupayeva A., Danilavichute E. (2014), Special Education Today in Ukraine, in Anthony F. Rotatori , Jeffrey P. Bakken , Sandra Burkhardt , Festus E. Obiakor , Umesh Sharma (ed.) Special Education International Perspectives: Practices Across the Globe (Advances in Special Education, Volume 28) Emerald Group Publishing Limited, pp.311 – 351Series ISSN: 0270-4013   www.emeraldinsight.com/
  4. Таранченко О.М. «Інклюзивівна освіта : від основ до практики» [монографія] / А.А. Колупаєва, О. М. Таранченко // / – К.: ТОВ«АТОПОЛ», 2016. – 152 с. – (Серія «Інклюзивна освіта»).

Підручники

  1. Таранченко О.М. Я і Україна: підручник для підготовчого класу шкіл для дітей зі зниженим слухом / О.М. Таранченко, С.В. Литовченко. – К. : Педагогічна думка, 2009. – 148 с.

Стандарти, програми

  1. Програми “Географія” для спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей зі зниженим слухом. 6-10кл. [Електронний ресурс] / О.М. Таранченко, І.В. Рижкова // Програми для спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей зі зниженим слухом. 5-10 кл. – К., 2009. – Режим доступу: http://www.mon.gov.ua
  2. Програми та рекомендації до розподілу програмного матеріалу загальноосвітніх навчальних закладів для 5-10класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей зі зниженим слухом / О.М. Таранченко. – К., 2010. – С. 78–
  3. Програма розвитку дітей дошкільного віку зі зниженим слухом “Стежки у світ”. Освітня галузь – пізнавальний розвиток [Електронний ресурс] / О.М.Таранченко, В.В.Литвинова. – К., 2012. – http://iitzo.gov.ua/
  4. Державний стандарт початкової загальної освіти для дітей з особливими освітніми потребами. Освітні галузі : “Технології”, “Літературне читання” [Електронний ресурс] / О.М.Таранченко, Л.В.Борщевська. – К., 2012. – Режим доступу: http://iitzo.gov.ua/
  5. Навчальні програми для 6-7 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для глухих дітей. http://www.mon.gov.ua.
  6. Навчальні програми для 6-7 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів дітей зі зниженим слухом. http://www.mon.gov.ua.
  7. Таранченко О.М. «Географія» / О.М. Таранченко // Навчальні програми для 5-9 (10) класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для глухих дітей (8-10 класи) – http://www.mon.gov.ua.
  8. Таранченко О.М. «Географія» / О.М. Таранченко // Навчальні програми для 5-9 (10) класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей зі зниженим слухом (8-10 класи) – http://www.mon.gov.ua.

Науково-методичні, навчально-методичні посібники

  1. Таранченко О.М. Методичні рекомендації. Викладання курсу “Я і Україна” у початкових класах середніх загальноосвітніх шкіл для дітей зі зниженим слухом / О.М. Таранченко. – К.: Педагогічна думка, 2007. – 73с.
  2. Таранченко О.М. Загальні принципи здійснення адаптацій та модифікацій навчально-виховного процесу. Врахування відмінностей розвитку та навчальної діяльності дітей з особливостями психофізичного розвитку в процесі навчання / О.М. Таранченко // Інклюзивна школа: особливості організації та управління : навчально-методичний посібник. – К. : ФО-П Придатченко П.М., 2007. – 124с.
  3. Таранченко О.М. Забезпечення інклюзивного підходу та рівних прав і можливостей через викладання громадянської освіти / О.М. Таранченко // Громадянська освіта: методичний посібник для вчителя. – К. : Видавництво Етна-1, 2008. – 194с. – С.155–
  4. Таранченко О.М. Виховання дітей з порушеннями слуху та розумового розвитку / О.М. Таранченко // Психолого-педагогічний супровід дітей з порушеннями слуху та інтелекту / за ред. В.І.Бондаря, В.В.Засенка. – К. : Актуальна освіта, 2008. – 237 с. – С. 143–
  5. Таранченко О.М. Соціально-побутове орієнтування як спеціальний принцип навчання сліпоглухих дітей / О.М.Таранченко // Психолого-педагогічний супровід дітей з порушеннями зору та слуху / [Л.С. Вавіна, К.О. Глушенко, В.В.Засенко та ін.]; за ред. Л.С. Вавіної. – К. : Наук. світ, 2009. – 168 с. – С. 116–
  6. Таранченко О.М. Особливості формування знань про навколишній світ у молодших школярів з порушеннями слуху в умовах сім’ї / О.М.Таранченко // Виховання дитини з порушеннями слуху в умовах сім’ї / за ред. Т.В.Сак. – К. : Наук. світ, 2009. – 216 с. – С. 133–
  7. ТаранченкоО.М. Інклюзивна школа: Особливості організації та управління: навчально-методичний посібник / [КолупаєваА.А., Софій Н.З., Найда Ю.М., Таранченко О.М. та ін.]; за ред. Даниленко Л.І. – [Доповнене вид.]. – К., 2010. – 124 с.
  8. Таранченко О.М. Діти з особливими потребами в загальноосвітньому просторі: початкова ланка. Путівник для педагогів: навчально-методичний посібник / КолупаєваА.А., Таранченко О.М.  – Київ, 2010. – 96 с. – (Серія “Інклюзивна освіта”).
  9. Таранченко О.М. Путівник для батьків дітей з особливими освітніми потребами: навчально-методичний посібник у 9 книгах / За заг. ред. А.А.Колупаєвої . – К., 2010. – (Серія “Інклюзивна освіта”).
  10. Таранченко О.М. Використання сучасних педагогічних технологій у навчанні дітей шкільного віку із порушеннями опорно-рухового апарату та розумового розвитку / О.М.Таранченко // Психолого-педагогічний супровід дітей шкільного віку із порушеннями опорно-рухового апарату та розумового розвитку / за ред. Л.С. Вавіної. – К. : Наук. світ, 2010.
  11. Таранченко О.М. Навчання і виховання дітей з порушеннями слуху в інклюзивному закладі / О.М. Таранченко // Особливості розвитку, виховання та навчання дітей з порушеннями слуху дошкільного віку: науково-методичний посібник / за ред. Литовченко С.В. – К., Педагогічна думка, 2011. – 128 с. – С. 120–
  12. Таранченко О.М. Диференційоване викладання в інклюзивному класі: навчально-методичний посібник / Таранченко О.М., Найда Ю.М.; [за заг. ред. Колупаєвої А.А.]. – К. : “А.С.К.”, 2012. – 124 с.
  13. Таранченко О.М. Передумови для забезпечення успішної інклюзії. Педагоги як провідники змін. Диференційоване викладання як засіб задоволення навчальних потреб усіх учнів. Диференціація змісту. Процес, кінцевих результатів. Взаємозв’язок диференційованого викладання та оцінювання / О.М. Таранченко // Основи інклюзивної освіти: навчально-методичний посібник; [за заг. ред. Колупаєвої А.А.]. – К .: “А.С.К.”, 2012. – 308 с.– С. 48–63; С. 160–
  14. Таранченко О.М. Діти з особливими потребами в загальноосвітньому просторі: початкова ланка.// Колупаєва А.А., Таранченко О.М. / Путівник для педагогів: навчально-методичний посібник. – К.: ТОВ “АТОПО”. – 2010. – 96 с. (Серія “Інклюзивна освіта”)
  15. Таранченко О.М. Інклюзивна освіта: вибір батьків. Путівник для батьків дітей з особливими освітніми потребами: навчально-методичний посібник у 9 книгах / за заг. ред. Колупаєвої А.А. – К. : ТОВ ВПЦ “Літопис –ХХ”. – 2010. – Книга 1. – (Серія “Інклюзивна освіта”)
  16. Таранченко О.М. Навчально-методичний посібник для батьків дітей з особливими освітніми потребами: посібник / за заг. ред. Колупаєвої А.А. – К. : Педагогічна думка, 2012. – 112 с. – С. 3–
  17. Таранченко О.М. Інклюзивна освіта: визначаємо освітній шлях. Навчально-методичний посібник для батьків дітей дошкільного віку з особливими потребами: посібник / за заг.ред. Колупаєвої А.А. – К. : Педагогічна думка, 2012. – с. 112. – С. 3–
  18. Діти з порушеннями слуху: крок за кроком від діагностики до інклюзії: посібник для фахівців та батьків / [авт. : Б.С. Мороз, В.П. Овсянник, О.М Борисенко та ін.; за ред. : А.А. Колупаєвої, Б.С. Мороза]. – К. : О. Т. Ростунов, 2013. – 104 с. – С. 42–
  19. Таранченко О.М. Педагогічні технології інклюзивного навчання. Навчально-методичний посібник /А.А. Колупаєва, О.М.Таранченко/ – К.: ТОВ «АТОПОЛ», 2015. – 136 с. (Серія «Інклюзивна освіта»).

Статті

  1. Таранченко О.М. Прогресивні погляди українських науковців ХІХ- початку ХХ століття щодо навчання та виховання осіб з порушеннями слуху.// До збірника І Всеукраїнської конференції УТОГ “Проблеми реабілітації інвалідів зі слуху в Україні на сучасному етапі та можливі шляхи їх вирішення”. – Київ, 2002 р. – С.295-299.
  2. Таранченко О.М. Еволюція поглядів українських сурдопедагогів на можливості розвитку слабочуючих// Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами: Зб. наук. пр. № 2 / За заг. ред. П.Таланчука, Г.Онкович. – К., Університет “Україна”, 2002. – 339 с. – С. 323-328.
  3. Таранченко О.М. Гуманізація як освітня парадигма ХХІ століття.// Дефектологія. – 2002. – № 2. – С.49 – 53.
  4. Таранченко О.М. Образотворча діяльність як засіб соціальної реабілітації дітей з розладами слуху. // Дидактичні та соціально-психологічні аспекти корекційної роботи у спеціальній школі: Наук.-метод. зб.: Вип. 2 / За ред. В.І.Бондаря, В.В.Засенка. – К.: Наук. світ, 2001. – 247 с. – С.203-207.
  5. Таранченко О.М. Формування особистості дітей з порушеннями слуху через образотворче мистецтво (роль вчителя у сучасних умовах).// Szanse і bariery dzialalnosci zawododwej .- Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, 2001. 250 с.- С. 87-88.
  6. Таранченко О.М. Проблема корекційної спрямованості в наукових працях І.Г.Єременка.// Дидактичні та соціально-психологічні аспекти корекційної роботи у спеціальній школі: Наук.-метод. зб.: Вип. 4 / За ред. В.І.Бондаря, В.В.Засенка. – К.: Наук. світ, 2002. – С. 158 – 162.
  7. Таранченко О.М., Колупаєва А.А. Актуальні питання вдосконалення змісту освіти дітей з особливостями психофізичного розвитку та критерії оцінювання їхніх навчальних досягнень.// Дефектологія. – 2002. – № 3. – С. 53-56.
  8. Таранченко О.М. Значення образотворчої діяльності для розвитку дітей з особливими потребами в умовах інтегрованого навчання.//Кроки до демократичної освіти. – 2002. – лютий – С.21-22 .
  9. Oksana Taranchenko. Terapeuticzna funkcja sztuki plastycznej w rozwoju dziecka z zabureniem sluchu// Sztuka w zyciu i educacji osob niepelnosprawnych (Wybrane zagadnenia) /Pod redakcja Ewerliny Jutrzyny.- Warszawa : Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, 2003. – 235 с.- С.162-167.
  10. Таранченко О.М., Колупаєва А.А. Сучасна спеціальна освіта в Україні.// Дефектологія. – 2003. – № 2. – С.2-3 обкладинки.
  11. Діти з особливими потребами у загальноосвітньому просторі: початкова ланка / Бондар. В.І., Засенко В.В., Колупаєва А.А., Сак Т.В., Вавіна Л.С., Софій Н.З., Таранченко О.М. / За ред. В.І.Бондаря, В.В.Засенка. К.: 2004 – 152 с.
  12. Таранченко О.М., Колупаєва А.А.Спеціальна освіта: погляд у майбутнє.// Дефектологія. – 2004. – № 2. – С.50 – 53.
  13. Таранченко О.М., Засенко В.В. Державний стандарт спеціальної освіти: коментар фахівця.// Дефектологія. – 2004. – № 2. – С.2-6.
  14. Таранченко О.М. Українська сурдопедагогіка у другій половині ХХ століття.// Дидактичні та соціально-психологічні аспекти корекційної роботи у спеціальній школі: Наук.-метод. зб.: Вип. 5 / За ред. В.І.Бондаря, В.В.Засенка. – К.: Наук. світ, 2004. – 372 с. – С. 48-51.
  15. Таранченко О.М. Здобутки української сурдопедагогічної науки у другій половині ХХ століття.// Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами: Зб. тез доповідей V Міжнародної науково-практичної конференції. – К.: Університет „Україна”, 2004. – 348 с. – С. 72 -73.
  16. Таранченко О.М. Сурдопедагогічна теорія та практика другої половини ХХ століття в Україні.// Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами: Зб. наук. пр.: Вип. 1 (3) / За заг. ред. П. Таланчука, Г.Онкович. – К., Університет “Україна”, 2004 р. – 448 с. – С. 283-290.
  17. Таранченко О.М. Українська сурдопедагогічна теорія і практика другої половини ХХ століття (50-ті роки).// Дефектологія. – 2005. – № 4. – С.52 – 54.
  18. Таранченко О.М. Передумови становлення вітчизняної системи навчання і виховання слабочуючих.// Дидактичні та соціально-психологічні аспекти корекційної роботи у спеціальній школі: Наук.-метод. зб.: Вип.6 / За ред. В.І. Бондаря, В.В. Засенка. – К.: Наук. світ, 2005. – 440 с. – С. 88-92.
  19. Таранченко О.М. Окремі аспекти життєвої компетентності в дослідженнях українських сурдопедагогів.// Розвиток життєвої компетентності учнів у загальноосвітньому навчальному закладі: Збірник матеріалів Всеукраїнської науково-пошукової конференції. – Запоріжжя 7-8 жовтня 2005 р. – С.271-274.
  20. Таранченко О.М. Вітчизняна сурдопедагогічна теорія та практика.// Реабілітація дітей з особливостями психофізичного розвитку: сучасність і перспективи. Матеріали І Кримської конференції. – Сімферополь: Кримське навчально-педагогічне державне видавництво, 2005. – 280 с. – С. 218-220.
  21. Таранченко О.М. Розвиток сурдопедагогічної теорії і практики в Україні// Вісник Луганського національного педагогічного університету імені Тараса Шевченко. – 2005. – №13 (93). – 219 с. – С. 67-72.
  22. Таранченко О.М. Періоди становлення та розвитку системи спеціального навчання дітей зі зниженим слухом в Україні.// Дефектологія. – 2006. – № 3. – С.47 – 52.
  23. Таранченко О.М. Періоди розвитку системи навчання дітей зі зниженим слухом в Україні // Дидактичні та соціально-психологічні аспекти корекційної роботи у спеціальній школі: Наук.-метод. зб.: Вип. 7/За ред. В.І.Бондаря, В.В.Засенка. – К.: Наук. світ, 2006. – С. 88-92.
  24. Таранченко О.М. Приєднуємося до світової наукової спільноти / О.М. Таранченко // Дефектологія. – № 4. – 2006. – С. 2–
  25. Таранченко О.М. Періоди становлення та розвитку системи спеціального навчання дітей зі зниженим слухом в Україні / О.М. Таранченко // Дефектологія. – № 4. – 2006. – С. 47–
  26. Таранченко О.М., Литовченко С.В. Окремі аспекти викладання курсу “Я і Україна” // Дидактичні та соціально-психологічні аспекти корекційної роботи у спеціальній школі: Наук.-метод. зб.: Вип. 9 / За ред. В.І. Бондаря, В.В. Засенка. – К.: Актуальна освіта, 2007 – 237 с. – С. 222-227.
  27. Таранченко О.М., Литовченко С.В. Особливості реалізації змісту освіти дітей з порушеннями слуху // Педагогічна газета. – № 12. – 2007. – С.
  28. Таранченко О.М., Литовченко С.В. Методичні рекомендації. Викладання курсу «Я і Україна» у початкових класах середніх загальноосвітніх шкіл для дітей зі зниженим слухом. – К.: Педагогічна думка, 2007. – 73 с.
  29. Таранченко О.М. Генезис науково-теоретичних підходів до проблеми навчання дітей зі зниженим слухом / О.М. Таранченко // Дефектологія. – №1. – 2007. –  С. 41–
  30. Таранченко О.М. Сурдопедагогіка – життя і доля Е.І. Пущина / О.М. Таранченко // Жестова мова й сучасність: збірник наукових праць. – Київ: ПП “Актуальна освіта”, 2007. – Випуск 2. – 284 с. – С. 242–246.
  31. Таранченко О.М. Особливості розвитку вітчизняної системи спеціального навчання дітей зі зниженим слухом у другій половині XX – на початку XXI століття / О.М. Таранченко // Дидактичні та соціально-психологічні аспекти корекційної роботи у спеціальній школі: наук.-метод. зб. / За ред. В.І. Бондаря, В.В. Засенка. – К. : Актуальна освіта, 2007. – 237 с. – Вип. 9. – С. 40–
  32. Таранченко О.М. Система спеціального навчання дітей зі зниженим слухом в Україні (історичний аспект) / О.М. Таранченко // Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами: тези доповідей. – К. : Університет “Україна”, 2007. – 484 с. – С. 172–
  33. Таранченко О.М. Окремі аспекти викладання курсу “Я і Україна” / О.М. Таранченко // Дидактичні та соціально-психологічні аспекти корекційної роботи у спеціальній школі: наук.-метод. зб. / За ред. В.І. Бондаря, В.В. Засенка. – К. : Актуальна освіта, 2007 – 237 с. – Вип. 9. – С. 222–
  34. Таранченко О.М. Особливості реалізації змісту освіти дітей з порушеннями слуху / О.М. Таранченко // Педагогічна газета. – № 12. – 2007.
  35. Таранченко О.М., Литовченко С.В. Актуальні проблеми реалізації змісту освіти дітей з порушеннями слуху.// Дефектологія. – 2008. – № 1. – С.
  36. Таранченко О.М. Індивідуалізація у навчальному процесі спеціальних шкіл для дітей з порушеннями слуху / Таранченко О.М. // Зб. наук. праць Кам’янець-Подільского національного університету імені Івана Огієнка / за ред. О. В. Гаврилова, В. І. Співака. – Вип. Х. Серія соціально-педагогічна. – Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2008. – С. 416–
  37. Таранченко О.М. Система спеціального навчання дітей зі зниженим слухом в Україні (історичний аспект) / Таранченко О.М. // Актуальні проблеми навчання і виховання людей з особливими потребами: тези доповідей. – К. : У-т “Україна”, 2007. – 484 с. – С. 172–
  38. Таранченко О.М. Особистісний підхід у вихованні дітей зі складними порушеннями // Актуальні проблеми навчання і виховання людей з особливими потребами: тези доповідей. – К. : У-т “Україна”,  – С.151–153.
  39. Таранченко О.М.Практикум для авторів-початківців / О.М. Таранченко // Дефектологія. – 2008. – № 1. – С. 37, 46.
  40. Таранченко О.М. Особливості реалізації змісту освіти дітей з порушеннями слуху/ О.М. Таранченко // Дефектологія. – 2008. – № 1. – С. 52–
  41. Таранченко О.М. Орієнтовне календарно-тематичне планування уроків з курсу “Я і Україна” для підготовчого, 1–2 класів шкіл для дітей зі зниженим слухом / О.М. Таранченко // Дефектологія. – 2008. – № 2. – С. 38–
  42. Таранченко О.М. Інклюзивна освіта. Освіта дітей з особливими потребами / О.М. Таранченко // Позашкілля. Шкільний світ. – 2008. – № 3. – С. 18–
  43. Таранченко О.М. Роль Канадсько-Українського проекту перекладів наукових статей “Ластівка” у популяризації сучасних тенденцій західної спеціальної освіти / О. Таранченко, Т. Берник // Діаспора як чинник утвердження держави Україна у міжнародній спільноті. Українська діаспора у світовій цивілізації: збірник доповідей. – Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2008. – 463 с. – С. 383–
  44. Таранченко О.М. Формування науково-методичних засад освіти дітей зі зниженим слухом / Таранченко О.М. // Актуальні проблеми навчання і виховання людей з особливими потребами: зб. наук. праць. – К. : У-т “Україна”, 2008. – №5 (7). – С. 266–
  45. Таранченко О.М. Психолого-педагогічна та корекційно-реабілітаційна підтримка дітей зі зниженим слухом на сучасному етапі / Таранченко О.М. // Дидактичні та соціально-психологічні аспекти корекційної роботи у спеціальній школі: науково-методичний збірник. –Вип. 10. – С. 354–
  46. Таранченко О.М. Можливості оптимізації навчання дітей зі зниженим слухом в умовах інклюзивного навчального закладу / О.М. Таранченко // Дефектологія. – 2009. – № 2. – С. 8–
  47. Таранченко О.М. До питання інтегрування дітей з порушеннями слуху в загальноосвітні заклади / О.М. Таранченко // Дидактичні та соціально-психологічні аспекти корекційної роботи у спеціальній школі: – наук.-метод. зб. / За ред. В.В. Засенка. – К. : Наук. світ, 2009. – Вип. 11. – С. 249–
  48. Таранченко О.М. Промінь розвитку. Очима науковців / О.М.Таранченко // Всеукраїнський часопис для педагогів -“дошкільників” – “Дитячий садок”.– 2009. – Січень. – С. 2.
  49. Таранченко О.М. Розширити світ дитини / О.М.Таранченко // Всеукраїнський часопис для педагогів – “дошкільників” – “Дитячий садок”. – 2009. – Січень. – С. 11.
  50. Таранченко О.М. Оптимізація навчання дітей зі зниженим слухом в інклюзивному закладі освіти / О.М.Таранченко // Дитина із сенсорними порушеннями: розвиток, навчання, виховання: зб. наук. праць. – К., 2010. – Вип. 1. – 254 с. – С. 101–106.
  51. Таранченко О.М. Окремі аспекти індивідуалізації навчання дітей з порушеннями слуху / Таранченко О.М. // Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови: наук.-метод. зб. / За ред. В.В. Засенка, А.А. Колупаєвої. – К., 2010. – Вип. 1. – 317 с. – С. 250–
  52. Таранченко О.М. Діти з порушеннями слуху в інклюзивному закладі / О.М.Таранченко // Дефектологія. Особлива дитина: навчання та виховання. – 2010. – №4. – С. 3–8.
  53. Таранченко О.М. Освіта осіб з порушеннями слуху: розгортання та диференціювання системи / О.М.Таранченко // Дитина із сенсорними порушеннями: розвиток, навчання, виховання: зб. наук. праць / за ред.: С.В. Литовченко, І.М. Гудим. – К. : О.Т. Ростунов, 2011. – Вип. 2. – 250 с. – С. 234–
  54. Таранченко О.М. Тенденції сучасної освіти: роль педагога у створенні ефективної інклюзивної школи / О.М.Таранченко // Дефектологія. Особлива дитина: навчання та виховання. – 2011. – № 1. – С. 18-24.
  55. Таранченко О.М. Варіативність дошкільної підготовки дітей з порушеннями слуху – один з чинників вибору освітнього маршруту / О.М. Таранченко // Освітній простір. Глобальні, регіональні та інформаційні аспекти: наук.-метод. журнал. – Чернівці: Черемош, 2011. – Вип. 4 (6). – С.171–
  56. Таранченко О.М. Система спеціальної освіти осіб з порушеннями слуху: вчора, сьогодні, завтра / Таранченко О.М. // Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови: наук.-метод. зб. / За ред. В.В. Засенка, А.А. Колупаєвої. – К., 2011. – Вип. 2. – 317 с. – С. 250–
  57. Таранченко О.М. Диференційоване викладання: сучасні підходи щодо задоволення навчальних потреб учнів з порушеннями психофізичного розвитку в масових та спеціальних освітніх закладах / Таранченко О.М. // Дитина із сенсорними порушеннями: розвиток, навчання, виховання: зб. наук. Праць / за ред. Колупаєвої А.А. – К. : Педагогічна думка, 2012. – Вип. 3. – С. 40-61.
  58. Таранченко О.М. Особливості становлення національних систем спеціальної освіти осіб з порушеннями слуху в країнах Західної Європи: Німеччина / Таранченко О.М. // Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови: наук.-метод. зб. / За ред. В.В. Засенка, А.А. Колупаєвої. – К., 2012. – Вип. 3. – Частина 1. –184 с. – С. 155– 160.
  59. Таранченко О.М. Спеціальна освіта осіб з порушеннями слуху: періоди розбудови. / О.М.Таранченко // Дефектологія. Особлива дитина: навчання та виховання. – 2012. – № 1. – С. 2–
  60. Таранченко О.М. Наукові напрями в галузі спеціальної освіти: Україна початку ХХ століття. / О.М.Таранченко // Дефектологія. Особлива дитина: навчання та виховання. – 2012. – № 2. – С. 2–
  61. Таранченко О.М. Західноєвропейський контекст формування національних систем спеціальної освіти осіб з порушеннями слуху / О.М.Таранченко // Дефектологія. Особлива дитина: навчання та виховання. – 2012. – № 3. – С. 40–
  62. Таранченко О.М. Сучасні підходи задоволення навчальних потреб учнів з порушеннями психофізичного розвитку в спеціальних та інклюзивних закладах освіти / О.М.Таранченко // Дефектологія. Особлива дитина: навчання та виховання. – 2013. – № 1. – С.23–27
  63. Таранченко О.М. Нові освітні маршрути для дітей з порушеннями слуху: інклюзивні заклади/ О.М. Таранченко // Початкова школа. – 2013. – №2. – С. 47–
  64. Таранченко О.М. Універсальна практика навчання та надання підтримки учням з особливими потребами / О.М.Таранченко // Дефектологія. Особлива дитина: навчання та виховання. – 2013. – № 2. – С.18–
  65. Таранченко О.М. Стратегія сучасного викладання: надання підтримки учням з особливими потребами в умовах інклюзивного навчання / О.М.Таранченко // Початкова школа. – 2013. – №4. – С. 51–
  66. Таранченко О.М. Пріоритетні напрями розвитку національної освіти осіб з порушеннями слуху / О.М.Таранченко // Дефектологія. Особлива дитина: навчання та виховання. – 2013. – № 3 – С. 43–
  67. Таранченко О.М. Напрями розвитку системи освіти осіб з порушеннями слуху в контексті впровадження інклюзивної форми навчання / О. М. Таранченко // Ідеї гуманної педагогіки та сучасна система інклюзивного навчання: зб. матер. Всеук. науково-метод. конференції, присвяченої 97-річчю від дня народження  В. Сухомлинського  29-30.09.2015. / уклад. О.Е. Жосан. – Кіровоград : Ексклюзив-систем, 2015. – 468с. – С.393- 397.
  68. Таранченко О.М. Супровід освіти осіб з порушеннями розвитку: еволюційний поступ у вітчизняній системі освіти / Таранченко О.М. // Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови: наук.-метод. зб. Вип. 8/ За ред. В.В. Засенка, А.А. Колупаєвої. – К.:  ТОВ «Поліграф плюс», 2015 – 204 с. – С.  141- 150.
  69. Taranchenko O., Kolupayeva А., Canada-UKRAINE COLLAborative initiative for introducing inclusive education in Ukraine: Participant perspectivas //School Effectiveness and School Improvement / 2015.
  70. Таранченко О. М. Концепція розвитку системи освіти осіб з порушеннями слуху в Україні (Проект) / О. М. Таранченко, О.Ф. Федоренко // Особлива дитина: навчання і виховання. — № 1. — 2015. — С. 26-33.
  71. Таранченко О.М. Вектори змін фахової діяльності педагогів у новому соціокультурному контексті / Освіта дітей з особливими потребами: від інституалізації до інклюзії / О. М. Таранченко, // Зб. тез доп./ Редкол.: В.В.Засенко, А.А. Колупаєва, Н.І. Лазаренко, З.П. Ленів. –  Вінниця: ТОВ фірма «Планета», 2016. – 416с. – С.18-20.
  72. Таранченко О.М. Освіта дітей з особливими потребами за часів незалежності України: етапність у стратегічному вимірі / О.М. Таранченко, А.А. Колупаєва // Особлива дитина : навчання і виховання. – № 3(79). – 2016. – С. 7 – 18.
  73. Таранченко О. Соціокультурний контекст змін в освіті осіб з особливими потребами в Україні / О. Таранченко// Особлива дитина : навчання і виховання. – № 4(80). – 2016. – С. 82 – 96.
  74. Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні. Нац. акад. пед. наук України; (розділ у співавторстві) Освіта дітей з особливими потребами: від інституалізації до інклюзії. – С. 68-77.
  75. Таранченко О. Соціальне інтегрування: ключовий концепт інклюзії / О. Таранченко// Особлива дитина : навчання і виховання. – № 3(83). – 2017.