ПОЗАШКІЛЬНА ОСВІТА ТА ВИХОВНА РОБОТА З УЧНЯМИ З ПОРУШЕННЯМИ СЛУХУ

В умовах воєнного часу спеціальні заклади освіти окрім, власне, освітньої функції виконують також інші, надзвичайно важливі завдання: психологічна підтримка учасників освітнього процесу, створення умов для ціннісного самовизначення учнів, становлення української національної ідентичності; формування компетентностей, актуальних в умовах сучасних викликів, та ін. Одним з важливих завдань є залучення дітей та підлітків до волонтерської діяльності, різноманітних соціальних практик.

15 листопада у межах Міжнародної спеціалізованої виставки «Освіта та кар’єра – День студента 2024» за організації Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України (відділ освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку, відділ української жестової мови), Інституту проблем виховання НАПН України (лабораторія позашкільної освіти) і Житомирської спеціальної школи №2 Житомирської обласної ради відбувся науково-методичний семінар «Позашкільна освіта та виховна робота з учнями з порушеннями слуху».

У виступах спікерів семінару було розглянуто актуальні питання:

Світлана Литовченко, докт. пед. наук, ст. наук. співроб., завідувач відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України – «Сучасні підходи до навчання дітей з порушеннями слуху: неформальна та інформальна освіта»;

Світлана Кульбіда, докт. пед. наук, проф., завідувач відділу української жестової мови Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України; Ольга Рибак, канд. пед. наук, старший науковий співробітник відділу української жестової мови цього ж Інституту – «Українська жестова мова в сучасній позашкільній освіті»;

Олена Литовченко, докт. пед. наук, ст. наук. співроб., завідувач лабораторії позашкільної освіти Інституту проблем виховання НАПН України – «Актуальні вектори у змісті позашкільної освіти та виховної роботи в умовах війни»;

Микола Міняйло, директор Житомирської спеціальної школи №2 Житомирської обласної ради – «Діяльність спеціальної школи в умовах нових викликів»;

Галина Кострикіна, заступник директора Житомирської спеціальної школи №2 Житомирської обласної ради – «Залучення учнів спеціальної школи до волонтерської діяльності»;

Валентина Жук, канд. пед. наук, старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України – «Корекційно-розвиткова робота з дітьми з кохлеарними імплантами»;

Оксана Таранченко, докт. пед. наук, ст. наук. співроб., головний науковий співробітнику відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України – «Ресурсний потенціал педагогів та батьків дітей з особливими освітніми потребами під час війни»;

Ольга Вовченко, докт. психол. наук, ст. дослід., старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України – «Психологічний супровід учасників освітнього процесу»;

Віра Литвинова, старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України – «Підготовка сучасних навчальних посібників для дітей з порушеннями слуху».

У процесі роботи семінару відбулося обговорення важливих освітніх завдань в умовах війни: робота вихователів спеціальної школи (нормативні основи, кадровий потенціал, необхідність соціального захисту педагогів-вихователів); організація освітнього процесу з учнями, які перебувають за кордоном; залучення учнів до волонтерської діяльності, соціальних програм та проєктів; психологічна підтримка учнів, співпраця з батьками; фаховий супровід учнів з порушеннями слуху, які навчаються в інклюзивних класах (оплата праці за угодами, розуміння керівництвом школи важливості залучення до такої роботи саме фахівців-сурдопедагогів); надання узгоджених освітніх та соціальних послуг учням з порушеннями слуху; недопущення скорочення, реорганізації, злиття спеціальних шкіл в умовах війни.

Дякуємо учасникам за активне обговорення важливих питань, теплу атмосферу спілкування!

Дякуємо ЗСУ за можливість жити і працювати!