5 березня 2019 р. на базі Теребовлянського навчально-реабілітаційного центру (м. Теребовля Тернопільскої обл.) відбувся науково-методичний семінар-тренінг «Сучасні компетентнісні засади розвитку осіб з особливими освітніми потребами в умовах навчально-реабілітаційного закладу» щодо впровадження результатів науково-дослідної роботи з двох напрямів: логопедичного і сурдопедагогічного.
У роботі взяли участь наукові співробітники Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, представники відділу освіти Теребовлянської ОДА, Теребовлянського районного методичного кабінету.
Відкрила семінар директор Центру Марія Кацан, яка висвітлила у виступі «Роль навчально-реабілітаційного закладу в освітньому розвитку дитини з особливими освітніми потребами» ознайомила учасників з досягненнями педагогічного та учнівського колективу з питань формування компетентнісних засад розвитку осіб з особливими освітніми потребами та адаптації їх у соціум.
Діяльність закладу була презентована також двома заступниками Ольгою Щуцькою «Шляхи соціально-психологічної реабілітації та адаптації учнів з особливими освітніми потребами» та Дарією Капелюх «Інноваційні психолого-педагогічні технології навчання та виховання дітей з особливими освітніми потребами».
Йосип Кацан, начальник відділу освіти Теребовлянської ОДА, виступив з доповіддю «Особливості індивідуального підходу до дітей з особливими освітніми потребами в умовах інтегрованого та інклюзивного навчання» та поділився досягненнями вчителів району та Центру у роботі з таким контингентом школярів.
Семінар складався з двох частин. Інформаційний компонент з висвітлення основних стратегій науково-дослідної роботи було представлено у двох доповідях: с.н.с., к.п.н., с.н.с. відділу логопедії Юлії Рібцун «Окремі аспекти стандартизації навчально-методичного забезпечення навчання молодших школярів з тяжкими порушеннями мовлення» та гол.н.сп., відділу навчання жестової мови, д.п.н., проф. Світлани Кульбіди «Білінгвальне навчання глухих у реаліях сьогодення: підходи і можливості».
Ресурсний компонент був репрезентований у вигляді тренінгів у логопедичному напрямі Юлії Рібцун «Навчально-методичне та дидактичне забезпечення змісту пізнавального розвитку молодших школярів із тяжкими порушеннями мовлення», де звернуто увагу на ресурси: Програма з корекційно-розвиткової роботи «Корекція розвитку» для 1-4 класів спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей з тяжкими порушеннями мовлення. Режим доступу до вид.: http://lib.iitta.gov.ua/711391/; Розвиток зорових функцій у системі корекційної роботи з дітьми з особливими освітніми потребами. Режим доступу до вид.: http://lib.iitta.gov.ua/712596/; Компоненти уроків у освітніх закладах для дітей із тяжкими порушеннями мовлення. Режим доступу до вид.: http://lib.iitta.gov.ua/710411/.
У сурдопедагогічному напрямі Світлани Кульбіди «Особливості жестомовної комунікативної компетенції в умовах білінгвального навчання» розкрито специфіку застосування жестової мови як першої при вивченні української мови. Звернуто увагу на доробок автора щодо: Формування жестомовної комунікативної компетенції – від розуміння до застосування. Режим доступу http://lib.iitta.gov.ua/707090/; Кінетичні особливості української жестової мови. 3 Частини. Режим доступу http://lib.iitta.gov.ua/707284/; http://lib.iitta.gov.ua/707467/, http://lib.iitta.gov.ua/707468/.
В ході роботи тренінгових груп педагоги Центру поділились досвідом роботи та методичними напрацюваннями у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами, вносили свої пропозиції і зауваження що до розробки навчальних програм та підручників. Зокрема, Наталія Стецула «Соціалізація дітей з особливими освітніми потребами на уроках трудового навчання», Наталія Дудар «Інтегрований урок, як одна з нетрадиційних форм організації навчання учнів початкових класів», Іванна Шенгера «Використання жестової мови на уроках української літератури», Ірина Чоп’як «Формування ключових компетентностей учнів з порушенням слуху на уроках математики», Максимів Надія «Формування соціально адаптованої особистості шляхом розвитку морально-етичних цінностей» та ін.
По закінченню семінару всі учасники отримали сертифікати.
Дякуємо учасникам семінару за творчу і плідну співпрацю у впровадженні результатів науково-дослідної роботи науковців Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України.