7-8 жовтня 2021 року у форматі офлайн-онлайн відбувся VIІ Міжнародний Конгрес зі спеціальної педагогіки та психології «ДІТИ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ: ВІД РІВНИХ ПРАВ – ДО РІВНИХ МОЖЛИВОСТЕЙ».

Пленарне засідання розпочало роботу 7 жовтня об 11 годині в приміщенні Національної академії педагогічних наук України, з трансляцією в  онлайн-форматі на платформі YouTube
https://youtu.be/gdzdidPjVgY.

Цей щорічний захід, започаткований Інститутом спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, став вже традиційним і буде проводитися у кожній із областей нашої держави.

Цьогоріч, організаторами заходу виступили – Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України та Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського».   

Партнери Конгресу: Національна Академія педагогічних наук України, Міністерство освіти і науки України, Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України,  за  підтримки Одеської обласної державної адміністрації, Українського Товариства Глухих,   Всеукраїнського громадського об’єднання «Національна Асамблея інвалідів України», Центру слухомовленнєвої реабілітації «Аврора», MacEwan University  Edmonton, Alberta, Canada, Center for Access and Integration Program Director, Education Department Bethel University ( USA), Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej (м. Варшава, Республіка Польща).   

Відкрили VІІ Міжнародний конгрес зі спеціальної педагогіки та психології «Діти з особливими потребами: від рівних прав – до рівних можливостей» –  Президент національної академії педагогічних наук України – Василь Кремень, перший віце-президент Національної академії педагогічних наук України – Володимир Луговий,  керівник експертної групи з питань дошкільної та інклюзивної освіти Міністерства освіти і науки України Директорату дошкільної, шкільної, позашкільної та інклюзивної освітиВіктор Сальков, директор Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, доктор психологічних наук, професор – Леся Прохоренко, почесний директор, радник директора Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, доктор педагогічних наук, професор, дійсний член (академік) Національної  академії педагогічних наук України – В’ячеслав Засенко, в.о. ректора Державного закладу «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського», доктор психологічних наук, професор, академік НАПН України, заслужений діяч науки і техніки України – Олексій Чебикін, почесний декан факультету інклюзивної та спеціальної освіти НПУ ім. М. Драгоманова, Президент ВГО «Українська асоціація корекційних педагогів», доктор педагогічних наук, професор, дійсний член (академік)  Національної академії педагогічних наук України, доктор педагогічних наук, професор – Віктор Синьов, ректор Едмонтонського Університету Конкордія, Едмонтон, Альберта, Канада – Тім Лорман, заступник директора державного університету м. Мінісота, професор Кетті Бонавіт, доктор наук у галузі нейропсихології, керівник клінічної програми «AgapeMinistries», фахівчиня з поведінки, USA – Тереза Сіансіоло.

Президент НАПН України Василь Кремень привітав усіх учасників Конгресу із відкриттям форуму й висловив подяку організаторам.

Президент НАПН України наголосив, що трансляція конгресу відбувається зі стін академії, яка має серйозні наробки в галузі спеціальної педагогіки, зокрема Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України.

Василь Григорович відзначив, що мірилом створення державою умов для розвитку особистості є ставлення умов для людей з особливими потребами – для їх розвитку, становлення, самореалізації. В роки незалежності України зроблено суттєві кроки у цьому напрямі, передусім – адекватного ставлення до людей як повноцінних громадян країни, які мають свою специфіку, але часто більш талановиті й спроможні себе реалізувати й зробити більший внесок в розвиток країни, ніж інші.

Президент відзначив, що карантин суттєво активізував таке явище, як дистанційна освіта, яка, звісно, не може замінити звичну форму освіти, втім вона суттєво доповнює зусилля суспільства по навчанню й вихованню дитини. І якраз дистанційна освіта може бути особливо корисною для багатьох дітей з особливими потребами в той чи інший період.

Василь Кремень підкреслив, що установи НАПН України мають багато напрацювань, розробок аби максимально застосувати дистанційну освіту для навчання і розвитку наших дітей.

Перший віце-президент Національної академії педагогічних наук України, академік Національної академії педагогічних наук України  Володимир Луговий доповів, що реформування освіти в Україні є одним із актуальних питань сьогодення, що зумовлено низкою об’єктивних чинників. Це, зокрема, необхідність підвищення якості української освіти з урахуванням світових тенденцій розвитку освітніх систем, готовність учителя до інноваційної педагогічної діяльності, що передбачено в Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року, різноманітність, ресурс і резерв у стратегіях розвитку освіти дітей з особливими освітніми потребами та ін.

Перший віце-президент відзначив проведення Інститутом попередніх Конгресів на базі провідних педагогічних університетів, а це: I Міжнародний конгрес зі спеціальної педагогіки, психології та реабілітації «Корекційно-реабілітаційна діяльність: стратегії розвитку у національному та світовому вимірі» (Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка), ІІ Міжнародний конгрес зі спеціальної педагогіки, психології та реабілітології «Освіта дітей з особливими потребами: від інституалізації до інклюзії» (Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського),  ІІІ Міжнародний конгрес зі спеціальної педагогіки, психології та реабілітології «Інклюзія в новій українській школі: виклики сьогодення» (Київський університет Бориса Грінченка), ІV Міжнародний конгрес зі спеціальної педагогіки та психології «Педагог в інклюзивному просторі: траєкторія фахової самоактуалізації» (Хмельницький педагогічний університет імені Григорія Сковороди), V Міжнародний конгрес зі спеціальної педагогіки, психології та реабілітології «Діти з особливими потребами в освітньому просторі» (Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка), VІ Міжнародний конгрес зі спеціальної педагогіки, психології «Особливі діти: Освіта і соціалізація» (Комунальний заклад вищої освіти «Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія» Запорізької обласної ради), метою яких є створення фахової платформи для обговорення важливих питань і шляхів вирішення проблем організації навчання  дітей з особливими освітніми потребами  в Україні.

Володимир Луговий додав, що не стане винятком у цьому сенсі й проведення VIІ-го Міжнародного Конгресу, де передбачається широкий обмін кращим вітчизняним і зарубіжним досвідом навчання і виховання дітей із особливими потребами, проведення широкої палітри заходів практичного спрямування з активним залученням до них учасників зібрання.

Віктор Сальков відзначив важливість проведення подібних заходів, що об’єднують науковців та практиків навколо вирішення актуальних питань у сфері формування інклюзивного освітнього середовища й  зазначив, що в межах нашої держави функціонує  понад 600 інклюзивно-ресурсних, які надають супровід та інклюзивну допомогу  дітям від 2 до 18 років.

У тісній співпраці з Міністерством освіти і науки України здійснено категоризацію освітніх труднощів дітей з особливими потребами, створено характеристику ступенів їхнього прояву та розроблено критерії визначення.

Розроблені матеріалі відображено у проекті  Постанови  КМУ «Про затвердження категорій (типології) освітніх труднощів у осіб з особливими освітніми потребами та рівнів підтримки в освітньому процесі в інклюзивних класах (групах) закладів освіти». До кінця цього року очікується розроблення методичних рекомендацій щодо цієї постанови у спільній співпраці МОН, ІСПП та наукових установ НАПН України.

З вітальним словом звернулися до учасників організатори конгресу – Леся Прохоренко, В’ячеслав Засенко та Олексій Чебикін, вони висловили слова вітання учасникам зібрання й побажали натхнення, невичерпної енергії та прагнення до нових професійних здобутків.

До роботи VІI Міжнародного конгресу зі спеціальної педагогіки та психології долучилися міжнародні учасники: Др. Тім Лорман – ректор Едмонтонського Університету Конкордія, Едмонтон, Альберта, Канада; Кетті Бонавіт – Ed.D. Assistant Dean, Center for Access and Integration Program Director, MA Special Education Professor, Education Department Bethel University, USA; Тереза Сіансіоло – доктор наук у галузі нейропсихології, керівник клінічної програми «AgapeMinistries», фахівчиня з поведінки, USA.

Пленарне засідання відкрив академік-секретар відділення психології, вікової психології та дефектології НАПН України Сергій Максименко. Він порушив тему методології і генетичних методів як засобів корекції розвитку дітей із особливими потребами. Про основні тенденції розвитку освіти для осіб з особливими освітніми потребами йшлося у виступі керівника експертної групи з питань дошкільної та інклюзивної освіти МОН України Віктора Салькова. Сучасні проблеми, розвиток і супровід освіти осіб з особливими потребами висвітлила директор Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Леся Прохоренко. Вона охарактеризувала ключові аспекти розвитку освіти осіб з особливими потребами в Україні за останні тридцять років і наголосила на тому, що реальне здійснення роботи за означеними напрямами дасть змогу, з одного боку, наблизити освітні вимоги до загальноприйнятих освітніх стандартів, а з іншого – забезпечити можливість усім дітям з особливими освітніми потребами здобувати бажаний рівень підготовки за умов альтернативного вибору форми навчання та типу навчального закладу.

У заході традиційно взяли участь Українське товариство глухих начолі з Іриною Чепчиною. УТОГ традиційно бере участь у всіх конгресах з цього актуального для всіх нас питання стосовно спеціальної освіти, навчання і виховання молодого покоління глухих людей. Голова УТОГ проголосила доповідь щодо проблем інформаційної доступності освітнього процесу у закладах освіти, де навчаються глухі діти, та забезпечення їхнього права на навчання рідною жестовою мовою.

Неабияку  зацікавленість  учасників  зібрання викликали  наукові  доповіді: член-кореспондента НАПН України, професора кафедри ортопедагогіки, ортопсихології та реабілітології Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова Андря Шевцова, вчений розкрив основні аспекти системно-синергетичної методології галузі наук про спеціальну освіту; директора Інституту обдарованої дитини НАПН України Максима Гальченко та завідувачки відділу діагностики обдарованості Інституту обдарованої дитини НАПН України Марини Мельник, які виступили з промовою «Двічі виняткові діти: ідентифікація та виявлення потенційних можливостей розвитку»; начальника відділу корекційної освіти, соціальної роботи та взаємодії з інклюзивно-ресурсними центрами Департаменту освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації Оксани Углік, яка доповіла про розвиток освітньої мережі для дітей з особливими освітніми потребами в Одеській області.

До дискусії долучились науковці співорганізатори Конгресу – доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри дефектології та фізичної реабілітології Державного закладу «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д.Ушинського» Ольга Форостян і доктор психологічних наук, доцент кафедри дефектології та фізичної реабілітології Державного закладу «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д.Ушинського» Ганна Соколова виступили на провідних секціях, вони наголосили, що на сучасному етапі надзвичайно важливим аспектом системних змін є реформування освіти. Приділено не лише  програмно-методичному забезпеченню процесу навчання і корекційно-розвивальному супроводу осіб з особливими освітніми потребами, але й психологічній  складовій,  зусилля  з  розроблення  якої останнім часом помітно активізувалися. Водночас учасниками зібрання, наголошувалося на проблемах  ранньої діагностики і ранньої допомоги, окремих аспектах дошкільного виховання таких дітей,  недостатньому  кадровому і технічному забезпеченні  процесу навчання. Увага також акцентувалася на необхідності подальшого розроблення компетентнісно орієнтованих технологій, проблемах профільної школи та ін.

Протягом двох днів на пленарних і секційних засіданнях, майстер-класах, семінарах-практикумах, тренінгах, що тривали в рамках Конгресу, учасники мали змогу детально обговорити сучасні принципи освіти дітей з особливими потребами в умовах спеціальної та інклюзивного навчання і спробувати віднайти ефективні технології їх застосування.

До дискусії долучились науковці Національної академії педагогічних наук України, провідних вишів України та зарубіжжя, працівники всіх обласних департаментів освіти, спеціалісти в галузі спеціальної, інклюзивної, загальної освіти з України, Канади, США та Польщі.

На заключному засіданні було прийнято Резолюцію, що відображає напрацювання науковців і містить конструктивні пропозиції до Кабінету Міністрів України, МОН України, НАПН України та освітян щодо планування освітнього простору для осіб з особливими потребами.

За результатами співпраці з Терезою Сіансіоло розроблено методичні рекомендації «Контрольний список сфер розвитку для діагностики та раннього втручання й корекції поведінки» (автори: Тереза Сіансіоло, Леся Прохоренко).

Щиро дякуємо усім, хто долучився до участі у Конгресі, кому не байдуже доля дітей з особливими освітніми потребами!