«Круглий стіл» «Досвід навчання дітей з порушеннями слуху в Німеччині»

«І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь»

– під таким гаслом відбувся «Круглий стіл» «Досвід навчання дітей з порушеннями слуху в Німеччині»,організаторами якого булиВідділ освіти дітей з порушеннями слуху Інституту спеціальної педагогіки та психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України й Хмельницька спеціальна школа №33.

Мета цього масового заходу була досить розлога:

  • це і ознайомлення з особливостями навчання дітей та молоді і, зокрема з порушеннями слуху, в Німеччині;

  • ознайомлення з організацією діяльності німецьких різнорівневих закладів освіти;

  • обговорення нагальних проблем навчання осіб з порушеннями слуху в умовах воєнного стану в Україні;

  • і, що принципово важливо, обговорення можливостей використання кращого педагогічного досвіду німецьких педагогів у роботі вітчизняних закладів освіти, де навчаються особи з порушеннями слуху.

Основним доповідачем на цьому зібранні була Воробель Галина Миколаївна, кандидат педагогічних наук, Заслужений працівник освіти України, директор Хмельницької спеціальної школи №33 – закладу освіти, з яким Інститут має угоду про співпрацю і який є активним учасником проведення спільної експериментальної роботи.

Під час заходу директор школи Галина Миколаївна розповіла про робочу поїздку до Німеччини, зустріч з українськими переселенцями, німецькими колегами, членами товариства Глухих, представила досвід навчання дітей з порушеннями слуху в Німеччині, ознайомила з палітрою послуг, які можуть отримати діти та їхні батьки, проблемами, що постають перед українськими дітьми, які вимушено навчаються у німецьких садках та школах, здобувають професію за кордоном.

У межах круглого столу обговорили важливі питання навчання дітей в Україні, виклики, що постали через війну, що потрібно враховувати при організації навчання в умовах воєнного стану та які позитивні моменти з міжнародного досвіду доцільно застосовувати у вітчизняній системі освіти.

Цікавою була й інформація про зустріч на базі Товариства глухих Мюнхена, де Галина Миколаївна розповіла про життя школи в умовах війни, поєднання навчання та волонтерської діяльності, адже на базі школи від початку війни і до нині діє волонтерський штаб з допомоги людям з порушеннями слуху.

Незважаючи на важкий час в країні, педагоги школи намагаються проводити якомога більше позитивних заходів, аби жодна дитина не впадала у відчай від щоденного оголошення тривоги та перебування в укритті. Ключовим моментом у доповіді пані Воробель було висвітлення роботи штабу для глухих переселенців та мешканців, який очолює Галина Воробель в місті Хмельницькому, яка є глухою особою та військово зобов’язана, пройшла військову підготовку медичного працівника.

Пані Воробель також розповіла про ту підтримку, яку надає штаб глухими українцям з різних міст (продукти, необхідні речі), а також про організацію волонтерської допомоги ЗСУ медикаментами, запасними частинами для автівок швидкої допомоги тощо. Галина Миколаївна подякувала мешканцям Мюнхена за надану матеріальну допомогу в минулому 2022 році. На завершення глухі німецькі колеги висловили бажання долучитися до волонтерської роботи в Україні. Було зібрано благодійну допомогу для облаштування підвального приміщення школи як укриття.

Галина Миколаївна мала можливість відвідати заклади освіти в Німеччині, тож у межах круглого столу представила досвід навчання дітей з порушеннями слуху у Німеччині, продемонструвала цікаві фото та відео:

– Дитячий садок. Заняття у садочку проводяться з 8.00 до 11.30, програму складає вихователь, помічника вихователя у групі немає, кількість дітей – до 8. Далі працює група продовженого дня (ці послуги вже платні для батьків), їжу діти приносять з собою (бутерброди, фрукти). До садочка приймають дітей з трьох років, вони мають бути «самостійними» (сформовані навички самообслуговування).

– Центр підготовки до школи (SVE). Послуги розраховані для дітей віком від трьох до шести років з особливими освітніми потребами, зокрема з порушеннями слуху. Важливі особливості: індивідуальний супровід та підготовка до відвідування «звичайної» школи або центру розвитку слуху.

– Школа. Школа має таку структуру: 1-4 класи – молодша школа, 5-10 класи – старша школа, далі – професійна підготовка (ПТУ, тут працюють вчителі та соціальні працівники). Корекційної роботи (окремих корекційно-розвиткових занять) у школі немає, логопедичні послуги надає окрема установа (можна перевірити слух, працює логопедичний кабінет). Завдання школи – озброєння учнів знаннями та розвиток їхньої комунікації. Діти вивчають історію, географію своєї країни, математику, фізику, хімію («без формул та задач» – практична спрямованість). Більшість уроків проводиться в ігрові формі. Велика увага у навчанні приділяється вивченню юридичних правил/законів, фінансових питань, розвитку навичок комунікації, роботі в команді. Підготовка майбутніх вчителів до роботи у школі: після університету студенти проходять 2 роки педагогічної інтернатури (практика у школі), і вже потім влаштовуються на роботу після здачі державного іспиту. У школі навчається близько 280 учнів. Діють корекційні плани, а також значна увага приділяється аудіюванню, навчанню мови та розвитку мовлення. Після закінченні закладу здобувачам освіти видаються атестати загальної середньої школи.

– Педагогічно-аудіологічний консультаційний центр (РАВ): консультативний супровід для батьків та безкоштовні тести для дітей та молоді з встановленим порушенням слуху або підозрою на порушення. Також центр відповідає за мобільні служби щодо «підтримки слуху» (служби супроводу), які опікуються дітьми в звичайних школах і дитячих садках.

– Лікувально-просвітницький центр денного перебування (HPT): центр продовженого дня для дітей з шести до дванадцяти років, в якому діти виконають домашнє завдання за підтримки фахівців (педагог корекційного виховання, сурдопедагог, логопед тощо).

– Інтернат: діти, які мешкають понад 30 км від Мюнхена, мають можливість ночувати в інтернаті. В закладі створено комфортні умови – кожна дитина має окрему кімнату.

– Мюнхенський центр професійної підготовки (BBW): заклад освіти, де діти з порушенням слуху або мовлення можуть продовжити навчання після школи та здобути професію. Фактично це заклад професійно-технічної освіти, тут навчаються після 10 класу, навчання триває 2 роки. Учні здобувають професію, Центр також пропонує підтримку у подальшому працевлаштуванні після завершення навчання. У Центрі готують за широким переліком спеціальностей: тесля, слюсар, технік-мехатронік автомобіля (мехатроніка – галузь науки і техніки, заснована на синергетичному об’єднанні вузлів точної механіки з електронними, електротехнічними і комп’ютерними компонентами), технік-мехатронік двоколісного транспорту, маляр. За бажання учнів працювати з машинами – пропонується професія промислового механіка, оператора розкрійних верстатів або машиніста. Якщо учень прагне пройти стажування в медіа-секторі – він має можливість ознайомитися з професіями медіа-дизайнера, друкаря або палітурника (медіа-технолог обробки друку). Є багато інших професій, наприклад, фахівець з домашнього господарства, офісний службовець, садівник тощо.

 

В Мюнхенському центрі професійного навчання можна пройти стажування, професійну підготовку або рік професійної підготовки в навчальних компаніях чи у професійній школі.

Після презентації Г.М. Воробель учасники круглого столу провели обговорення актуальних питань освіти дітей з порушеннями слуху. Наразі Міністерство освіти і науки затвердило типову освітню програму, яка передбачає вивчення предметів українознавчого компонента для дітей, які перебувають за кордоном і навчаються в місцевих школах. Актуальним постає питання особливостей організації такого навчання для дітей з ООП, зокрема учнів спеціальних шкіл.

Дякуємо Галині Миколаївні Воробель за цікаву презентацію, надані фото та відео матеріали, підготовку матеріалів для сайту. Співпраця з німецькими колегами та нашими педагогами за кордоном продовжиться.

Віримо у Перемогу та Мир у нашій країні!