6 листопада 2023 року відбувся науково-практичний семінар «Сучасні технології психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами», організований Інститутом спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України спільно з Інклюзивно-ресурсним центром №10 Шевченківського району м. Києва в рамках проекту «Методична студія».
Метою заходу було ознайомлення з роботою наукових відділів, напрямами діяльності Інституту та Психологічного консультативно-тренінгового центру (ПКТЦ), що діє в структурі Інституту, презентація курсів підвищення кваліфікації педагогів, обговорення актуальних питань навчання та супроводу дітей з особливими освітніми потребами в умовах воєнного стану в країні.
З вітальним словом до учасників семінару звернулася директор Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, професор Леся Прохоренко, яка окреслила стратегії співпраці наукової установи та ІРЦ, спеціальними закладами загальної середньої освіти та закладами з інклюзивним навчанням, ознайомила з основними напрямами роботи Інституту, наголосила на низці питань, що потребують нагального вирішення.
У ході семінару було презентовано діяльність Психологічного консультативно-тренінгового центру (ПКТЦ), який діє в Інституті спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України. Директором Центру Ольгою Бабяк було висвітлено напрями діяльності ПКТЦ, а саме: організація тренінгів, семінарів, майстер-класів, вебінарів та лекцій, проведення діагностики розвитку дітей з особливими освітніми потребами, допомога у розробленні індивідуальної освітньої траєкторії кожної дитини, проведення корекційно-розвивальних занять, консультування фахівців та батьків дітей з ООП. Послуги центру забезпечують науковці Інституту, доктори та кандидати наук, провідні фахівців галузі, які мають значний практичний досвід роботи з дітьми, що мають освітні труднощі та потребують особливої підтримки.
Інформацію щодо надання освітніх послуг з підвищення кваліфікацій керівних, педагогічних та науково-педагогічних працівників на курсах підвищення кваліфікації Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України (Ліцензія МОН України АД № 034572) було представлено методистом Ксенією Бужинецькою, яка окреслила основні напрями роботи, ознайомила з інноваційними освітніми технологіями, які використовуються під час навчання, наголосила на можливості формування тематики курсів з урахуванням запитів слухачів та формами роботи (гнучкий графік, можливість вибору тематики, поєднання різних модулів, присвячених особливостям розвитку та навчання дітей з різними освітніми труднощами, зручні форми навчання: очна, очно-дистанційна та повністю дистанційна).
Активну участь у заході взяли керівники відділів Інституту: Олена Чеботарьова, завідувач відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку; Світлана Литовченко, завідувач відділу освіти дітей з порушеннями слуху; Світлана Кульбіда, завідувач відділу української жестової мови; Еляна Данілавічютє, завідувач відділу логопедії, які ознайомили учасників семінару з тематикою й напрацюваннями відділів, сучасними навчально-методичними матеріалами, інноваційними технологіями навчання осіб з особливими освітніми потребами в різних умовах навчання та новітніми підходами психолого-педагогічного супроводу таких осіб в умовах війни.
До роботи семінару долучилися Олег Легкий, в.о. завідувача відділу освіти дітей з порушеннями зору, Ганна Блеч, старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку; Оксана Мякушко, старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку; Людмила Трофименко, старший науковий співробітник відділу логопедії.
Фахівці ІРЦ № 10 (директор Олена Воробей, фахівець (консультант) Євгенія Левіна та ін.) представили напрями роботи ІРЦ, окреслили актуальні питання корекційно-розвивального та психолого-педагогічного супроводу дітей з ООП та їхніх родин, можливі шляхи та алгоритми діяльності міждисциплінарної команди супроводу дітей з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої освіти.
У обговоренні та інтерактивному спілкуванні взяли активну участь педагогічні працівники закладів освіти з інклюзивним навчанням Шевченківського району м. Києва. Педагоги поділилися практичним досвідом навчання дітей з ООП, обговорили проблеми підтримки дітей з різними освітніми труднощами, які виникають під час інклюзивного навчання, наголосили на проблемах, які потребують нагального вирішення, висловлювали пропозиції та побажання щодо подальшої співпраці команд супроводу, ІРЦ, науковців.
Проведення таких заходів сприяє підвищенню фахової компетентності педагогів, фахівців ІРЦ щодо використання сучасних технологій психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами, дієвій співпраці усіх учасників освітнього процесу.
Висловлюємо вдячність усім учасникам науково-практичного семінару за активне обговорення важливих питань освіти дітей з ООП, теплу атмосферу спілкування.
Бажаємо усім подальших успіхів у роботі та мирного неба!