9 квітня 2024 року відбулася ІІ Всеукраїнська науково-практична конференція з міжнародною участю «Формування життєвої компетентності осіб з особливими освітніми потребами в системі позашкільної, спеціальної та інклюзивної освіти», зорганізована Харківським національним педагогічним університетом імені Г. С. Сковороди під патронатом МОН України.
Співорганізаторами заходу були Департамент науки і освіти Харківської обласної військової адміністрації, Український державний університет імені Михайла Драгоманова, Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, Волинський національний університет імені Лесі Українки, Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради, Комунальний заклад «Харківська обласна станція юних туристів» Харківської обласної ради, ВГО «Українська асоціація корекційних педагогів».
Метою проведення конференції було визначення й обговорення актуальних проблем у системі позашкільної, спеціальної, інклюзивної освіти та можливостей застосування новітніх технологій психолого-педагогічного супроводу осіб з особливими освітніми потребами в умовах воєнного стану.
У процесі роботи учасниками зібрання було висвітлено такі тематичні напрями:
-
Інноваційні технології в освіті дітей з особливими освітніми потребами.
-
Мультидисциплінарний підхід до супроводу дітей раннього та дошкільного віку з особливими освітніми потребами та їхніх родин.
-
Психологічний супровід дітей з особливими освітніми потребами в умовах кризових викликів сьогодення.
-
Педагогічна просвіта батьків дітей з особливими освітніми потребами.
-
Ресурси позашкільної освіти для розвитку та підтримки осіб з особливими освітніми потребами.
-
Організаційні форми логопедичної корекції в умовах безбар’єрного освітнього середовища.
-
Стратегії підготовки фахівців у сфері спеціальної та інклюзивної освіти.
Активну участь у заході взяли: фахівці галузі професійної, позашкільної, спеціальної та інклюзивної освіти; наукові працівники; здобувачі освіти зі спеціальності 016 Спеціальна освіта; представники державних установ, громадських організацій, волонтерського руху; батьки дітей з особливими освітніми потребами.
З вітальними словами до учасників науково-практичного заходу звернулися:
-
ректор Харківського національного університету імені Г.С. Сковороди, докт. пед. наук, проф., чл.-кор. НАПН України Юрій БОЙЧУК;
-
віце-президент ВГО «Української асоціації корекційних педагогів», дійсн. чл. НАПН України, професор кафедри спеціальної педагогіки ХНПУ імені Г. С. Сковороди, докт. пед. наук, проф. Віталій БОНДАР;
-
проректор з наукової роботи Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, докт. пед. наук, проф. Світлана МИРОНОВА;
які наголосили на актуальності проблеми формування життєвої компетентності осіб з ООП, особливо в умовах воєнного стану.
Модератором конференції виступила завідувачка кафедри спеціальної педагогіки Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди, докт. пед. наук, доц. Вікторія КОВАЛЕНКО.
На конференції було розкрито важливі питання позашкільної, спеціальної та інклюзивної освіти.
Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України представляла завідувачка відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, докт. пед. наук, Олена ЧЕБОТАРЬОВА, яка представила тему «Сучасні стратегії психолого-педагогічного супроводу дітей раннього та дошкільного віку з особливими освітніми потребами».
Доповідачка висвітлила актуальні питання забезпечення раннього супроводу дітей з особливими освітніми потребами та їхніх родин, представила концепцію вперше розробленої Програми розвитку дітей раннього та дошкільного віку з інтелектуальними порушеннями, яка отримала гриф МОН та пройшла апробацію в експериментальних закладах дошкільної освіти України.
Віце-президент ВГО «Українська асоціація корекційних педагогів», гол. наук. співробітник Державної наукової установи «Науково-практичний центр профілактичної та клінічної медицини» Державного управління справами, чл.-кор. НАПН України, докт. пед. наук, проф. Андрій ШЕВЦОВ висвітлив питання мультидисциплінарного підходу до супроводу сім’ї дитини з порушеннями психофізичного розвитку в професійному стандарті «Фахівець із раннього втручання».
Професор кафедри психокорекційної педагогіки та реабілітології Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, докт. психол. наук, проф. Діна ШУЛЬЖЕНКО торкнулася важливих питань позашкільної освіти учнів із ООП, зосереджуючи особливу увагу на участі батьків у навчанні і вихованні дітей.
Професор кафедри спеціальної освіти Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського, докт. пед. наук, проф. Микола СУПРУН у своїй доповіді означив внесок видатних корекційних педагогів, які присвятили своє життя олігофренопедагогіці.
Професор кафедри спеціальної педагогіки і психології та інклюзивної освіти Комунального закладу «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради, докт. пед. наук, проф. Наталія САВІНОВА розкрила організаційні форми логопедичної корекції в умовах безбар’єрного освітнього середовища, які сприяють розвитку мовлення дітей з порушенням мовленнєвого розвитку, приділила увагу питанням навчання дітей в дистанційному форматі, що на сьогоднішній день є край актуальним.
Завідувачка кафедри технологій спеціальної та інклюзивної освіти ДВНЗ Донбаського державного педагогічного університету», докт. пед. наук, проф. Ірина ДМИТРІЄВА у своєму виступі наголосила на важливості естетичного виховання учнів з порушенням інтелектуального розвитку у процесі трудового навчання.
Завідувач кафедри спеціальної освіти Львівського національного університету імені Івана Франка, Центру консультування та психотерапії Terra Kolpingасоціації Familia Kolping de Lisboa, докт. психол. наук, проф. Катерина ОСТРОВСЬКА наголосила на важливості розроблення технологічного маршруту супроводу дітей з розладами аутизму. Учасників заходу було ознайомлено з результатами апробації індивідуального маршруту дітей з РСА з використанням розроблених технологічних карт, які свідчать про позитивні зміни показників інтелектуального та соціального розвитку таких дітей.
Протягом дня роботи конференції на обговорення було винесено низку актуальних питань позашкільної, спеціальної та інклюзивної освіти дітей з особливими потребами, що знайшло своє втілення в підсумковій резолюції та в опублікованих матеріалах конференції.
Дякуємо за професійну комунікацію та плідну співпрацю усім учасникам Всеукраїнської науково-практичної конференції!
Вдячні Збройним Силам України за можливість працювати задля майбутнього дітей!