СПЕЦІАЛЬНА ПЕДАГОГІКА, ПСИХОЛОГІЯ ТА СОЦІАЛЬНА РОБОТА – СПІЛЬНЕ ВИРІШЕННЯ АКТУАЛЬНИХ ПИТАНЬ

Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України має тісні тривалі професійні контакти з Відкритим міжнародним університетом розвитку людини «Україна», його підрозділом – Хмельницьким інститутом соціальних технологій, де здобувають освіту майбутні фахівці у галузях соціальної сфери та спеціальної освіти.

Співпраця фахівців у галузі спеціальної педагогіки, психології та соціальної роботи наразі дуже важлива. Особливо актуальною така співпраця й підтримка є в умовах війни, яка зумовила значні проблеми в освіті, соціалізації, соціальній адаптації та реабілітації дітей та дорослих з особливими освітніми потребами.

16 травня 2024 року відбулася IV Всеукраїнська науково-практична інтернет-конференція «Навчання і виховання в інклюзивному освітньому просторі: теорія та практика» за участі науковців з Волинського національного університету імені Лесі Українки, Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Рівненського державного гуманітарного університету та ін. Учасниками заходу стали понад 100 фахівців з різних регіонів України, які опікуються проблеми освіти дітей та молоді з особливими освітніми потребами.

Мета конференції: обговорення та визначення загальних стратегій вирішення існуючих проблем щодо реалізації принципів інклюзії в освіті; вдосконалення змісту і форм соціальної, педагогічної та психологічної роботи з особами з особливими освітніми потребами в інклюзивному освітньому просторі.

На запрошення організаторів у пленарному засіданні конференції взяли участь:

СВІТЛАНА ЛИТОВЧЕНКО, докт. пед. наук, завідувач відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку з виступом «Інклюзивно-ресурсний центр: від діагнозів до надання підтримки дітям з особливими освітніми потребами»;

ОЛЬГА РИБАК, канд. пед. наук, старший науковий співробітник відділу української жестової мови з виступом «ІРЦ як структура підтримки процесу інклюзивного навчання дитини з особливими освітніми потребами».

У виступах науковців, які мають досвід практичної діяльності, окреслено актуальні завдання діяльності ІРЦ в умовах сучасних викликів, наголошено на узгодженості у роботі лікарів, освітян та фахівців з соціальної роботи, співпраці з батьками.

В процесі роботи конференції було розглянуто такі питання: соціальна реабілітація військовослужбовців-учасників бойових дій, сучасні практики соціальної інтеграції дітей із досвідом міграції, постраждалих від російсько-української війни, роль корекційної андрагогіки в розвитку інклюзивного суспільства, здоров’язберігаючі технології в реабілітації осіб з інвалідністю, сучасні підходи до реалізації індивідуальних програм реабілітації в домашніх умовах засобами телереабілітації та ін.

Дякуємо учасникам цього практикозоорінтованого заходу за актуальні та змістовні доповіді, професійне обговорення важливих питань!