
Спеціальна педагогіка і психологія : сучас. термінол. словник / за ред. Л.І. Прохоренко, В.В. Засенка. – Київ : Генеза, 2024. – 272 с.
ISBN 978-617-8370-33-6
Світові процеси інтеграції та глобалізації, нові соціально-економічні умови, реалії переходу до інформаційного суспільства зумовили істотні зміни у понятійному й термінологічному апараті наукових і прикладних аспектів освіти.
В освіту вводяться демократичні засади гуманізації, стандартизації та децентралізації освітнього процесу. Активно впроваджуються концептуальні, структурні, методичні й організаційні засади. Обґрунтовується нова методологія навчання. Посилюється інтерес до потреб освіти учнів та створення рівних можливостей для здобуття як загальної, так і професійної освіти.
Все означене безпосередньо стосується й освіти дітей з особливими потребами.
Відтак, у сучасному термінологічному словнику зі спеціальної педагогіки і психології відображено як класично усталену термінологію, так і нові педагогічні й психологічні поняття і терміни, що характеризують прогресивні тенденції розвитку освіти і, зокрема, освіти осіб з особливими потребами, а також терміни і поняття, які мають значущість для всіх рівнів освітньої діяльності, посідають важливе місце в структурі наукового, педагогічного і психологічного знання.
У запропонованому увазі широкого кола читачів словнику містяться необхідні відомості про дітей з особливими освітніми потребами, специфіку їхнього навчання, виховання, психолого-педагогічного й корекційно-розвивального супроводів.
Читач знайде в словнику пояснення причин виникнення і характеристику різних порушень та особливостей розвитку таких дітей, ознайомиться із завданнями, змістом, методиками й організацією навчального процесу в умовах спеціальних й інклюзивних закладів освіти, а також в умовах сім’ї.
Окрім основних відомостей в галузі логопедії, олігофренопедагогіки, сурдопедагогіки, тифлопедагогіки та ін. в словнику містяться відомості із суміжних, дотичних наук (загальна педагогіка, психологія, фізіологія, медицина), що допоможе зрозуміти закономірності виникнення функціональних змін в організмі, особливості перебігу психічних процесів у дітей з особливими освітніми потребами залежно від ступеня ураження тієї чи іншої функції.
У словнику також у довільній формі вміщено матеріал про персоналії, які сприяли і сприяють прогресивному розвитку галузі освіти осіб з особливими потребами в Україні, зробили вагомий внесок у її теорію і практику. Найвидатнішим постатям присвячено окремі статті, інші персоналії представлено у тематичних статтях про наукові, науково-педагогічні структурні підрозділи.
Всі статті у словнику традиційно розміщено за абеткою. Вони усталено поділяються на авторські, запозичені з інших відомих джерел з доповненням, а також статті з нормативно-правової бази галузі.
Зважаючи на характер інформації статті різняться й за обсягом, починаючи від тлумачень тих чи інших термінів і завершуючи розлогим довідковим чи оглядовим матеріалом.
Тож, сучасний термінологічний словник, що містить понад 340 статей, дає змогу читачам ознайомитися з традиційними й інноваційними підходами до організації навчання, виховання і супроводу дітей з особливими освітніми потребами в умовах спеціальних й інклюзивних закладів освіти, а також в умовах сім’ї.
Він буде корисним учителям закладів загальної середньої освіти, корекційним педагогам, психологам, науковцям, аспірантам, студентам, батькам дітей з особливими потребами, заохотить їх до поглибленого вивчення проблем освіти таких дітей в умовах принципових змін у методології, змісті та педагогічних технологіях корекційного навчання і супроводу.