
27 лютого 2025 року в Інституті спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України в режимі офлайн/онлайн відбувся круглий стіл «Освіта дітей з ООП: співпраця освітян та науковців в дії». Цей захід об’єднав науковців та практиків-освітян з різних регіонів України. Участь офлайн, разом із співробітниками Інституту, взяли представники ІРЦ, закладів загальної середньої освіти, закладів дошкільної освіти й управління освіти, культури, молоді та спорту Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області.
Загальна мета зустрічі передбачала покращення якості освіти та розвитку дітей з особливими освітніми потребами шляхом ефективної співпраці науковців і освітян-практиків.
Завдання круглого столу:
– представлення сучасних наукових розробок та результатів досліджень Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України;
– обговорення широкого кола проблем, з якими стикаються освітяни на практиці, в т.ч. при реалізації принципу інклюзії, впровадженні дистанційного навчання та ін.;
– висвітлення практичного досвіду та розгляд можливостей тіснішої співпраці між освітянами та науковцями в галузі освіти осіб з ООП.
Перед початком роботи круглого столу пролунали слова вдячності тим, хто зараз бореться за нашу свободу, наші цінності, наше життя, та відбулося вшанування хвилиною мовчання пам’яті тих, хто віддав своє життя в цій боротьбі.

Відкрили захід Леся Прохоренко, директор Інституту, докт. психол. наук, проф., чл.-кор. НАПН України і В’ячеслав Засенко, почесний директор, радник директора Інституту, докт. пед. наук, проф., дійсн. чл. (академік) НАПН України, які, привітавши учасників зібрання, у своїх виступах стисло охарактеризували основні напрями діяльності Інституту, представили найвагоміші напрацювання науковців і окреслили коло проблем, що потребують нагального вирішення.

Особливий акцент було зроблено на доцільності і необхідності тісної співпраці всіх учасників освітнього процесу, активному залученню практичних працівників до експериментальної роботи, розроблення сучасних технологій навчання і супроводу осіб з особливими освітніми потребами саме в умовах подолання викликів сьогодення.
Науковцями Інституту було представлено конкретні результати їхньої багатоаспектної пошуково-експерементальної роботи. Зокрема виступили: Олег Орлов, заступник директора з науково-експериментальної роботи, завідувач відділу компаративістики і міжнародних наукових зв’язків, канд. психол. наук; Наталія Ярмола, заступник директора з наукової роботи, завідувач відділу інклюзивного навчання, канд. пед. наук, ст. дослідник; Олена Чеботарьова, завідувач відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, докт. пед. наук, проф.; Еляна Данілавічютє, в.о. завідувача відділу логопедії, канд. пед. наук, ст. наук. співроб.;

Світлана Кульбіда, завідувач відділу української жестової мови, докт. пед. наук, проф.; Світлана Литовченко, завідувач відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку, докт. пед. наук, ст. наук. співроб.; Олег Легкий, старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку, канд. пед. наук, ст. наук. співроб.; Ольга Бабяк, завідувач відділу психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими потребами, канд. психол. наук, ст. дослідник.



Цікавими і змістовними, з аналізом успіхів і «наболілого», окресленням перспектив подальшої співпраці були виступи й інших учасників зібрання, як-то: Світлани Гаврилюк, начальника відділу освіти управління освіти, культури, молоді та спорту Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області; Євгенії Ванзуряк, директора комунального закладу «Софіївсько-Борщагівський заклад дошкільної освіти «Щаслива країна» Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області; Катерини Тіховцевої, директора комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області; Оксани Василько, психолога ОЗО «Софіївсько-Борщагівський ліцей» та ін.

З вдячністю зазначимо, що модератором і активним організатором заходу була Ольга Волошина, науковий співробітник відділу компаративістики і міжнародних наукових зв’язків Інституту.

Учасники круглого столу мали чудову можливість поділитися своїми знаннями, досвідом та ідеями, розглянути кращі практики і сформулювати рекомендації щодо подальших кроків у розвитку освіти осіб з особливими потребами.
Всім добра і переможного миру!
Тримаймось!