
22 травня 2025 року науковою співробітницею відділу компаративістики і міжнародних наукових зв’язків Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, Ольгою Волошиною було проведено гостьову лекцію для магістрів Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського на тему «Інклюзія як соціальна цінність: формування культури взаємодії в сучасному суспільстві», в межах корпоративного навчання «Сучасні тренди в освіті та науці».
Під час гостьової лекції було комплексно розглянуто феномен інклюзії як багатовимірне соціально-педагогічне явище, що охоплює широкий спектр гуманітарних, етичних, правових та практичних аспектів.
Особливу увагу було приділено теоретичному осмисленню інклюзії як процесу забезпечення рівного доступу до всіх сфер суспільного життя — передусім освіти — для осіб з різними формами вразливості, зокрема дітей з особливими освітніми потребами (ООП).

У ході лекції проаналізовано ключові бар’єри інклюзії — фізичні, інформаційні, системні, психологічні та соціокультурні, які продовжують ускладнювати реалізацію інклюзивного підходу в українському суспільстві. Окреслено виклики, з якими стикаються освітяни, батьки, учні та інші стейкголдери інклюзивного процесу, зокрема на тлі трансформацій в освіті, впливу цифрових технологій, а також умов повномасштабної війни.
Слухачів було ознайомлено з основними принципами інклюзивного мислення, що передбачає визнання унікальності кожної людини, повагу до різноманітності, розвиток емпатії, здатність до рефлексії та налаштування на взаємодію. Розкрито концепцію інклюзивної дії як практичного втілення інклюзивних цінностей у повсякденному житті — у спілкуванні, педагогічній практиці, взаємодії в громаді.
Особливо підкреслено роль особистості освітянина як агента змін у процесі трансформації суспільних норм, подолання дискримінаційних установок та формування безбар’єрного освітнього і соціального середовища.
Важливе місце у змісті лекції посіла потреба в активній співпраці з батьками учнів, зокрема з тими, хто виховує дітей з ООП, а також з особами, що їх замінюють, як неодмінна умова успішної інклюзивної практики.
Для ілюстрації актуальних тенденцій та ефективних підходів до реалізації інклюзії було наведено приклади інклюзивних практик в Україні та за кордоном, що дало змогу слухачам порівняти моделі впровадження інклюзії в різних контекстах.
Окремо було презентовано діяльність Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, з акцентом на його внесок у розвиток теоретичних засад і прикладних рішень у сфері спеціальної та інклюзивної освіти.
Лекція викликала щире зацікавлення в учасників, які висловили готовність до подальшої взаємодії та співпраці з Інститутом, зокрема у форматі освітніх заходів, стажування та науково-практичних ініціатив.