23-24 жовтня 2025 року на базі Національної академії педагогічних наук України в очно-дистанційному форматі відбувся ХІ Міжнародний конгрес зі спеціальної педагогіки і психології «Освіта без бар’єрів: євроінтеграційні виміри».

У Конгресі взяли участь представники НАПН України, МОН України, Комітету Верховної Ради України з питань гуманітарної та інформаційної політики, освітній омбудсмен, науковці, практики, ректори провідних університетів України та зарубіжжя, а також міжнародні партнери з Канади, Польщі, Швейцарії та інших країн.

Відкрила роботу Конгресу Леся Прохоренко, директор Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, чл.-кор. НАПН України, докт. психол. наук, проф., яка привітала всіх учасників, стисло окреслила історію проведення цього масового заходу, а також наголосила на його значущості саме в умовах воєнного часу.
Модератором заходу була Ольга Вовченко, старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку Інституту, докт. психол. наук, ст. дослідн.
З вітальними словами до учасників зібрання звернулися:

Олег Топузов, віцепрезидент НАПН України, академік, докт. пед.. наук, проф., який зазначив, що євроінтеграційні процеси висувають нові вимоги до змісту освіти, наукової підготовки педагогів й підкреслив важливість консолідації наукової спільноти навколо ідей гуманізму, рівних можливостей та розвитку освіти без бар’єрів. Він наголосив: «Безбар’єрна освіта — це не лише педагогічна ідея, а фундамент суспільства, в якому кожна людина має право на повноцінний розвиток»;

Анастасія Коновалова, заступник Міністра освіти і науки України, яка відзначила активну співпрацю МОН України з НАПН України у формуванні нових стандартів інклюзивної освіти та наголосила на важливості адаптації сучасної школи до потреб дітей, яка б стала місцем їхнього розвитку, спілкування й соціалізації. Також було зазначено, що «повага до гідності кожної дитини – це головний критерій ефективності освітньої системи»;

Віталій Панок, академік-секретар Відділення психології і спеціальної педагогіки НАПН України, директор Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи НАПН України, академік, докт. психол. наук, проф., який звернув увагу на психологічний аспект освітньої інклюзії, наголосив, що психологічна служба освіти стає стратегічним елементом підтримки дитини, сім’ї та педагога в умовах кризових викликів і воєнного часу. Його теза в контексті інклюзивності: «Інклюзія – це не лише про дітей з особливими освітніми потребами, це про суспільство, яке навчається бути людяним».
З вітальними словами до учасників заходу також звернулися представники закладів вищої освіти, зокрема:

Андрій Красножон, ректор Державного закладу «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського», докт. іст. наук, проф.;
Віталій Коцур, ректор Університету Григорія Сковороди в Переяславі, докт. іст. наук, проф.;
Ірина Маркусь, декан факультету спеціальної та інклюзивної освіти УДУ ім. М. Драгоманова, канд. пед. наук, доц.

Теплими були й слова вітання від зарубіжних колег, зокрема, Тіма Лормана, PhD, президента і віце-канцлера Університету Конкордія в Едмонтоні (CUE), професора факультету освіти (Канада) та Діани Аксаміт, директора Інституту педагогіки спеціальної Академії педагогіки спеціальної ім. Марії Гжегожевської, докт. хабілітованого, проф. APS (Польща), які засвідчили свою підтримку в цей непростий воєнний час та висловили сподівання й на подальшу співпрацю.
Цікавою і плідною була пленарна частина Конгресу, яку доповіддю «Трансформація спеціальної освіти в умовах сьогодення: від викликів до інновацій» розпочала Леся Прохоренко, директор Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, чл.-кор. НАПН України, докт. психол. наук, проф.

Вона акцентувала увагу на пріоритеті наукових досліджень, міжгалузевій співпраці та створенні інноваційних моделей підтримки дітей з особливими освітніми потребами, наголосивши, що сучасна спеціальна освіта має бути не системою обмежень, а простором можливостей для дитини, родини й педагога.
Нагальні проблеми галузі освіти дітей з особливими потребами та орієнтовні шляхи їх вирішення були різнобічно представлені й у виступах інших учасників зібрання.
Зокрема:

Андрій Шевцов, головний науковий співробітник Державної наукової установи «Центр інноваційних технологій охорони здоров’я», чл.-кор. НАПН України, докт. пед. наук, проф. зосередив увагу на впровадженні систем штучного інтелекту у спеціальну освіту;

Неля Корецька, керівник експертної групи з інклюзивного навчання МОН України, представила оновлення нормативно-правової бази щодо освіти осіб з особливими освітніми потребами;

Тетяна Кривко, заступник голови ЦП Українського товариства глухих, у своїй доповіді охарактеризувала стан та окреслила коло наявних проблем, з якими стикаються особи з порушенням слуху, здобуваючи той чи інший рівень освіти;

Олександр Науменко, перший проректор з науково-педагогічної роботи та післядипломної освіти Національного медичного університету імені О. О. Богомольця, чл.-кор. НАПН України та НАМН України, докт. мед. наук, у співдоповіді з професором Михайлом Матяшем, завідувачем кафедри загальної і медичної психології Національного медичного університету імені О. О. Богомольця, окреслили виклики психологічного здоров’я та підготовки фахівців у сфері медико-психологічного супроводу дітей з ООП;

Зоряна Ленів, директор Міжнародного інституту інклюзії, канд. пед. наук, наголосила на філософії інклюзії як суспільної потреби, що має стати навчальною дисципліною у кожному педагогічному закладі освіти. Вона також зазначила, що «сьогодні важливо не просто говорити про інклюзію, а формувати культуру взаємопідтримки і співпраці в освітніх колективах»;
Ігор Попович, професор кафедри психології Херсонського державного університету, старший науковий співробітник відділу компаративістики і міжнародних наукових зв`язків Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, чл.-кор. НАПН України, докт. психол. наук, проф., виступив з темою «Часові деформації особистості з травматичним досвідом», підкресливши важливість реабілітаційних програм для дітей, що пережили воєнні травми;
Ганна Соколова, директор навчально-наукового інституту фізичної культури, спорту та спеціальної освіти Державного закладу «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського», чл.-кор. НАПН України, докт. психол. наук, проф., презентувала доповідь «Формування професійної компетентності фахівців спеціальної освіти в умовах євроінтеграційних процесів»;
Тетяна Павлюк, президент ВБО «Даун Синдром», у своєму виступі акцентувала увагу на сучасних парадигмах освітньої інклюзії і умовах створення безбар’єрного освітнього середовища;

Ксенія Возніцина, директор ДЗ «Центр психічного здоров’я і реабілітації ветеранів «Лісова Поляна» МОЗ України», поділилася досвідом підтримки психічного здоров’я та ознайомила широкий загал з інноваційними технологіями реабілітації військовослужбовців та ветеранів в умовах спеціалізованого центру.


Великий інтерес викликали виступи міжнародних партнерів, зокрема, Франческа Фуско, аспірант кафедри передової взаємодії людини та комп’ютера Інституту інформаційних систем та мереж, досліджень та інновацій і Мірко Гелсоміні, PhD, дослідник кафедри передової взаємодії людини та комп’ютера, Інституту інформаційних систем та мереж, досліджень та інновацій (Швейцарія), які презентували інноваційні комп’ютерні технології для навчання дітей із сенсорними порушеннями.
Плідною стала й робота другого дня Конгресу, яка була присвячена панельним дискусіям, воркшопам і практичним сесіям з інноваційних підходів у сфері інклюзивної освіти, психологічного супроводу та професійного розвитку педагогів.
Так, у процесі роботи семи секцій, а це:
Секція І «Освіта, супровід і сервісна підтримка осіб з порушеннями слуху під час війни» (керівник – Світлана Литовченко, завідувач відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, докт. пед. наук, проф.);
Секція ІІ «Творчі сурдомайстерні в здобутках спеціальних закладів освіти й громадських організацій» (керівник – Світлана Кульбіда, завідувач відділу української жестової мови Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, докт. пед. наук, проф.);
Секція ІІІ «Практико-орієнтована платформа «сучасний вектор освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку» (керівник – Олена Чеботарьова, завідувач відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, докт. пед. наук, проф.);
Секція ІV «Освіта без бар’єрів: нова парадигма освітньої інклюзії» (керівник – Наталія Ярмола, заступник директора з наукової роботи Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, завідувач відділу інклюзивного навчання, канд. пед. наук, ст. дослідн.);
Секція V «Супровід дітей з ООП у безбар’єрному соціально-освітньому середовищі» (керівник – Ольга Бабяк, провідний науковий співробітник відділу психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими потребами Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, канд. психол. наук, ст. дослідн.);
Секція VІ «Сучасний формат навчального посібника для дітей з особливими мовленнєвими потребами» (керівник – Еляна Данілавічютє, завідувач відділу логопедії Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, канд. пед. наук, ст. наук. співроб.);
Секція VІІ «Психолого-педагогічна підтримка дітей з порушеннями зорової функції в сучасних умовах» (керівник – Олег Легкий, старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, канд. пед. наук, ст. наук. співроб.)
було проведено низку майстер-класів і тренінгів та заслухано цікаві виступи й повідомлення науковців і практиків.
Конгрес об’єднав учасників навколо ключових тем трансформації спеціальної освіти в умовах сьогодення, інклюзії, психологічної підтримки та формування безбар’єрного освітнього середовища. Він засвідчив високий рівень наукового обміну, живий інтерес учасників до практичних рішень і партнерських моделей співпраці.

Висловлюємо щиру вдячність всім учасникам Конгресу за активну участь, сучасне бачення проблем, слушні пропозиції і цікаві повідомлення.
Зичимо переможного миру і нових творчих успіхів!
Програма Конгресу ХІ_2025 (завантажити)
Збірник тез ХI Міжнародного конгресу зі спеціальної педагогіки і психології “Освіта без бар’єрів: євроінтеграційні виклики”, 23-24 жовтня 2025 року (завантажити)