НАУКОВО-ПРАКТИЧНИЙ СЕМІНАР «СУЧАСНІ ПІДХОДИ ТА ДІЄВІ ПРАКТИКИ В ОСВІТІ ОСІБ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ»

14 листопада 2025 року в Інституті спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України в межах Міжнародної виставки «Освіта та кар’єра – День студента 2025» відбувся науково-практичний семінар «Сучасні підходи та дієві практики в освіті осіб з особливими освітніми потребами».

У семінарі взяли участь здобувачі вищої освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка, Відкритого міжнародного університету розвитку людини «Україна», Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди та ін. – майбутні фахівці, які будуть працювати з дітьми та дорослими з особливими освітніми потребами.

Вітаючи учасників семінару, В’ячеслав Засенко, радник директора Інституту, почесний директор, докт. пед. наук, проф., академік НАПН України, зазначив, що Інститут традиційно бере активну участь в освітніх виставках, проводить семінари та тренінги, в межах яких презентує результати наукової роботи, сучасне навчально-методичне забезпечення, створене на основі узагальнення наукових досліджень та актуальних національних і міжнародних тенденцій спеціальної освіти.

Одним з критеріїв якості освітніх програм закладів вищої освіти є участь студентів у заходах неформальної освіти: тренінгах, семінарах, форумах тощо. Важливо, щоб заходи у межах цього компоненту підготовки майбутніх фахівців, відбувалися на високому професійному рівні, сприяли засвоєнню компетентностей, були цікавими для самих здобувачів освіти. У рамках виставки кожним відділом Інституту підготовлено актуальні виступи, презентовано стратегії, наукові основи та практичні матеріали для освіти дітей з особливими освітніми потребами, які викликали значну зацікавленість студентів та викладачів, сприяли їхньому професійному розвитку.

Модератором заходу виступив: Олег Легкий, канд. пед. наук, ст. наук. співроб., старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України.

На семінарі науковці Інституту представили актуальні доповіді:

– «Перекладач української жестової мови у забезпеченні якісних освітніх послуг», Світлана Кульбіда, докт. пед. наук, проф., завідувач відділу української жестової мови Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України; Ольга Рибак, канд. пед. наук, старший науковий співробітник відділу української жестової мови Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України;

– «Психолого-педагогічні стратегії супроводу та підтримки дітей з особливими освітніми потребами і їхніх родин у кризових умовах», Ксенія Бужинецька, докт. філософії, в.о. завідувача відділу психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими потребами Інституту спеціальної педагогіки та психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України;

– «Розвиток слухового сприймання та словесного мовлення слухопротезованих дітей», Валентина Жук, канд. пед. наук, старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України;

– «Сучасний формат навчального посібника для підтримки дітей з особливими мовленнєвими потребами в освітньому середовищі», Еляна Данілавічютє, канд. пед. наук, ст. наук. співроб., завідувач відділу логопедії Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України;

– «Реалізація дієвих практик у створенні навчальних посібників для дітей з ООП», Юлія Рібцун, канд. пед. наук, ст. наук. співроб., старший науковий співробітник відділу логопедії Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України;

– «Сучасний навчальний посібник як засіб дієвих практик в подоланні труднощів читання у дітей з особливими мовленнєвими потребами», Ольга Аркадьєва, канд. пед. наук, старший науковий співробітник відділу логопедії Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України;

– «Практичний кейс у подоланні труднощів письма в дітей з особливими мовленнєвими потребами», Зоряна Мартинюк, канд. пед. наук, старший науковий співробітник відділу логопедії Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України;

– «Сучасні підходи до реалізації супроводу та підтримки дітей з порушеннями слуху в закладі освіти», Світлана Литовченко, докт. пед. наук, проф., завідувач відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України;

– «Стратегії психолого-педагогічної підтримки дитини з порушеннями зору», Катерина Довгопола, канд. психол. наук, ст. наук. співроб., старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України;

– «Удосконалення змісту освіти учнів з особливими освітніми потребами в сучасних умовах навчання», Олена Чеботарьова, докт. пед. наук, проф., завідувач відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України;

– «Особливості навчально-виховного процесу у дошкільних спеціальних закладах для дітей з порушенням зору», Вадим Кобильченко, докт. психол. наук, проф., головний науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України;

– «Новітні методологеми та методика дослідження соціального інтелекту у дошкільників із особливими освітніми потребами», Ірина Омельченко, докт. психол. наук, проф., головний науковий співробітник відділу психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими потребами Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України;

– «Інструментальний комплекс технологій викладання та навчання в інклюзивній освіті», Оксана Таранченко, докт. пед. наук, ст. наук. співроб., головний науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України;

– «Використання наочності та технічних засобів навчання в освітньому процесі для учнів з порушення по слуху», Віра Литвинова, старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України;

Screenshot

– «Творчий компонент педагогічної готовності працівників освіти до реалізації професійних компетенцій в інклюзивному середовищі», Наталія Квітка, канд. пед. наук,, ст. дослідн., старший науковий співробітник відділу інклюзивного навчання Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України;

– «Психологічний компонент готовності працівників освіти до реалізації професійних компетенцій в інклюзивному середовищі», Андрій Лапін, канд. пед. наук,, ст. дослідн., старший науковий співробітник відділу інклюзивного навчання Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України;

– «Безпечне освітнє середовище: навчання та супровід дітей з ООП», Ольга Бабяк, канд. психол. наук, ст. дослідн., провідний науковий співробітник відділу психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими потребами Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України;

– «Особливості навчально-виховного процесу у дошкільних спеціальних закладах для дітей з порушенням зору», Олег Легкий, канд. пед. наук, ст. наук. співроб., старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України.

Висловлюємо вдячність всім учасникам семінару за активність, прагнення до професійного розвитку, доброзичливу атмосферу, схвальні відгуки!