15 грудня 2025 року в Інституті спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України відбулося розширене засідання відділу психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими потребами, присвячене звіту аспірантів I-IV курсів та затвердженню результатів науково-педагогічної практики (викладацької і дослідницької) аспірантів ІІІ року навчання (в обсязі 6 кредитів ЄКТС (180 годин).
У засіданні взяли участь: Прохоренко Л. І., докт. психол. наук, проф., чл.-кор. НАПН України, директор Інституту; Орлов О. В., канд. психол. наук, заступник директора з науково-експериментальної роботи; Баташева Н. І., канд. психол. наук, вчений секретар Інституту; Бужинецька К. Б., докт. філософії, в.о. завідувача відділу психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими потребами; Омельченко І. М., докт. психол. наук, проф., головний науковий співробітник відділу; Бабяк О. О., канд. психол. наук, ст. дослідн., провідний науковий співробітник відділу; аспіранти: Миронова В. М., Кузьміна С. В., Дука В. В., Крамчанінов Ю. О, Боярчук А. М., Балинська М. В., Волошина О. Ю., Пех А. В., Череда О. М., Кіргізов О. Г., Коломієць Є. М., Буркова А. М., Заїка В. О., Прохоренко Д. О.; докторанти: Орленко І. М., Недозим І. В., Бабяк О. О.

У ході засідання аспіранти ІІІ року навчання прозвітували про проходження науково-педагогічної практики у закладах вищої освіти, наукових установах та освітніх організаціях, озвучили тематику проведених лекційних і семінарських занять, представили педагогічну складову практики, зокрема результати розроблення практичних кейсів, навчальних занять, методичних рекомендацій та наукових статей.

Значну увагу було приділено висвітленню основних результатів дисертаційних досліджень, апробованих у процесі практичної та викладацької діяльності, а також аналізу їх значення для розвитку спеціальної та інклюзивної освіти.
У процесі обговорення аспіранти поділилися набутим професійним досвідом, відзначили важливість поєднання науково-дослідної та педагогічної складових підготовки, а також окреслили низку проблем, з якими стикалися під час проходження практики. Серед них було названо труднощі адаптації навчального матеріалу до потреб різних категорій здобувачів освіти з особливими освітніми потребами, обмеженість часу для повноцінної реалізації авторських навчальних програм, складнощі організації зворотного зв’язку зі студентами в умовах змішаного та дистанційного навчання, а також необхідність узгодження наукових завдань практики з реальними запитами освітніх закладів.
Аспіранти висловили щиру подяку керівникам практики, науковим наставникам і викладачам за методичну підтримку, професійні консультації та сприяння їхньому науковому й педагогічному становленню.
Поряд з цим на засіданні також відбулося звітування та атестація аспірантів ІІ й IV років навчання. Аспіранти ІІ року навчання мали змогу перейняти досвід своїх старших колег, представити власні здобутки у викладацькій і дослідницькій діяльності та окреслити проблеми, з якими вони стикаються на етапі формування індивідуальної освітньо-наукової траєкторії. Серед основних викликів було відзначено труднощі під час планування дослідження, недостатній досвід публічних виступів і проведення занять, потребу в поглибленні методологічної підготовки та вдосконаленні навичок академічного письма.

Аспіранти IV курсу поділилися власним досвідом підготовки дисертаційних досліджень до захисту, зосередивши увагу на етапах завершення наукової роботи, систематизації та узагальненні одержаних результатів, підготовці публікацій у фахових і міжнародних виданнях, оформленні дисертації відповідно до чинних вимог, особливостях проходження процедури попередньої експертизи та апробації результатів дослідження, а також надали практичні рекомендації молодшим колегам щодо планування часу, взаємодії з науковими керівниками, підготовки доповідей і презентацій, формування аргументованої наукової позиції та психологічної готовності до публічного захисту, наголосивши на важливості академічної доброчесності, чіткості методологічних підходів і практичної значущості дисертаційної роботи.
В. о. завідувача відділу Бужинецька К. Б. звернулася до аспірантів з проханням надати пропозиції щодо удосконалення освітніх програм зі спеціальностей 053 «Психологія» та 016 «Спеціальна педагогіка». Серед висловлених пропозицій аспірантів було наголошено на доцільності посилення практичної складової освітніх компонентів, розширення переліку вибіркових дисциплін, орієнтованих на сучасні методи психолого-педагогічного супроводу та роботи в кризових умовах, інтеграції міждисциплінарних курсів, активнішого залучення здобувачів до міжнародних наукових проєктів, а також упровадження гнучкіших форм індивідуального консультування та супервізії.

На завершення засідання всім здобувачам наукових ступенів побажали професійних успіхів, плідної наукової роботи, впевненості у власних силах, натхнення для реалізації нових ідей та вагомих здобутків на шляху наукового й педагогічного зростання.