Відділ освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку

ПІДРУЧНИКИ ДЛЯ ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ

Автори: Чеботарьова О. В., Гнатенко С. В.

Анотація на комплект підручників: Підручники «Трудове навчання» для 1, 2, 3, 4 класів відповідають чинній програмі з трудового навчання учнів 1-4 класів спеціальних навчальних закладів для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку (автор Чеботарьова О.В). та складаються з таких розділів: «Праця в житті людини», «Робота з пластичними матеріалами», «Робота з природними матеріалами», «Робота з папером», «Робота з текстильними матеріалами», «Догляд за квітами», «Конструювання», «Виготовлення подарунків».

Комплект нових підручників «Трудове навчання» (розроблений старшим науковим співробітником Інституту спеціальної педагогіки О.В. Чеботарьовою та вчителем початкових класів спеціальної школи – В.С. Гнатенко) розроблено з урахуванням необхідності формування практичних знань, умінь і навичок у початковій ланці навчання дітей з порушеннями інтелектуального розвитку та створення сприятливих умов для їх поступового переходу до засвоєння професійно-трудових знань.

Підручники містять практичний матеріал, розроблений на основі спеціальних методик, що враховують особливості інтелектуальної діяльності, з одного боку, а з іншого, – пропонують відповідні технології опанування предметно-практичних знань, необхідних для подальшого розвитку та соціально-трудової адаптації дітей з інтелектуальними порушеннями.

Матеріал підручників подано у вигляді чіткої методичної системи. Особливу увагу приділено висвітленню змістового матеріалу у вигляді поетапних інструкційних карт, які є доступними не лише за технічною формою репрезентації (складаються з фотографій та малюнків поетапного виготовлення виробу), але і містять інструктивний змістовий матеріал, доступний за значенням. Кожний етап виготовлення виробу є доступним для розуміння дітьми з інтелектуальними порушеннями, присутні повтори в інструкціях до схожих завдань, що сприяє закріпленню певного алгоритму дій молодших школярів.

Оскільки метою опанування знань, передбачених змістом підручників, є не лише формування певних предметно-практичних знань, а також і вирішення суттєвих загальнотрудових задач, виховному аспекту відводиться суттєве місце. Зміст завдань побудовано таким чином, що учні не тільки знайомляться з різноманітними процесами виготовлення об’єктів праці, використанням засобів праці, виконання трудових дій та операцій, а й ознайомлюються з майбутніми професіями.

Зміст підручників спрямований на формуванню позитивної мотивації до праці, що є надзвичайно важливим для молодших школярів з порушеннями інтелектуального розвитку.

 

Основи здоров’я. Підготовчий клас

Бібліографія: Гладченко І. В. Основи здоров’я. Підготовчий клас. «Оберіг». 2014

Анотація: Підручник «Основи здоров’я» розроблено у відповідності до «Державного стандарту початкової загальної освіти для дітей з особливими потребами», зокрема освітньої галузі «Здоров’я і фізична культура», а також навчальної програми «Основи здоров’я: підготовчий клас», укладачем яких є Гладченко І.В. Зміст структурних компонентів підручника розроблено з урахуванням специфічних особливостей моторно-рухового, емоційного, сенсорного, розумового, мовленнєвого, естетичного та соціально-особистісного розвитку учня з інтелектуальною недостатністю підготовчого класу (вік: 6-8 років); провідних мотивів, потреб, компетенцій школяра; характеру провідної діяльності; типу спілкування та його мотивів; соціальної ситуації розвитку дитини. Максимальне унаочнення та практичне спрямування змісту навчання, його дидактична відповідність тематиці уроків сприятиме формуванню у дітей здоров’язбережувальної та здоров’яформувальної компетенцій. Використання піктограм (на синьому фоні – зображення предметів, на червоному фоні – дії з ними) як засобу тимчасового (невербального) спілкування, сприятиме формуванню комунікативних навичок, когнітивних функцій (символізації, формування елементарних уявлень і понять), слугуватиме підготовчим етапом до освоєння письма і читання дітьми з особливими освітніми потребами. Використання підручника в практиці роботи спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів дозволить суттєво посилити корекційне спрямування навчального процесу, зосередити педагогічну увагу на особистості дитини як об’єкті процесу навчання та соціалізації. А також сприятиме досягненню зворотного зв’язку під час сумісної взаємодії вчителя з учнем, стимулюватиме активність та самовираження особистості у процесі оздоровчої діяльності.

 

 

Природознавство. Підготовичй клас

Бібліографія: С.В. Трикоз – Харків: Оберіг, 2014р. 88с.: іл.

Анотація: Підручник «Природознавство» для підготовчого класу спеціального загальноосвітнього закладу є першою спробою створення у спеціальній педагогіці україномовного навчального посібника для учнів даної категорії. Підручник розроблено у відповідності до «Державного стандарту початкової загальної освіти для дітей з особливими потребами» та навчальної програми «Природознавство: підготовчий клас», автором яких є Трикоз С.В., Блеч Г.О.(2014р.) Зміст структурних компонентів підручника визначено з урахуванням сучасних психолого-педагогічних вимог до розробки підручників загальноосвітньої школи та у відповідності з особливостями психічного розвитку дітей з порушенням розумового розвитку 6-8 років. Підручник включає теми, які дають учням початкові уявлення та поняття про предмети і об’єкти які оточують дитину, сім’ю, школу, людину, природу, рослинний і тваринний світ. Малюнки, теоретичний матеріал, запитання до кожної теми підручника, мають допомогти вчителю методично вірно вибудувати процес навчання та сприятимуть розвитку сприймання, пам’яті, мовлення, збагаченню уявлень дітей з порушеннями розумового розвитку. Підібрані вірші, загадки є доступними для дітей даної категорії та спрямовані на розвиток їхньої пізнавальної активності.

 

 

Природознавство. 2 клас

Бібліографія: Трикоз С. В. Природознавство. 2 клас. 2016

Анотація: Підручник «Природознавство» для другого класу спеціального загальноосвітнього закладу є послідовним продовженням розробки проблеми, що розпочато у підручниках для підготовчого і першого класів. Підручник складений відповідно до вимог Державного стандарту початкової загальної освіти для дітей з особливими освітніми потребами, нової навчальної програми і є першою спробою створення підручника з даного навчального курсу в українській спеціальній педагогіці. Підручник зберігає класичну структуру побудови: навчальні тексти, тематичний малюнок до кожної теми, запитання та завдання до кожного тексту, малюнку і теми, додатковий матеріал, представлений віршами, приказками, народними прикметами, скоромовками тощо. Включені до змісту підручника навчальні теми дають учням початкові уявлення та поняття про довкілля, родину, соціальні стосунки та відносини, живу та неживу природу, рослинний і тваринний світ, про рідний край, Батьківщину. Добір змісту підручника здійснювався на основі принципів необхідності  і корекції розвитку, з метою доступності для сприймання, засвоєння та підготовки до самостійного життя дітей з особливостями розумового розвитку.

 

 

Бібліографія: Трикоз С. В., Блеч Г. О. Природознавство. 3 клас

 

 

Трудове навчання. 1 клас

Бібліографія: Чеботарьова О. В., Гнатенко В. С. Трудове навчання. 1 клас

 

 

Українська мова. 2 клас.

Бібліографія: Висоцька А.М., Блеч Г.О. Українська мова. 2 клас. 2016

Анотація: Підручник «Українська мова» розроблено у відповідності до «Державного стандарту початкової загальної освіти для дітей з особливими потребами», зокрема освітньої галузі «Мови і літератури» та навчальної програми «Українська мова: підготовчий, 1-4класи», автором якої є А.М.Висоцька (2014р.). Структура підручника ґрунтується на врахуванні стану розвитку пізнавальних можливостей кожного з учнів, зокрема властивих їм сповільненого темпу засвоєння навчального матеріалу, потреби у частому повторенні як уже вивченого, так і того, що вивчається, значної кількості різноманітних вправ і завдань для опанування і закріплення навчального матеріалу, необхідності його ілюстрування, конкретизації та систематизації.

Підручник розроблений з урахуванням основних принципів навчання дітей даної категорії: за принципами доступності, достатності та науковості. Теоретичний матеріал, цікаві віршики, загадки, мовленнєві завдання та вправи  невеликі за об’ємом, доступні та цікаві для дітей.

Мовленнєвий матеріал, покладений в основу кожної вправи, є доступним для молодших школярів і зорієнтованим на формування у них життєвої компетентності як здатності застосовувати на практиці відповідні знання та базові навички, набуті у процесі навчання. Зміст завдань до кожної вправи спрямований на корекцію та розвиток дій мислення (аналіз, порівняння, абстрагування, узагальнення тощо), мовленнєвої діяльності школярів, формування як загальнонавчальних умінь (організаційних, загальнопізнавальних, загальномовленнєвих, контрольно-оцінних), так і спеціальних (формування та корекція зв’язного мовлення). Зміст підручника використовується для розширення та поглиблення знань учнів з меншими пізнавальними можливостями, так і подаються більш складні завдання, що дозволяє вчителеві врахувати психологічні особливості кожної дитини. Відповідно нової програми, зміст підручника «Українська мова» складається з таких розділів: мова та мовлення, звуки і букви, слово, речення, текст.

Ілюстративний матеріал підручника (предметні та сюжетні малюнки) є доступним; відповідає як віковим і психофізичним можливостям учня, так і меті, завданням і методичним особливостям вивчення тієї чи іншої теми. Як основа для формування понять, ілюстративний матеріал оптимізує засвоєння знань та запам’ятовування інформації, мотивацію навчальної діяльності.

Використання підручника в практиці роботи спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів дозволить суттєво посилити корекційне спрямування навчального процесу, зосередити педагогічну увагу на особистості дитини як об’єкті процесу навчання та соціалізації, а також сприятиме досягненню зворотного зв’язку під час сумісної взаємодії вчителя з учнем, стимулюватиме активність та самовираження особистості у процесі мовленнєвої діяльності.