Психологічний супровід дітей з особливими освітніми потребами в умовах НУШ

Бабяк О.О.
кандидат психологічних наук
завідувач відділу психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими потребами

Психологічний супровід трансформаційних процесів в  Україні безпосередньо стосується і психологічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами

Як відомо, стратегічна мета навчання і виховання таких дітей — це повноцінна їх інтеграція в суспільство, їхня спроможність нарівні з однолітками з нормотиповим розвитком брати участь у спільному навчально-виховному процесі та суспільному житті.

Важливим напрямом діяльності освітніх закладів є психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами. Кількість таких дітей в світі щорічно збільшується. В 2016 році частка таких дітей в загальній популяції складала 6.99%, то нині вона сягає близько 8%. Тож, їхня соціальна інтеграція, сприянню якої слугує психолого-педагогічний супровід, є актуальною проблемою.

Супровід здійснюється мультидисциплінарною командою фахівців. Відповідно до індивідуальних особливостей для кожного учня з ООП групою фахівців за участі батьків дитини складається індивідуальна програма розвитку (ІПР), яка затверджується керівником закладу та переглядається двічі на рік (за потреби – частіше) з метою її коригування.

В ІПР зазначається кількість годин та напрями проведення корекційно-розвивальних занять, визначені фахівцями ІРЦ з урахуванням особливостей психофізичного розвитку учня та типових навчальних планів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів

В центрі уваги учасників супроводу є пізнавальна сфера; рівень розвитку мислення; сформованість навчальних навичок; розвиток мовлення; працездатність; взаємодія з однолітками; взаємодія з педагогами; поведінкова саморегуляція; наявність і характер навчальної мотивації; емоційний стан; особливості індивідуальної Я- концепції; комунікативна готовність дитини, тощо.

В процесі супроводу мультидисциплінарні команди працюють з дитиною, її батьками, педагогічним колективом школи.

Ефективність психолого-педагогічного супроводу забезпечується відповідними засобами діагностики та визначення індивідуальних потреб дитини, застосуванням розвиткових та психокорекційних методик. На рівні держави ефективність супроводу забезпечується відповідною освітньою та соціальною політикою та реалізацією державних програм соціальної допомоги.

Водночас, існує ціла низка проблем, серед яких: відсутність методик діагностики рівня розвитку дітей та їх адаптацій для окремих категорій дітей з особливими освітніми потребами; відсутність системи психолого-педагогічного супроводу родин, які мають дітей з порушеннями розвитку;.психологічна підготовка педагогічних працівників, які працюють в інклюзивних закладах освіти, до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами.

Власне, вирішенням цих та тотожних проблем і опікується Інститут спеціальної педагогіки та психології імені Миколи Ярмаченка. Зокрема, відділом психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими потребами розроблено методичний посібник «ABCID: скринінг поведінки» (скринінг – діагностика особливостей поведінки дітей та підлітків з порушеннями розумового розвитку), створено та апробовано Програму розвитку соціального інтелекту дошкільників з аутизмом «Світогляд», видано методичний вісник для педагогів та батьків «Бар’єри в навчанні та участі дітей з когнітивними порушеннями: особливості розвитку дітей із ЗПР, РАС, ГРДУ», посібники: Інклюзивне навчання за нозологіями : «Дитина з труднощами у навчанні» та « Дитина з розладами аутистичного спектра», Програму розвитку дітей дошкільного віку із затримкою психічного розвитку від 3 до 7 років «Віконечко», навчально-методичний посібник «Стандартизація навчання школярів із порушеннями когнітивного розвитку». Означені розробки та безпосередня співпраця науковців з практичними працівниками дають змогу відчутно оптимізувати психологічний супровід таких дітей в умовах системи спеціальних закладів і інклюзивного навчання.

Завантажити