Відділ навчання жестової мови

Українська мова. 2 клас [Текст]

Кульбіда, С. В. (2019). Українська мова. 2 клас [Текст] :
підручник для 2 класу спеціальних закладів загальної середньої освіти (Н 91).
С. В. Кульбіда. Київ : Либідь, 2019. – 159 с. ISBN 978-966-06-0801-6.

Підручник розроблено з урахуванням Концепції НУШ, Державного стандарту, програмного забезпечення (Савченко О.Я., 2018).

Змістове наповнення охоплює 11 тем: «Слова-назви», «Слова-дії», «Складання речень», «Службові слова», «Діалог. Культура спілкування», «Складання текстів», «Букви і звуки», «Слова-ознаки», «Значення слова», «Слова-числа», «Повторення вивченого за рік».

Під час виконання комунікативних вправ, запропонованих у підручнику,  учитель має можливість заохочувати учнів до бажання ділитися інформацією, моделювати мовлення, уточнювати лексичне значення слова, опановувати словникові слова, демонструвати своє вміння слухати, розуміти та співчувати, виявляти власну участь, згоду, захоплення мовними і мовленнєвими засобами тощо. З цією метою у підручнику запропоновано зразки ведення діалогу, комунікативних ситуацій, які навчають висловлюватися, уміти ставити питання, відповідати на питання, виявляти інтерес до співрозмовника, отримувати задоволення від спілкування та ін.

 

Українська мова. 2 клас [Текст]

Кульбіда, С. В.  (2019). Українська мова. 2 клас [Текст] :
підручник для 2 класу спеціальних закладів загальної середньої освіти (Н 90).
С. В. Кульбіда. – Київ : Либідь, 2019. – 159 с. ISBN 978-966-06-0793-4

Підручник розроблений з урахуванням білінгвального підходу при формуванні комунікативної компетенції глухого учня, набутої у попередні роки при вивченні української мови. Є послідовним і системним продовженням роботи з вивчення української мови у дошкільному закладі і 1 класі. Тематичний підбір вправ відповідає змісту програми, віковим особливостям і навчальним можливостям глухих учнів.

Звертаємо увагу, що матеріали до розділів «Текст», «Особливості тексту», «Будова тексту», «Удосконалення тексту» не увійшли до підручника і опубліковані у посібнику «Навчання дітей з порушеннями слуху» (Литовченко С.В., Таранченко О.М., Кульбіда С.В., Федоренко О.М., Жук В.В., Литвинова В.В., 2019), який розміщено в Електронній бібліотеці НАПН ( http://lib.iitta.gov.ua/) та сайті Об’єднання нечуючих педагогів ( https://onp.ucoz.ua/)

 

Українська мова. 4 клас

Кульбіда С.В. (2018). Українська мова. 4 клас :
підручник для 4 класу спеціальних закладів загальної середньої освіти (Н 91).
С. В. Кульбіда. Київ : Либідь, 2018. – 191 с. ISBN 978-966-06-0772-9

Зміст підручника відповідає вимогам програми з української мови для 4 класу загальноосвітніх спеціальних шкіл для глухих дітей (В. Жук, 2014), містить п’ять розділів: «Мова і мовлення», «Текст», «Речення», «Слово», «Частини мови».

Підручник зорієнтовано на різні види роботи — індивідуальну, у парах і групах, під керівництвом учителя й самостійну. Окремі вправи надають четвертокласникам можливість вибору того чи іншого варіанта, способу виконання вправ при засвоєнні мовних одиниць, конструкцій словесної мови на основі першої – української жестової мови залежно від своїх можливостей, здібностей і вподобань.

 

Українська мова. 5 клас

Кульбіда С.В. (2018). Українська мова. 5 клас :
підручник для 5 класу спеціальних закладів загальної середньої освіти (Н 90)
С. В. Кульбіда. Київ : Либідь, 2018. – 207 с. ISBN 978-966-06-0785-9

Відповідно до освітньої галузі «Мови і літератури» Державного стандарту початкової загальної освіти, курс «Українська мова. 5 клас” побудований за чіткими змістовими лініями: мовленнєвою, мовною, соціокультурною, діяльнісною. Кожна зі змістових ліній забезпечується тематичним розмаїттям текстового матеріалу за 7 розділами.

Різноманітні вправи, об’єднані однією темою, дозволять учителю чітко визначити цілі уроку (освітні,  розвивально-компенсаторні, виховні), впливати на розвиток мовленнєвих, мовних навичок, інтелектуальних  якостей нечуючого учня, формувати патріотичні, морально-етичні, екологічні переконання, а також розвивати естетичні смаки. Окрім цього учитель має можливість розкрити красу і багатство української мови, залучити учня до історико-культурних традицій і надбань українського народу. Ми переконалися в тому, що важливою складовою запропонованих вправ є насиченість комунікативно-значущою лексикою, мовними явищами.

 

Українська мова. 4 клас

Кульбіда С.В. (2017). Українська мова. 4 клас :
підручник для учнів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів (Н 90)
С. В. Кульбіда. Київ : Інкунабула, 2017. – 135 с. ISBN 978-966-2219-48-7

В основу підручника «Українська мова. 4 клас» (автор С. В. Кульбіда) закладено концепцію компетентністного та особистісно зорієнтованого підходів.

Лінгводидактичний матеріал розподілений тематично і вміщує явища, факти, ситуації дійсності, ціннісні орієнтири, мовні сценарії поведінки глухого школяра, який належить до нового покоління, що виростає й формується під впливом сучасних реалій цифрового середовища, особливостей комунікативної діяльності.

Розділи побудовано таким чином, щоб забезпечити системну, послідовну, поетапну роботу над вивченням лексичного, орфоепічного, граматичного значення слова соціально значущих тем.

 

Українська мова. 3 клас

Кульбіда С.В., Несен Г.М. (2017). Українська мова. 3 клас :
підручник для учнів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів (Н 91)
С. В. Кульбіда, Г. М. Несен. Київ : Інкунабула, 2017. – 135 с. ISBN 978-966-2219-50-0

У підручнику запропоновано оригінальну систему вправ з опанування українського мовлення слабкочуючими учнями щодо автоматизації звуків у мовленні та  розвитку технічних навичок артикуляції та промовляння в умовах застосування на уроках і звукопідсилювальної апаратури.

В цілому можна зазначити, що науково обґрунтовані теоретичні та практичні завдання підручника реалізовують наступні функції: інформаційну (джерело важливої для учня інформації), трансформаційну (можливість реалізації Державного стандарту варіативними завданнями), систематизуючу (забезпечує систему у викладі різних джерел, різних текстів, ілюстрацій та позатекстового матеріалу), розвивальну (сприяння розвитку мовленнєвих, мовних компетенцій, пізнавальних можливостей другокласника), мотиваційну (формує мотиви роботи з підручником та до вивчення української мови загалом) та ін.

 

Українська мова. 3 клас

Марчук Т.Ф., Кульбіда С.В. (2016). Українська мова. 3 клас:
підруч. для спец. загальноосвіт. навч. закл. для глухих дітей
Т. Ф. Марчук, С. В. Кульбіда. Київ : Інкунабула, 2016. – 143 с. ISBN 978-966-2219-43-2

Досвід у підручникотворенні Таміли Федорівни Марчук був реалізований і для глухих учнів у співаторстві з молодим автором.

Підручник розроблено на основі програми з української мови (В. Жук, 2014), вміщує шість розділів: «Мова і мовлення», «Текст», «Речення», «Слово», «Частини мови», «Повторення вивченого за рік».

Представлено комплекс вправ, розроблених на основі текстоцентричних особливостей. Зазначене, на думку авторів,  сприятиме  реалізації завдань програми щодо розвитку умінь різних форм усвідомленого і продуктивного мовлення глухого учня.