На допомогу практикам – VІ Міжнародного конгресу зі спеціальної педагогіки та психології «Особливі діти»: освіта і соціалізація»

Вже стало гарною традицією Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України щорічне  проведення Міжнародних конгресів зі спеціальної педагогіки та психології, метою яких є створення фахової платформи для обговорення важливих питань і шляхів вирішення проблем організації навчання  дітей з особливими освітніми потребами  в Україні.

Цьогоріч співорганізатором VІ Міжнародного конгресу зі спеціальної педагогіки та психології «Особливі діти»: освіта і соціалізація» стала Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія.

Пленарне засідання  заходу  відбулося 1 жовтня 2020 року у залі Президії НАПН України з трансляцією в  онлайн-форматі на платформі YouTube, що дало можливість долучитися до його перегляду широкому колу науковців і практиків, фахівців з питань навчання та реабілітації дітей з особливими потребами із України та Європи.

Відкрив VІ Міжнародний конгрес зі спеціальної педагогіки та психології Особливі діти»: освіта і соціалізація», як і годиться,  на правах співорганізатора доктор педагогічних наук, професор, дійсний член  НАПН України, директор Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України В’ячеслав Засенко.

У своєму зверненні до педагогічної громадськості, він коротко нагадав про історію започаткування та проведення таких масових заходів, стисло окреслив коло проблем, що існують не лише в системі осіб з особливими освітніми потребами, а в галузі освіти загалом.

До учасників зібрання з вітальними словами звернулися шановні гості: Президент Національної академії педагогічних наук України, доктор філософських наук, професор, дійсний член  Національної академії наук України Василь Кремень, Уповноважений  Президента України з прав людей з інвалідністю, Голова Національної Асамблеї людей з інвалідністю України Валерій Сушкевич, в.о. генерального директора Директорату дошкільної, позашкільної та інклюзивної освіти МОН України Віктор Сальков, доктор педагогічних наук, професор, ректор Хортицької національної навчально-реабілітаційної академії Валентина Нечипоренко.

Зокрема, у своєму виступі, Василь Кремень, зазначив, що «прогресивність суспільства визначається рівнем розвитку особистості». Саме тому на часі надзвичайно важливим аспектом системних змін є реформування освіти, що є важливим чинником становлення демократичної та правової державності України, а реформа освіти є одним із ключових інструментів довгострокових змін, надзвичайно цінних для нашої країни.

Валерій Сушкевич підкреслив, що Україна зробила відчутний поступ у впровадженні інклюзивного навчання, а також доступності освіти для дітей з особливими освітніми потребами загалом. Водночас було зазначено, що «темп  деінституалізації в освіті випереджає темп впровадження  інклюзивного навчання. Викликає занепокоєння закриття спеціальних закладів як альтернативних». Висловлюючи певні зауваження і побажання щодо оптимізації процесу навчання і виховання осіб з особливими освітніми потребами, Валерій Михайлович, наголосив на тому, що саме в Національній академії педагогічних наук, зокрема в Інституті спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка, є ресурси, які мають бути активно залучені до освітнього реформування.

Про основні концептуальні засади реформи освіти для осіб з особливими освітніми потребами  в Україні, стратегічні напрямки співпраці з НАПН України, розповів Віктор Сальков. Увагу учасників було приверну до необхідності синхронізації інклюзивної та спеціальної освіти як важливої складової реформування.

Свої відеопривітання та наукові виступи надіслали колеги з Польщі, Словенії, Чехії, Болгарії, Грузії та Білорусії. Зарубіжні партнери  відмітили високий науковий рівень заходу та плідну співпрацю у питаннях освіти дітей з особливими потребами.

Цікавим та змістовним було пленарне засідання, на якому виступили:

Прохоренко Леся Іванівна,  доктор психологічних наук, заступник директора з наукової роботи Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України «Освіта осіб з особливими потребами: парадигма розвитку»; Шевцов Андрій Гаррієвич, член-кореспондент НАПН України, доктор педагогічних наук, професор кафедри ортопедагогіки, ортопсихології та реабілітології Національного педагогічного університету імені  М. П. М.П.Драгоманова; Никоненко Наталія Валеріївна, кандидат педагогічних наук, докторант кафедри ортопедагогіки, ортопсихології та реабілітації Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова «Етичний професійний кодекс вчителя спеціальної освіти в України»; Чепчина Ірина Іванівна, голова  Центрального правління Українського товариства глухих «Співпраця українського товариства глухих з державними органами влади з питань спеціальної освіти та соціалізації»; Симоненко Тетяна Василівна, начальник Головного управління дошкільної, позашкільної та інклюзивної освіти МОН України «Особливості організації освітнього середовища в спеціальних закладах освіти: виклики сьогодення»; Нечипоренко Валентина Василівна, доктор педагогічних наук, професор,  ректор Хортицької національної навчально-реабілітаціїної  академії «Концептуалізація соціалізаційного потенціалу освітньо-реабілітаційних закладів у сучасному корекційно-педагогічному дискурсі»; Клопота Євгеній Анатолійович, доктор психологічних наук, професор, професор кафедри педагогіки та психології освітньої діяльності Запорізького національного університету  «Психологічна готовність суспільства до інтеграції людей з особливими потребами»; Павленко Анатолій Іванович, доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри соціальної роботи Хортицької національної навчально-реабілітаційної академії «Біографічний метод педагогіки життєтворчості у соціально-педагогічній роботі з дітьми з особливими освітніми потребами».

Роботу Конгресу було продовжено у секціях:

Стратегії навчання дітей з особливими потребами в умовах реалізації концепції Нової української школи;

Освіта дітей з особливими потребами: міжнародний та вітчизняний досвід;

Інклюзивне навчання: реалії сьогодення;

Кадрове забезпечення системи освіти дітей з особливими потребами: підготовка, професійний саморозвиток;

Інноваційні технології психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами;

Комп’ютерні технології та дистанційне навчання дітей з особливими освітніми потребами;

Психолого-педагогічна допомога родинам дітей з особливими освітніми потребами.

Всі бажаючі мали змогу долучитись до практичних заходів — майстер-класів/тренінгів/семінарів-практикумів:

Освітній практикум «Освіта дітей  порушеннями слуху: сучасні підходи, кращий досвід, практичні рекомендації»;

Семінар-тренінг «Безбар’єрне освітнє середовище для дитини з порушеннями зору»;

Практико-орієнтована платформа «Освітній вектор»: «Використання інформаційно-комунікаційних технологій в освіті дітей з інтелектуальними та комплексними порушеннями розвитку»;

Майстер-клас «Психолого-педагогічна допомога з гармонізації емоційного стану у батьків та дітей з особливими освітніми потребами»;

Майстер-клас «Роль асистента вчителя у класі з інклюзивним навчанням. Спільне викладання»;

Тренінг-семінар «Психологічні засади педагогічного впливу на дітей з особливими освітніми потребами»;

Семінар-практикум «Особливості діагностичної діяльності фахівців ІРЦ»;

Семінар-практикум «Організація інклюзивного простору у закладах позашкільної освіти»;

Семінар-практикум «Арттерапевтичні технології як засіб корекційно-розвиткового впливу на дитину з ООП в закладах позашкільної освіти»;

Презентація колективної монографії «Моделювання та практичне забезпечення розвитку складових професіоналізму педагогів закладів освіти з інклюзивним навчанням»;

Майстер-клас «Гарденотерапія як засіб нормалізації психоемоційного стану дітей з особливими освітніми потребами»;

Науково-методичний семінар «Формування визначальних ланок мовлення у молодших школярів з особливими освітніми потребами»;

Оnline вебінар «Психолого-педагогічний супровід та реабілітація дітей з особливими освітніми потребами».

Можна з приємністю констатувати, що цей масовий захід викликав неабиякий інтерес і зацікавленість педагогічної громадськості, батьківської спільноти, всіх, кому не байдужа доля дітей з особливими освітніми потребами — понад 1000 зареєстрованих учасників і вже близько 11 000 переглядів онлайн запису Конгресу (архів), за що ми щиро вдячні.

Принагідно висловлюємо подяку МОН України і Президії НАПН України за підтримку і активну участь у заході.