22 грудня 2020 року відбувся науково-практичний семінар «Психолінгвістичний дефіцит: сучасні логопедичні технології виявлення і задоволення мовленнєвих потреб», що організований відділом логопедії Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України з метою удосконалення системи надання допомоги дітям з особливими мовленнєвими потребами в контексті Всеукраїнського фестивалю Науки (перенесений з травня на грудень 2020 р.) у онлайн форматі та у контексті співпраці з педагогічним колективом КЗ КОР «Васильківська спеціальна школа I-II ступенів» для дітей з тяжкими порушеннями мовлення».

У семінарі взяли участь учителі-логопеди, вчителі молодших класів, вчителі-предметники, практичні психологи закладів освіти. З вітальним словом виступили: Данілавічютє Е.А., канд. пед. наук, старший науковий співробітник, завідувачка відділу логопедії  Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України та Куравська Л. С., директорка КЗ КОР «Васильківська спеціальна школа І-ІІ ступенів» для дітей з тяжкими порушеннями мовлення, а досвід організації роботи зазначеного закладу було репрезентовано Ліпінською Т.В., заступником директора з навчальної роботи.

Виступи учасників, що мали місце під час семінару, було присвячено важливим аспектам організації допомоги дітям з особливими мовленнєвими потребами як в умовах закладу освіти для дітей з тяжкими порушеннями мовлення, так і в умовах розмаїтого колективу в умовах інклюзії. Найактуальнішими серед них виявилися питання координації професійних зусиль, що передбачають наявність певної наступності у наданні спеціальних послуг, а також взаємозв’язок фахівців логопедичної, медичної, психологічної служб і педагогів навчальних закладів, від якості організації співробітництва яких залежить ефективність супроводу дітей з порушеннями мовлення та стан їхнього мовленнєвого розвитку.

У ході семінару було розкрито особливості організації логопедичного супроводу дітей в різних умовах навчання, що знайшло відображення у доповідях наукових співробітників відділу: «Сучасний інструментарій організації допомоги дітям з порушеннями мовлення в умовах психолінгвістичного дефіциту» (Данілавічютє Е.А., к.п.н., с.н.с.), «Труднощі опанування мовного аналізу учнями початкових класів із ТПМ» (Трофименко Л.І., к.п.н., с.н.с.), «Синтаксичні структури як функціональне середовище для формування мовленнєвої діяльності молодших школярів з ТПМ» (Грибань Г.В., н.с.), «Особливості опосередкованого та безпосереднього впливу дефіциту ВПФ різної модальності на опанування навички читання молодшими школярами із ТПМ» (Ільяна В.М, к.п.н., с.н.с.), «Диференціальна діагностика дизорфографічних та дисграфічних помилок у писемній продукції школярів з ТПМ молодшої ланки навчання» (Мартинюк З.С., к.п.н., с.н.с.), «Актуальні питання стандартизації спеціальної освіти молодших школярів із ТПМ» (Рібцун Ю.В., с.н.с.); представлено досвід роботи різних закладів: «Використання дидактично-лінгвістичних ігор в практичній роботі логопеда»(Бикова Н.М., вчитель-логопед КЗ КОР “Васильківська спеціальна школа І-ІІ ступенів” для дітей з тяжкими порушеннями мовлення), «Використання зондозамінників в роботі логопеда» (Хоміцька Т.І., вчитель-логопед КЗ КОР «Васильківська спеціальна школа І-ІІ ступенів» для дітей з тяжкими порушеннями мовлення), «Читання: інноваційні методи навчання дітей з комплексними порушеннями» (Бондар Л.В., вчитель-логопед; Косташенко Л.А., вчитель-логопед; Бець Л.А., вчитель-логопед; Москаленко І.М., практичний психолог Лисогірської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату Первомайського району Миколаївської обласної ради), а також відзначено труднощі, пов’язані із організацією логопедичного, психологічного та педагогічного супроводу. Учасниками семінару було особливо підкреслено гостру потребу в єднанні зусиль фахівців різного профілю в процесі вирішення питань компенсації порушень мовленнєвого розвитку як на рівні здійснення наукових пошуків, так і у практиці.

Результативність проведення науково-практичного семінару полягала в обговоренні питань нової стандартизації забезпечення навчання учнів 1-4 класів із ТПМ незалежно від місця отримання освітніх послуг: визначення обсягу навчального матеріалу, умов його засвоєння, змісту рекомендацій для педагогів, шляхів подолання труднощів під час організації навчально-виховного процесу, а також перспектив навчально-методичного забезпечення. У результати роботи в контексті заходу виявилося можливим прийняти рішення про необхідність поширення корисної інформації, що є результатом спільних напрацювань серед широкого кола фахівців з метою залучення їх до співпраці та удосконалення якості надання допомоги дітям з порушеннями мовленнєвого розвитку, а також актуальність здійснення наукових досліджень з урахуванням механізмів організації професійного співробітництва як необхідної складової, що забезпечує ефективність врахування лінгвістичних потреб при організації освітнього процесу.