20-21 січня 2020 року Еляною Данілавічютє, канд. пед.наук, ст.науковим співробітником, завідувачкою відділу логопедії взято активну участь у міжнародній конференції “Education and the challenges of the multicultural world” («Освіта і виклики мультикультурного світу»), що відбулася на базі Університету імені Марії Гжегожевської у Варшаві, Польща (в онлайн форматі).
Концепція проведення заходу полягала у визнанні світовою спільнотою того факту, що остання декада є періодом великої соціальної турбулентності, який характеризується економічною кризою (з 2008р.), європейською міграційною кризою останнього десятиліття та глобальною пандемією COVID-19, що призводить до безпрецедентних проблем функціонування людського суспільства, справляючи негативний вплив на освіту. Водночас саме освіта відіграє вирішальну роль у збереженні, продукуванні, передачі та утвердженні знань, приймаючи виклики сьогодення. У якості одного зі шляхів розв’язання означених проблем обрано «соціологію освіти», яка покликана пом’якшити перебіг окресленого періоду турбулентності.
Відтак, мета конференції полягала у єднанні зусиль світової спільноти на засадах найпотужніших демократичних цінностей та громадянської відповідальності, що виступають підґрунтям академічних та реальних випадків багатопрофільної колаборації задля ширшого включення і розширення можливостей учнів, у тому числі, шляхом покращення фінансування цього процесу, а також інноваційних досліджень, що організовані в означеному напрямі.
У конференції взяли участь представники 21 країни світу: Англія, Бразилія, США, Японія, Албанія, Португалія, Італія, Канада, Тайвань, Аргентина, Ізраїль, Нігерія, Словаччина, Індія, Швейцарія, Бельгія, Швеція, Ірландія, Шотландія, Польща, Україна, у виступах яких було висвітлено широке коло різноаспектних питань, що відображають сучасні тенденції у теорії і практиці вищої, середньої, початкової і дошкільної освіти. До фокусу уваги потрапили не лише відомості стосовно змістового боку освіти, а і питання організації та фінансування.
Особливу увагу було приділено облаштуванню освітнього простору для осіб з особливими освітніми потребами, які висвітлювалися як у виступах на пленарному засіданні, так і в контексті секційних обговорень. Виступ Еляни Данілавічютє на тему “Contemporary trends in designing the educational space for people with speech, language and communication needs in Ukraine” («Сучасні тенденції моделювання освітнього простору для осіб з особливими мовленнєвими потребами в Україні») відбувся у контексті секційного засідання «Робота з людьми з особливими освітніми потребами в полікультурному соціальному просторі». Виступ було присвячено вивченню сучасного стану розвитку освіти осіб з порушеннями мовлення в Україні, в основу якого покладено системний підхід, що передбачає врахування множинності взаємопов’язаних компонентів та елементів, котрі взаємодіють між собою й зовнішнім середовищем у процесі організації процедури виявлення і подолання мовленнєвих порушень, дає змогу виявити основні тенденції прояву потреб в отриманні спеціальних освітніх послуг особами з різними порушеннями мовленнєвого розвитку, визначити перелік закладів, які надають такі послуги, розпочати вивчення специфіки надання ними допомоги відповідно до типу мовленнєвого розладу. Наголошено на важливості розуміння ієрархії потреб, що дає змогу чітко визначити послідовність виникнення причин обмеження життєдіяльності на шляху до опанування знань, а це, своєю чергою, уможливлює правильний вибір стратегії педагогічного впливу, сприяючи уникненню зайвих кроків у процесі моделювання освітнього простору.
Участь у конференції сприяє налагодженню подальшого співробітництва з науковцями світу, відкриває можливості репрезентації надбань вітчизняної науки в закордонних виданнях, а також вивчення сучасних надбань іноземних колег.