29 січня 2021 року видавництвом «Генеза» за участі Інституту спеціальної педагогіки і психології ім. М. Ярмаченка, зокрема начальника відділу інклюзивного навчання Наталії Ярмоли, було організовано та проведено надзвичайно актуальний вебінар на тему «Інклюзивні аспекти викладання математики: індивідуальна освітня траєкторія дитини з ООП», яка є надзвичайно актуальною для практиків закладів освіти з інклюзивним навчанням. До перегляду онлайн-заходу долучилося 1500 учасників, які представляли заклади освіти, інклюзивно-ресурсні центри, громадські організації тощо, а кількість переглядів за п’ять днів – 7950 осіб. Цей факт вкотре підтверджує, що питання організації інклюзивного навчання та індивідуальної освітньої траєкторії є на часі.
Варто відмітити, що тема індивідуальної освітньої траєкторії для дитини з особливими освітніми потребами (ООП) є дуже актуальною сьогодні, як для педагогічної спільноти, так і для батьків. Це не дивно, оскільки система освіти, як в нашій країні, так і у світі, швидко і швидкоплинно змінюється, а пропозиція освітніх продуктів і різних їх форм, у тому числі інклюзивної – невпинно росте. Педагогічним працівникам, батькам легко заплутатися в кількості нової інформації і в таких умовах, важко приймати важливі для успішного майбутнього дитини рішення. Ми розуміємо, що в цьому контексті, у практиків з’являється багато питань щодо побудови індивідуальної освітньої траєкторії дитини з особливими освітніми потребами та її вдалої реалізації.
Саме на ці питання, в рамках вищезгаданого вебінару, Наталія Ярмола намагалася дати відповіді та окреслити шляхи їх вирішення. Зокрема, було зазначено, що «створюючи індивідуально центровану систему навчання, яка дозволяє досягнути успіху кожному учневі з ООП, рухаючись за індивідуальною освітньою траєкторією, ми даємо можливість кожній дитині розвиватись у доступному їй темпі, опановувати доступний обсяг матеріалу, засвоювати його за спеціальної підтримки та організованого простору. Фактично, індивідуальна освітня траєкторія є певним шляхом, маршрутом конкретної дитини, яка будується на трьох головних складових. Перша – це певна діагностика дитини: визначення, де вона є зараз з точки зору її знань, вмінь, вподобань, інтересів та побажань. Друга – особисті психофізичні можливості дитини з ООП. І третя – візія батьків майбутнього образу своєї дитини: якою людиною вони її бачать, якими компетенціями, навичками та рисами характеру вони хочуть, щоб дитина оволоділа».
Поруч з цим, було підкреслено, що «задача індивідуальної траєкторії – це максимально врахувати індивідуальні особливості кожного учня, тобто зрозуміти, що неможливий однаковий підхід до людей з різними інтересами, різними психофізіологічними особливостями».
Під час виступу Наталія Ярмола зазначила, що створення індивідуальної освітньої траєкторії у співпраці з батьками та іншими фахівцями все ще залишається новою практикою для педагогів, які працюють в інклюзивних групах чи класах закладів освіти, утім, їх досвід надзвичайно важливий для формування та поширення знань не тільки про розробку індивідуальних програм розвитку, а й про інклюзивну освіту загалом.