ОСВІТНІ ТРАНСФОРМАЦІЇ ДЛЯ ЕФЕКТИВНОГО СТАРТУ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО РОКУ

 

Традиційно старт кожному новому навчальному року дають так звані «серпневі педагогічні конференції», що проходять по всій Україні.

Цьогоріч, активними організаторами і учасниками таких заходів стали науковці Інституту спеціальної педагогіки і психології імені М. Ярмаченка НАПН України.

25 серпня 2021 року Національна академія педагогічних наук України провела традиційну веб-конференцію в режимі онлайн трансляції для педагогічних працівників. Учені академії обговорювали питання науково-методичного супроводу реформи загальної середньої освіти, зокрема питання навчання дітей з особливими освітніми потребами та робота з обдарованими дітьми.

Директор Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України – Леся Прохоренко і заступник директора з науково-експериментальної роботи Олег Орлов виголосили доповідь «Діти з особливими потребами в умовах кризових викликів: навчання та супровід». Учені поділилися досвідом впровадження дистанційного навчання дітей з особливими освітніми потребами надали поради щодо навчання та психолого-педагогічного й корекційно-розвивального супроводів цих дітей в умовах вимушеної соціальної ізоляції.

18-19 серпня 2021 року на базі КНЗ Київської обласної ради «Київський інституту післядипломної педагогічної освіти»  відбулась Всеукраїнська стратегічна сесія  «Школа для всіх, освіта – для мене», співорганізаторами якої виступив Інститут спеціальної педагогіки і психології імені М. Ярмаченка НАПН України. Фахівці спеціальної та інклюзивної освіти, інші делеговані учасники розробляли складники дорожньої карти забезпечення можливостей отримання якісної та відповідної потребам освіти для кожного учня. Тему «Спеціальні класи: підходи до оновлення й забезпечення їх роботи» спільно з провідними спеціалістами  обговорювали Наталія Ярмола   заступник директора Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, кандидат педагогічних наук, та  Володимир Шевченко вчений секретар Інституту, доктор педагогічних наук, які виступили модераторами секції.

Учасники сесії ознайомилися з кращими практиками організації діяльності інклюзивно-ресурсних центрів, створення інклюзивного освітнього середовища в умовах закладів загальної середньої та позашкільної освіти, способами успішної співпраці педагогічних колективів закладів освіти із батьками, органами місцевого самоврядування тощо.

18–19 серпня 2021 року за програмою заходів до 30-річчя Незалежності України Міжнародна науково-практична онлайн-конференція «ОБДАРОВАНІ ДІТИ – СКАРБ НАЦІЇ», в роботі якої взяла участь Тетяна Костенко, кандидат психологічних наук, завідуюча відділом освіти дітей з порушеннями зору ІСПП імені Миколи Ярмаченка НАПН України де виступила на пленарному засіданні з доповіддю: «Психологічний супровід самовизначення та самореалізації обдарованих дітей з порушеннями зору».

Серед основних проблемно-тематичних напрямів роботи конференції були визначені наступні: сучасні наукові тенденції дослідження проблем обдарованості; діагностика, прогнозування та проєктування та підтримка розвитку обдарованої особистості; психолого-педагогічний супровід самовизначення та самореалізації обдарованих учнів; наукова освіта: теорія, практика, інновації; філософія для дітей як засіб формування освітніх компетенцій; технології розвитку здібностей та обдарованості дітей дошкільного віку; підготовка фахівців до роботи з обдарованими дітьми та молоддю.

25 серпня 2021 року, відповідно до угоди про співпрацю, відбулася науково-методична онлайн нарада, під час якої співробітниками відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, начолі  з завідувачкою Оленою Чеботарьовою, спільно з педагогами спеціальної школи-інтернату І-ІІ ступенів № 16 Святошинського району м. Києва було обговорено особливості впровадження Типової освітньої програми початкової освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для учнів 4 класів з інтелектуальними порушеннями. Оговорювались також питання корекційно-розвивального навчання та супроводу дітей з особливими освітніми потребами.

26 серпня 2021 року ДІЄва платформа АСОЦІАЦІЇ за сприяння та підтримки Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України об’єднала фахівців з різних регіонів України. А також доєдналися фахівці з американським досвідом впровадження психологічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами.

Так, з мотиваційною промовою відкрили Форум: Леся Прохоренко – доктор психологічних наук, професор, директор Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, Олег Орлов –кандидат психологічних наук, заступник директора з науково-експериментальної роботи, Тетяна Костенко – керівник Асоціації ДІЄвих психологів України, кандидат психологічних наук, завідуюча відділом освіти дітей з порушеннями зору ІСПП імені Миколи Ярмаченка НАПН України. Своїм досвідом та напрацюваннями ділилися фахівців з різних освітніх установ України і зарубіжжія.

27 серпня 2021 року під час науково-методичної онлайн наради спільно з освітянською спільнотою  КЗ КОР «Трипільський навчально-реабілітаційний центр» (с. Трипілля Київської обл.) – загальноосвітній навчально-виховний і корекційно-відновлювальний заклад освіти, що задовольняє потреби дітей як у загальній дошкільній (дошкільне відділення), шкільній освіті, так і соціальній допомозі та реабілітації, відбулося жваве обговорення актуальних питань навчання та корекційно-розвивальної роботи з дітьми з комплексними порушеннями у освітньому просторі. Співробітниками відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України було розкрито питання організаційно-методичного забезпечення, інноваційні педагогічні технології та рекомендації стосовно їх впровадження в практику, результати експериментальних досліджень, присвячених питанням навчання і виховання учнів, змісту та організації психолого-педагогічного супроводу школярів із комплексними порушеннями. У свою чергу педагоги закладу поділилися власним досвідом впровадження адаптивних технологій та дидактичними розробками.

26 серпня 2021 року відбулася міжнародна конференція між Інститутом спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук України та Едмонтонським Університетом Конкордія (Канада). У двосторонніх перемовинах питання інклюзії розглядалося не лише в аспекті створення доступного освітнього середовища для дітей з особливими освітніми потребами, а в широкому сенсі інклюзивної освіти – створення рівних можливостей для всіх категорій дітей в Україні.

На заході йшлося про перспективи поглиблення співпраці між установами, зокрема, про заохочення студентів Університету Конкордія та аспірантів Інституту до проведення спільних наукових досліджень.

У дискусії було акцентовано увагу також на спільних проблемах українських і канадійських освітян, зокрема на шляхах підготовки вчителів до роботи в умовах інклюзивного навчання та забезпеченні реалізації права дітей з особливими освітніми потребами на освіту в умовах дистанційного навчання.

У зустрічі взяли участь: зі сторони ІСПП імені Миколи Ярмаченка НАПН України – Леся Прохоренко – директорка; В’ячеслав Засенко – радник директора; Олег Орлов – заступник директора з науково-експериментальної роботи; Наталя Ярмола – заступниця директора з наукових питань; Володимир Шевченко – вчений секретар; зі сторони Університету Конкордія – Тім Лорман – президент; Манфред Крепскі Зейх – віце-президент із зовнішніх та міжнародних зв’язків; Брент Бредфорд, Шеріл Крокер, Донна МакГі Річмонд, Сіммі Чанг – професори.

Основний месседж всіх заходів  – якість та доступність як головні принципи, які мають реалізовуватися у кожному закладі!

Отже бажаємо всім освітянам творчого натхнення, задоволення від власної праці, професійних досягнень, особистого щастя і міцного здоров’я!