Навчання дітей з порушеннями слуху в умовах воєнного часу: з досвіду закладів освіти.Корисні посилання

Вже два тижні здійснюється освітній процес в умовах воєнного стану після вимушених канікул, які були оголошені через жорстоке вторгнення рф на територію України. Навчання за дистанційною формою відновлено в 11-и областях, де дозволяє безпекова ситуація.

Педагоги спеціальних закладів освіти для дітей з порушеннями слуху активно залученні до волонтерської діяльності, здійснюють справжні подвиги у надважкий період, про які ми обов’язково напишемо після перемоги.

Навчання учнів, викладання в таких складних умовах також подвиг.

? З досвіду педагогів, які навчають дітей з порушеннями слуху:

– для дітей дошкільного віку під час дистанційної роботи більш ефективними є індивідуальні зустрічі/заняття (за індивідуальним планом) відповідно до можливостей, рівня підготовки дитини, психологічного стану; дистанційні заняття у форматі онлайн проводяться не кожного дня; батькам надсилаються завдання для дітей та рекомендації щодо їх виконання (рекомендації зручно обговорювати під час запланованого онлайн заняття чи організовувати консультації за потреби);

– більшість наших школярів сумлінно ставляться до навчання, серйозні та дисципліновані, виконують завдання, проте педагоги визнають, що повноцінне навчання не завжди є можливим, не навантажують учнів, кількість уроків може бути зменшена (наприклад, у початковій школі в режимі онлайн проводяться уроки з математики, української мови, курсу «Я досліджую світ», частина матеріалу надсилається для опрацювання за можливості); корекційні заняття частково планується проводити після відновлення очного формату, надаються матеріали для самостійного опрацювання та рекомендації;

– варто акцентувати на індивідцальному підході із врахуванням психологічного стану учнів, можливостей долучитися до онлайн навчання, рівня підготовки тощо; поступовому включенні до освітнього процесу, сприянні виходу із стану стресу, а також на співпраці з батьками – підготовка матеріалів для батьків, проведення консультацій, психологічна підтримка;

– педагоги, зокрема дошкільних груп, також поєднують навчання та супровід «своїх» діток та дітей, які вимушено переїхали з інших міст та проживають поряд.

? Інклюзивно-ресурсні центри у регіонах, де відновлено навчання, працюють переважно у дистанційному режимі, надають консультативну, методичну та психологічну підтримку, за можливості проводять корекційно-розвивальні заняття; у більшості центрів комплексна оцінка розвитку дітей не проводиться (варто попередньо зателефонувати до ІРЦ та дізнатися режим роботи). Якщо потрібно отримати копію висновоку можна звернутися за посиланням bit.ly/367NH0z.

? Пропонуємо посилання на посібники та підручники, підготовленні співробітниками Відділу освіти дітей з порушеннями слуху Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України:

Дитина з порушенням слуху. Харків : Вид-во «Ранок», ВГ «Кенгуру», 2018. 56 с. http://lib.iitta.gov.ua/714037/1/

Дитина з порушенням слуху: навігація для батьків. Київ, 2018. 47 с. https://lib.iitta.gov.ua/715811/1/

Навчання дітей з особливими освітніми потребами. Харків : Вид-во «Ранок», ВГ «Кенгуру», 2018. 300 с. (Інклюзивна освіта). http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/719075

Навчання дітей із порушеннями слуху: навчально-методичний посібник. Харків : Вид-во «Ранок», 2019. 216 с. http://lib.iitta.gov.ua/719471/

Учні початкових класів із порушеннями слуху: навчання та розвиток : навчально-методичний посібник. Харків : Вид-во «Ранок», 2020. 144 с. https://lib.imzo.gov.ua/

Стежки у світ: навчально-наочний посібник для роботи з дошкільниками з порушеннями слуху (у 3 книгах). Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2014. 236 с. https://lib.iitta.gov.ua/7800/

Стежки у світ: програма розвитку дітей дошкільного віку зі зни- женим слухом. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2014. 248 с. https://lib.iitta.gov.ua/7733/

Методичні рекомендації з фізичного розвитку дітей дошкільного віку з порушеннями слуху / Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2014. 48 с http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/7731

Комплект корекційно-розвиткових програм для спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей з порушеннями слух. https://mon.gov.ua/https://lib.iitta.gov.ua/711510/https://lib.iitta.gov.ua/711511/ 

Підручники для дітей з особливими освітніми потребами https://lib.imzo.gov.ua/

Електронна бібліотека НАПН України, Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України http://lib.iitta.gov.ua/

? Для дистанційного навчання здобувачі освіти та вчителі можуть використовувати національну електронну платформу «Всеукраїнська школа онлайн», Телеграм-канал «Підтримай дитину», в якому публікуються ігри, вправи та поради для підтримки дітей у складні часи, зокрема й завдання та вправи для дітей з особливими потребами, інформацію з сайта МОН України bit.ly/3iA7lF7 тощо.

? Співробітники Відділу освіти дітей з порушеннями слуху надають консультативну та методичну підтримку педагогам та батькам дітей з порушенями слуху. Ми поки не маємо можливості проводитм курси підвищення кваліфікації, обов’язково згодом проведемо всі заплановані курси та активізуємо нашу освітню діяльність.

?? Захоплюємося нашими колегами, підтримуємо їх, віримо у нашу перемогу.

Світлана Литовченко, Оксана Таранченко, Валентина Жук, Ольга Прокопенко, Володимир Шевченко, Вера Литвинова 

#ВідділОсвітиДітейЗПорушеннямиСлуху