Раннє втручання як один з актуальних підходів в спеціальній освіті

Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук України як провідна наукова установа, що визначає стратегічні напрями розвитку освіти дітей з особливими потребами, здійснює підготовку наукових кадрів через аспірантуру та докторантуру https://ispukr.org.ua/?page_id=346#.Y5G-c3ZBxPY.

Серед основних переваг для здобувачів: структурована система підготовки, можливість отримувати консультації провідних фахівців галузі, брати участь у науковій та експериментальній діяльності, науково-практичних заходах Інституту, фахові видання та наукова бібліотека, дві акредитовані освітньо-наукові програми та дві спеціалізовані вчені ради із захисту дисертацій на здобуття наукових ступенів доктора філософії та доктора наук.

25 листопада 2022 року в Інституті спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України в межах зимової сесії аспірантів відбувся вебінар «Раннє втручання як один з актуальних підходів в спеціальній освіті».

Модераторами виступили: кандидат педагогічних наук, заступник директора з наукової роботи Наталія Ярмола, доктор педагогічних наук, завідувач відділу освіти дітей з порушеннями слуху Світлана Литовченко.

Учасники вебінару: науковці, педагоги спеціальних закладів освіти, закладів з інклюзивним навчанням, фахівці реабілітаційних центрів, ІРЦ, аспіранти Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України за спеціальностями 016 «Спеціальна освіта», 053 «Психологія».

Напрями виступів та обговорення:

– теоретичні аспекти, принципи організації раннього втручання;

– аналіз національних та зарубіжних нормативно-правових документів (Концепція освіти дітей раннього та дошкільного віку, Концепція створення та розвитку системи надання послуги раннього втручання в Україні та ін.);

– презентація успішного досвіду реалізації раннього втручання у своїй громаді, місті, області; презентація власного досвіду;

– перспектив розвитку послуги раннього втручання в Україні.

Такі семінари додатково сприяють формуванню в аспірантів важливих компетентностей в межах освітньо-наукових програм. Зокрема, компетентностей, що має освоїти здобувач за період навчання за програмою PhD, визначенних як Дублінські дескриптори (Dublin descriptors):

– знання та розуміння (knowledge and understanding): системне розуміння сфери навчання і досконале володіння дослідницькими вміннями та методами;

– застосування знань та розумінь (applying knowledge and understanding): здатність спланувати, здійснити і застосувати дослідження з науковою цілісністю, через оригінальне дослідження зробити науковий внесок, який розширює межі існуючих знань шляхом розроблення предмету досліджень та заслуговує певної національної або міжнародної реферованої публікації;

– формування тверджень (making judgements): здатність до критичного аналізу, оцінювання, синтезу нових і складних ідей;

– комунікативні навики (communications skills): здатність спілкуватися з колегами, широким академічним співтовариством і суспільством у цілому у сфері свого досвіду;

– навики навчання (learning skills): здатність сприяти в академічному і професійному контекстах технологічному, соціальному та культурному прогресу.

Для всіх учасників вебінару це взаємозбагачення та цінний спільний досвід від професійного спілкування. Дякуємо за активну участь.