27 грудня 2022 року відбулося підсумкове засідання Вченої ради Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, на якому підведено підсумки роботи установи в умовах війни.
Керівники структурних підрозділів установи презентували результати діяльності за рік. Зокрема, за підсумками представлених звітів та результатів 4 фундаментальних та 3 прикладних досліджень, науковцями підготовлено понад 150 статей, з них 30 статей, у виданнях що входять до міжнародних наукометричних баз Scopus і Web of Science, розроблено та підготовлено 10 навчально-методичних розробок щодо роботи з дітьми з особливими освітніми потребами та їхніми родинами в умовах воєнного стану.
Вченими установи осмислено і узагальнено отриманий практичний досвід роботи в умовах криз, що дало змогу розробити сучасні технології реабілітаційно-психолого-педагогічного супроводу осіб, які знаходяться в умовах воєнного стану, зокрема:
– презентовано форми роботи і методики позитивного психологічного впливу на дітей з особливими потребами із травмівним досвідом;
– розроблено програми корекційно-розвивальної роботи з дітьми, що мають порушення когнітивного розвитку та комплексні інформаційні матеріали психолого-педагогічної оцінки кризових станів та психотравм у дітей з розладами аутистичного спектра, ГРДУ, ЗПР, легкими формами порушення інтелекту;
– розроблено контент для телеграм каналу «Підтримай дитину» https://t.me/pidtrumaidutuny;
– розроблено рекомендації для педагогів та батьків щодо навчання і виховання дітей з порушеннями зору в умовах воєнного стану;
– розроблено технології навчання учнів з комплексними відхиленнями і, зокрема, в умовах воєнного стану; інформаційні матеріали щодо надання допомоги та підтримки дітям з порушеннями інтелектуального розвитку в умовах воєнного стану; психологічні поради батькам дітей з особливими потребами під час військових дій;
– розроблено технології засвоєння учнями змісту освіти в умовах дистанційного навчання та інформаційні матеріали на підтримку педагогів, які навчають дітей з порушеннями слуху в умовах воєнного стану;
– проведено онлайн-консультації логопедичного та психологічного спрямування батькам дітей з особливими освітніми потребами та фахівцям; –
– розроблено технології надання логопедичної допомоги дітям з ринолалією, ігрові засоби та прийоми, поради фахівцям щодо ролі сім’ї у подоланні заїкання у дітей в умовах воєнного стану та ін.
Співробітники Інституту у співпраці з доктором наук в галузі нейропсихології Терезою Сіансіоло (Ірасбург, Вермонт, США) надають психологічні техніки в умовах війни та корисні поради психологам як зберігати власний спокій та допомогти впоратися з напругою своїм дітям (відео-трансляція заходу «Психотерапія в умовах військового стану» – https://ispukr.org.ua/?p=8693).
В рамках проєкту «Оборона дітей України», який реалізує Науковий Ліцей ім. Чурюмова спільно з ВГО «Поруч» проведено тренінг «Допомога дітям та молоді з особливими потребами у надзвичайних ситуаціях». Представлено розроблену навчальну програму, яку реалізовано у співпраці МОН України з освітнім центром METC Mashav, Відділом Спеціальної Освіти Міністерства Освіти Ізраїлю та Інститутом соціальної та політичної психології НАПН України.
Науковцями Інституту організовано та проведено близько 50 науково-практичних заходів різного рівня, у тому числі, VIII міжнародний Конгрес зі спеціальної педагогіки та психології «Освіта осіб з особливими потребами в умовах воєнного часу», науковці Інституту взяли участь у близько 400 заходах, у тому числі, міжнародного рівня.
В мережі інтернет розміщено численні презентації та відеозаписи щодо порад для батьків, як діяти у складних ситуаціях, як надати дитині психологічну допомогу й інше (https://ispukr.org.ua/?cat=5&paged=2#.YkQ2lVVBzIU; https://www.facebook.com/ribcun/videos/693698968425825; https://www.facebook.com/ribcun/videos/414815583735604).
У жовтні 2022 року видання Інституту – науково-методичний журнал «Особлива дитина: навчання та виховання» і науково-методичний збірник «Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови» віднесені до категорії «Б» періодичних наукових фахових видань України.
Варто відзначити здобутки аспірантури та докторантури, до якої 2022 року вступило 7 осіб за спеціальністю 016 Спеціальна педагогіка та 4 особи 053 Психологія, а також 1 докторант за спеціальність 053 Психологія. Так, станом на кінець 2022 року в Інституті здійснюється підготовка 35 аспірантів та 2 докторантів.
Протягом 2022 року успішно тривала освітня діяльність, в рамках якої надавалися освітні послуги з підвищення кваліфікації керівних, педагогічних та науково-педагогічних працівників навчальних закладів (Ліцензія МОН України АД № 034572). Так, за звітний рік, підвищення кваліфікації на базі Інституту пройшло понад 250 осіб.
Активна психолого-педагогічна діяльність з підтримки найуразливіших верств населення (діти з особливими потребами та їхні родини) проводилася науковцями на базі Психолого-консультативного тренінгового центру: було проведено близько 120 консультацій та підготовлено тематичних 8 вебінарів на найактуальніші запити в умовах кризових викликів.
Тож, робота триває і всі ми живемо з надією щонайшвидшого «виходу» країни зі стану війни, з надією на перемогу й повернення до усталеного життя.
Всім освітянам зичимо здоров’я, оптимізму, віри.
Слава Україні!
Сайт інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України : https://ispukr.org.ua/