Всеукраїнська науково-практична конференція «ІНТЕГРАЦІЯ НАУКИ І ПРАКТИКИ В УМОВАХ МОДЕРНІЗАЦІЇ СПЕЦІАЛЬНОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ»

23 березня 2023 року у Івано-Франківську розпочала роботу Всеукраїнська науково-практична конференція «ІНТЕГРАЦІЯ НАУКИ І ПРАКТИКИ В УМОВАХ МОДЕРНІЗАЦІЇ СПЕЦІАЛЬНОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ», співорганізаторами якої виступили Міністерство освіти і науки України, Херсонський державний університет, Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, Український державний університет імені Михайла Драгоманова, ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського» та інші ведучі заклади вищої освіти України.

У пленарному засіданні взяли участь фахівці Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України – Леся Прохоренко (директор), Наталя Ярмола (заступник директора), Ольга Бабяк (завідувач  відділу психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими потребами).

Центровою була доповідь доктора психологічних наук, професора, директора Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України Лесі Прохоренко, яка окреслила здобутки та проблеми в освіті осіб з особливими потребами в умовах миру і війни,   надала стислий аналіз всіх аспектів і питань, пов’язаних з означеною проблемою, згадала про стан науково-методичного забезпечення навчання на етапі здобуття цими особами відповідного рівня освіти, озвучила змістові та організаційно-методичні аспекти дистанційного психолого-педагогічного супроводу осіб з особливими потребами та їхніх родин, привернула увагу не лише до здобутків чи успіхів на цьому шляху, а й до проблем, що потребують нагального вирішення в умовах війни. 

Що було зроблено в інклюзивній освіті до повномасштабного вторгнення, та які зміни відбулися при веденні бойових дій в країні розповіла заступник директора з наукової роботи Інституту спеціальної педагогіки і психології  імені Миколи Ярмаченка НАПН України, кандидат  педагогічних наук, старший дослідник Наталія Ярмола, зокрема нагадала, що Інститут є і основним розробником навчально-методичного забезпечення інклюзивного навчання і особлива увага приділяється розробленню наукового та навчально-методичного забезпечення, нормативно-правових та організаційно-методичнх засад інклюзивної освіти, психолого-педагогічного супроводу в цих умовах, що представлено в монографіях та навчально-методичних посібниках для педагогів і батьків, навчально-розвивальних програмах для дітей з особливими освітніми потребами. 

Жвавий інтерес викликала доповідь завідувача відділу психолого-педагогічного супроводу дітей з ООП Інституту спеціальної педагогіки і психології  імені Миколи Ярмаченка НАПН України, кандидата психологічних наук, старшого дослідника  Ольги Бабяк, яка окреслила  сучасні технології психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами в освітньому просторі. Було наголошено, саме на психологічний супровід покладаються величезні сподівання, адже йдеться не лише про діагностування дитини, а й про надання системної  методичної допомоги її родині. Під час виступу було озвучено проблеми організації психологічного супроводу родини, що виховує дитину з особливими потребами, розкрито умови для формування взаємодії у родині між батьками і дітьми в умовах війни, окреслено шляхи співпраці дітей і дорослих, наголошено на необхідності залучення різних фахівців щодо надання соціально-психологічної підтримки та супроводу таким родинам в умовах війни.

24 березня Конференція продовжила роботу у секціях: «Клінічні, нейропсихологічні та психолого-педагогічні підходи до вивчення дітей з порушеним розвитком», «Психофізіологічні основи організації  освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами та раннє втручання в системі сучасної спеціальної педагогіки», «Психолого-педагогічні умови формування ключових компетенцій та компетентностей у дітей з особливими освітніми потребами в системі спеціальної та інклюзивної освіти», «Досвід і перспективи впровадження інклюзивного навчання в дітей з особливими освітніми потребами», «Інноваційно-корекційні технології в психолого-педагогічному супроводі дітей з особливими освітніми потребами», «Сучасні підходи до управління закладами спеціальної освіти та ЗОШ з інклюзивним навчанням та роль громадських організацій в соціалізації осіб з особливими освітніми потребами».

Щиро дякуємо організаторам, зокрема Петуховій Любові Євгенівні, доктору педагогічних наук, професору, декану педагогічного факультету Херсонського державного університету; Кабельніковій Наталії Володимирівні, кандидату педагогічних наук доценту, завідувачу кафедри спеціальної освіти Херсонського державного університету; Яковлевій Світлані Дмитрівні, доктору психологічних наук, професору кафедри спеціальної освіти Херсонського державного університету за високий рівень організації заходу, співпрацю й спільні зусилля щодо розвитку освіти України!

Сила української освіти й науки, як і суспільства у цілому – у синергії наших дій. Будьмо сильними! Будьмо разом! Миру і Перемоги!

Слава Україні! Слава нашим захисникам!