Круглий стіл відбувся 8 травня в Інституті спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України

Круглий стіл «ШЛЯХИ ПІДТРИМКИ ДІТЕЙ РАННЬОГО, ДОШКІЛЬНОГО ТА ШКІЛЬНОГО ВІКУ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ: КОМАНДА СУПРОВОДУ»

8 травня 2023 року в Інституті спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України відбувся круглий стіл «ШЛЯХИ ПІДТРИМКИ ДІТЕЙ РАННЬОГО, ДОШКІЛЬНОГО ТА ШКІЛЬНОГО ВІКУ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ: КОМАНДА СУПРОВОДУ» за участі науковців різних відділів Інституту та фахівців Інклюзивно-ресурсного Центру №7 Подільського району міста Києва.

Організатором круглого столу є Відділ освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку ІСПП імені Миколи Ярмаченка НАПН України (Олена Чеботарьова, Ганна Блеч, Ірина Сухіна, Ірина Гладченко, Сніжана Трикоз, Інна Бобренко, Оксана Мякушко).

У Інклюзивно-ресурсному центрі №7 проводиться комплексна психолого-педагогічна оцінка розвитку дитини; надаються психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги з використанням передових методик та технологій; забезпечується системний та кваліфікований супровід дітей з особливими освітніми потребами.

У ІРЦ №7 працює досвідчена команда фахівців: практичні психологи, вчителі-логопеди, вчителі-дефектологи, вчителі-реабілітологи (директор ІРЦ Ольга Нікітюк), які забезпечують розвиток, корекційно-розвивальне навчання та психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами віком від 2 до 18 років, здобуття ними дошкільної та загальної середньої освіти, в тому числі, у закладах професійно-технічної освіти.

ІРЦ №7 Подільського району м. Києва – одна з провідних установ, основними умовами успішної діяльності якої є постійний професійний розвиток фахівців з урахуванням сучасних вітчизняних та світових інноваційних освітніх тенденцій, команда робота, взаємопідтримка, створення сприятливого корекційно-розвивального середовища для дітей.

Під час круглого столу обговорювались різні актуальні питання:

1. Проведення комплексної оцінки розвитку з метою визначення особливих освітніх потреб дітей раннього, дошкільного та молодшого шкільного віку.

2. Необхідність розроблення рекомендацій щодо освітньої програми для дітей з особливими освітніми потребами.

3. Актуальність надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дітям, які опинилися в кризових ситуаціях.

4. Організаційні питання щодо участі педагогічних працівників Інклюзивно-ресурсного центру у роботі команд психолого-педагогічного супроводу дітей з ООП у школах та дитсадках.

5. Проведення моніторингу динаміки розвитку дитини з ООП.

6. Шляхи надання консультацій та методичної допомоги вчителям і вихователям з питань організації інклюзивного навчання.

7. Консультування батьків або законних представників дітей з особливими освітніми потребами стосовно зарахування до закладів освіти різного типу.

8. Необхідність вчасної психологічної допомоги та просвіти батьків (законних представників) дітей з особливими освітніми потребами.

У обговоренні актуальних питань взяли участь науковці Відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку (д.пед.н., завідувач Олена Чеботарьова; к.пед.н. старший науковий співробітник Ганна Блеч; к.психол.н., старший науковий співробітник Ірина Сухіна); Відділу української жестової мови (д.пед.н., професор, завідувач Світлана Кульбіда); Відділу логопедії (к.пед.н., завідувач Валентина Ільяна; к.пед.н., старший науковий співробітник Людмила Трофименко); Відділу освіти дітей з порушеннями слуху (д.пед.н., завідувач Світлана Литовченко) та фахівці Інклюзивно-ресурсного центру №7 м. Києва (директор центру Ольга Нікітюк, заступник директора Ольга Клименко, практичний психолог Наталія Петренко).

Співробітники різних відділів Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України у своїх виступах представили напрацювання та здобутки відділів спільно з практичними працівниками, окреслили актуальні питання освіти дітей з ООП, організації комплексного системного супроводу дітей раннього, дошкільного та шкільного віку, інформаційно-психологічної підтримки батьків, починаючи з раннього віку дитини, особливості роботи в умовах війни.

У доповідях та виступах було розкрито актуальні питання психолого-педагогічного супроводу дітей з ООП та їхніх родин:

– інноваційні технології у навчанні дітей з ООП, їхня багатоаспектність та варіативність у використанні;

– ефективні шляхи підтримки та супроводу дітей, оптимальні умови розвитку пізнавальної діяльності, навичок комунікації, емоційно-вольової сфери та саморегуляції дітей з ООП;

– основні аспекти реалізації дистанційного навчання дітей з ООП різного віку;

– умови створення комфортного навчального середовища для оптимального розвитку дитини;

– підготовка рекомендацій для педагогів та батьків щодо розвитку та навчання дітей в умовах спеціального та інклюзивного навчання та ін.;

– сучасні науково-методичні напрацювання науковців Інституту та практичних працівників ІРЦ у роботі з дітьми з ООП;

– інноваційні техніки та технології гармонізації психоемоційного стану дітей в умовах психічного напруження;

– дієва співпраця науковців та фахівців ІРЦ у визначенні оптимальних шляхів навчання, розвитку, підтримки дітей з ООП в умовах спеціального та інклюзивного навчання.

У практичній частині заходу фахівців ІРЦ було ознайомлено з діяльністю різних відділів ІСПП імені Миколи Ярмаченка НАПН України, зокрема, із сучасним технічним забезпечення відділу української жестової мови, яке спрямовано на реалізації оцінки розвитку дітей раннього та дошкільного віку з тяжкими порушеннями слуху; сучасними новими розробками відділу освіти дітей з порушеннями інтелектуального розвитку; науково-практичними напрацюваннями відділу освіти дітей з порушеннями слуху; новим концептуальними підходами у роботі з дітьми з особливими мовленнєвими потребами та ін.

У межах обопільної діяльності Інституту та ІРЦ було укладено угоду про співпрацю, яка сприятиме обміну досвідом науково-практичної роботи між установами. Угоду підписано директором Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка професором, д.психол.н. Лесєю Прохоренко та директором ІРЦ №7 Подільського району міста Києва Ольгою Нікітюк. Леся Іванівна окреслила важливі напрями співпраці та підкреслила важливість обміну науково-практичного досвіду між установами, що сприятиме підвищенню фахової компетентності фахівців.

Підводячи підсумки круглого столу, було прийнято рішення спрямувати спільне зусилля науковців та фахівців ІРЦ на вирішення окреслених актуальних викликів навчання та психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами в умовах воєнного стану в країні, визначенні оптимальних шляхів подолання негативних наслідків кризових ситуацій у дітей та їхніх родин.

Висловлюємо щиру вдячність усім учасникам круглого столу за цікаву, змістовну, плідну роботу, а також творчому колективу ІРЦ №7 м. Києва на чолі з директором Ольгою Нікітюк за співпрацю та висвітлення інноваційного досвіду командної взаємодії фахівців Інклюзивно-ресурсного центру.

Цінуємо партнерство, наближаємо нашу Перемогу разом! Слава Україні!