Науковці Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України – затребувані у проведенні «гостьових лекцій» для студентів/аспірантів, які навчаються за спеціальностями 016 Спеціальна освіта та 053 Психологія.
Така практика є важливою, актуальною, оскільки саме науковці розробляють теоретичні основи, інноваційні методики, стратегічні напрями розвитку освіти дітей з особливими освітніми потребами, беруть участь у розробленні нормативно-правових документів спільно з Міністерством освіти і науки України, їхні напрацювання й досвід, безумовно, стануть у нагоді майбутнім фахівцям.
Окрім того, активне залучення до співпраці з партнерами та стейкхолдерами – один із сучасних критеріїв оцінювання якості освітніх програм при акредитації (Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти).
Науковці Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України зацікавлені у такій співпраці з закладами вищої освіти.
Тематика «гостьових лекцій» може охоплювати загальні підходи та тенденції в освіті дітей з особливими освітніми потребами, а також детальне висвітлення конкретних тем (раннє втручання, соціалізація, кохлеарна імплантація, розвиток слухового сприймання та мовлення, діяльність інклюзивно-ресурсних центрів та інші).
Онлайн лекції містять інтерактивну складову, можливість обговорення цікавих не лише для студентів/аспірантів, а й викладачів тем, адже формат «гостьових лекцій» – це також певна форма підвищення кваліфікації викладачів, наших колег.
Ще одним напрямом співпраці із закладами вищої освіти може стати проходження наукової практики для студентів магістратури (до прикладу – студентка магістратури Університету Україна, кафедри соціальної роботи та педагогіки Оксана Коваль успішно пройшла наукову практику в Інституті, а також презентувала своє дослідження у конкурсі наукових робіт серед здобувачів вищої освіти).
Науковці Інституту є рецензентами магістерських робіт, освітніх програм, робочих програм освітніх компонентів, беруть участь в обговореннях щодо їх покращення у якості стейкхолдерів. А також – проводять спільні науково-практичні заходи, є членами екзаменаційних комісій та ін.
На сьогодні всі педагоги, психологи, соціальні працівники мають бути обізнані у питаннях навчання та супроводу дітей та молоді, яка потребує додаткової/специфічної підтримки. Тому будемо зацікавлені у співпраці з широким колом факультетів та кафедр (гуманітарного спрямування).
Показовою у цьому сенсі стала гостьова лекція (18 травня 2023 року) завідувачки Відділу освіти дітей з порушеннями слуху Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, доктора педагогічних наук Світлани Литовченко з нагоди прийдешнього Дня науки та в межах вивчення ВОК «Сурдопсихологія», для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 016 Спеціальна освіта Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Слухачів було ознайомлено з новаціями в освіті дітей з порушеннями слуху з урахуванням сучасних міжнародних підходів; з науково-методичним забезпеченням, зокрема, з оригінальними підручниками, створеними відповідно до сучасної концепції Нової української школи та з урахуванням специфіки їх навчання; з навчально-методичними посібниками для їхніх батьків та педагогів; з сучасними підходами до оцінки особливих освітніх потреб та ін.
Також вбачаємо актуальним таку співпрацю із вишами, які готують майбутніх лікарів, фахівців медичної сфери.
Дякуємо колегам, студентам за увагу та зацікавленість, атмосферу співпраці і підтримки.