Всеукраїнська міжгалузева науково-практична онлайн конференція «Освітня практика нової доби: досвід та перспективи навчання дітей з порушеннями слуху»

25 травня 2023 року у рамках Всеукраїнського фестивалю науки та відповідно до Плану роботи Національної академії педагогічних наук України відбулася Всеукраїнська міжгалузева науково-практична онлайн конференція «Освітня практика нової доби: досвід та перспективи навчання дітей з порушеннями слуху».

Конференцію організовано Інститутом спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук України (відділ освіти дітей з порушеннями слуху) та Академією адвокатури України.

За участі викладачів Українського державного університету імені Михайла Драгоманова (факультет спеціальної та інклюзивної освіти), Кам’янець-подільського національного університету імені Івана Огієнка (факультет спеціальної освіти, психології і соціальної роботи, кафедра спеціальної та інклюзивної освіти), Дніпровської академії неперервної освіти Дніпропетровської обласної ради (Ресурсний центр підтримки інклюзивної освіти).

У роботі конференції взяло участь понад 150 фахівців – директори та педагоги спеціальних закладів освіти, інклюзивних груп та класів; викладачі закладів вищої освіти; фахівці інклюзивно-ресурсних центрів (ІРЦ), батьки дітей з порушеннями слуху, студенти та аспіранти, зацікавлені питаннями освіти та захисту прав дітей з особливими освітніми потребами. У конференції взяли участь студенти Академії адвокатури України – майбутні юристи та адвокати, які отримали важливі знання щодо сучасних підходів до освіти дітей з особливими освітніми потребами, позитивних змін у сприйнятті особливих потреб, толерантності, рівності, поваги до відмінностей, що стане важливим для їхньої подальшої професійної діяльності.

Модерацію заходу здійснювала Світлана Литовченко, доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник, завідувач відділу освіти дітей з порушеннями слуху Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України.

Предметом обговорення наукового зібрання були питання педагогічної, психологічної та юридичної підтримки, що є вкрай актуальним нині:

– важливі аспекти навчання дітей з порушеннями слуху в умовах воєнного стану;

– права дітей з особливими освітніми потребами, захист прав дітей;

– «діти війни»: стан, проблеми, потреби;

– психологічна підтримка учасників освітнього процесу;

– підготовка майбутніх сурдопедагогів: зміст та особливості;

– актуальні питання діяльності інклюзивно-ресурсних центрів;

– орієнтири розвитку освіти у повоєнний період.

З вітальним словом до учасників конференції звернулися: Леся Прохоренко, доктор психологічних наук, професор, директор Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України; Тетяна Варфоломеєва, доктор юридичних наук, професор, член-кореспондент Національної академії правових наук України, Заслужений юрист України, ректор Академії адвокатури України; В’ячеслав Засенко, доктор педагогічних наук, професор, дійсний член (академік) Національної академії педагогічних наук України, Заслужений діяч науки і техніки України, радник директора Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, які підкреслили важливість освіти дітей з особливими освітніми потребами в умовах воєнного часу, актуальність співпраці педагогів, психологів та юристів у забезпеченні фахової підтримки дітей, які постраждали внаслідок війни, висловили підтримку педагогічній спільноті України.

У змістовних доповідях спікерів конференції було розкрито такі актуальні питання як:

– сучасні підходи до навчання та супроводу дітей з порушеннями слуху в умовах війни (Світлана Литовченко, доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник, завідувач відділу освіти дітей з порушеннями слуху Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України);

використання психологічних знань під час роботи юриста з дитиною (Георгій Попов, доктор юридичних наук, професор кафедри кримінального процесу та криміналістики Академії адвокатури України, національний експерт Ради Європи);

нова вісь координат для трансформації освіти дітей з ООП (Оксана Таранченко, доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник, головний науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями слуху Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України);

 

захист прав дитини в умовах війни: сучасні реалії законодавчих норм України (Сергій Гончаренко, кандидат юридичних наук, професор, завідувач кафедри прав людини Академії адвокатури України);

– феномен свідомого дитинства осіб з порушеннями слуху за умов війни (Ольга Вовченко, доктор психологічних наук, старший дослідник, старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями слуху Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України);

 

– слухомовленнєвий розвиток дітей з порушеннями слуху: теоретичні та практичні аспекти (Валентина Жук, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями слуху Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України);

 

– синергія інноваційних методик та досвіду навчання осіб з порушеннями слуху (Оксана Круглик, кандидат педагогічних наук, доцент, заступник декана з наукової роботи та міжнародних відносин, доцент кафедри сурдопедагогіки та сурдопсихології імені М.Д. Ярмаченка факультету спеціальної та інклюзивної освіти Українського державного університету імені Михайла Драгоманова);

 

– особливості впровадження білінгвального підходу у навчанні дітей з порушенням слуху в Україні (Олександр Горлачов, кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри сурдопедагогіки та сурдопсихології імені М.Д. Ярмаченка факультету спеціальної та інклюзивної освіти Українського державного університету імені Михайла Драгоманова);

 

– сучасні підходи підготовки здобувачів вищої освіти зі спеціальності 016 «Спеціальна освіта» до забезпечення права дітей з порушеннями слуху на освіту (Оксана Дмітрієва, кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри спеціальної та інклюзивної освіти факультету спеціальної освіти, психології і соціальної роботи Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка);

 

– розвиток логічного мислення у дітей з порушеннями слуху (Литвинова Віра Володимирівна, старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями слуху Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України);

– сучасні тенденції навчання дітей з порушенням слуху в Польщі (Володимир Шевченко, доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник, старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями слуху Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України);

– адаптивна фізкультура для дітей з порушеннями слуху (Світлана Толошна, методист ресурсного центру підтримки інклюзивної освіти КЗВО «Дніпропетровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради);

 

– професійна комунікація з особами з порушеннями слуху: доступність та безбар’єрність (Віталій Литовченко, аспірант Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України);

– валідативні методики діагностування невербального інтелекту у дітей старшого дошкільного віку з кохлеарними імплантами (Христина Колбасова, аспірант Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України).

Результативність заходу: презентація та обговорення актуальних питань забезпечення педагогічної, психологічної та юридичної підтримки дітей з порушеннями слуху в умовах воєнного стану, визначення орієнтирів для розвитку освіти у повоєнний період.

Дякуємо спікерам за змістовні професійні виступи, всім учасникам за увагу, участь в обговоренні, атмосферу співпраці.

Разом до ПЕРЕМОГИ!!!