![](https://ispukr.org.ua/wp-content/uploads/2023/10/1-1024x768.jpg)
Завершив свою роботу ІХ Міжнародний конгрес зі спеціальної педагогіки і психології «ОСВІТА ОСІБ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ В УМОВАХ МИРУ І ВІЙНИ», зорганізований Інститутом спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, який відбувся 25-26 жовтня.
Цей масовий захід, започаткований Інститутом у 2015 році, що став найзначущішим, найвостребованішим щорічним заходом в галузі спеціальної педагогіки і психології, цьогоріч відбувався в умовах повномасштабного вторгнення рашистської нечисті на нашу землю.
І ясна річ, що стратегічною метою конгресу стало обговорення найактуальніших проблем, розгляд цілої палітри найзлободенніших питань освіти осіб з особливими потребами в умовах війни.
Водночас, на зібранні «знайшлося місце» й для висвітлення проблем галузі, що існували ще в довоєнний час і збереглися донині, а також ознайомлення з найкращим досвідом навчання, психолого-педагогічного й корекційно-розвивального супроводів на теренах нашої держави та найрозвиненіших країн світу. Цьому, зокрема, сприяла й активна робота семи секцій і тематичного Круглого столу.
Відкрив Конгрес, що працював у форматі офлайн/онлайн, Президент Національної академії педагогічних наук України Василь Кремень. З вітальними словами виступили: народний депутат України, заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань гуманітарної та інформаційної політики Павло Сушко; освітній омбудсмен України Сергій Горбачов; в.о. директора Директорату дошкільної, позашкільної та інклюзивної освіти Міністерства освіти і науки України Ольга Флярковська; ректор Університету Григорія Сковороди в Переяславі Віталій Коцур; проректор з наукової роботи та інноваційної діяльності Хортицької національної навчально- реабілітаційної академії Наталія Гордієнко; ректор Університету Конкордія в м. Едмонтон (Канада) Др. Тім Лорман; професор, доктор хаб. Академії спеціальної педагогіки м. Марї Гжегожевської (Польща) Барбара Марцінковска.
У вітальних словах та виступах учасників було різноаспектно охарактеризовано стан розвитку галузі й окреслено цілу низку питань, що потребують нагального вирішення.
Зокрема:
Василь Кремень зазначив, що Україна – це чи не єдина держава, яка у період повномасштабної війни не лише не припинила, а навіть не призупинила процес навчання, і наголосив на необхідності подальших дієвих заходів, спрямованих на розвиток і реформування галузі, підвищення якості підготовки осіб з ООП до самостійного життя; Павло Сушко фахово окреслив ситуацію в освіті, поділився багатим зарубіжним досвідом навчання таких дітей і наголосив на необхідності виваженого підходу до реформування галузі освіти осіб з особливими потребами; Сергій Горбачов звернув особливу увагу на необхідність розроблення інноваційних підходів, розширення тематики досліджень, результати яких мають максимально убезпечити від стресу таких осіб, сприяти їхній «безболісній» соціалізації та ін.
![](https://ispukr.org.ua/wp-content/uploads/2023/10/3-1-1-1024x768.jpg)
Пленарне засідання розпочали директорка Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України Леся Прохоренко та в.о. академіка-секретаря Відділення психології та спеціальної педагогіки Віталій Панок.
У доповіді Лесі Прохоренко, було зроблено ґрунтовний аналіз проблем, що виникли в освіті внаслідок воєнних дій, окреслено проблеми, з якими зустрілися спеціальні, інклюзивні заклади освіти різних рівнів, ІРЦ, акцентовано увагу на питаннях дистанційного навчання дітей з особливими потребами та запропоновано шляхи їх вирішення. У виступі Віталія Панка йшлося про засадничі підходи до поступу інклюзивного навчання, психологічні аспекти освіти осіб з ООП в умовах війни, наголошено на необхідності посилення психологічної складової в допомозі особам з особливими потребами, їхнім родинам та ін. На необхідності вирішення проблем у галузі освіти осіб з особливими потребами, що мають місце нині і мали ще до війни, наголосив почесний директор Інституту В’ячеслав Засенко. Зокрема, йшлося про певну неузгодженість нормативно-правової бази, термінологію, питання навчально-методичного забезпечення, кадрову підготовку і перепідготовку тощо. Доповідач висловив впевненість, що наступні конгреси відбудуться у всіх областях України, у тому числі в місті Сімферополі.
На пленарному засіданні до обговорення нагальних питань долучилися: заступник директора державної установи «Школа супергероїв» Віктор Сальков; заступник Голови УТОГ Тетяна Кривко; головний науковий співробітник Державної наукової установи «Науково-практичний центр профілактичної та клінічної медицини» Державного управління справами Андрій Шевцов; директорка Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України Лариса Лук’янова; в.о. директора навчально-наукового інституту фізичної культури, спорту та реабілітації Державного закладу «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» Ганна Соколова; директорка комунального закладу освіти «Спеціальна школа «Шанс» Крістіна Тороп; президент ГО «Всеукраїнська асоціація працівників спеціальної та інклюзивної освіти» Віра Ремажевська; начальник управління з питань охорони здоров’я, соціальної політики та розвитку освітньої галузі виконавчого апарату Дніпропетровської обласної ради Анатолій Коломоєць; директорка Одеської спеціальної школи № 75 Одеської міської ради Лариса Григор’єва; директорка Комунальної установи «Інклюзивноресурсний центр» Солотвинської селищної ради Тячівського району Закарпатської області Віра Стойка; в.о. директора комунального закладу освіти «Дніпровський обласний методичний ресурсний центр» Дніпропетровської обласної ради» Тетяна Дрюк; заступник директора Комунального закладу Львівської обласної ради «Багатопрофільний навчально-реабілітаційний центр Святого Миколая» Наталія Білецька; директорка КУ «Інклюзивно-ресурсний центр №1» Кропивницької міської ради Олена Дорошенко й інші практичні працівники різнорівневих закладів освіти з усіх областей України, зарубіжні гості (Канада, Польща, Словаччина, Литва та ін.).
![](https://ispukr.org.ua/wp-content/uploads/2023/10/6-1-1024x768.jpg)
Спікерами пленарного засідання було виголошено доповіді, що розкривають актуальні проблеми осіб з особливими потребами, презентовано досвід роботи закладів дошкільної, середньої, вищої освіти, інклюзивно-ресурних центрів, навчально-реабілітаційних центрів, громадських організацій, окреслено проблеми в навчанні, супроводі осіб з особливими потребами, висвітлені особливості організації освітнього процесу в умовах воєнного стану, подолання освітніх втрат, створення безпечного психологічного середовища й ін.
![](https://ispukr.org.ua/wp-content/uploads/2023/10/7-1024x576.jpg)
На завершення учасники зібрання дуже щиро, тепло і одностайно висловили вдячність Збройним Силам України, нашим захисникам, завдяки героїчним зусиллям яких в Україні триває освітній процес, провадяться дослідження, відбуваються подібні масові заходи.
![](https://ispukr.org.ua/wp-content/uploads/2023/10/8-355x768.jpg)
Тож, нині важливим і принциповим є втілення в практику пропозицій і рішень Конгресу на всіх шаблях ланки освіти осіб з особливими потребами, які є чи не найуразливішою категорією населення будь-якої країни.
Миру всім і здоров’я! До нових зустрічей!