Завершив свою роботу ІХ Міжнародний конгрес зі спеціальної педагогіки і психології «ОСВІТА ОСІБ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ В УМОВАХ МИРУ І ВІЙНИ», зорганізований Інститутом спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, який відбувся 25-26 жовтня.
Цей масовий захід, започаткований Інститутом у 2015 році, що став найзначущішим, найвостребованішим щорічним заходом в галузі спеціальної педагогіки і психології, цьогоріч відбувався в умовах повномасштабного вторгнення рашистської нечисті на нашу землю.
І ясна річ, що стратегічною метою конгресу стало обговорення найактуальніших проблем, розгляд цілої палітри найзлободенніших питань освіти осіб з особливими потребами в умовах війни.
Водночас, на зібранні «знайшлося місце» й для висвітлення проблем галузі, що існували ще в довоєнний час і збереглися донині, а також ознайомлення з найкращим досвідом навчання, психолого-педагогічного й корекційно-розвивального супроводів на теренах нашої держави та найрозвиненіших країн світу. Цьому, зокрема, сприяла й активна робота семи секцій і тематичного Круглого столу.
Відкрив Конгрес, що працював у форматі офлайн/онлайн, Президент Національної академії педагогічних наук України Василь Кремень. З вітальними словами виступили: народний депутат України, заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань гуманітарної та інформаційної політики Павло Сушко; освітній омбудсмен України Сергій Горбачов; в.о. директора Директорату дошкільної, позашкільної та інклюзивної освіти Міністерства освіти і науки України Ольга Флярковська; ректор Університету Григорія Сковороди в Переяславі Віталій Коцур; проректор з наукової роботи та інноваційної діяльності Хортицької національної навчально- реабілітаційної академії Наталія Гордієнко; ректор Університету Конкордія в м. Едмонтон (Канада) Др. Тім Лорман; професор, доктор хаб. Академії спеціальної педагогіки м. Марї Гжегожевської (Польща) Барбара Марцінковска.
У вітальних словах та виступах учасників було різноаспектно охарактеризовано стан розвитку галузі й окреслено цілу низку питань, що потребують нагального вирішення.
Зокрема:
Василь Кремень зазначив, що Україна – це чи не єдина держава, яка у період повномасштабної війни не лише не припинила, а навіть не призупинила процес навчання, і наголосив на необхідності подальших дієвих заходів, спрямованих на розвиток і реформування галузі, підвищення якості підготовки осіб з ООП до самостійного життя; Павло Сушко фахово окреслив ситуацію в освіті, поділився багатим зарубіжним досвідом навчання таких дітей і наголосив на необхідності виваженого підходу до реформування галузі освіти осіб з особливими потребами; Сергій Горбачов звернув особливу увагу на необхідність розроблення інноваційних підходів, розширення тематики досліджень, результати яких мають максимально убезпечити від стресу таких осіб, сприяти їхній «безболісній» соціалізації та ін.
Пленарне засідання розпочали директорка Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України Леся Прохоренко та в.о. академіка-секретаря Відділення психології та спеціальної педагогіки Віталій Панок.
У доповіді Лесі Прохоренко, було зроблено ґрунтовний аналіз проблем, що виникли в освіті внаслідок воєнних дій, окреслено проблеми, з якими зустрілися спеціальні, інклюзивні заклади освіти різних рівнів, ІРЦ, акцентовано увагу на питаннях дистанційного навчання дітей з особливими потребами та запропоновано шляхи їх вирішення. У виступі Віталія Панка йшлося про засадничі підходи до поступу інклюзивного навчання, психологічні аспекти освіти осіб з ООП в умовах війни, наголошено на необхідності посилення психологічної складової в допомозі особам з особливими потребами, їхнім родинам та ін. На необхідності вирішення проблем у галузі освіти осіб з особливими потребами, що мають місце нині і мали ще до війни, наголосив почесний директор Інституту В’ячеслав Засенко. Зокрема, йшлося про певну неузгодженість нормативно-правової бази, термінологію, питання навчально-методичного забезпечення, кадрову підготовку і перепідготовку тощо. Доповідач висловив впевненість, що наступні конгреси відбудуться у всіх областях України, у тому числі в місті Сімферополі.
На пленарному засіданні до обговорення нагальних питань долучилися: заступник директора державної установи «Школа супергероїв» Віктор Сальков; заступник Голови УТОГ Тетяна Кривко; головний науковий співробітник Державної наукової установи «Науково-практичний центр профілактичної та клінічної медицини» Державного управління справами Андрій Шевцов; директорка Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України Лариса Лук’янова; в.о. директора навчально-наукового інституту фізичної культури, спорту та реабілітації Державного закладу «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» Ганна Соколова; директорка комунального закладу освіти «Спеціальна школа «Шанс» Крістіна Тороп; президент ГО «Всеукраїнська асоціація працівників спеціальної та інклюзивної освіти» Віра Ремажевська; начальник управління з питань охорони здоров’я, соціальної політики та розвитку освітньої галузі виконавчого апарату Дніпропетровської обласної ради Анатолій Коломоєць; директорка Одеської спеціальної школи № 75 Одеської міської ради Лариса Григор’єва; директорка Комунальної установи «Інклюзивноресурсний центр» Солотвинської селищної ради Тячівського району Закарпатської області Віра Стойка; в.о. директора комунального закладу освіти «Дніпровський обласний методичний ресурсний центр» Дніпропетровської обласної ради» Тетяна Дрюк; заступник директора Комунального закладу Львівської обласної ради «Багатопрофільний навчально-реабілітаційний центр Святого Миколая» Наталія Білецька; директорка КУ «Інклюзивно-ресурсний центр №1» Кропивницької міської ради Олена Дорошенко й інші практичні працівники різнорівневих закладів освіти з усіх областей України, зарубіжні гості (Канада, Польща, Словаччина, Литва та ін.).
Спікерами пленарного засідання було виголошено доповіді, що розкривають актуальні проблеми осіб з особливими потребами, презентовано досвід роботи закладів дошкільної, середньої, вищої освіти, інклюзивно-ресурних центрів, навчально-реабілітаційних центрів, громадських організацій, окреслено проблеми в навчанні, супроводі осіб з особливими потребами, висвітлені особливості організації освітнього процесу в умовах воєнного стану, подолання освітніх втрат, створення безпечного психологічного середовища й ін.
На завершення учасники зібрання дуже щиро, тепло і одностайно висловили вдячність Збройним Силам України, нашим захисникам, завдяки героїчним зусиллям яких в Україні триває освітній процес, провадяться дослідження, відбуваються подібні масові заходи.
Тож, нині важливим і принциповим є втілення в практику пропозицій і рішень Конгресу на всіх шаблях ланки освіти осіб з особливими потребами, які є чи не найуразливішою категорією населення будь-якої країни.
Миру всім і здоров’я! До нових зустрічей!