Круглий стіл «Освіта дітей з порушеннями слуху в умовах війни»

Освіта дітей з особливими освітніми потребами реагує на виклики воєнного часу, змінюється відповідно соціальних запитів, має власні «освітні втрати», але також і власні рішення.

17 листопада 2023 року в рамках Міжнародної спеціалізованої виставки «Освіта та кар’єра – День студента 2023» відбувся Круглий стіл «Освіта дітей з порушеннями слуху в умовах воєнного часу», співорганізаторами якого виступили Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України (відділ освіти дітей з порушеннями слуху, відділ української жестової мови) та Спеціальна школа №9 міста Києва.
У заході взяли участь науковці Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України: Світлана Литовченко, д.пед.н., завідувач відділу освіти дітей з порушеннями слуху; Світлана Кульбіда, д.пед.н., проф., завідувач відділу української жестової мови; Оксана Таранченко, д.пед.н., головний науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями слуху; Ольга Вовченко, д.психол.н, ст.дослідник, старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями слуху; Валентина Жук, к.пед.н., старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями слуху; Віра Литвинова, старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями слуху; Володимир Шевченко, д.пед.н., старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями слуху та керівники й педагоги Спеціальної школи №9 міста Києва: Світлана Горенкова, директор; Тетяна Москаленко, заступник директора з навчально-виховної роботи; Ольга Рідковець, вчитель-дефектолог та ін.

Говорили про важливі речі в умовах війни: освітні втрати та нові важливі рішення; облаштування безпечного середовища в школі, обладнання укриття; навчання учнів, які перебувають закордоном та навчаються там у місцевих школах; особливості проведення корекційно-розвивальних занять в дистанційному форматі (наразі на такі послуги є значний запит від батьків дітей з порушеннями слуху, які тимчасово навчаються в інших країнах); організація роботи у змішаних класах (очно та дистанційно); психосоціальна підтримка учнів та батьків; підтримка педагогів, які докладають значних зусиль в умовах війни, працюють очно та дистанційно, надають послуги дітям з різними освітніми труднощами та потребами, тож самі також потребують підтримки аби «залишатися у ресурсі». Обговорювали питання удосконалення нормативного та навчально-методичного забезпечення освіти дітей з порушеннями слуху, міждисциплінарної співпраці фахівців, підтримки батьків.

Досвід роботи Спеціальної школи №9 міста Києва, як і більшості закладів освіти, – вагомий. Педагогічний колектив школи в умовах викликів воєнного часу знаходить рішення, щоб навчати та підтримувати учнів, утілювати актуальні зміни в організації шкільного простору, швидкого реагувати на зміни ситуації, потреби громади району тощо. В умовах війни роль спеціальних закладів в освіті дітей з ООП, зважаючи на кадровий та матеріальний потенціал, безумовно підвищується. Розвиваються нові напрями роботи, упроваджуються актуальні методики, що зумовлює високу затребуваність таких закладів.

Дякуємо за важливу співпрацю, дружню атмосферу, професійне обговорення. Захоплюємося вашими досягненнями та висловлюємо вам слова поваги, шановні колеги. Бажаємо Перемоги та Миру в наших містах і селах, можливості спокійно вчитися нашим дітям. Вклоняємося Захисникам України.