Душка А.Л. Психологічний супровід родин дітей з розладами аутистичного спектра в умовах стресу: методичні рекомендації. Київ: Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, 2022. 99 с.
У методичних рекомендаціях з’ясовано, що народження і виховання дитини з РАС зумовлює у батьків виникнення комплексу негативних реакцій і переживань, таких емоційних станів, які узагальнено можна характеризувати як стресові, кризові, з притаманними для них: емоційною пригніченістю, депресивними тенденціями, ситуативною та особистісною тривожністю. Наслідками цих станів є: екзистенційна криза, когнітивна дезорієнтація батьків, прихована аутодеструкція батьків, криза їхньої самоідентифікації, втрата життєвих перспектив, дисгармонійні стосунки у родині, «втеча» батьків у роботу або самозречення як наслідок надцінного ставлення до дитини, соціальна ізоляція. Визначено, що інтегративний характер психоемоційних станів зумовлює їхню важливу роль в плані спрямованості, активності та послідовності у діях щодо допомоги власній дитині; їхню власну батьківську позицію, а також спроможності повноцінно реалізовувати себе у родині й суспільстві.
Орієнтація на концептуальне обґрунтування сучасного підходу до розвитку психологічної допомоги сім’ям дітей з РАС в умовах стресу надає можливість батькам знаходитися в позитивних психоемоційних станах та керувати ними, а також визначати та впроваджувати власні сценарії життєдіяльності для своїх дітей, себе та сім’ї взагалі.
Методичні рекомендації адресовано фахівцям закладів загальної середньої освіти зі спеціальною та інклюзивною формами навчання, навчально-реабілітаційних центрів, інклюзивних ресурсних центрів; слухачам курсів підвищення кваліфікації педагогічних кадрів; студентам педагогічних спеціальностей; батькам дітей з РАС.