Кульбіда С.В. (2023). Соціокультурний дискурс української жестової мови в умовах сьогодення: монографія. Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України. Київ: ІСПП імені Миколи Ярмаченка НАПН України. 256 с.
Монографія присвячена актуальним проблемам сучасного українського соціокультурного дискурсу української жестової мови у феномені дитячої і дорослої глухоти, постнекласичної педагогіки жестової мови. Феномен розуміння глухоти забезпечений моделями (матрицями, що формує ядро культури), закладається наставниками для розуміння життєвого світу з його специфічною інтенцією на осягнення сенсу буття. Обрані освітні маршрути стають достовірними умовами і способами конкретних актуалізацій ідентифікації у постнекласичній педагогіці – визнання права використання мови, кожного здобувача бути самим собою.
Новизна наукового дискурсу – природня еволюція підходів з метою оптимізації активних процесів: розуміння, вивчення, використання УЖМ (мови М1, М2, предмету, методики, особливостей перекладу, засобу навчання, спілкування, комунікативної діяльності та ін.), феномену глухоти у теорії фондів. В умовах сучасного соціокультурного дискурсу обґрунтовано шляхи, спрямовані на вивчення форм, методів, технологій навчання, спілкування, виховання, що ефективно впливають на потенціал глухих здобувачів освіти, на розвиток їхніх компетентностей від найнижчого до найвищих рівнів.
Монографічне дослідження відкриває новий напрям педагогіки української жестової мови, шляхи для нових пошуків адитивного білінгвізму, спрямованих на вдосконалення практики навчання і виховання глухих здобувачів освіти.