25-28 березня 2024 року в Інституті спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України відбулися курси підвищення кваліфікації педагогічних працівників за освітньо-професійною програмою «Оновлення психолого-педагогічних ресурсів сурдопедагогів в умовах війни» (30 год.).
Слухачами курсів стали педагоги Хмельницької спеціальної загальноосвітньої школи №33 та фахівці Клеванського інклюзивно-ресурсного центру Рівненської області.
У відкритті курсів взяли участь голова Українського товариства глухих (УТОГ) Ірина Чепчіна, голова Об’єднання нечуючих педагогів України Наталія Каменська, член Асоціації глухих м. Мюнхена (Gehörlosenverband München und Umland) Наталія Зборовська, які підкреслили важливість співпраці УТОГ, Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, спеціальних закладів освіти щодо підвищення фахового рівня педагогів в умовах війни, спільного обговорення актуальних питань навчання та підтримки дітей з порушеннями слуху, урахування кращого міжнародного досвіду навчання і виховання таких дітей.
Важливо, що сьогодні педагоги можуть обирати надавачів послуг з підвищення кваліфікації, що регламентовано Порядоком підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/800-2019-%D0%BF#Text).
Досвід підвищення кваліфікації педагогів Хмельницької спеціальної загальноосвітньої школи №33 є успішним прикладом організації курсів, планування фінансів (оплати), забезпечення права слухачів обирати установи, що провадять освітню діяльність у сфері підвищення кваліфікації педагогічних працівників. В кінці попереднього календарного року директором Галиною Воробель здійснено перспективне планування підвищення кваліфікації педагогічних працівників школи та узгоджено із Департаментом освіти та науки Хмельницької міської ради. Між Департаментом та Інститутом спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України укладено угоду про надання послуг з підвищення кваліфікації за рахунок бюджетних коштів, передбачених на підвищення кваліфікації педагогів Хмельницької спеціальної загальноосвітньої школи №33.
Під час курсів розглядалися важливі питання навчання та підтримки дітей з порушеннями слуху, зокрема вузькопрофільні та унікальні теми:
-
Міжнародний досвід навчання дітей з порушеннями слуху. Українська жестова мова в освіті дітей з порушеннями слуху (Галина Воробель, канд. пед. наук, директор Хмельницької спеціальної загальноосвітньої школи №33);
-
Актуальні підходи та науково-методичне забезпечення освіти дітей з порушеннями слуху. Роль інклюзивно-ресурсних центрів у виборі освітнього маршруту для дитини з порушенням слуху. Співпраця ІРЦ та спеціальної школи (Світлана Литовченко, докт. пед. наук, завідувач відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України);
-
Актуалізація педагогічного інструментарію: універсальний дизайн, адаптації, модифікації – сутність основних понять. Соціальне залучення: оцінювання, формування та розвиток компонентів соціальної дієздатності дітей з ООП. Проблеми медико-педагогічної взаємодії при наданні підтримки дітям з особливими освітніми потребами (Оксана Таранченко, докт. пед. наук, гол. наук. співробітник відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України)
-
Слухомовленнєвий розвиток дітей з порушеннями слуху: теоретичні та практичні аспекти. Діагностування слухомовленнєвих навичок у слухопротезованих дітей. Технології корекційно-розвивальної роботи з дітьми з кохлеарними імплантами (Валентина Жук, канд. пед. наук, ст. наук. співробітник відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України);
-
Психологічний супровід за умов війни. Проблема психологічних ресурсів у дорослого та дитячого населення. Підтримка дитини в умовах емоційної напруги. Травматизація дитини та посттравматичний синдром у дітей з порушеннями слуху. Сон як важлива відновлююча функція під час війни. Прокрастинація дорослого населення за умов стресу: методи подолання (Ольга Вовченко, докт. психол. наук, ст. наук. співробітник відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України);
-
Розвиток слухового сприймання в контексті соціальної інтеграції дітей з порушеннями слуху. Дидактичні і методичні положення розвитку слухового сприймання у дітей з порушенням слуху. Сучасні підручники та навчальні посібники для дітей з порушеннями слуху: основні новації (Віра Литвинова, ст. наук. співробітник відділу освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України).
У якості підсумкового оцінювання підготовлено опитування для учасників, яке має на меті узагальнити найбільш важливі проблеми, що потребують уваги та визначити запити на наступні заходи.
Враховано побажання слухачів, сучасні умови, тому частину лекцій підготовлено у записі, які учасники можуть передивитися у зручний час, надано контакти викладачів для ефективної комунікації. Переклад жестовою мовою забезпечили перекладачі та педагоги Хмельницької спеціальної загальноосвітньої школи №33.
Відділ освіти дітей з порушеннями сенсорного розвитку плідно співпрацює з Хмельницькою спеціальною загальноосвітньою школою №33, спільно проведено численні курси, майстер класи в рамках міжнародних конгресів, науково-практичні семінари, вебінари. Педагоги школи є авторами інноваційних програм та методичних розробок з вивчення української жестової мови, здійснюють активну громадську та волонтерську діяльність, вивчають міжнародний досвід та завжди готові презентувати свої напрацювання.
Дякуємо за чітку організацію роботи методисту курсів підвищення кваліфікації Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, канд. психол. наук Ксенії Бужинецькій, заступнику директора Хмельницької спеціальної загальноосвітньої школи №33 Наталії Гериш.
Дякуємо учасникам за професійне спілкування, активність в обговоренні та вирішенні актуальних питань. Сподіваємося на продовження плідної співпраці.